Haluaisin kokemuksia teiltä ketkä olette käyneet joko FemtoLasik toimenpiteessä tai Lasikissa jossa se läppä leikataan mekaanisesti eikä laserilla kuten Fetolasikissa. Itse mietin kumpaan menisi, mekaaninen Lasik on kuitenkin jonkin verran halvempi vaihtoehto mutta femtolasik taitaa olla jotenkin "vaivattomampi". Oleetko tyytyväisiä lopputulokseen, missä kävitte, entä millainen itse toimenpide oli?
FemtoLasik vai mekaaninen Lasik- leikkaus, kokemuksia
8
4556
Vastaukset
- kaikki onnistui loistavasti
Kävin eilen tavallisessa Lasikissa ja kaikki meni loistavasti. Tarkkaan en pysty sanomaan miten se läpän teko mekaanisesti tapahtui, koska silmä on paineistettu sen aikaa kun läppä tehdään, eikä silloin näe muuta kuin mustaa. Läpän teko oli todella nopea juttu, eikä se paineistuskaan ollut mitenkään paha juttu. Itse olen todella lääkärikammoinen ja kipuherkkä, mutta koko toimenpiteen aikana ei tuntunut mitään kipua. Olen kuullut että tuo terällä tehtävä läppä on nopeampi tehdä kuin laserilla. Ja lopputuloksessa ei ole mitään eroa. Leikkauksen jälkeen silmiä kirveli aika paljon ensimmäisen tunnin ajan, mutta sen jälkeen oli jo aika hyvä olla. Sain myös optikolta pari puudutustippaa kirvelyyn. Heti kotiin päästyä katselin jo telkkaria uusin silmin ja tekstit ja kaikki näkyi tosi hyvin. Näön tarkkuus ei kylläkään vielä ole kauhean hyvä, välillä on vaikea tarkentaa katsetta mutta tämän pitäisi kadota ajan kanssa.
Koko toimenpide oli kokonaisuudessaan todella nopea. Olin leikkaussalissa 15-20 min ja tähän aikaan kuului kaikki silmäluomien desinfioinnista lähtien. Kaikkein ilkeintä koko operaatiossa oli kun teipit, joilla ripset teipattiin sivuun otettiin irti. Eli leikkausta ei todellakaan kannata pelätä. Tällä hetkellä voin ainakin kaikille suositella leikkausta. Kävin Medilaserissa Lahdessa ja iso kiitos henkilökunnalle, varsinkin optikolle, joka oli todella ystävällinen ja huomaavainen vielä leikkauksen jälkeenkin. - wäinöntytär
Itse olin reilu vuosi sitten Tampereella Mehiläisessä J. Pietilän erinomaisessa käsittelyssä. Loistopaikka, ihana hlökunta. Toimenpide nopea, kivuton ja käsittämättömän helpon tuntuinen, ottaen huomioon kuinka paljon se vaatii leikkaajalta taitoa ja tarkkuutta. Heti leikk.jälkeen oli sumuinen, vaikkakin tarkahko näkö alle vrk:n ajan, kosteustippaa kului, mutta muuten tuntuma oli silloin hetikin jo tosi hyvä. Ei siis hätää, vaikka näkö ei heti kirkastu - se kuuluu asiaan. Muutaman pvän kuluessa näkö parani koko ajan. Ja siis parin pvän päästä näin jo tosi tosi hyvin. Antibioottitippaa ja kosteustippaa ohjeen mukaan, niin hyvin sujui. Lääkärin yhteystiedot annettiin, ja olisi saanut soittaa koska vain jos jotain erikoista olisi ilmennyt. Oli mahtava tunne huomata, että niin pian jo näin todella tarkasti. Ennen leikkausta minulla oli miinusta 4 ja toisessa silmässä 5.
Nyt kun aikaa on kulunut yli vuosi, on olo edelleen todella tyytyväinen ja onnellinen. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti!! Ei mitään silmien kuivumista ole ollut liki vuoteen, ei mitään hämäränäön ongelmia, tms. Kaikki aivan mahtavaa. Että voikin saada täydelliset silmät noin, se on kuin ihanaa unelmaa. Läpän leikkaus Lasikissa ei ollut todellakaan paha juttu, ja itsekin olen kipuherkkä, jne. Ei mitään tuntunut, vain painontunne hetken, kun silmä oli paineistettuna. Tosi asiantuntevaa ja osaavaa työtä ja palvelua sain osakseni Mehiläisessä. Voin suositella lämpimästi kaikille leikkausta harkitseville!- aika hyvin jo näkee
Kiva kuulla että näkö tästä paranee. Välillä näen tosi hyvin, välillä taas on vaikea kohdistaa katsetta ja kestää jonkin aikaa että alkaa näkyä selvästi. Leikkauksesta on nyt kaksi kokonaista toipumispäivää. Silmät ei tunnu ollenkaan kuivilta, mutta tiputtelen silti parin tunnin välein kostutustippaa, varmuuden vuoksi :). Aamuisin näkö on paljon huonompi kuin illalla. Mutta kyllä se varmaan pikkuhiljaa paranee. Olen vain niin malttamaton.
- wäinöntytär
aika hyvin jo näkee kirjoitti:
Kiva kuulla että näkö tästä paranee. Välillä näen tosi hyvin, välillä taas on vaikea kohdistaa katsetta ja kestää jonkin aikaa että alkaa näkyä selvästi. Leikkauksesta on nyt kaksi kokonaista toipumispäivää. Silmät ei tunnu ollenkaan kuivilta, mutta tiputtelen silti parin tunnin välein kostutustippaa, varmuuden vuoksi :). Aamuisin näkö on paljon huonompi kuin illalla. Mutta kyllä se varmaan pikkuhiljaa paranee. Olen vain niin malttamaton.
Minulle sanottiin, että monet kokevat silmien kuivumisen nimenomaan näön laadun heikkenemisenä. Eli kun simä on tosi kuiva, on näkökin epäselvä. Varsinaista kuivuuden tunnetta ei siis välttämättä tule kaikille. Kosteustipat ovat tosi tärkeitä, koska leikkauksessa tilapäisesti vaurioituneet hermopäätteet eivät hetkeen toimi, eikä kosteutusmekanismi pelaa luonnostaan. Kunnes toipuvat, niin alkaa kosteutuskin omasta takaa taas! Itselleni kosteusgeelitipat olivat tehokkaampia kuin tavall.kosteustipat silloin alkuun muutaman kuukauden. Eli tuo aamuisin ilmenevä huono näkö on tod.näk. juuri kosteuden tarvetta. Öisin silmät kun kuivavat tyypillisesti. Rohkaisen sinua odottelemaan luottavaisin mielin, kyllä siitä vielä hieno tulos tulee!
- hyvin näkevä
Siis olellinen erohan noilla kahdella tavalla on se, että laserilla tehty läppä on ohuempi ( tavoiteltu asia )ja säännöllisen muotoinen aina.
Höylällä tehty läppä saattaa olla epäonnistuessaan väärän muotoinen, jolloin myös laseroitava pinta on epätasaisempi.
Ja kun läppä on mahdollisimman ohut, jää sarveiskalvoon enemmän varaa koko operaation jälkeen.- vähäisempiä
Femtolasikissa läppäkomplikaatiot lähes olemattomat, liekö lainkaan. Läpän tekoon meni 30 sekuntia, laserointi muutaman sekunnin. 10min per silmä. Itse en olisi uskaltautunut mekaanisen läpän operaatioon, jotenkin luotin enemmän omien silmien kohdalla laserläppään. Homma tehtiin toissapäivänä Mehiläisessä ja ERITTÄIN tyytyväinen;). Omissa silmissäni ei ainakaan hinta ratkaissut valintaa, mielestäni vain paras on vaihtoehto kun niin herkkä alue elimistössä kuin silmät kyseessä.
On tämä vain ihmeellistä, kuin uusi elämä alkanut... - toisaalta...
vähäisempiä kirjoitti:
Femtolasikissa läppäkomplikaatiot lähes olemattomat, liekö lainkaan. Läpän tekoon meni 30 sekuntia, laserointi muutaman sekunnin. 10min per silmä. Itse en olisi uskaltautunut mekaanisen läpän operaatioon, jotenkin luotin enemmän omien silmien kohdalla laserläppään. Homma tehtiin toissapäivänä Mehiläisessä ja ERITTÄIN tyytyväinen;). Omissa silmissäni ei ainakaan hinta ratkaissut valintaa, mielestäni vain paras on vaihtoehto kun niin herkkä alue elimistössä kuin silmät kyseessä.
On tämä vain ihmeellistä, kuin uusi elämä alkanut...kone sen läpän molemmissa tekee ja laitevika voi tulla molempiin. Olen lukenut paljon huonoa myös laserilla tehdystä läpästä kuten tässä Turun Silmäexperttien sivuilta poimitusta pätkästä selviää:
Markkinoille on tullut myös femtosekuntilasereita ( femtosecond; femtoLASIK; femtolaser) LASIK-läpän muodostamista varten. Vaikka nämä laitteet ovat jatkuvasti kehittyneet parempaan suuntaan, on niiden kehitys vielä kesken. Femtosekunttilasereiden käytöstä läpän teossa ei ole osoitettu olevan mitään lääketieteellistä hyötyä. Asiaa käsittelevässä kansainvälisessä katsausartikkelissa ( Review of Ophthalmology; Nov 2005 p.1-3; S.E. Wilson: Femosecond Laser vs. Microkeratome LASIK flaps) todetaan, että femtosecondlaserista aiheutuvat haitat ovat suuremmat kuin mahdolliset hyödyt: Se aiheuttaa mm. pitkäaikaista tulehdusreaktiota, keratiittia, läpän alle, joka vaatii pitkällistä kortisonihoitoa leikkauksen jälkeen. Kudosärsytys johtuu silmän pinnan epiteelivauriosta tehtäessä LASIK-läppää laserilla. Toinen syy kudosärsytykseen on se, että laser ei tee helposti nostettavaa läppää niin kuin mikrokeratomi (se mekaaninen höylä), vaan läpän ja sen alla olevan kudoksen väliin jää kudossiltoja, jotka pitää repiä instrumentilla rikki ennen kuin läppä voidaan nostaa ylös. Myös näön palautuminen femtolaser leikkauksen jälkeen on hitaampaa kuin mikrokeratomilla tehdyssä läpässä suuremman kudosärsytyksen ja epätasaisemman leikkauspinnan vuoksi. Myös femtosecond laserilla voi tulla epätäydellisiä läppiä ja jopa läppiä, jotka eivät avaudu lainkaan, jos laserointi on ollut riittämätön (vs. artikkeli Ocular Surgery News -lehdessä, A. Agarwal, September 15;2006; : Managing femtosecond laser complications: Suction loss, gas bubble interference, unliftable laps and other complications).
Ja jostain muualta luin että nuo Suomessa tällähetkellä olevat femtolasik-laitteet ovat markkinoiden halvimpia (vaikka maksavatkin enemmän kuin nuo "tavalliset" laitteet). Ja läpänteko on muuten nopeampaa mekaanisesti tehtynä ;).
En silti halua tuomita tuotakaan vaihtoehtoa. Molemmilla menetelmillä tulee niin onnistumisia kuin epäonnistumisiakin. - kommenttia
toisaalta... kirjoitti:
kone sen läpän molemmissa tekee ja laitevika voi tulla molempiin. Olen lukenut paljon huonoa myös laserilla tehdystä läpästä kuten tässä Turun Silmäexperttien sivuilta poimitusta pätkästä selviää:
Markkinoille on tullut myös femtosekuntilasereita ( femtosecond; femtoLASIK; femtolaser) LASIK-läpän muodostamista varten. Vaikka nämä laitteet ovat jatkuvasti kehittyneet parempaan suuntaan, on niiden kehitys vielä kesken. Femtosekunttilasereiden käytöstä läpän teossa ei ole osoitettu olevan mitään lääketieteellistä hyötyä. Asiaa käsittelevässä kansainvälisessä katsausartikkelissa ( Review of Ophthalmology; Nov 2005 p.1-3; S.E. Wilson: Femosecond Laser vs. Microkeratome LASIK flaps) todetaan, että femtosecondlaserista aiheutuvat haitat ovat suuremmat kuin mahdolliset hyödyt: Se aiheuttaa mm. pitkäaikaista tulehdusreaktiota, keratiittia, läpän alle, joka vaatii pitkällistä kortisonihoitoa leikkauksen jälkeen. Kudosärsytys johtuu silmän pinnan epiteelivauriosta tehtäessä LASIK-läppää laserilla. Toinen syy kudosärsytykseen on se, että laser ei tee helposti nostettavaa läppää niin kuin mikrokeratomi (se mekaaninen höylä), vaan läpän ja sen alla olevan kudoksen väliin jää kudossiltoja, jotka pitää repiä instrumentilla rikki ennen kuin läppä voidaan nostaa ylös. Myös näön palautuminen femtolaser leikkauksen jälkeen on hitaampaa kuin mikrokeratomilla tehdyssä läpässä suuremman kudosärsytyksen ja epätasaisemman leikkauspinnan vuoksi. Myös femtosecond laserilla voi tulla epätäydellisiä läppiä ja jopa läppiä, jotka eivät avaudu lainkaan, jos laserointi on ollut riittämätön (vs. artikkeli Ocular Surgery News -lehdessä, A. Agarwal, September 15;2006; : Managing femtosecond laser complications: Suction loss, gas bubble interference, unliftable laps and other complications).
Ja jostain muualta luin että nuo Suomessa tällähetkellä olevat femtolasik-laitteet ovat markkinoiden halvimpia (vaikka maksavatkin enemmän kuin nuo "tavalliset" laitteet). Ja läpänteko on muuten nopeampaa mekaanisesti tehtynä ;).
En silti halua tuomita tuotakaan vaihtoehtoa. Molemmilla menetelmillä tulee niin onnistumisia kuin epäonnistumisiakin.Jaksaako joku metsästää hieman tuoreempaa tutkimustitoa femtolaserista...tarkoitan 07-08 julkaistuja.Jos läpän teko ei onnistu, voidaan se uusia paljon nopeammin laserilla kuin mekaanisesti.Ja paineistus on huomattavasti pienempi. Femtoa käyttää aika moni suomalainen yritys, koneet kuitenkin erilaiset kun olen kysellyt, samoin hintaeroja(täällä Hgissä). Itse en ole luottanut kuin Mehiläiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137872- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704