Harmaa lakki, kuten haaparouskulla, valoiset heltat ja malto. Jalka tasapaksu. Kasvaa rannalla lehti-/risukasan laidalla ryhmässä, n. 10 kpl. Suurinman lakin halkaisija n. 30 cm, eli kasvaa tosi suureksi. Nuoremmilla sienillä lakki hieman suippomainen. Vaikka on ollut pakkasia sienet ovat hyväkuntoisia. Ei ole pulkkosieni. Oisko kenelläkään antaa vihjettä mistä sienestä voisi olla kysymys, kun en ole löytänyt netistä enkä sienikirjoista vastaavaa.
Mikä sieni
8
2290
Vastaukset
- sibyllavon
härmämalikka?
- Kertokaa
Kiitos vinkistä. Härmämalikalta näyttää. On vaan jotkut yksilöt kasvaneet tosi suuriksi, lakki n.30cm. Ruokasienihän se olisi, vaan enpä taida uskaltaa pataan laittaa.
- *sande
Nimittäin jos se on ukonhattu, niin tulen heti hakemaan ne sietä pois !!!
Ukonhattu kasvaa korkeaksi, jalassa on selvästi tunnistettava rengas, lakki n 20-30 cm ja siitä
tulee paneroituna erittäin hyvät pihvit.
jalka ja heltat valkoiset , lakki harmaan ruskea.
http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html- Kertokaa
Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.
Oikein jälkikäteen itkettää, miten kakarana niitä potkittiin kumoon nurmikolla.
Eikä taida ukonsieniä enää löytyä pakkasten jälkeen, vai olenko väärässä???
Kiitos kuitenkin vastauksestasi. - *sande
Kertokaa kirjoitti:
Tunnen kyllä ukonsienen, joka on minusta maailman paras sieni, niitä vain niin harvoin löytää, joten näpit irti minun ukonsieniapajilta.
Kiitos kuitenkin vastauksestasi.Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
vaikka eihän se tuoretta vastaa.
Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))
Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.
Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?
eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :( - Kertokaa
*sande kirjoitti:
Ei ole täältä Itäsuomen korkeuksilta enää löytynyt, onneksi jäi viime vuotista kuivattua
vaikka eihän se tuoretta vastaa.
Mulla on 1 ainoa paikka mistä on löytynyt ylipäätään ja meinasin virittää sinne miinakentän ja yövartion :o))))
Tein siitä aiemmin pihvit ja kakaroilla
arvuutin mitä syövät, yksi veikkasi kanaa, toinen lammasta, sieneksi eivät mieltäneet.
On se niin hyvää ! Kanamuna-tillikastikeen
ja uusien perunoiden kanssa, lurpsis.
Vaan se sinun löytämä sieni kyllä jää arvotukseksi, uskalsitko tehä sitä ruuaksi asti ?
eilen tuli muuten kerättyä vielä kopallinen suppiksia, ihan hyvä kun tänään säämiehet uhkailevat lumisateella :(Kyllä olen lähes varma, että härmämalikka se on. Kattelin netistä kuvia, ja löysin vastaavan. Samalla tavalla lehtikasan ympärillä kehänä.
En aio ruuaksi laittaa, vaikka kuulemma syötävä sieni olisikin. Niin paljon seikkailuhalua ei löydy.
Tuosta ukonsienestä. Tuo tilli lisänä voisi olla hyvä juttu. Itse olen vain lisännyt suolaa, kananmunassa ja korppujauhoissa kieritellyt ja pannulle. Toivottavasti vielä joskus pääsee kokeilemaan.
Mulla oli myös yksi ja ainoa ukonsienipaikka metsän reunalla heinkkioisessa maastossa,mutta menivät ryökäleet hakkaamaan sen metsän.Sen jälkeen maasto on yhtä rytelikköä, eikä sieniä ole sen jälkeen löytynyt. - sibyllavon
Kertokaa kirjoitti:
Kiitos kuitenkin vastauksestasi.ymmärtäneet ukonsienen herkullisuutta lapsena. Niitä kasvoi metsässä laitumella ja pidimme niitä sateenvarjoina leikeissämme. Tosi harvinainen on nykyään, hyvän pihvin saa. Männyntuoksuvalmuskassa on jotain samaa makua.
- jölli
kanttarelli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822