Minä olen niin vanhanaikainen, olen syntynyt 1982 ja käynyt PERUSkoulua 99v. Nyt kuitenkin nämäkin kouluasiat lähestyy kun pieni kummipoikani täyttää 6v (apua!) ja hänen nuoremmat sisarukset sitten aikoinaan...
Mitä ihmeen eroa on sillä minun aikoihin vielä käytetyllä luokittelulla ala- ja yläaste ja nyt käytettävillä ala- ja yläkoululla, vai onko erona nuo termit vain?
Lasketaanko lapsen koulunaloitussyksy KOULU- vai KALENTERIVUODEN mukaan? Eli missä iässä mennään kouluun? Osaan oikeastaan ajatella vain että elo-marraskuussa syntyneet menevät samana syksynä kouluun kun täyttävät 7v mutta miten joulu-heinäkuussa syntyneet?
Anteeksi idioottimaiset kysymykseni, mulle nyt saa tätäkin yksinkertaisempia asioita vääntää melkoisesta rautalangasta...
Koulun Aloitusikä?
4
2759
Vastaukset
- PK-Peetu82
Hups! Siis 9v kävin peruskoulua enkä 99v... :D Pahuksen harmillinen näpäytysvirhe...!
- wilma60
Ala- ja yläkoulu ovat ihan sama asia kuin ala- ja yläaste. Meidän kunnassa muuttui asteet kouluksi muutama vuosi sitten.
Lapsi aloittaa (yleensä) koulun sen vuoden syksyllä jolloin hän täyttää 7 vuotta. Eli esim. tänä syksynä aloittivat koulunsa v. 2001 (tammi-joulukuu) syntyneet lapset.- tästäkin
Eli voi olla vaikea muistaa että milläs luokalla se nyt onkaan kun se on 9 vee tai jos se on viiidennellä niin kuinka vanha se onkaan, ja tähän apu löytyy
normaalista kellotaulusta.
Eli aina tasan vastakkaisilla puolillla olevat numerot. kuten esim. 7 ja 1. jos lapsi on 7v, hän on 1. luokalla... 8 v on 2.lla ja niin edelleen.
Kun mennään yläasteelle, eli seitsemännelle, sama toimii toisin päin. Lapsi on kolmetoista, kun hän on seitsemännellä. Tai sen ikäisenä hään aloittaa kyseisen luokan...:D
- pitkä peruskoulu!
Kaikki menevät samana vuonna minä täyttävät 7v kouluun, syyslukukaudelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789