80 l 6-kulma-akvaario

maalarimutsi

Hei!
Olen ystävältä saamassa akvaarion lainaan. Kuulema vuotaa joten varmasti järkevin on jo aluksi testaamatta raapia vanhat silikonit pois ja uutta akvaarioon sopivaa tilalle?
Mulla ollut aikanaan akvaario mutta kaikki tuntuu muuttuneen siitä 20 vuodessa noin! Nyt mietimme sitä lapselle 2.v katseltavaksi ja toki koko kodin koristeeksi.

Ajattelin jotain yhtä parvea esim. tetroja ja vaikka taistelukalaa huomiopisteeksi. Lisäksi tietenkin puhdistajia ja onkohan sammakoita vielä, lapsi varmasti tykkäisi seurata niitä...
Tuntuu ettei paikallisessa kaupassa muuta kuin tyrkytetä kaikkia kaloja joten neuvokaahan viisaammat meille mukavat ja helpot kalakaverit!

Laitteet tulevat luultavasti mukana tosin niitäkin ehkä tarvinnee päivittää.
Ja pöytäkin vaatii harkintaa, ei ole ennen noin isoa laitosta ollut kun painoa tulee satakunta kiloa..

Varmaan ihan "perushiekka" ja joitain helppoja pitkäikäisiä kasveja..

Kaikki ehdotukset ja suunnitelmat ovat tervetulleita! Olemme kivifaneja joten tuli mieleen että voisiko isoista veden hiomista pyöreistä kivistä liimata jollain rakennelmia akvaarioon? Onko jotain myrkytöntä?

Onko jotain mitä en ole ottanut huomioon? Toki haen vielä kirjastosta kalakirjankin lainaan:)

Kiitos jos viitsitte auttaa!!!

16

906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Kumpia haluat harrastaa
      - sammakoita vai kaloja

samaan akvaan niitä ei voi laittaa sillä sammakkojen uloste on niin jytyä ettei tropiikin kalat sitä kestä, pienessäkään määrin

muutenkin akvan huolto toimet vaativat enemmän sammakko altaalta

kuusikulmaisen akvan silikonointi on haastavaa hommaa, vanhat silikonit on saatava kaikki pois ja uuden laittaminen vaatio jo nikkaroinnin taitoja

kivien liimailuun käy sama akvaario silikoni jolla tiivistät lasitkin

tuon kokoiseen akvaan mahtuu muutama kynsisammakko tai sitten jos teet siitä kala akvan, pikkuparvi jotain tetralajia joka jää alle viisi senttiseksi

kannattaa ostaa Markku Varjon Akvaariokalat kirja, vanhemmat kirjat ei oikein ole tämän päivän tiedon ja hoidon laadun tasalla, sijoita nelisen kymppiä, se kannattaa

sukaravut ajaa tuon puhdistajan roolin, tutustuppa, tuossa kirjassa kerrotaan niistäkin, ehdoton akvaristin hankinta tuo kirja

Akvaario kun vuotaa tarvitsee se tietty silikonoida uudestaan.

Sen jälkeen akvaario tulee kypsyttää ilman kaloja n. kolmen viikon ajan niin että saadaa tietty hajoittaja bakteeri kanta akvaarioon yläpitämään sen biologista tasapainoa.
      Ohjeet tälläkin saitilla, satalitrasen akvan kalaton kypsytys, lukases...
      Puhjasora kannattaa unohtaa ja hankkia puhallus hiekkaa joka kannattaa pestä kunnolla irto pölystä puhtaaksi ennen kuin sen voi laittaa akvan pohjalle. Yleissääntö on pestä 10kg/1h.

Tekniikka kannattaa ottaa selville, merkki, malli, ikä... kerro tänne...
      Valaisimen putken laatu ... lukee putkessa.

palaillaan....

• mie vaan

"Yleissääntö on pestä 10kg/1h."

Mikähän yleissääntö tuo nyt muka on? Itse olen laittanut hiekkapuhallushiekkaa (raekoko 0,5-1,2mm) kuuteen akvaarioon, isoimmat yli 500-litraisia, enkä ole koskaan tuntua lätrännyt hiekan pesussa.

Suosittelisin pesemään ihan järjen ja tarpeen mukaan. Pesuun olen itse käyttänyt kolmea ämpäriä. Ämpäriin kolmasosa hiekkaa, vettä hanasta ämpäri täyteen, otan ykkösämpärin käsittelyyn (eli pyörittelen hiekkaa kepillä tai lapiolla) samalla laitan kakkosämpärin hanan alle. Ykkösämpäriä hämmennän niin kauan, että kakkosämpäri täyttyy, sitten jätän sen seisomaan hetkeksi ja otan kakkosen käsittelyyn samalla kun laitan kolmosen täyttymään. Kun kolmonen on täynnä, tulee se käsittelyyn, ykkösen tyhjennän vedestä ja aloitan uuden kierroksen laittamalla ykkösen hanan alle. Ripeää.

Omat hiekkani ovat Lännen hiekkoja, ostettu rautakaupasta.

• mie vaan
        mie vaan kirjoitti:

"Yleissääntö on pestä 10kg/1h."

Mikähän yleissääntö tuo nyt muka on? Itse olen laittanut hiekkapuhallushiekkaa (raekoko 0,5-1,2mm) kuuteen akvaarioon, isoimmat yli 500-litraisia, enkä ole koskaan tuntua lätrännyt hiekan pesussa.

Suosittelisin pesemään ihan järjen ja tarpeen mukaan. Pesuun olen itse käyttänyt kolmea ämpäriä. Ämpäriin kolmasosa hiekkaa, vettä hanasta ämpäri täyteen, otan ykkösämpärin käsittelyyn (eli pyörittelen hiekkaa kepillä tai lapiolla) samalla laitan kakkosämpärin hanan alle. Ykkösämpäriä hämmennän niin kauan, että kakkosämpäri täyttyy, sitten jätän sen seisomaan hetkeksi ja otan kakkosen käsittelyyn samalla kun laitan kolmosen täyttymään. Kun kolmonen on täynnä, tulee se käsittelyyn, ykkösen tyhjennän vedestä ja aloitan uuden kierroksen laittamalla ykkösen hanan alle. Ripeää.

Omat hiekkani ovat Lännen hiekkoja, ostettu rautakaupasta.

Toinen asia mitä ihmettelen, on tuo 100-litraisen kypsytysohje, siinä nitraatti muuttuu nitriitiksi. Kuinka ihmeessä?

Kokeile vaikka tätä kypsytykseen, on kuulema toimiva http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/3594200001112

Kolmas asia. Kannattaa olla sitten varovainen, kun noita kiviä silikoonaa, kivi ja silikoni eivät välttämättä ota kovin hyvin kiinni, eli älä tee korkeita rakennelmia, jos ne sitten jossain vaiheessa romahtavat..

• maalarimutsi

Kiitos vastauksista!

Huh kun kuulostaa vaikealta tuo kypsyttely, taidan tyytyä valmiiseen litkuun ja testailla sitten vettä josko olisi onnistunut.

Vai sammakot eivät enää sovi samaan, niin ne ajat muuttuvat;) No eivät ne raukat lapsenakaan mulla kauaa eläneet:(

Tuo hieno hiekka kuulostaakin paremmalta, kiitos!

Ilmoittelen kunhan saan kamat kotiini, mitä laitteita sieltä tulee.
        TOivottavasti saan sen sitten saumattua myös, muuten ilo on ennenaikainen!

Mutta seuraavaksi suuntaan siis paikalliseen akvaarioliikkeeseen kyselemään josko siellä olisi kypsytysaineita, ostan hiekat rautakaupasta ja pesen kunnolla, saumaan akvaarion ja laitan hiekat ja vedet ja aineet sinne?!
        Sitten testaillaan ja pikkuhiljaa voi toivottavasti hankkia jotain kasvistoa ja sitten kaloja..

Oliskohan jouluksi valmiina:)

• fish KING
        mie vaan kirjoitti:

Toinen asia mitä ihmettelen, on tuo 100-litraisen kypsytysohje, siinä nitraatti muuttuu nitriitiksi. Kuinka ihmeessä?

Kokeile vaikka tätä kypsytykseen, on kuulema toimiva http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/3594200001112

Kolmas asia. Kannattaa olla sitten varovainen, kun noita kiviä silikoonaa, kivi ja silikoni eivät välttämättä ota kovin hyvin kiinni, eli älä tee korkeita rakennelmia, jos ne sitten jossain vaiheessa romahtavat..

http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php

muut väittämäsi ovat kyllä suoraa asiaa, itse pesen hiekan niin hyvin kuin mahdolista niin eipä tuo vesikään sitten siitä sameudu

• fish KING
        maalarimutsi kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Huh kun kuulostaa vaikealta tuo kypsyttely, taidan tyytyä valmiiseen litkuun ja testailla sitten vettä josko olisi onnistunut.

Vai sammakot eivät enää sovi samaan, niin ne ajat muuttuvat;) No eivät ne raukat lapsenakaan mulla kauaa eläneet:(

Tuo hieno hiekka kuulostaakin paremmalta, kiitos!

Ilmoittelen kunhan saan kamat kotiini, mitä laitteita sieltä tulee.
        TOivottavasti saan sen sitten saumattua myös, muuten ilo on ennenaikainen!

Mutta seuraavaksi suuntaan siis paikalliseen akvaarioliikkeeseen kyselemään josko siellä olisi kypsytysaineita, ostan hiekat rautakaupasta ja pesen kunnolla, saumaan akvaarion ja laitan hiekat ja vedet ja aineet sinne?!
        Sitten testaillaan ja pikkuhiljaa voi toivottavasti hankkia jotain kasvistoa ja sitten kaloja..

Oliskohan jouluksi valmiina:)

Kalliit valmis ampullit sekä tetra Safe Start, muut ovat humpuukia!

• mie vaan
        fish KING kirjoitti:

http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php

muut väittämäsi ovat kyllä suoraa asiaa, itse pesen hiekan niin hyvin kuin mahdolista niin eipä tuo vesikään sitten siitä sameudu

"Typpibakteerit muuttavat sitten ammoniumin nitriitiksi, joka edelleen on kaloille myrkyllistä. Nitriitti puolestaan muutetaan edelleen nitraatiksi"

• fish KING
        mie vaan kirjoitti:

"Typpibakteerit muuttavat sitten ammoniumin nitriitiksi, joka edelleen on kaloille myrkyllistä. Nitriitti puolestaan muutetaan edelleen nitraatiksi"

Typen kierto

Akvaarioon lisätty kalaruoka ja lahoavat kasvinosat sisältävät valkuaisaineita. Ne hajoavat pieneliöstön ja bakteerien toimesta aminohapoiksi. Bakteerit pilkkovat aminohapot pienemmiksi, jolloin syntyy mm. ammoniumia tai emäksisessä ympäristössä ammoniakkia. Typpibakteerit muuttavat ammoniumin nitriiteiksi ja toiset typpibakteerit ne edelleen nitraateiksi. Kasvit pystyvät käyttämään ammoniumia ja niraatteja ravintonaan, jolloin ns. typpikierto alkaa alusta.

NItraatti on typenkierron lopputuote ja siten haitallista vasta suhteellisen korkeina pitoisuuksina eli jossain 30-200 mg/l (jolloin se muuttuu nitriitiksi joka on kaloille haitallista jopa hengen vaarallista).
        Tämä on selvästi vastoin yleistä käsitystä, joka ilmeisesti perustuu siihen että suolistossa siitä muodostuu myrkyllistä nitriittiä.

• mie vaan
        fish KING kirjoitti:

Typen kierto

Akvaarioon lisätty kalaruoka ja lahoavat kasvinosat sisältävät valkuaisaineita. Ne hajoavat pieneliöstön ja bakteerien toimesta aminohapoiksi. Bakteerit pilkkovat aminohapot pienemmiksi, jolloin syntyy mm. ammoniumia tai emäksisessä ympäristössä ammoniakkia. Typpibakteerit muuttavat ammoniumin nitriiteiksi ja toiset typpibakteerit ne edelleen nitraateiksi. Kasvit pystyvät käyttämään ammoniumia ja niraatteja ravintonaan, jolloin ns. typpikierto alkaa alusta.

NItraatti on typenkierron lopputuote ja siten haitallista vasta suhteellisen korkeina pitoisuuksina eli jossain 30-200 mg/l (jolloin se muuttuu nitriitiksi joka on kaloille haitallista jopa hengen vaarallista).
        Tämä on selvästi vastoin yleistä käsitystä, joka ilmeisesti perustuu siihen että suolistossa siitä muodostuu myrkyllistä nitriittiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Aquarium-NitrogenCycle.png

"Typen kierto luonnossa toimii pääpiirteissään akvaariossa niin kuin muuallakin: aerobiset nitrifikaatiobakteerit hapettavat ammoniakkia ensin nitriitiksi ja myöhemmin nitraatiksi."

• fish KING
        mie vaan kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Aquarium-NitrogenCycle.png

"Typen kierto luonnossa toimii pääpiirteissään akvaariossa niin kuin muuallakin: aerobiset nitrifikaatiobakteerit hapettavat ammoniakkia ensin nitriitiksi ja myöhemmin nitraatiksi."

aqua hoidon sivuilta löydy, etsi itse...

• mie vaan

• fish KING

• mie vaan
        fish KING kirjoitti:

Nitraattia on akvaariossa yli 30mg/l
        - se muuttuu nitriitiksi

Myönnän täysin olevani väärässä, jos sinä laittaisit edes yhden linkin, missä tuo väittämäsi vahvistetaan.

• fish KING
        mie vaan kirjoitti:

Myönnän täysin olevani väärässä, jos sinä laittaisit edes yhden linkin, missä tuo väittämäsi vahvistetaan.

http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php#nitraatti

jos mittaat nitraattia akvaariosta toteat sen korkeina pitoisuuksina että, myös nitriittiä alkaa ilmestyä... eikö?

• maalarimutsi
        fish KING kirjoitti:

Kalliit valmis ampullit sekä tetra Safe Start, muut ovat humpuukia!

Menenkin huoomenna vielä hakemaan kirjastosta tuon Varjon kirjan.

Sain vihdoin akvaarion pitämään vettä, tiivistin ja täytin ja tyhjensin noin viikon joka päivä, huh! Olikin 8-kulmainen.

Litramäärästä en ole vieläkään ihan varma, epäilen yli 80n litraista, ei tullut kunnolla mitattua ämpäreillä..Mitat ovat kork. 50 cm ja leveys noin 50 cm, olisikohan jotain helppoa kaavaa laskea tilavuus? :)

Ostin uutena suodattimen, Shark adv joka suodattaa 400 l/ h. Kehuivat liikkeessä..
        Valaisin on akvaarion levyinen ja putkessa lukee 15w warm white. Putki on vanha, kannattaako uusia? Valoisalta näyttää!

Kasveja ostaessani meinasin lentää pyllylleni, on hinnat nousseet niin! Yhden Vallisnerian taustalle ja eteen Anubiaksen raaskin ostaa kun melkein kympin kipale! Seuraavalla reissulla lisää..lisänä matalaa muovikasvia edessä.

Hiekkana on nyt sitten hiekkapuhallushiekka ja vanhaa pyöreähköä soraa osaksi vanhasta akvaariosta. Isoja kiviä keskellä..

Näyttää hyvältä, kunhan saa noita kasveja lisää vielä! Vesi on vielä sameaa, kai se siitä kirkastuu..lämpötila noin 25.

Kaloiksi olin ilman taustatutkimusta, ihan ulkonäköseikoilla ajatellut parvea (onko joku 10 sopiva) neontetroja ja yhtä taistelukalaurosta.
        Pohjalle piikkisilmiä möyhimään hiekkaa (mikä määrä?) täpläimumonni vai mikä lie sellainen kun yleensä naama lasissa kiinni! Ja varmaan jotain muita monneja pari vielä?

Huh tulipa juttua! Olisi kiva jos kommentoisitte ajatuksiani!

• fish KING
        maalarimutsi kirjoitti:

Menenkin huoomenna vielä hakemaan kirjastosta tuon Varjon kirjan.

Sain vihdoin akvaarion pitämään vettä, tiivistin ja täytin ja tyhjensin noin viikon joka päivä, huh! Olikin 8-kulmainen.

Litramäärästä en ole vieläkään ihan varma, epäilen yli 80n litraista, ei tullut kunnolla mitattua ämpäreillä..Mitat ovat kork. 50 cm ja leveys noin 50 cm, olisikohan jotain helppoa kaavaa laskea tilavuus? :)

Ostin uutena suodattimen, Shark adv joka suodattaa 400 l/ h. Kehuivat liikkeessä..
        Valaisin on akvaarion levyinen ja putkessa lukee 15w warm white. Putki on vanha, kannattaako uusia? Valoisalta näyttää!

Kasveja ostaessani meinasin lentää pyllylleni, on hinnat nousseet niin! Yhden Vallisnerian taustalle ja eteen Anubiaksen raaskin ostaa kun melkein kympin kipale! Seuraavalla reissulla lisää..lisänä matalaa muovikasvia edessä.

Hiekkana on nyt sitten hiekkapuhallushiekka ja vanhaa pyöreähköä soraa osaksi vanhasta akvaariosta. Isoja kiviä keskellä..

Näyttää hyvältä, kunhan saa noita kasveja lisää vielä! Vesi on vielä sameaa, kai se siitä kirkastuu..lämpötila noin 25.

Kaloiksi olin ilman taustatutkimusta, ihan ulkonäköseikoilla ajatellut parvea (onko joku 10 sopiva) neontetroja ja yhtä taistelukalaurosta.
        Pohjalle piikkisilmiä möyhimään hiekkaa (mikä määrä?) täpläimumonni vai mikä lie sellainen kun yleensä naama lasissa kiinni! Ja varmaan jotain muita monneja pari vielä?

Huh tulipa juttua! Olisi kiva jos kommentoisitte ajatuksiani!

Suodattimestasi, plussat ja miinukset
        halpa hinta

- varaosien saatavuus
        - mahdollinen ääni
        - kierrätys tehon säätö
        - imukuppien tehokkuus

Olisin suositellut eheimia mutten kerennyt ;(

Kulmikkaan akvan mitat voi laskea, netissä on olemassa myös taulukko, -rihma- muistakko missä???
        - veikkaan n. 130l

Putken voisit vaihtaa; grolux, aquastar tms. akvaario putkeen, paljon kelvineitä 7000-10000 ja spektri sävy mahdollisimman laaja, käyrä yleensä tuotteen paketissa.

aquaweb.org
        - kannattaa loggautua sisäään ja käydä kauppaa...
        sieltä saat kasvit ja tarvikkeet halvalla muilta harrastajilta, unohda muovikasvit

Kalavalintaan ehdottaisin kardinaalitetroja tilalle, kypsyttele se akva ensin huolellisesti!!!
        - veden lämpötilaa saat nostaa sopivaksi tuleville kaloille kypsytyksen aikana, 26-28 paikkeille

Taistokoiras saattaa käydä kirjavien tetrojen kimppuun ajan mittaan??? ;(

Partista en tuon kokoiseen ottaisi, katinkultamonneja ehkä tilalle tai imumonneja.
        Harkinnan alle kannattaa laitta myös leväkatkarapuja, löytyy juttua siltä Varjon kirjasta... niitä piikkisilmiä ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe