Mikä sieni

Kertokaa

Harmaa lakki, kuten haaparouskulla, valoiset heltat ja malto. Jalka tasapaksu. Kasvaa rannalla lehti-/risukasan laidalla ryhmässä, n. 10 kpl. Suurinman lakin halkaisija n. 30 cm, eli kasvaa tosi suureksi. Nuoremmilla sienillä lakki hieman suippomainen. Vaikka on ollut pakkasia sienet ovat hyväkuntoisia. Ei ole pulkkosieni. Oisko kenelläkään antaa vihjettä mistä sienestä voisi olla kysymys, kun en ole löytänyt netistä enkä sienikirjoista vastaavaa.

8

2458

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sibyllavon

härmämalikka?

• Kertokaa

Kiitos vinkistä. Härmämalikalta näyttää. On vaan jotkut yksilöt kasvaneet tosi suuriksi, lakki n.30cm. Ruokasienihän se olisi, vaan enpä taida uskaltaa pataan laittaa.

• *sande

Nimittäin jos se on ukonhattu, niin tulen heti hakemaan ne sietä pois !!!

Ukonhattu kasvaa korkeaksi, jalassa on selvästi tunnistettava rengas, lakki n 20-30 cm ja siitä
      tulee paneroituna erittäin hyvät pihvit.
      jalka ja heltat valkoiset , lakki harmaan ruskea.

http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html

• Kertokaa

Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.

Oikein jälkikäteen itkettää, miten kakarana niitä potkittiin kumoon nurmikolla.
        Eikä taida ukonsieniä enää löytyä pakkasten jälkeen, vai olenko väärässä???
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

• *sande
        Kertokaa kirjoitti:

Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.

Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
        vaikka eihän se tuoretta vastaa.

Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))

Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
        arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
        On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
        ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.

Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?

eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :(

• Kertokaa
        *sande kirjoitti:

Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
        vaikka eihän se tuoretta vastaa.

Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))

Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
        arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
        On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
        ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.

Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?

eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :(

Kyllä olen lähes varma, että härmämalikka se on. Kattelin netistä kuvia, ja löysin vastaavan. Samalla tavalla lehtikasan ympärillä kehänä.
        En aio ruuaksi laittaa, vaikka kuulemma syötävä sieni olisikin. Niin paljon seikkailuhalua ei löydy.

Tuosta ukonsienestä. Tuo tilli lisänä voisi olla hyvä juttu. Itse olen vain lisännyt suolaa, kananmunassa ja korppujauhoissa kieritellyt ja pannulle. Toivottavasti vielä joskus pääsee kokeilemaan.
        Mulla oli myös yksi ja ainoa ukonsienipaikka metsän reunalla heinkkioisessa maastossa,mutta menivät ryökäleet hakkaamaan sen metsän.Sen jälkeen maasto on yhtä rytelikköä, eikä sieniä ole sen jälkeen löytynyt.

• sibyllavon
        Kertokaa kirjoitti:

ymmärtäneet ukonsienen herkullisuutta lapsena. Niitä kasvoi metsässä laitumella ja pidimme niitä sateenvarjoina leikeissämme. Tosi harvinainen on nykyään, hyvän pihvin saa. Männyntuoksuvalmuskassa on jotain samaa makua.

• jölli

kanttarelli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      53
      917
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      64
      667
    3. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      55
      660
    4. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      47
      622
    5. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      33
      563
    6. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      32
      538
    7. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      536
    8. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      47
      472
    9. Hyvä ihminen

Koetko olevasi hyvä ihminen ja kohteletko toisia arvostavasti?
      Ikävä
      75
      467
    10. Nainen. Onko meissä

Sinusta jotain samaa? Näköä tai luonteenpiirteitä? Utelias
      Ikävä
      33
      435
    Aihe