autoimmuuni

taudeista

Kesästä saakka vasemmanpuoleinen kilpirauhanen on ollut hieman ärtyinen, esim autossa veto käy joten kaula on suojattava. Monasti nyt myös jos pää on alaspäin, hengitys on vaikeaa. Olen kärsinyt kilpirauhastulehduksista 20v lähtien. Koskaan minulla ei ole kilpirauhanen kasvanut, koskaan ei ole kosketusarka vaikka muuten on hieman kipeä. Lääkärin tutkimuksen/tunnistelujen jälkeen kyllä aina hieman kipeytyy. 1988 ultrassa, vasen lohko pieni ja epähomogeeninen kauttaaltaan. T4-V 8; Tsh 4,88. 1988 Jorvissa kirjattiin subliininen hypotyreoosi jos todellinen hypotyreoosi kehittyy thyroxin lääkitys aloitettava. Olin jatkuvaan hyvin väsynyt ja hengitys vaikeuksia. Lääkitys aloitettiin 2000 luvulla. Viime syksynä T4-V 14 ja TSH 2,2. keväällä annostusta hieman nostettiin mutta nyt T4-V 11 ja TSH 3,1 (joten nyt myös annostusta hieman lisättiin, annostus nyt 1 tabl/vrk). Tyr-Ab oli 1998 102400, sen jälkeen on sanottu ettei hyödytä enää mitata ja lääkitystä kilpirauhasen oireiluun ei ole. Olen kärsinyt väsymyksestä ajoittain tosi kovasta jo lähes 20v. S-ANA arvot on myös maksimissaa (5000). La on aina luokkaa 20. Mistä ja mitä apua voisi saada (pääkaupunkiseutu). Miten kilpirauhassyöpä todetaan? Onko vaara sairastua siihen. Yläselän nikamat ovat kalkkeutuneet yhteen, mitään selitystä tai hoitoa en ole saanut. Olen sairastanut myös psori-ihottumaa.

3

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten Jorvissa

Siis Jorvissa 1998 (ei 1988)

• autoimmuuni

tapauksesi ja tuo tygl viittaa selvään autoimmuunipohjaiseen vajaatoimintaan. ja arvojen huononeminen johtuu siitä että kilpirauhasesi lakkaa vähitellen toimimasta ja tarvitset lisää purkista. noiden vasta-aineiden tutkiminen jatkossa ei hyödytä mitään vaan seurataan tsh ja t 4v ja jos epäillään että menee liikatoiminnan puolelle kannattaa ottaa t 3v ennenkuin pudottaa annostusta.

kehotan lainaamaan esim kirjastosta duodecim kustantaman kirjan endokrinologia ja opiskelemaan kilpirauhas asioita muutenkin oman hyvinvointisi vuoksi

• Mummo20

Millä edellytyksillä voidaan lakkauttaa autoimmuunisen kilpirauhassairauden hoito ja siirtää potilas terveyskeskukseen.
      Minulla ei ollut arvot kohdalalan ja siihen saakka oli verikokeitakin otettu 2 eri arvoa näyttävää.
      Sitten mennessäni OYS:n , vastaanottoa olltikin vastaan OYS:n po osaston ylilääkäri, joka "heitti" minut takaisin terveyskeskukseen. Sen jälkeen minun verokokeekseni jäikin vain se toinen koe ja ylilääkärin ohjeessakin luvattiin, että minulle riittääkin sitten se, kun po arvo on saatu kohdalleen. Sen jälkeen voikin siirtyä vuoden välein tapahtuviin kontrolleihin.
      Minulle oli myöskin todettu Basetowin tauti hoidettavana.
      Minulla on edelleenkin otsa, molempien silmien, nenän ja poskipäänsärkyjä ajoittain hyvinkin rajuna. Myöskin mielialani vaihtelut ja ulkonäköni kielivät siitä, että en ole terve.
      Oliko minun hoidossani kysymys peruskunnan vaatimasta "palauttamisesta" terveyskeskuksen hoidettavaksi.
      Myöskään sen jälkeen en päässyt po silmälääkärin vastaanotolle, vaikka minulle oli varattu hänelle aika.
      Minut vastaanotti silmälääkäri, josta heti tajusi, että tässä nyt ei enää hoideta ja tutkita Basetovin tautia ja sen aiheuttamia jälkitiloja näköhäiriöineen.
      Miksi minut heitettiin silmälääkärin hoidosta ilman muulle silmälääkärille määrättyä jatkohoitoa ja tutkimusta.
      Voidaanko Suomessa sairasta ihmistä näin kohdella, että jätetään hoidotta.
      MIhin kategoriaan kuuluvat ne ihmiset, joille ei kuulukaan Suomessa enää sairaudentilan vaatima riittävän asiantunteva hoito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5133
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3745
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2709
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      275
      1249
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      207
      1024
    Aihe