pakottamalla

kurahousut?

nyt kun on jatkuvasti sateista ja kuraista ulkona, käydään meillä jatkuvaa kamppailua kunnollisesta pukeutumisesta. oon yrittänyt selittää ja opastaa, miksi pihalle vedetään kurahousut, sadetakki ja rukkasetkin kun vettä tulee taivaan täydeltä. tai miksi kurahousuja tarvitaan sateen jälkeenkin kun maa on märkä ja rapainen. meillä 10v poika ei vetäisi päälleen muuta kuin kumpparit ja sadetakin, joten kurahousuista käydään kovaa vääntöä aina välillä.
pakottaminen tuntuu todella ikävältä, mutta pihalle ei voi päästää myöskään kastumaan. miten olette muut toimineet?

19

5216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10 vuotiaalle...?

      jaa, joo, ei meillä käytetä. Loppui joskus jo kouluun mentäessä. siis siinä 6-7 ikävuoteen.

      Sitä tekis mieli kysyä, että missä iässä oot aateellut että, teillä luovutaan käytännöstä...?

    • estät lapsesi

      kiusaamisen, kun luovut kurahousu päähänpnttymästä. Siis 10-vuotiaalla kurahousut? Laittaisitko itse jalkaasi kurahousut? Tuon ikäiselle lapselle vedenpitävät tuulihousut, gore Tex tms. jalkaan.

    • Isä minäkin

      Olet varsin harvinainen isä, kun meinaat 10-vuotiaalle pistää kurahousut. Pistä varoiksi vaippakin, kun kurahousuja on niin hankala riisua.

    • jos muu ei auta

      Vähän vaikuttaisi, että joudut yksinkertaisesti pakottamaan kurahousut jalkaan jos muu ei auta. Tätä jatkuu armeijaan asti, sitten sinun pitää luottaa puolustusvoimien kykyyn pukea poikasi kurahousuihin. Armeijan jälkeen kurahousuvastuu siirtyy hänen vaimolleen ja vastuun siirto voikin olla todella raskasta luopumista, mutta voimia sinulle siihen - kyllä hänen vaimonsa saa kurahousunsa pakotettua jalkaan siinä kuin sinäkin.

      • Isä minäkin

        Tuon vaimon hankkimista varten kannattanee pitää 18 ikävuoden jälkeen pojalle silloin tällöin erityinen juhlapäivä, jolloin saa mennä ulos ilman kurahousuja. Oikein äidin - korjaan - isän luvalla!


      • TyöläisIsä
        Isä minäkin kirjoitti:

        Tuon vaimon hankkimista varten kannattanee pitää 18 ikävuoden jälkeen pojalle silloin tällöin erityinen juhlapäivä, jolloin saa mennä ulos ilman kurahousuja. Oikein äidin - korjaan - isän luvalla!

        Luin viestiä ja aloin ihmettelemään mitä pahaa joku näkee sadevaatteiden käytössä, itse kuljen pyörällä työmatkat ja sateen sattuessa puen päälleni rukan sadetakin ja sadehousut. Tyttäremme 15-vuotta kulkeen myös pyörällä kouluun ja pukee aivan oma aloitteisesti omat rukan sadevaatteensa ja Nokian saappaan ylleen kun lähtee matkaan, jos vettä tulee eikä häntä tietääkseni ole tämän vuoksi kiusattu.
        Kurarukkasia kyllä hieman ihmettelen saako niitä edes noin isoja kokoja. Pitäisikö tuon ikäisen pojan kanssa puhua mielummin sadehousuista kuin kurahousuista?


      • Anonyymi
        TyöläisIsä kirjoitti:

        Luin viestiä ja aloin ihmettelemään mitä pahaa joku näkee sadevaatteiden käytössä, itse kuljen pyörällä työmatkat ja sateen sattuessa puen päälleni rukan sadetakin ja sadehousut. Tyttäremme 15-vuotta kulkeen myös pyörällä kouluun ja pukee aivan oma aloitteisesti omat rukan sadevaatteensa ja Nokian saappaan ylleen kun lähtee matkaan, jos vettä tulee eikä häntä tietääkseni ole tämän vuoksi kiusattu.
        Kurarukkasia kyllä hieman ihmettelen saako niitä edes noin isoja kokoja. Pitäisikö tuon ikäisen pojan kanssa puhua mielummin sadehousuista kuin kurahousuista?

        Meilläkin lukiotyttö käyttää ihan vapaaehtoisesti kuravaatteita ja kumisaappaita. Kun menee pyörällä kouluun ja vettä sataa niin Rukan sadeasu ja Kontiot on ihan automaattinen valinta eikä koskaan ole kiusattu. Myös vapaa-ajalla on käytössä. Ehkä vanhempien esimerkki on auttanut tässäkin asiassa. Ja nuorempi seuraa isosiskon esimerkkiä.


      • Anonyymi
        TyöläisIsä kirjoitti:

        Luin viestiä ja aloin ihmettelemään mitä pahaa joku näkee sadevaatteiden käytössä, itse kuljen pyörällä työmatkat ja sateen sattuessa puen päälleni rukan sadetakin ja sadehousut. Tyttäremme 15-vuotta kulkeen myös pyörällä kouluun ja pukee aivan oma aloitteisesti omat rukan sadevaatteensa ja Nokian saappaan ylleen kun lähtee matkaan, jos vettä tulee eikä häntä tietääkseni ole tämän vuoksi kiusattu.
        Kurarukkasia kyllä hieman ihmettelen saako niitä edes noin isoja kokoja. Pitäisikö tuon ikäisen pojan kanssa puhua mielummin sadehousuista kuin kurahousuista?

        Minulle tehtiin jo lapsena selväksi että vaatteiden kanssa ei pelleillä. Kurahousut oli kiltisti käytössä koulussakin, vähän isompana pärjäisin kumisaappailla ja sadetakilla. Ne olivat käytössä ihan lukion loppuun asti. Ja ovat edelleenkin ja omien lasten kanssa sama käytäntö. Sateella mennään ulos kunnon varusteissa.


    • äiti-73

      Moi,
      Kyllä meillä ainakin tytöt 8- ja 10- vuotta vielä käyttävät kurahousuja pihalla leikkiessään ja koiraa ulkoiluttaessaan. Nuoremmalla on vielä vanhemman vanhat olkainkurahousut käytössä, eikä ole mitään mutissut talvella vieläpä usein pistävät jalkaan kurikset sekä kura rukkaset ihan oma-aloitteisesti äidin tietämättä kun ovat lähteneet tekemään lumilinnaa tai mäkeä laskemaan.
      Kaikesta tästä huolimatta, eivät ole ainakaan tietääksemme joutuneet kiusauksen kohteeksi.
      Pakottaminen kuulostaa kyllä pahalta, joten keskustelun kautta pitäisi mielestäni saada asiaan ratkaisu. Käyttävätkö leikkikaverit kurahousuja, jos eivät oletko jutellut heidän vanhempiensa kanssa asiasta? Tuon ikäisellä voi ryhmäpaine vaikuttaa aika paljon asiaan.

      • myöskin

        Poika 9-v kulkee pyörällä kouluun satoi tai paistoi. Siinä ei näillä sateilla auta enää mitkään -texit vaan pitää olla kunnon sadevaatteet. Kiltistipä tuo ne laittaa eikä ole kastunut koulumatkoilla. Laittaa omaehtoisesti ulos mennessäänkin. Vanhempien päässä toi vauva-klikki kurahousuista puhuttaessa.
        Ja juu laitan itsekin ihan oikeat sadevaatteet, housuineen kaikkineen, jos ulkona sataa kuin Esterin sieltä.
        Terkuin toinen äippä


      • huomaa ero
        myöskin kirjoitti:

        Poika 9-v kulkee pyörällä kouluun satoi tai paistoi. Siinä ei näillä sateilla auta enää mitkään -texit vaan pitää olla kunnon sadevaatteet. Kiltistipä tuo ne laittaa eikä ole kastunut koulumatkoilla. Laittaa omaehtoisesti ulos mennessäänkin. Vanhempien päässä toi vauva-klikki kurahousuista puhuttaessa.
        Ja juu laitan itsekin ihan oikeat sadevaatteet, housuineen kaikkineen, jos ulkona sataa kuin Esterin sieltä.
        Terkuin toinen äippä

        Mutta etpä laita kurahousuja kuitenkaan.


    • saman kokenut

      Kokemuksesta voin sanoa vain, että meillä 9-vuotias poika tappeli samanlailla vastaan ja kaikki johtui siitä kun naapurissa asuvat leikkikaverit eivät käyttäneet kurahousuja ja oli ainut joka joutui kurikset pukemaan.
      Keskustelimme asiasta naapureiden kanssa ja nykyisin kaikilla kolmella pojalla on aina kurahousut jalassa jo automaattisesti, kun kelit sitä vaativat, kouluun emme ole niitä vaatineet laittamaan vaan kun leikkivät porukalla lähipihoilla. Kurarukkaset olemme kyllä unohtaneet, niiden kanssa kun ei oikein voi mitään tehdä.

      • keskustelun aloittaja

        ehkä valitsin vähän liian väärän sanan otsikkoon, kun puhuin pakottamisesta. tarkoitan enemmänkin vaatimista kuin suoranaista pakottamista. omasta mielestä kurahousut voi vaatia pihalle päälle jos kelit ja leikit sitä vaativat. jos lapsi ei sotke ja kastele itseään enää, ei se tarvitse kurahousuja. mutta jos housut ja haalarit ovat jatkuvasti märkinä ja kurassa, kurahousut ovat vielä tarpeen. tämä on testattu käytännössä, kun kokeiltiin leikkimistä ilman kurahousuja. kalliita goretex-vaatteita en suostu hommaamaan, kun nykyiset pihavaatteet vielä toimivat.

        olen puhunut myös toisten vanhempien kanssa, koska on tosiaan helpompaa panna kurikset pihalle kun kavereillakin on. se on monesti helpottanut päätöstä pukeutua kelin vaatimalla tavalla.


      • omaan
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        ehkä valitsin vähän liian väärän sanan otsikkoon, kun puhuin pakottamisesta. tarkoitan enemmänkin vaatimista kuin suoranaista pakottamista. omasta mielestä kurahousut voi vaatia pihalle päälle jos kelit ja leikit sitä vaativat. jos lapsi ei sotke ja kastele itseään enää, ei se tarvitse kurahousuja. mutta jos housut ja haalarit ovat jatkuvasti märkinä ja kurassa, kurahousut ovat vielä tarpeen. tämä on testattu käytännössä, kun kokeiltiin leikkimistä ilman kurahousuja. kalliita goretex-vaatteita en suostu hommaamaan, kun nykyiset pihavaatteet vielä toimivat.

        olen puhunut myös toisten vanhempien kanssa, koska on tosiaan helpompaa panna kurikset pihalle kun kavereillakin on. se on monesti helpottanut päätöstä pukeutua kelin vaatimalla tavalla.

        en pakottaisi,jos muut saman ikäisetkään ei pukeudu kuriksiin.ne hikoiluttaa myös aikusta,
        ja erillaisuus voi tuoda silmätikuksi,ja muut saa aiheen kiusata,jää harrastukset ja ystävät kokonaan.
        voisiko olla koulunjälkeen sateella sisä leikit tai katos ,ilman kuravetimiä.missä olo tulee jäykäksi ja epämiellyttäväksi


    • Äippä myös

      Meillä oli samaa mutta tein selväksi että ulos ei mennä jos ei ole kurahaalarit jalassa ja hyvin on uskonut myös isompi 13v joka vetää kurahousut jalkaan jos lähtee sateella pyörä reissulle tms. Myös vaipat on hyvä laittaa hiekkalaatikolle ettei tarvi juosta sisälle kuraisissa vaatteissa pissalle .

      • Anonyymi

        Vaikka mä olen 20 vuotias mä silti laitan lapaset pitkien kurahanskojen alle ja henkseli kurahousut ja pitkän sade takin ja kumisaappaat sekä paksut vaipat kuravaatteiden alle ja teippaan kurahanskat ja kumisaappaat kiinni kura housuun ja kurahanskat sadetakkiin teipillä ja käytän paksuja vaippoja ja joskus laitan kurahanskojen alle kahdet kumihanskat ja käytän tousta paksua vaippaa hiekkalaatikolla.


    • isä_37

      Kyllä noista edellisistä viesteistä näkee, miten syvällä on monilla tuo inho asiallisia sadeasuja kohtaan. Käsittämätöntä! Mieluummin kastutaan ja annetaan lastenkin kastua ja vilustua, kuin ohjataan heitä pukeutumaan asiallisesti säiden mukaan. Nyt kun talvet ovat entistä märempiä ja lämpimämpiä, on suoja-asuille yhä enemmän käyttöä. Jos silloin edelleen on tuollaista vanhaa hapatusta jäykistä ja kauhean hikoiluttavista kurahaalareista, niin kehoittaisin ensinnäkin hankkimaan sopivan kokoiset ja toiseksi PU-materiaalit ovat tänä päivänä niin mukavia, että niissä on suorastaan ilo olla. Itse käytän koiraa ulkoiluttaessani aina sadeasua jos on kostea ilma, sateesta puhumattakaan. Samoin mökillä ei ole käytännöllisempää asua kuin Rukan henkselihaalarit kun puutarhassa möyrii. Asennetta pliis!

      • vai sadeasua?

        Eikö niille isoille kersoille voi hankkia sadeasua kurahousujen sijaan?

        Mietitäänpä niitä sanavalintoja.


      • Anonyymi

        Minulla on kurahousuista pelkästään hyviä muistoja. Kotona selitettiin kuinka ne suojaavat ja pitävät vaatteet kuivina niin että voi tehdä kaikkea kivaa ulkona. Ja niinhän ne tekivät joten laitoin kurahousut aina mielelläni ulkoleikkeihin. Joskus jopa kysyin että saanko laittaa kurahousut ulos vaikka ei olisi tarvinnut. Kurahousujen kanssa oli melkein aina myös kumisaappaat ja sadetakki. Muut lapset tottuivat siihen että minulla oli melkein aina kuravaatteet eikä minua kiusattu ja moni muukin innostui niitä käyttämään. Olin kiltti lapsi ja käytin kurahousuja tarvittaessa myös koulussa, eikä kukaan kiusannut. Olin jo 13-14 kun äiti sanoi että eiköhän osteta sulle sellaiset vyötäröhousut mutta minä halusin edelleen kunnon henkselikurahousut ja myös sain. Kunnon henkselikurikset minulla on aina ollut ja on edelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe