Hei, olen juuri alkanut saada vaikeaan masennukseeni ect eli sähköhoitoa. Onko muilla tämän palstan lukijoilla kokemusta siitä? Lähinnä kiinnostaa sen positiivisen vaikutuksen pysyvyys?
ECT-hoito
5
803
Vastaukset
- mutta kertoisitko
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olisi hienoa, jos voisit kertoa hieman enemmän ko. hoidon positiivisista vaikutuksista. Minua kiinnostaisi myös tietää, kuinka monta kertaa sinua on hoidettu jne.
- Maanis-depressiivinen
Kysyin sähköhoitoa siinä vaiheessa, kun toimivia lääkkeitä ei löytynyt millään. Lääkäri sanoi, ettei se sovi diagnoosiini eikä myöskään ole pitkäaikainen ratkaisu.
Kaverini oli sähköhoidossa viime vuonna. Vaikutus kesti noin puoli vuotta, ja tämä ihminen oli skarpimpi kuin koskaan ennen ja todella hyvässä kunnossa. Sitten vaikutus hiipui, ja parissa kuukaudessa hän päätyi takaisin lähtöpisteeseen. - Hyvin tehosi
Sain muutama vuosi sitten sähköhoitoa. 25 kertaa annettiin. Käsittääkseni sitä annetaan yleensa n. 10 kertaa. Mulla oli vaikea psykoottinen masennus tai joku semmonen. Hyvin tehosi! Olen edelleen hyvässä kunnossa. Sairaalassa olin viimeksi pari-kolme vuotta sitten ja nyt sinne ei oo tarvinnu palata. Muisti mulla kyllä pätkii siltä ajalta, mutta se saattoi johtua sairaudestani. Tsemiä!
- psykoott. depressio
Hyvä ystäväni on parina kesänä mennyt sairaalakuntoon psykoosiin asti vievän depressiosairautensa takia. Molempia kesinä sairaalassa sai myös (en tiedä montako kertaa) kai useamman kerran ECT:tä, mikä auttoi häntä ratkaisevasti. Siitäpä tuo täti pomppasi taas ihan entiseen kuntoon, tavalliseksi masispotilaaksi itsenäisesti asuen ja lääkitys menee. Tilanteisiinsa nähden ok, se auttoi, hän itse sanoi, että on ainoa, joka häntä sitten viime kädessä pahassa tilanteessa auttaa. Hienoa!
- Prisma-ohjelman
täydeltä tästä aiasta. Oli mielenkiintoinen, hyödyllinen ja ajatuksia antava dokumentti. Tehti Ameriikoissa heidän tietämyksellään ja potilaita haastateltiin, jäi positiivinen käsitys minulle. Käsittääksi Suomi on asiassa samalla 'tasolla'.
Koeta etsiä, milloin just tämä Prisma uusitaan, sen otsikko oli "shokkihoitoa sähköllä". Hurja otsikko, mutta semmoisia vanhoja jäänteitä käsityksessä tämän suhteen on. Johtuu kuulemma joistakin elokuvista, joissa näytetty hoitoa annettavan ja ihmisille jäänyt kauhukuvia, turhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840