Nikkeliallergia / kosketusekseema

Siiri

Minulla todettiin jo murrosikäisenä nikkeliallergia. Ollessani nykyisessä työpaikassani käsiini tuli ihottuma, jonka ihotautilääkäri diagnosoi kosketusekseemaksi. Hoidoista huolimatta käteni olivat aina enemmän tai vähemmän ihottumassa. Siis joko se vesirakkulainen kutiava vaihe tai kuivumis-ja rupeutumisvaihe menossa.En siis koskaan saanut selville, mikä on se alkusyy, joka saa ihottuman puhkeamaan. Nyt olin noin kolmisen vuotta töissä ihan eri paikassa, jossa ihottumaa ei tullut ja käteni olivat terveet!Aloitin entisessä työssäni syksyllä ja heti eka päivänä kädet alkoivat "kukkimaan"!Epäilenkin nyt,että ovenkahvat ovat alkusyy tälle inhottavalle vaivalle, koska mitään erityistä en ensimmäisenä päivänä koskenut(esim.pesuaineet,kumihanskat jne.)Ovissa sen sijaan kuljin päivän aikana kymmeniä kertoja!Kertokaa, mitä voin tehdä? Ei kai pelkän epäilyn perusteella voi kaikkia työpaikan ovenkahvoja vaihtaa? Kuka tutkii, mitä metalleja ovenkahvat sisältävät!?! Mitä teen? Olisi tosi ihanaa, jos tuon alkusyyn saisi lopullisesti selville ja voisi sen eliminoida! Kertokaa te joilla on kokemusta!!KIITOS!!

6

2913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se sama Siiri

      Jatkan vielä sen verran, että työpaikkani on vakinainen ja nyt kun käsi meni ihan ruvelle eli siihen tuli tosi kipeitä haavoja vielä muun ihottuman lisäksi, niin kävin työterveydessä ja sain antibiootit ja vahvaa kortisonia sekä sairasloman.Lääkäri kuitenkin vain totesi että "onhan se hankalaa jos ei voi ovenkahvoihin työssään koskea" ja sairaslomatodistuksessa luki että "ei tarvetta tällä hetkellä lisäkuntoutukseen".Kuka siis tutkii minut (voihan olla altistumista muillekin metalleille?) ja ennen kaikkea kuka tutkii ne ovenkahvat???????Kiitos jo etukäteen jos joku samassa tilanteessa ollut viitsii vastata!!!

      • Mää

        Tärkeintä on itselleni, että kastelen käsiäni mahdollisimman vähän. Pelkällä vedellä pesukin saa käteni helposti auki ja rakkuloille, samoin hikoilu. Puhdistukseen käytän tarvittaessa (wc-käynnin jälkeen, ennen ruokailua jne.) erästä bakteereja tappavaa geeliä, joka ei jätä käsiä märiksi. Tämän jälkeen ripottelen kämmenpuolelle talkkia, mikäli kädet ovat hyvässä kunnossa. Jos ne ovat auki, rasvaan käteni Diprosalic-nimisellä voiteella tai käytän samaa ainetta liuoksen muodossa (reseptillä-ainoa TODELLA tepsivä lääkevoide "tuhannesta" kokeilemastani, olen allerginen monien kortisonivoiteiden sisältämille lisäaineille, kuten säilöntäaineille ).

        Illalla pesen kädet geelillä ja rasvaan reilusti tavallisella lisäaineettomalla voiteella yöksi. Suihkussa käytän sisältä talkittuja muovihanskoja, jotteivät kädet kastu ja jotten joudu koskemaan shampooseen ja suihkusaippuaan käsin.

        Kaikista pahinta minulle siis on vesi ja kastuminen ( tietty pesuaine- ja nikkelialtistumiset). Noilla edellä kuvatuilla konsteilla olen pystynyt pitämään käteni suht hyvässä kunnossa vuosia - Diprosalicia olen tarvinnut tosi harvoin. Kun vältän käsieni kastumista ja hikoilua talkin avulla, iho kestää ovenkahvakosketukset ja rahan käsittelyn aukeamatta. Kun vielä harrastin käsienpesua vedellä ja apteekin pesuliuoksella, ja kun käytin lisäaineita tursuavia kortisonivoiteita, olivat käteni pahimmillaan aivan vereslihalla niin, että olin kuukausia käytännössä kyvytön tekemään niillä yhtään mitään. Kutina ja kipu olivat hirveitä ja valvottivat öisin.


      • hansu
        Mää kirjoitti:

        Tärkeintä on itselleni, että kastelen käsiäni mahdollisimman vähän. Pelkällä vedellä pesukin saa käteni helposti auki ja rakkuloille, samoin hikoilu. Puhdistukseen käytän tarvittaessa (wc-käynnin jälkeen, ennen ruokailua jne.) erästä bakteereja tappavaa geeliä, joka ei jätä käsiä märiksi. Tämän jälkeen ripottelen kämmenpuolelle talkkia, mikäli kädet ovat hyvässä kunnossa. Jos ne ovat auki, rasvaan käteni Diprosalic-nimisellä voiteella tai käytän samaa ainetta liuoksen muodossa (reseptillä-ainoa TODELLA tepsivä lääkevoide "tuhannesta" kokeilemastani, olen allerginen monien kortisonivoiteiden sisältämille lisäaineille, kuten säilöntäaineille ).

        Illalla pesen kädet geelillä ja rasvaan reilusti tavallisella lisäaineettomalla voiteella yöksi. Suihkussa käytän sisältä talkittuja muovihanskoja, jotteivät kädet kastu ja jotten joudu koskemaan shampooseen ja suihkusaippuaan käsin.

        Kaikista pahinta minulle siis on vesi ja kastuminen ( tietty pesuaine- ja nikkelialtistumiset). Noilla edellä kuvatuilla konsteilla olen pystynyt pitämään käteni suht hyvässä kunnossa vuosia - Diprosalicia olen tarvinnut tosi harvoin. Kun vältän käsieni kastumista ja hikoilua talkin avulla, iho kestää ovenkahvakosketukset ja rahan käsittelyn aukeamatta. Kun vielä harrastin käsienpesua vedellä ja apteekin pesuliuoksella, ja kun käytin lisäaineita tursuavia kortisonivoiteita, olivat käteni pahimmillaan aivan vereslihalla niin, että olin kuukausia käytännössä kyvytön tekemään niillä yhtään mitään. Kutina ja kipu olivat hirveitä ja valvottivat öisin.

        kylläpä kuulostaa tutulta.Minulla alkoi kanssa kolmisen vuotta sitten todella paha käsi allergia.
        Se alkoi pienillä vesi rakkuloina jotka kutisi ihan hirveesti.Ja sen jälkeen yleensä kämmenet ihan verillä, paljon pieniä haavoja jotka ovat todella kipeitä.Sit kävin kaikki mahdolliset testit ja ei todettu muuta kuin nikkeli ja koira allergia.Sit en saanut olla veden ja pesuaineiden kanssa tekemisissä.Ja olin kahviossa töissä, mikä oli pahinta mahdollista käsille. Olin vuoden aikana kolme kertaa kuukauden sairaslomalla.Nyt kesällä vaihoin työpaikkaa, pääsin vaatekauppaan töihin ja ajattelin että nyt elämä helpottaa.
        Ja yllätys yllätys, kädet taas rikki ja ihan tulehtuneet...Ja eiku lekuriin ja ammatin vaihto taas edessä!!!Tosi ärsyttävää ja stressaavaa, kun joudun irtisanomaan itseni ja tulevaisuus todella epävarmaa, huippua olla työttömänä jonku saakelin allergian takia.Toivottavasti saan edes jotain työttömyys korvausta, lääkäri kyllä kirjoittaa todistuksen että välttyisin karenssilta..
        Pidän vaan toivoa yllä että saan jotain toimisto alan työtä, vaikka koulutus on ihan alkuvaiheessa..
        Tuntuu että joutaisin jo sairas eläkkeelle vaikka olen vasta reilu 20 v.Ja sen kaiken kivun lisäksi kädet näyttää ihan KARSEELTA, ihmiset kattovat tosi pitkään esim. kaupan kassalla, kun maksan ostoksia yms...Ja ei ole parisuhteelle hyväksi jatkuva epävarmuus..Tsemppiä vaan kaikille kohtalo tovereille : )


    • koruton_iäksi

      Nikkeli on naisten tavallisin kosketusallergian aiheuttaja. Allergia kehittyy yleensä työn ulkopuolisesta altistuksesta, ja se on usein saatu jo teini-iässä läpipistetyistä metallisista korvakoruista.

      Eli kun se koru, jossa nikkeliä edes vähäinenkin määrä, on isketty ihon läpi, pääsee nikkeli tekemisiin verenkierron kanssa ja tämä ikävä kyllä aiheuttaa tämän inhottavan allergian :(

      Äiti oli oikeassa, kun vastusti niitä korviksia. Olipa hienoa saada ne...mulla ei pysty pitämään mitään korvakoruja, kaikki tulehtuu. En tiedä tosin kirurginteräksestä, en ole korviin kokeillut.

      Teininä pidin nikkelisiä kaulakoruja ja kaulaan tuli hirmu ihottuma..se alue kaulasta reagoi esim joihinkin hiusväreihin hyvin vahvasti. Vaikka vuosia on ja paljon kulunut.

      Terveyskeskuksessa olen 2 kertaa tästä, kahdelle eri lääkärille sanonut mutta niitä ei näyttänyt kiinnostavan, nuori naislääkäri epäili että ei sillä ole asiaan vaikutusta, aiemmalla pahalla ihottumalla (mulla sillon teininä tää kaula oli kun jäkälää pahimmillaan) luulen, et iho muistaa tollasen..muistaahan se auringon polttamankin!!! Ärsyttää, kun väheksytään:(

      Olen myös itse diagnosoinut itselläni (kuulostaapa typerältä :) hajusteallergian enkä voi sietää mitään hajuja..

      ilmanraikastimethan ovat itseasiassa sisäilmanpilaajia, joku lääkäri sanoi näin.


      Miehillä nikkeliallergia on hyvin harvinainen.

      Tsemppiä kaikille allergioiden kanssa painiville!!! Ja välttäkää niitä altistavia tekijöitä, ei sitä tiedä, miten pahaks asiat yltyy :(

      • Theodores

        ...tietää tuotteet, jotka EIVÄT sisällä nikkeliä. Näitä ovat etupäässä titaaniset korut ja nikkelittömät hopeakorut (esim. sterling hopea ja hienohopea)
        Kulta käy, mikäli ei ole altistunut kullalle (lisääntynyt voimakkaasti 90-luvulta lähtien naisten keskuudessa).
        Platina on myös käypäinen (ja kallis) vaihtoehto
        On hyvä tietää, että nikkelille herkistyneistä n. kolmannes on myös palladiumille herkistynyt. Palladium kuuluu platinametalleihin ja sillä seostetaan mm. laadukkaampiin valkokultakoruihin. Halvempiin valkokultatuotteisiin taas käytetään nikkeliä.


      • lakitiedemies
        Theodores kirjoitti:

        ...tietää tuotteet, jotka EIVÄT sisällä nikkeliä. Näitä ovat etupäässä titaaniset korut ja nikkelittömät hopeakorut (esim. sterling hopea ja hienohopea)
        Kulta käy, mikäli ei ole altistunut kullalle (lisääntynyt voimakkaasti 90-luvulta lähtien naisten keskuudessa).
        Platina on myös käypäinen (ja kallis) vaihtoehto
        On hyvä tietää, että nikkelille herkistyneistä n. kolmannes on myös palladiumille herkistynyt. Palladium kuuluu platinametalleihin ja sillä seostetaan mm. laadukkaampiin valkokultakoruihin. Halvempiin valkokultatuotteisiin taas käytetään nikkeliä.

        Puhtaalle kullalle ei voi kuin teoriassa olla allerginen, joten syy kultakorun allergioihin on ulkomaiset korut joiden seosaineina on vaikka mitä. Nikkelillä seostetuissa valkokultakoruissa ihoon liukenee niin pieni lakisääteinen määrä, jolle ei pitäisi voida olla allerginen. Ostakaa siis korunne laillisilla leimoilla ja jos allergiaa tulee, niin yhteys TUKESiin ja kuluttaja-asiamieheen.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012062515752349_uu.shtml


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe