Mikä suurennos on sopiva

pienariin?

Moi!
Tuli ostettua uusi pienoiskivääri ja kyselisin kokemuksia kiikareista yleensäkin..

Millainen suurennos on sopiva?
olen ajatellut joko 6-24*50 tai 3-9*40,koska nuo molemmat löytyvät halvalla zos:n tekeminä,onko parempia vaihtoehtoja?

6

1297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6x50 olisi aika sopiva, itse asiassa zoomi on täysin turha, vie vain putken valovoimasta pois. Valovoima on se tärkein asia tähtäimessä oltaessa isolla metsällä, se on syytä oppia jo piekkarilla.

Katso kummallakin putkella maastossa hämärässä valaistuksessa pienimmällä suurennoksella, niin todennäköisesti huomaat 3x40:llä näkevän paremmin yksityiskohtia varjoista, vaikka sen objektiivihalkaisija on pienempi. Lisää suurennosta, niin kaikki katoaa hämärään ja tärinään.

• giikari

Älä osta zossia. Se on halpa ja huono. Optiikka ei ole kummoinen ja säädöt eivät pidä.
      Maksa kiikarista enemmän kuin aseesta niin saat kohtuullisen kiikarin. Kiikarissa piirtokyky ja valovoima on tärkeää sekä säätöjen pito. Halvan kiikarin näkymä on sumuinen ja vääristynyt eikä kiikaria tahdo saada kohdistettua kunnolla.
      Itse ottaisin 3-9x40, koska se toimii useimmissa ammuntatilanteissa. Pienarilla ammuttaessa matkat ovat yleesä 50-150m, joten suuremmalla suurennoksella ei tee juuri mitään. Osta kiikariin kunnon renkaat, jotta saat sen kunnolla aseeseen kiinni.
      Esim. tasco, bussnell, burris. Kiikariin kannattaa uhrata useampi satanen. Jos ostat halvan, niin kadut sitä kuitenkin ja haluat paremman.

• mainettaan parempi

Minulla on ollut pari Zos:sia. Ne ovat halpoja mutta käyttökelpoisia pienirekyylisissä aseissa. Optiikan laatu vaikuttaa ihan käypäiseltä. Ei varmaan täytä kaikkein kovimpia vaatimuksia, mutta käytännössä laadun ohella hintakin yleensä täyty huomioida.

Säätöjen pitäminen on todella kiusallinen kysymysmerkki halvemmissa tähtäimissä. Niihin halutaan seksikkyyden lisäämiseksi kerätä suuri joukko ominaisuuksia ja vaarana on että kaikkia ominaisuuksia ei sillä hinnalla saa toimimaan kunnolla. Kalliimmissakin tuotteissa voi olla ongelmia, mutta niihin on varaa tarjota kunnollinen takuu, josta halvassa hintaluokassa voi vain haaveilla.

Kunnollinen kiinteä okulaari olisi aivan hyvä ratkaisu varsinkin pienoiskiväärille, mutta sellaisia ei valitettavasti ole paljon saatavana edulliseen hintaan. Niin järjettömältä kuin se tuntuukin. Periaatteessa kalliimpi zoom-okulaari on melkein kaikissa halvoissa putkissa. Kunnollisen zoom-okulaarin tekeminen ei kuitenkaan ole aivan niin helppoa. Tämä voi kostautua osumapisteen siirtymisenä zoom-okulaarin asetusta muutettaessa.

• Kiinteäsuurennoksinen väliltä 7 ja 10 on ihan hyvä 50m matkalle. Älä osta variaabelia, pääset halvemmalla.

• mitähän??????

• Ammuskelija.
        mitähän?????? kirjoitti:

mitä "halpamerkkejä" suosittelette?

mitäs näitä olikaan... zos,tasco,erätukun kiikarit, ym..

mitä mieltä tästä? :

Tasco Golden Antler 3-9x32 hintaa kaupasta riippuen 40-100e

http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/optiikka/tasco/tasco-golden-antler-3-9x32

https://www.sekatavarakauppa.fi/products.php?cmd=list&id=766&catid=83&phrase=&offset=20

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa7/products.php?&action=show&id=2964&show=all

Osta tuollainen. Ei hyvä, mutta kohtuullinen hintaisekseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe