Ihan vain trollina heitän että moniko laittaa vantit oikein.
Eli kun vanttia kiertää oikealle eli kierrettäessä kanteen päin, niin kuin ruuvia niin vantti kiristyy ja kun oikealle niin vantti löystyy.
Tietenkin vantteja ei irroteta alapään sakkelista vaan vantit kierretään auki ja alaosa jätetään kanteen kiinni.
Keväällä siten vantit pestään ja suihkutetaan silikonilla. Vanttirasvan saa partavaarit käyttää...
vantit
28
6838
Vastaukset
- Vähärasvainen
Minä kyllä pyrin siihen, etteivät vantit ole millään tavalla kiertyneinä, eli suinkaan kierrä niitä mihinkään. En myöskään rasvaa vantteja - olisi varsin kiusallista, jos niihin tukimielessä tarttuessaan huomaisikin äkkiä otteen lipsuvan.
Trollimielessä minäkin, juu. - trolli-ohjeita!
Edellä todettiin jo se, ettei vanttia suinkaan pidä kiertää yhtään eikä mihinkään suuntaan.
Tiedät varmaankin syyn miksi VANTTIRUUVI kiristyy vastapäivään (jos se on asennettu oikeinpäin). Ei tarvinne selittää. Jos joku muu ei satu tietämään, ketjun aloittajana saat luvan selittää...
Vantit muuten kannattaisi pestä makealla vedellä nyt syksyllä eikä vasta keväällä. Suolakiteet näetkös tuppaavat edistämään korroosiota vaijerisäikeiden välissä. Mastoa ei myöskään pitäisi kääriä ilmatiiviisti muovin sisään.
Myös vanttiruuvit kannattaa pestä nyt syksyllä eikä vasta keväällä.
Sakkeli on yleensä huono ratkaisu vanttiruuvin alapään kiinitykseen. Sakkeli kannattaa ehdottomasti korvata togglella (vanttiruuvin nivel). Toggle on vahvempi. Hanki togglet vanttiruuvien ja rustien väliin!
Vanttiruuvien tai vanttien suihkuttamista silikonilla voit tietysti suositella, mutta haitta on lian kertyminen suihkuttelun seurauksena. Itse taidan olla "partavaari", koska luotan tähän ohjeeseen: "Lubricate the turnbuckles with dry Molybdenium Disulfide (McLube) or Teflon products". Lainaus on Nautorin rikinhoito-ohjeista.
Teflon on silikonisuihketta parempi myös mastouran voitelussa.
Ihan vaan "trollina" arvaan, että veneessäsi on sittenkin vanttiruuvit - ehkä jopa oikein päinkin.- toki!
"Tiedät varmaankin syyn miksi VANTTIRUUVI kiristyy vastapäivään (jos se on asennettu oikeinpäin). Ei tarvinne selittää. Jos joku muu ei satu tietämään, ketjun aloittajana saat luvan selittää... "
Minä en tiedä, joten kertokaapa! Mulla ne on nimenomaan niinpäin, että kiristetään myötäpäivään. Näin tulee luonnostaan kieriteltyä oikeeseen suuntaan. - säikeiden kiertosuuntaa!
toki! kirjoitti:
"Tiedät varmaankin syyn miksi VANTTIRUUVI kiristyy vastapäivään (jos se on asennettu oikeinpäin). Ei tarvinne selittää. Jos joku muu ei satu tietämään, ketjun aloittajana saat luvan selittää... "
Minä en tiedä, joten kertokaapa! Mulla ne on nimenomaan niinpäin, että kiristetään myötäpäivään. Näin tulee luonnostaan kieriteltyä oikeeseen suuntaan.Kiristyessään vaijeri pyrkii kiertymään. Jos vanttiruuvi avautuu samaan suuntaan, mihin vaijeri kiristyessään kiertyy, sokkiin kohdistuu painetta. Jos avautumissuunta on vastakkainen kuin vaijerin pyrkimys kiertymiseen, sokatkin kestävät paremmin.
Jos sinulla on tankovantit, rodit, on ihan sama mitenpäin vanttiruuvisi asennat. - kun...
säikeiden kiertosuuntaa! kirjoitti:
Kiristyessään vaijeri pyrkii kiertymään. Jos vanttiruuvi avautuu samaan suuntaan, mihin vaijeri kiristyessään kiertyy, sokkiin kohdistuu painetta. Jos avautumissuunta on vastakkainen kuin vaijerin pyrkimys kiertymiseen, sokatkin kestävät paremmin.
Jos sinulla on tankovantit, rodit, on ihan sama mitenpäin vanttiruuvisi asennat.Tiedän, että toisenlaisiakin vanttiruuveja on, mutta aivan ylivoimaisesti suurimmassa osassa on sekä vasen- että oikeakätinen kierreosa. Siksi vaijerin kierteisyydellä ei ole merkitystä. Usein toinen kierreosa on puristettavassa päätteessä ja se taitaa olla aina oikeakätinen kierre. Kiristyy siis keskiosaa vastapäivään kiertämällä. Varsinaisesti se, millä on merkitystä, on asentaa kaikki vanttiruuvit samoin päin.
Käytännössäon aika samantekevää sekin, mitä vanttiruuveille syksyllä tekee. Mastoa nostaessa vantit yleensä laahaavat hetken maata pitkin ja ainakin ne päätteeseen kuuluvat kierreosat likaantuvat. Siksi rikaajan tärkeä työkalu on lasten hammasaharja, jolla kierteet puhdistetaan. Mieluiten lasten hammasharja sen takia, että se mahtuu sisäkierteen puolellekin. Silikoni ei todellakaan ole parhaasta päästä voiteluaineita. Jo mainittu molybdenisulfidipohjainen on hyvää suuren paineenkestonsa takia. Huonoa ei ole se vanhan parran lanoliinikaan, jonka vahvuus on olematon vesiliukoisuus. Se on siis tallella syksylläkin, kun pitää saada kireät vanttiruuvit löysättyä. - elämä opettaa
kun... kirjoitti:
Tiedän, että toisenlaisiakin vanttiruuveja on, mutta aivan ylivoimaisesti suurimmassa osassa on sekä vasen- että oikeakätinen kierreosa. Siksi vaijerin kierteisyydellä ei ole merkitystä. Usein toinen kierreosa on puristettavassa päätteessä ja se taitaa olla aina oikeakätinen kierre. Kiristyy siis keskiosaa vastapäivään kiertämällä. Varsinaisesti se, millä on merkitystä, on asentaa kaikki vanttiruuvit samoin päin.
Käytännössäon aika samantekevää sekin, mitä vanttiruuveille syksyllä tekee. Mastoa nostaessa vantit yleensä laahaavat hetken maata pitkin ja ainakin ne päätteeseen kuuluvat kierreosat likaantuvat. Siksi rikaajan tärkeä työkalu on lasten hammasaharja, jolla kierteet puhdistetaan. Mieluiten lasten hammasharja sen takia, että se mahtuu sisäkierteen puolellekin. Silikoni ei todellakaan ole parhaasta päästä voiteluaineita. Jo mainittu molybdenisulfidipohjainen on hyvää suuren paineenkestonsa takia. Huonoa ei ole se vanhan parran lanoliinikaan, jonka vahvuus on olematon vesiliukoisuus. Se on siis tallella syksylläkin, kun pitää saada kireät vanttiruuvit löysättyä.En tiedä onko kaikille sama mitä myötäpäivään tarkoittaa, mutta oma käsitys on että kello kulkee myötäpäivään ja ruuvi kiristyy myötäpäivään ja juoksijat juoksevat radalla vastapäivään.
Omat vanttiruuvit kiristyvät aina myötäpäivään ja löystyvät vastapäivään.
Syksyllä kierrän vantti ruuvit auki niin että ruuvin alaosa jää kanteen ja kiristysosan kierrän siihen. Niin keväällä mastoa pyöritellessä nostonyhteydesä ei tarvitse ei tarvitse etsiskellä vanttiruuveja pitkin maita ja mantuja tai kuunnella veteen putoavia osia.
Toinen toimiva asia on että noston yhteydessä vanttiruuvi on helpompi heittää kierteilleen verrattuna siihen että virittelee sokkaa vanttiruuvin tappiin. - ja vielä
elämä opettaa kirjoitti:
En tiedä onko kaikille sama mitä myötäpäivään tarkoittaa, mutta oma käsitys on että kello kulkee myötäpäivään ja ruuvi kiristyy myötäpäivään ja juoksijat juoksevat radalla vastapäivään.
Omat vanttiruuvit kiristyvät aina myötäpäivään ja löystyvät vastapäivään.
Syksyllä kierrän vantti ruuvit auki niin että ruuvin alaosa jää kanteen ja kiristysosan kierrän siihen. Niin keväällä mastoa pyöritellessä nostonyhteydesä ei tarvitse ei tarvitse etsiskellä vanttiruuveja pitkin maita ja mantuja tai kuunnella veteen putoavia osia.
Toinen toimiva asia on että noston yhteydessä vanttiruuvi on helpompi heittää kierteilleen verrattuna siihen että virittelee sokkaa vanttiruuvin tappiin.Laittakaa se keskiosa ensin alaosaan kiinni pari kierrosta, niin ei sitten yllättävässä tilanteessakaan lennä mereen. Se yllättävä tilanne voi tulla vastaan vaikka mastoa laskiessa, tulipa vierestä nähtyä.
- vielä oppia lisää...
elämä opettaa kirjoitti:
En tiedä onko kaikille sama mitä myötäpäivään tarkoittaa, mutta oma käsitys on että kello kulkee myötäpäivään ja ruuvi kiristyy myötäpäivään ja juoksijat juoksevat radalla vastapäivään.
Omat vanttiruuvit kiristyvät aina myötäpäivään ja löystyvät vastapäivään.
Syksyllä kierrän vantti ruuvit auki niin että ruuvin alaosa jää kanteen ja kiristysosan kierrän siihen. Niin keväällä mastoa pyöritellessä nostonyhteydesä ei tarvitse ei tarvitse etsiskellä vanttiruuveja pitkin maita ja mantuja tai kuunnella veteen putoavia osia.
Toinen toimiva asia on että noston yhteydessä vanttiruuvi on helpompi heittää kierteilleen verrattuna siihen että virittelee sokkaa vanttiruuvin tappiin.Monesti käy niin, että omista piinttyneistä tavoista tulee "totuus". Minäkin opin vanttiruuvien kiertosuunnan (= vastapäivään kiinni, myötäpäivään auki) vasta, kun pohjanmaalainen Nautorin rikaajana elämäntyönsä tehnyt ikämies sen kymmenkunta vuotta sitten opetti. Aivan saman opin kuulin myöhemmin aivan muualta, saksalaissyntyiseltä Baltic Riggingin ammattimieheltä. Kumpikin ammattilainen selvitti, ettei kysymys todellakaan ole rituaalista....
Huonoin vaihtoehto on tietenkin se, että laittaa yhden vanttiruuvin kiertymään eri suuntaan kuin toisen.
On varmasti makuasia jätätkö vanttiruuvin alaosan hylsyn veneesi kannelle. Itse teen toisin, kannelle en jätä mitään irroitettavaa. 40 purjehdusvuoteni aikana ei toistaiseksi ole ainuttakaan vanttiruuvia tai sen osaa pudonnut mereen. Tehkää kuinka haluatte, mutta vanttiruuvit kannattaa silti puhdistaa ja kierteet rasvata. Pronssisten vanttiruuvien kierteet eivät leikkaa kiinni huonosti voideltuinakaan, mutta hst-vanttiruuvien kierteet ovat ongelmallisia kiinnileikkautumisen takia. Ongelma korostuu, jos vene on isompi - kuormitukset suuremmat. - tarvitse valita
vielä oppia lisää... kirjoitti:
Monesti käy niin, että omista piinttyneistä tavoista tulee "totuus". Minäkin opin vanttiruuvien kiertosuunnan (= vastapäivään kiinni, myötäpäivään auki) vasta, kun pohjanmaalainen Nautorin rikaajana elämäntyönsä tehnyt ikämies sen kymmenkunta vuotta sitten opetti. Aivan saman opin kuulin myöhemmin aivan muualta, saksalaissyntyiseltä Baltic Riggingin ammattimieheltä. Kumpikin ammattilainen selvitti, ettei kysymys todellakaan ole rituaalista....
Huonoin vaihtoehto on tietenkin se, että laittaa yhden vanttiruuvin kiertymään eri suuntaan kuin toisen.
On varmasti makuasia jätätkö vanttiruuvin alaosan hylsyn veneesi kannelle. Itse teen toisin, kannelle en jätä mitään irroitettavaa. 40 purjehdusvuoteni aikana ei toistaiseksi ole ainuttakaan vanttiruuvia tai sen osaa pudonnut mereen. Tehkää kuinka haluatte, mutta vanttiruuvit kannattaa silti puhdistaa ja kierteet rasvata. Pronssisten vanttiruuvien kierteet eivät leikkaa kiinni huonosti voideltuinakaan, mutta hst-vanttiruuvien kierteet ovat ongelmallisia kiinnileikkautumisen takia. Ongelma korostuu, jos vene on isompi - kuormitukset suuremmat.Eikös aikalailla yleinen systeemi ole kuitenkin sellainen, jossa kierteet ovat kiinteässä vanttiin puristetussa päätteessä. Tällöin vanttiruuvia ei voi asentaa väärinpäin, vaan se kiristyy aina vastapäivään (vantin suunnasta rusteja kohti katsoen).
- se on!
tarvitse valita kirjoitti:
Eikös aikalailla yleinen systeemi ole kuitenkin sellainen, jossa kierteet ovat kiinteässä vanttiin puristetussa päätteessä. Tällöin vanttiruuvia ei voi asentaa väärinpäin, vaan se kiristyy aina vastapäivään (vantin suunnasta rusteja kohti katsoen).
Mutta aika usein vantin päässä onkin silmukka, johon vanttiruuvi tapilla kiinnitetään.
- suolavettä
vanteille tulee? Happosadetta vai?
- vettä
suolavettä kirjoitti:
vanteille tulee? Happosadetta vai?
on tullut taivaalta koko syksyn, niin eikö se jo riitä. On niitä hommia muutenkin, ettei nyt turhia kannata alkaa tekemään.
- ainakin on
se on! kirjoitti:
Mutta aika usein vantin päässä onkin silmukka, johon vanttiruuvi tapilla kiinnitetään.
toisessa päässä vasenkätinen kierre ja toisessapäässä oikeakätinen, joten kiristettäessä molemmat päät vetää sisään ja päinvastoin avattaessa molemmat päät "löystyy". Ei niitä voi edes toisinpäin laittaa koska kierteet ei sovi.
Tämähän on vanttiruuvin idea. Ja on yhdentekevää kumpaan suuntaan vaijeri sitä kiertää. - vanteille
suolavettä kirjoitti:
vanteille tulee? Happosadetta vai?
Merestähän sitä tuppaa lentämään.
Tai jos auton vanteista puhutaan niin talvisaikaan Etelä-Suomen teille kylvetään uskomaton määrä sotkevaa ja autoja tuhoavaa suolaa. Sieltä se sitten lentää veteen liuenneena myös niille vanteille. - kiertosuunta vielä...
ainakin on kirjoitti:
toisessa päässä vasenkätinen kierre ja toisessapäässä oikeakätinen, joten kiristettäessä molemmat päät vetää sisään ja päinvastoin avattaessa molemmat päät "löystyy". Ei niitä voi edes toisinpäin laittaa koska kierteet ei sovi.
Tämähän on vanttiruuvin idea. Ja on yhdentekevää kumpaan suuntaan vaijeri sitä kiertää.Olet aivan oikeassa siinä, että hylsyä toiseen suuntaan kiertäessä vanttiruuvi pitenee ja toiseen suuntaan lyhenee.
Vanttiruuvin voi kuitenkin asentaa kahteen eri asentoon, mikäli vanttiruuvin kierrepääte ei ole kiinteästi vantissa (puristuspäätellä tai Norseman-tyyppisellä kierrepäätteellä).
Toisinpäin käännettynä hylsyn kiertosuunta on eri kuin toisinpäin, eikö vain? Kokeile, ellet usko. Kiertosuunnalla tarkoitettiin sitä suuntaa, jonka näet katsoessasi vanttiruuvia ylhäältä päin.
Jos vanttiruuvin ylemmän ruuvipäätteen jengat avautuvat siihen suuntaan mihin vaijerikin pyrkii kiertymään, aukikiertymisen esto on sokan varassa. Hylsy ei pyri kiertymään, vaan se ylempi kierrekappale, jossa vaijeri on kiinni. Tankovanteissa (rod) ei ole kiertymistaipumusta eikä vanttiruuvin kiertosuunnalla muuta merkitystä kuin, että se on mielellään sama kaikissa.
Selvisikö idea? - selvinnyt
kiertosuunta vielä... kirjoitti:
Olet aivan oikeassa siinä, että hylsyä toiseen suuntaan kiertäessä vanttiruuvi pitenee ja toiseen suuntaan lyhenee.
Vanttiruuvin voi kuitenkin asentaa kahteen eri asentoon, mikäli vanttiruuvin kierrepääte ei ole kiinteästi vantissa (puristuspäätellä tai Norseman-tyyppisellä kierrepäätteellä).
Toisinpäin käännettynä hylsyn kiertosuunta on eri kuin toisinpäin, eikö vain? Kokeile, ellet usko. Kiertosuunnalla tarkoitettiin sitä suuntaa, jonka näet katsoessasi vanttiruuvia ylhäältä päin.
Jos vanttiruuvin ylemmän ruuvipäätteen jengat avautuvat siihen suuntaan mihin vaijerikin pyrkii kiertymään, aukikiertymisen esto on sokan varassa. Hylsy ei pyri kiertymään, vaan se ylempi kierrekappale, jossa vaijeri on kiinni. Tankovanteissa (rod) ei ole kiertymistaipumusta eikä vanttiruuvin kiertosuunnalla muuta merkitystä kuin, että se on mielellään sama kaikissa.
Selvisikö idea?minullekin, vaikka en olekaan se edellä kirjoittanut. Se vain ei ole laisinkaan selvinnyt, miksi yksi kierre kiertyisi herkemmin kuin toinen. Olenpa aika varma, että vantin kiertyessä kiertyy aina se puolisko, joka päästää vanttiin löysää, oli se sitten ylempi tai alempi. Alamäkeen meno kun on aina kevyempää kuin ylämäkeen.
- Kippari 1+2+3
kun... kirjoitti:
Tiedän, että toisenlaisiakin vanttiruuveja on, mutta aivan ylivoimaisesti suurimmassa osassa on sekä vasen- että oikeakätinen kierreosa. Siksi vaijerin kierteisyydellä ei ole merkitystä. Usein toinen kierreosa on puristettavassa päätteessä ja se taitaa olla aina oikeakätinen kierre. Kiristyy siis keskiosaa vastapäivään kiertämällä. Varsinaisesti se, millä on merkitystä, on asentaa kaikki vanttiruuvit samoin päin.
Käytännössäon aika samantekevää sekin, mitä vanttiruuveille syksyllä tekee. Mastoa nostaessa vantit yleensä laahaavat hetken maata pitkin ja ainakin ne päätteeseen kuuluvat kierreosat likaantuvat. Siksi rikaajan tärkeä työkalu on lasten hammasaharja, jolla kierteet puhdistetaan. Mieluiten lasten hammasharja sen takia, että se mahtuu sisäkierteen puolellekin. Silikoni ei todellakaan ole parhaasta päästä voiteluaineita. Jo mainittu molybdenisulfidipohjainen on hyvää suuren paineenkestonsa takia. Huonoa ei ole se vanhan parran lanoliinikaan, jonka vahvuus on olematon vesiliukoisuus. Se on siis tallella syksylläkin, kun pitää saada kireät vanttiruuvit löysättyä.Moi, ihan vaan pieni vinkki tähän että keväällä vanttiruuvit raahaavat pitkin maata, tottakait jos näin halutaan. Ammattilaisena sanon että otat aina vantin irti ( jos ne ovat olleet jostain syystä kiinni ) vanttiruuvin yläosasta ja laitat ne kiinni valmiiksi kannella niille tarkoitettuihin kiinnikkeisiin. Sitten kun nostat maston ylös niin kiinnitetään vantit vanttiruuveihin jotka ovat riittävän paljon auki että kiinnitys sujuu nopeasti ja helposti
- kun...
Kippari 1+2+3 kirjoitti:
Moi, ihan vaan pieni vinkki tähän että keväällä vanttiruuvit raahaavat pitkin maata, tottakait jos näin halutaan. Ammattilaisena sanon että otat aina vantin irti ( jos ne ovat olleet jostain syystä kiinni ) vanttiruuvin yläosasta ja laitat ne kiinni valmiiksi kannella niille tarkoitettuihin kiinnikkeisiin. Sitten kun nostat maston ylös niin kiinnitetään vantit vanttiruuveihin jotka ovat riittävän paljon auki että kiinnitys sujuu nopeasti ja helposti
Milläs irrotat, jos on se kovinkin tavallinen tapaus, että vantin päähän on puristettu vanttiruuvin kierreosa. Muutoin tietenkin kaikki kierteiset osat pois maata laahaamasta mastoa nostaessa ja laskiessa.
- 45uui
kun... kirjoitti:
Milläs irrotat, jos on se kovinkin tavallinen tapaus, että vantin päähän on puristettu vanttiruuvin kierreosa. Muutoin tietenkin kaikki kierteiset osat pois maata laahaamasta mastoa nostaessa ja laskiessa.
Puhdistuksen jälkeen jos kietaisee elmukelmua kierteeseen, voi mastoa operoida soraisessa ympäristössä.
- Jokisen Jussi
Minä olen puristanut vanttiruuvien päähän joka kevät puolikkaan herneen kokoisen läntin Wurthin kuparitahnaa. Sain vinkin ratamoottoripyöräilyä harrastavalta kaveriltani. Renkaiden pultteihin laitetaan ko. tavaraa kiinnileikkautumisen estämiseksi. Ja samaa tavaraa olen tietysti tökännyt myös auton reikaiden pultteihin.
- _/)_
Kuparitahna on tarkoitettu kuumana käyviin paikkoihin, vaikkapa pakosarjan pultteihin. Siksi sitä on takuulla ratamoottoripyöräilyä harrastavan pakissa aina valmiina. Molybdeenisulfidi on kuitenkin parempaa vanttiruuveihin, jossa tärkeää on paineenkestävyys. Sekä kupari että MoS ovat tuhrivaa tavaraa. Veneen varastossa minulla on molempia, kuten myös silikonivaseliinia. Vieläpä lanoliinipurkkikin löytyy.
Parhaat vanttiruuvit ovat pronssisia tai ainakin kierteen toinen osapuoli on pronssia. Rosteri leikkaa hyvin helposti kiinni toiseen rosteriin ja joku voiteluaine on joka tapauksessa välttämätön, jos sitä tavallisinta täysrosterista vanttiruuvia kierretään edes jossain määrin jännittyneessä vantissa. - Jokisen Jussi
_/)_ kirjoitti:
Kuparitahna on tarkoitettu kuumana käyviin paikkoihin, vaikkapa pakosarjan pultteihin. Siksi sitä on takuulla ratamoottoripyöräilyä harrastavan pakissa aina valmiina. Molybdeenisulfidi on kuitenkin parempaa vanttiruuveihin, jossa tärkeää on paineenkestävyys. Sekä kupari että MoS ovat tuhrivaa tavaraa. Veneen varastossa minulla on molempia, kuten myös silikonivaseliinia. Vieläpä lanoliinipurkkikin löytyy.
Parhaat vanttiruuvit ovat pronssisia tai ainakin kierteen toinen osapuoli on pronssia. Rosteri leikkaa hyvin helposti kiinni toiseen rosteriin ja joku voiteluaine on joka tapauksessa välttämätön, jos sitä tavallisinta täysrosterista vanttiruuvia kierretään edes jossain määrin jännittyneessä vantissa.Mistä tuota Molybdeenisulfidia saa / onko jotain kaupallista tuotenimeä?
- nmvjr
Jokisen Jussi kirjoitti:
Mistä tuota Molybdeenisulfidia saa / onko jotain kaupallista tuotenimeä?
Onko paremmin asioista perillä olevilla tietoa vanttiruuveista? Puolentuuman haponkestävien Hasselfors vanttiruuvien hinnat ovat nousseet viime vuosina kovasti ja tarvikemyyjän lausunnon mukaan niiden valmistus on loppumassa. Mitä mieltä Bilteman huomattavasti edullisemmista Hasselfors kopioista?
- säästökohde
nmvjr kirjoitti:
Onko paremmin asioista perillä olevilla tietoa vanttiruuveista? Puolentuuman haponkestävien Hasselfors vanttiruuvien hinnat ovat nousseet viime vuosina kovasti ja tarvikemyyjän lausunnon mukaan niiden valmistus on loppumassa. Mitä mieltä Bilteman huomattavasti edullisemmista Hasselfors kopioista?
ainakin, jos aiot ostaa tuntematonta laatua. Biltemasta tai muusta halpiskaupasta voit kyllä ostaa MoS-rasvaa vanttiruuveihisi, mutta halpiskauppojen vanttiruuveihin suhtautuisin epäillen. Ne saattavat olla yhtä heikkolaatuista "rosteria" kuin halpis-sakkelit tai kiinalainen halpis-kettinki. Vanttiruuvin pettäminen ....mieti, jos se sattuu vaikkapa ensi kesän yöllisessä ukkosmyräkässä!
Hasselforssia vähän kalliimpia(?) ovat vaikkapa Blue Wave vanttiruuvit, joissa hylsy on kromattua pronssia (hst-vanttiruuveissa kierteet voivat leikata kiinni). Saksalaisen verkkokaupan SVB:n katalogissa keskikokoiset Blue Wave:n vanttiruuvit maksavat n.35 - 50 eur/kpl (murtolujuus koosta riippuen 3500-5400 kg). Kokonaan teräksiset (AISI 316) ovat selvästi halvempia, keskikokoisten hinta n. 20 - 40 eur/kpl koosta riippuen. - onhan niitäkin!
nmvjr kirjoitti:
Onko paremmin asioista perillä olevilla tietoa vanttiruuveista? Puolentuuman haponkestävien Hasselfors vanttiruuvien hinnat ovat nousseet viime vuosina kovasti ja tarvikemyyjän lausunnon mukaan niiden valmistus on loppumassa. Mitä mieltä Bilteman huomattavasti edullisemmista Hasselfors kopioista?
Ainakin kaupoissa löytyy. Ruotsalaisen Hjertmansin luettelossa 1/2 tuumaisen hinta on 635 SEK (n. 69 eur). Mitä väliä sillä on, jos niiden valmistus olisikin loppumassa. Kun kerran olet hankkinut vanttiruuvit, ne kyllä kestävät pitkään....Kunhat et riko kierteitä kiristämällä niitä rasvaamattomina.
- DolphinD
mieltä täällä ollaan vanttien uusimisesta? Vene on 20 vuotta vanha ja epäilen, että vantit ovat alkuperäiset. Vantit ovat ulkoisesti hyvässä kunnossa: ei katkenneita säikeitä tai kulumia. Kuitenkin yleisesti 10 vuotta pidetään vaihtovälinä vaijereille ainakin kansainvälisillä keskustelufoorumeilla.
- saaristossa?
Et kertonut veneestäsi mitään. Jos purjehdit kesälomasi vaikkapa Saaristomerellä, 20-vuotiaat vantit ja staagit ovat ok (jos ei ole katkenneita säikeitä ja vaijeripäätteissä ei ole hiushalkeamia).
Jos aiot tehdä merten ylityksiä säässä kuin säässä, vaihda vaijerit uusiin. Uusilla seilatessa ei vaivaa mieltä vaijereiden kestäminen. Se voi tulla mieleen, kun keli on kova ja matka pitkä.
Vaijereiden vaihtoväli riippuu myös aikaisemmasta käytöstä - jos kuormitus on ollut kova (esim. säännöllisesti avomerikisoissa tai veneellä on tehty useita valtamerien ylityksiä), sekin puoltaa uusimista.
Rodivantit ovat pitkäikäisempiä, mutta ne eivät anna mitään ennakkovaroituksia katkeamisesta. Vaijerin yksikin katkennut säie on ennakkovaroitus. Säie tai säikeet katkeavat tavallisesti prässätyn vaijeripäätteen vierestä. Ruuvattavat Norseman-tyyppiset päätteet ovat pitkäikäisempiä myös vaijerin kannalta. - DolphinD
saaristossa? kirjoitti:
Et kertonut veneestäsi mitään. Jos purjehdit kesälomasi vaikkapa Saaristomerellä, 20-vuotiaat vantit ja staagit ovat ok (jos ei ole katkenneita säikeitä ja vaijeripäätteissä ei ole hiushalkeamia).
Jos aiot tehdä merten ylityksiä säässä kuin säässä, vaihda vaijerit uusiin. Uusilla seilatessa ei vaivaa mieltä vaijereiden kestäminen. Se voi tulla mieleen, kun keli on kova ja matka pitkä.
Vaijereiden vaihtoväli riippuu myös aikaisemmasta käytöstä - jos kuormitus on ollut kova (esim. säännöllisesti avomerikisoissa tai veneellä on tehty useita valtamerien ylityksiä), sekin puoltaa uusimista.
Rodivantit ovat pitkäikäisempiä, mutta ne eivät anna mitään ennakkovaroituksia katkeamisesta. Vaijerin yksikin katkennut säie on ennakkovaroitus. Säie tai säikeet katkeavat tavallisesti prässätyn vaijeripäätteen vierestä. Ruuvattavat Norseman-tyyppiset päätteet ovat pitkäikäisempiä myös vaijerin kannalta.tarkoitus seilata ensi kesä. Sen vuoksi ajattelin vanttien uusimista varmuuden vuoksi - vanttiruuvit vaihdan joka tapauksessa uusiin pronssisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839