oman osan myynti kiinteistöstä?

aikapihalla

hei vaan!mitenköhän toimitaan kun olen myymässä perinnöksi jääneen osani osakkeesta?kauppakirja malleja olen katsellut ja sellaisen tekeminen ei ole kovin vaaivaa mutta miten vero asiat tässä tilanteessa pitäisi hoitaa?kai se verottaja ihmettelee kun tililleni tupsahtaa 15000e?osuuteni ostaja on osakkeen yksi omistaja.kiitos paljon jos joku osaa valaista kuinka toimitaan =)

15

2505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin kysyt kiinteistöstä, sitten puhut osakkeesta, eli kumpi on kyseessä.

      Kerrot myös että olet saanut osuutesi perintönä. Onko pesä jo jaettu, vai onko sinulla osuus jakamattomasta pesästä? Mikäli pesä on jaettu, niin mikä oli perunkirjaan merkitty arvo sinun kohdallasi? Tällä on vaikutusta niin veroihin, kuin menettelytapoihinkin.

      Noilla tiedoilla voi sitten jo jotain vastatakin..

      • ile hki

        Perustietoa perunkirjoituksesta

        Perunkirjoituksen tarkoituksena on selvittää perillisasemassa olevat kuolinpesän osakkaat sekä luetteloida kuolleen henkilön ja hänen mahdollisen puolisonsa varat ja velat vastaista perinnönjakoa ja perintöverotusta varten.

        On väärin sanoa "mikä oli perunkirjaan merkitty arvo" koska kysymyksessä on "perukirja" ei perunkirja, perunkirjoitus selviää alussa olevasta tekstistä.

        Perunkirjoituksen jälkeen mikäli perittävä oli naimisissa on ennen perinnönjakoa toimitettava omaisuuden ositus ja tämän jälkeen perinnönjako perillisten kesken. Perinnönjako tulee laatia kirjallisena kahden esteettömän todistajan varmentamalla jakokirjalla. Perukirjaan merkitään yleensä omaisuuden käypä arvo eikä siinä jaeta mitään.

        Hyvin tyypillistä joillekin välittajille että eivät tiedä eroa perukirjasta ja perunkirjoituksesta sekä ositus- ja perinnönjaosta.

        t. ile LKV


      • aikapihalla

        kyseessä on kerrostalo huoneisto arvoksi on laitettu perunkirjaan 75000e.huoneisto jäi isoisältäni kun kuoli 03/06.osakkeessa asuu tällä hetkellä isoäitini joka siis omistaa puolet ja isäni,isän sisko ja isän veli omat osuutensa.pakkaa sekoittaa se että isäni kuoli 07/06 joten sitten minä perin hänen osuutensa josta nyt haluan luopua koska en sillä mitään tee.perunkirjoitukset on hoidettu.isäni kuolinpesän tili on vielä olemassa ja mietinkin pitääkö myymäni osuus joka on n.12500e laittaa kuolinpesän tilille vai voiko sen laittaa omalle tililleni?millainen paperi verottajalle on lähetettävä kaupasta vai riittääkö pelkkä kauppakirja?en oikeen tiedä kuinka tässä toimitaan verollisesti ja laki sääteisesti oikein.voisi tietenkin tavata laki ihmisen joka ainakin tietää kuinka homma toimii mutta näin kotiäitinä ei oikein ole selaiseen varaa..kiitos taas jos tästä nyt jotain selviäisi =)


      • aikapihalla kirjoitti:

        kyseessä on kerrostalo huoneisto arvoksi on laitettu perunkirjaan 75000e.huoneisto jäi isoisältäni kun kuoli 03/06.osakkeessa asuu tällä hetkellä isoäitini joka siis omistaa puolet ja isäni,isän sisko ja isän veli omat osuutensa.pakkaa sekoittaa se että isäni kuoli 07/06 joten sitten minä perin hänen osuutensa josta nyt haluan luopua koska en sillä mitään tee.perunkirjoitukset on hoidettu.isäni kuolinpesän tili on vielä olemassa ja mietinkin pitääkö myymäni osuus joka on n.12500e laittaa kuolinpesän tilille vai voiko sen laittaa omalle tililleni?millainen paperi verottajalle on lähetettävä kaupasta vai riittääkö pelkkä kauppakirja?en oikeen tiedä kuinka tässä toimitaan verollisesti ja laki sääteisesti oikein.voisi tietenkin tavata laki ihmisen joka ainakin tietää kuinka homma toimii mutta näin kotiäitinä ei oikein ole selaiseen varaa..kiitos taas jos tästä nyt jotain selviäisi =)

        Tai, oma meiliosoite mailiin [email protected], niin saadaan asia selvitettyä


      • ile hki kirjoitti:

        Perustietoa perunkirjoituksesta

        Perunkirjoituksen tarkoituksena on selvittää perillisasemassa olevat kuolinpesän osakkaat sekä luetteloida kuolleen henkilön ja hänen mahdollisen puolisonsa varat ja velat vastaista perinnönjakoa ja perintöverotusta varten.

        On väärin sanoa "mikä oli perunkirjaan merkitty arvo" koska kysymyksessä on "perukirja" ei perunkirja, perunkirjoitus selviää alussa olevasta tekstistä.

        Perunkirjoituksen jälkeen mikäli perittävä oli naimisissa on ennen perinnönjakoa toimitettava omaisuuden ositus ja tämän jälkeen perinnönjako perillisten kesken. Perinnönjako tulee laatia kirjallisena kahden esteettömän todistajan varmentamalla jakokirjalla. Perukirjaan merkitään yleensä omaisuuden käypä arvo eikä siinä jaeta mitään.

        Hyvin tyypillistä joillekin välittajille että eivät tiedä eroa perukirjasta ja perunkirjoituksesta sekä ositus- ja perinnönjaosta.

        t. ile LKV

        Aviopuoliso saattaa olla pesä osakas, ellei ole avioehtoa.

        Mutta lähinnä kiinnostaa tuo "perukirjoitus", tarkoitko että se tehdään Perussa?


      • välttäjiin
        aikapihalla kirjoitti:

        kyseessä on kerrostalo huoneisto arvoksi on laitettu perunkirjaan 75000e.huoneisto jäi isoisältäni kun kuoli 03/06.osakkeessa asuu tällä hetkellä isoäitini joka siis omistaa puolet ja isäni,isän sisko ja isän veli omat osuutensa.pakkaa sekoittaa se että isäni kuoli 07/06 joten sitten minä perin hänen osuutensa josta nyt haluan luopua koska en sillä mitään tee.perunkirjoitukset on hoidettu.isäni kuolinpesän tili on vielä olemassa ja mietinkin pitääkö myymäni osuus joka on n.12500e laittaa kuolinpesän tilille vai voiko sen laittaa omalle tililleni?millainen paperi verottajalle on lähetettävä kaupasta vai riittääkö pelkkä kauppakirja?en oikeen tiedä kuinka tässä toimitaan verollisesti ja laki sääteisesti oikein.voisi tietenkin tavata laki ihmisen joka ainakin tietää kuinka homma toimii mutta näin kotiäitinä ei oikein ole selaiseen varaa..kiitos taas jos tästä nyt jotain selviäisi =)

        ei niillä aina ole lakikoulutusta, mene pankkiisi tekemään paperit kuntoon. Tai käy verotoimistossa ja kysy neuvoa.


      • välttäjiin kirjoitti:

        ei niillä aina ole lakikoulutusta, mene pankkiisi tekemään paperit kuntoon. Tai käy verotoimistossa ja kysy neuvoa.

        Että heiluisin täällä rekisteröidyllä nimimerkillä ellei minulla olisi LKV-pätevyyttä. Kyllä lääninhallitus valvoo senkin lyhenteen käyttöä.

        Tosin on mielenkiintoista että kukaan muu itseään kiinteistövälittäjäksi väittävä ei ole rekisteröinyt nimimerkkiä... Esimerkiksi "ile hki" nimellä taitaa kirjoittaa aika moni ammattitaidoton, ja kuitenkin juuri kyseisellä nimimerkillä joskus aikoinaan kirjoittanut tiesi mistä kirjoitti...


      • välittäjän pätevyys
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Että heiluisin täällä rekisteröidyllä nimimerkillä ellei minulla olisi LKV-pätevyyttä. Kyllä lääninhallitus valvoo senkin lyhenteen käyttöä.

        Tosin on mielenkiintoista että kukaan muu itseään kiinteistövälittäjäksi väittävä ei ole rekisteröinyt nimimerkkiä... Esimerkiksi "ile hki" nimellä taitaa kirjoittaa aika moni ammattitaidoton, ja kuitenkin juuri kyseisellä nimimerkillä joskus aikoinaan kirjoittanut tiesi mistä kirjoitti...

        mutta nuo vero- ja perintöasiat on hakusessa.


      • välittäjän pätevyys kirjoitti:

        mutta nuo vero- ja perintöasiat on hakusessa.

        Kukaan ei voi tietää kaikkea kaikesta, on pätevyys, tai ei.

        Olen aina kokenut että oma ammattitaito kasvaa kun joutuu selvittämään uusia asioita.

        Perinöasiat uskoisin tuntevani kohtuullisesti, veropuolen myönnän hallitsevani heikommin (johtuu varmaan siitä, että verojen maksaminenkaan ei kuulu lempiharrastuksiini). Toisaalta hyvään välitystapaan kuluu myös velvollisuus ohjata asiakas asiantuntijan pakeille kun omat tiedot eivät riitä. Uskallan myös epäillä että kaikki toimisivat näin.

        Olisin lisäksi kiitollinen asiallisista korjauksista antamiini vastauksiin.


      • Verotettu
        aikapihalla kirjoitti:

        kyseessä on kerrostalo huoneisto arvoksi on laitettu perunkirjaan 75000e.huoneisto jäi isoisältäni kun kuoli 03/06.osakkeessa asuu tällä hetkellä isoäitini joka siis omistaa puolet ja isäni,isän sisko ja isän veli omat osuutensa.pakkaa sekoittaa se että isäni kuoli 07/06 joten sitten minä perin hänen osuutensa josta nyt haluan luopua koska en sillä mitään tee.perunkirjoitukset on hoidettu.isäni kuolinpesän tili on vielä olemassa ja mietinkin pitääkö myymäni osuus joka on n.12500e laittaa kuolinpesän tilille vai voiko sen laittaa omalle tililleni?millainen paperi verottajalle on lähetettävä kaupasta vai riittääkö pelkkä kauppakirja?en oikeen tiedä kuinka tässä toimitaan verollisesti ja laki sääteisesti oikein.voisi tietenkin tavata laki ihmisen joka ainakin tietää kuinka homma toimii mutta näin kotiäitinä ei oikein ole selaiseen varaa..kiitos taas jos tästä nyt jotain selviäisi =)

        Aina miten toimitaan verotoimistoon kysymään ettei tule "jälkiselvittelyjä".


      • Ilettää
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Aviopuoliso saattaa olla pesä osakas, ellei ole avioehtoa.

        Mutta lähinnä kiinnostaa tuo "perukirjoitus", tarkoitko että se tehdään Perussa?

        Kun lukee noita Ilen sepustuksia.


      • pankkitöhöt
        välttäjiin kirjoitti:

        ei niillä aina ole lakikoulutusta, mene pankkiisi tekemään paperit kuntoon. Tai käy verotoimistossa ja kysy neuvoa.

        Niilläkö on lakikoulutus????? Jos menet pankkiin, niin mene sitten ainakin lakimiehen juttusille, saattaa antaa neuvot ilmaiseksi.
        Tosin kiinteistönvälitystoimistoistakin löytyy lakimiehiä.
        Veroasioissa kannattaa kääntyä itse verotoimiston puoleen, silloin ei tule yllätyksiä.


      • juri
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Että heiluisin täällä rekisteröidyllä nimimerkillä ellei minulla olisi LKV-pätevyyttä. Kyllä lääninhallitus valvoo senkin lyhenteen käyttöä.

        Tosin on mielenkiintoista että kukaan muu itseään kiinteistövälittäjäksi väittävä ei ole rekisteröinyt nimimerkkiä... Esimerkiksi "ile hki" nimellä taitaa kirjoittaa aika moni ammattitaidoton, ja kuitenkin juuri kyseisellä nimimerkillä joskus aikoinaan kirjoittanut tiesi mistä kirjoitti...

        Totean vain, että kiinteistönvälittäjän tutkinnon suorittaminen ei tee kenestäkään juristia.
        Sitäpaitsi kyseisen tutkinnon suorittaminen ei ole kovinkaan vaativa tehtävä.
        Mikäli henkilöllä ei ole muuta tietämystä kuin LKV, eikä etenkään useiden vuosien käytännön kokemusta, on hän useimassa asiaan liittyvissä kysymyksissä kuin "ö aapisen laidassa".


    • perunkirjoituksessa

      ilmoitettiin käypä hinta niin lisäveroa ei mene. Jos saat voittoa niin siitä menee vero.

      Koetä päättää kumpi se on kiinteistö vai osake. Niiden kaupat menee erisäännöillä.

      Verottaja ei tilejä tutki, itse pitää myynnit ilmoittaa verottajalle.

    • vihjeenä että

      tehkää kaupat pankissa (välittäjät ei aina osaa) niin homma onnistuu varmasti kun teetätte sen kauppakirjankin siellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe