Olen joutunut olemaan sairaslomalla tämän vuoden aikana jo liki 50 kalenteripäivää johtuen työni aiheuttamasta rasitusvammasta kädessäni. Onko olemassa joku raja, minkä jälkeen saa vähemmän palkkaa? Ja miten tässä tapauksessa tulisi toimia? Saako puuttuvan osan anottua muualta? Olen vakituisessa toimessa.
Asiallisia vastauksia, kiitos.
Palkallinen sairasloma vuodessa
2
1691
Vastaukset
- Palkanlaskija
Katso alasi työehtosopimuksesta, millaisia sairausajan palkanmaksujaksoja teillä noudatetaan (vaihtelevat alasta riippuen), tai kysy työpaikaltasi palkanlaskijalta. Työpaikallasi pitäisi olla esillä teidän työehtosopimus ja voit sitä myös pyytää nähtäväksi ellei ole.
Yleensä korvattavuus määräytyy työsuhteen keston mukaan, rakennustuoteteollisuudessa (toimihlö) esim. alle vuoden työsuhteessa korvataan 4 viikolta, alle 5 vuoden työsuhteessa 5 viikolta ja yli viiden vuoden työsuhteessa 3 kuukaudelta. Tämän jälkeen korvausvelvollisuus siirtyy Kelalle.
Itse palkanlaskijana toimin siten, että kun palkanmaksuvelvoite päättyy teen ilmoituksen Kelaan jonka mukaan työnantajalle korvataan maksettu sair.ajan palkka ja sen jälkeen korvausta maksetaan sairastuneelle itselleen. En tiedä tarkkaan moneltako päivältä Kela korvaa, mutta olisiko noin 300 päivältä. Kelan korvaus on tietysti pienempi kuin se mitä työnantaja maksaa, joten tulotaso tippuu jonkin verran kun tippuu Kelan päivärahoille. Kelan sivuilla on netissä laskuri johon syötetään muistaakseni edellisen vuoden työtulot ja veroprosentti ja siitä näkee paljonko saisit kys. tuloilla sairausajan palkkaa.- sairaalatyöntekijä
asiallisesta vastauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433167Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222668- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861477- 391320
- 821189