Suomessa sähköinen äänestys ei toimi ?!

Virolainen-

"Sähköisen äänestyksen kokeilu ei sujunut kolmessa kunnassa aivan niin kuin piti. Kuntavaalien jälkeen on selvinnyt, että kaikkiaan 232 äänestäjältä ei äänen antaminen koneella onnistunut, vaan operaatio keskeytyi ja ääni jäi kokonaan antamatta.

Oikeusministeriön selvityksen mukaan äänestämisen epäonnistuminen johtui todennäköisimmin siitä, ettei äänestäjä painanut OK-painiketta ennen kuin poisti koneesta sähköisen äänestyskortin. Tällöin annettu ääni ei kirjautunut sähköiseen vaaliuurnaan.

Tällaisia tapauksia oli 122 Vihdissä, 61 Kauniaisissa ja 49 Karkkilassa.

Pienimmällä henkilökohtaisella äänimäärällä pääsi Vihdissä valtuustoon 77 äänellä, Kauniaisissa 49 äänellä ja Karkkilassa 35 äänellä.

Vaaliviranomaiset tietävät, keiden sähköäänestäminen keskeytyi, mutta varmaa syytä siihen ei tiedetä. On mahdollista, että äänestäjä perui äänestämisaikeensa myös harkitusti.

Sitä ei myöskään tiedetä, kenelle äänestäjä aikoi äänensä antaa. Asiakirjoista näkyy, etteivät 232 keskeyttäjää äänestäneet tavallisella äänestyslipulla.

Oikeusministeriön mukaan järjestelmän testauksessa ei etukäteen tullut esille mahdollisuus, että äänestäjä voisi keskeyttää koneella äänestämisen erehdyksessä.

Ministeriö lupaa selvittää kokeilutulosten puntaroinnin yhteydessä, miten järjestelmää voitaisiin kehittää niin, että äänestäjä saa tiedon äänestyksen keskeytymisestä tai mahdollisesti tositteen prosessin onnistumisesta.

Sähköisiä ääniä annettiin kolmessa kunnassa yhteensä 12 234. Vihdistä niitä kertyi 7 087, Kauniaisista 2 982 ja Karkkilasta 2 165."

VOI HYVÄ HERRA !
Jotain on Suomessa kyllä niin perusteellisesti MÄTÄ kun teillä ei ole edes toimivaa sähköistä äänestämistä! Virossa on jo monta vuotta käytetty sähköistä äänestämistä vaaleissa ja kaikki toimii. Siellä äänestys tapahtuu netin kautta henkilökortilla (kortinlukija liitetty USB-n kautta tietokoneeseen) ID-CARD ja en tiedä, oliko se Suomessa epäonnistuneesti käytetty samanlainen tai joku muu, mutta tää on niin kivikautista kun sunnuntainakin jouduin lähtemään sateessa äänestämään ja näkemään, miten turhaan varoja ja ihmisten aikaa tuhlataan. Myönnän sen, että aina on tyhmiä, köyhiä ihmisiä ja mummoja, joilla ei ole tietokonetta, eikä edes kännykkää. Mutta itse äänestäisin kyllä sähköisesti, mikäli Suomessa olisi tää tietotekniikka paremmin toimiva. Ihmettelen myös sitä, minkä takia suomalaiset eivät ole erityisesti halukkaita hankkimaan kuvallisia henkilökortteja vaan esim. Viroon matkustaessa otetaan kuitenkin se vanhanaikainen klassinen "passi" mukaan. Luottokortin kokoinen henkilökortti olisi paljon kätevämpi.
Mutta onneksi OIKEISTOLAINEN ehdokkaani sai n. 2000!!! ääntä ja kommarit, sossut sekä vasurit sai viime vaaleissa kenkää!

3

768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reikäkortti

Mitäpä tuosta jos parisataa ääntä menee harakoille. Tärkeintä on se, että vaalit järjestetään. Kaikkein parasta ehkä olisi, jos valtuutetut arvottaisiin ehdokkaiden joukosta.

• Sähköistä äänestystä "tarvitsevat" vain sitä epäonnisesti väsäävät ohjelmistotalot. Samat tahot ovat lypsäneet valtiolta ja kunnilta melkein joka hankkeessa suunniteltua enemmän ja samalla rakentaneet monopolisidonnaisuuksia: AKE, Effica ...

Äänten laskennasta ei tarvitse tehdä mitään Idols- tai ESC-showta. Jos laskenta kestää yli puolen yön, niin entäs sitten. Tärkeintä on, että luottamus vaalijärjestelmään säilyy. Tämä ei näillä sähköisillä viritelmillä toteudu koskaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe