Mikä sieni

Kertokaa

Harmaa lakki, kuten haaparouskulla, valoiset heltat ja malto. Jalka tasapaksu. Kasvaa rannalla lehti-/risukasan laidalla ryhmässä, n. 10 kpl. Suurinman lakin halkaisija n. 30 cm, eli kasvaa tosi suureksi. Nuoremmilla sienillä lakki hieman suippomainen. Vaikka on ollut pakkasia sienet ovat hyväkuntoisia. Ei ole pulkkosieni. Oisko kenelläkään antaa vihjettä mistä sienestä voisi olla kysymys, kun en ole löytänyt netistä enkä sienikirjoista vastaavaa.

8

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sibyllavon

      härmämalikka?

      • Kertokaa

        Kiitos vinkistä. Härmämalikalta näyttää. On vaan jotkut yksilöt kasvaneet tosi suuriksi, lakki n.30cm. Ruokasienihän se olisi, vaan enpä taida uskaltaa pataan laittaa.


    • *sande

      Nimittäin jos se on ukonhattu, niin tulen heti hakemaan ne sietä pois !!!

      Ukonhattu kasvaa korkeaksi, jalassa on selvästi tunnistettava rengas, lakki n 20-30 cm ja siitä
      tulee paneroituna erittäin hyvät pihvit.
      jalka ja heltat valkoiset , lakki harmaan ruskea.

      http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html

      • Kertokaa

        Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.

        Oikein jälkikäteen itkettää, miten kakarana niitä potkittiin kumoon nurmikolla.
        Eikä taida ukonsieniä enää löytyä pakkasten jälkeen, vai olenko väärässä???
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.


      • *sande
        Kertokaa kirjoitti:

        Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.

        Oikein jälkikäteen itkettää, miten kakarana niitä potkittiin kumoon nurmikolla.
        Eikä taida ukonsieniä enää löytyä pakkasten jälkeen, vai olenko väärässä???
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

        Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
        vaikka eihän se tuoretta vastaa.

        Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))

        Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
        arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
        On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
        ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.

        Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?

        eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :(


      • Kertokaa
        *sande kirjoitti:

        Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
        vaikka eihän se tuoretta vastaa.

        Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))

        Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
        arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
        On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
        ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.

        Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?

        eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :(

        Kyllä olen lähes varma, että härmämalikka se on. Kattelin netistä kuvia, ja löysin vastaavan. Samalla tavalla lehtikasan ympärillä kehänä.
        En aio ruuaksi laittaa, vaikka kuulemma syötävä sieni olisikin. Niin paljon seikkailuhalua ei löydy.

        Tuosta ukonsienestä. Tuo tilli lisänä voisi olla hyvä juttu. Itse olen vain lisännyt suolaa, kananmunassa ja korppujauhoissa kieritellyt ja pannulle. Toivottavasti vielä joskus pääsee kokeilemaan.
        Mulla oli myös yksi ja ainoa ukonsienipaikka metsän reunalla heinkkioisessa maastossa,mutta menivät ryökäleet hakkaamaan sen metsän.Sen jälkeen maasto on yhtä rytelikköä, eikä sieniä ole sen jälkeen löytynyt.


      • sibyllavon
        Kertokaa kirjoitti:

        Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.

        Oikein jälkikäteen itkettää, miten kakarana niitä potkittiin kumoon nurmikolla.
        Eikä taida ukonsieniä enää löytyä pakkasten jälkeen, vai olenko väärässä???
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

        ymmärtäneet ukonsienen herkullisuutta lapsena. Niitä kasvoi metsässä laitumella ja pidimme niitä sateenvarjoina leikeissämme. Tosi harvinainen on nykyään, hyvän pihvin saa. Männyntuoksuvalmuskassa on jotain samaa makua.


    • jölli

      kanttarelli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe