Suomessa sähköinen äänestys ei toimi ?!

Virolainen-

"Sähköisen äänestyksen kokeilu ei sujunut kolmessa kunnassa aivan niin kuin piti. Kuntavaalien jälkeen on selvinnyt, että kaikkiaan 232 äänestäjältä ei äänen antaminen koneella onnistunut, vaan operaatio keskeytyi ja ääni jäi kokonaan antamatta.

Oikeusministeriön selvityksen mukaan äänestämisen epäonnistuminen johtui todennäköisimmin siitä, ettei äänestäjä painanut OK-painiketta ennen kuin poisti koneesta sähköisen äänestyskortin. Tällöin annettu ääni ei kirjautunut sähköiseen vaaliuurnaan.

Tällaisia tapauksia oli 122 Vihdissä, 61 Kauniaisissa ja 49 Karkkilassa.

Pienimmällä henkilökohtaisella äänimäärällä pääsi Vihdissä valtuustoon 77 äänellä, Kauniaisissa 49 äänellä ja Karkkilassa 35 äänellä.

Vaaliviranomaiset tietävät, keiden sähköäänestäminen keskeytyi, mutta varmaa syytä siihen ei tiedetä. On mahdollista, että äänestäjä perui äänestämisaikeensa myös harkitusti.

Sitä ei myöskään tiedetä, kenelle äänestäjä aikoi äänensä antaa. Asiakirjoista näkyy, etteivät 232 keskeyttäjää äänestäneet tavallisella äänestyslipulla.

Oikeusministeriön mukaan järjestelmän testauksessa ei etukäteen tullut esille mahdollisuus, että äänestäjä voisi keskeyttää koneella äänestämisen erehdyksessä.

Ministeriö lupaa selvittää kokeilutulosten puntaroinnin yhteydessä, miten järjestelmää voitaisiin kehittää niin, että äänestäjä saa tiedon äänestyksen keskeytymisestä tai mahdollisesti tositteen prosessin onnistumisesta.

Sähköisiä ääniä annettiin kolmessa kunnassa yhteensä 12 234. Vihdistä niitä kertyi 7 087, Kauniaisista 2 982 ja Karkkilasta 2 165."

VOI HYVÄ HERRA !
Jotain on Suomessa kyllä niin perusteellisesti MÄTÄ kun teillä ei ole edes toimivaa sähköistä äänestämistä! Virossa on jo monta vuotta käytetty sähköistä äänestämistä vaaleissa ja kaikki toimii. Siellä äänestys tapahtuu netin kautta henkilökortilla (kortinlukija liitetty USB-n kautta tietokoneeseen) ID-CARD ja en tiedä, oliko se Suomessa epäonnistuneesti käytetty samanlainen tai joku muu, mutta tää on niin kivikautista kun sunnuntainakin jouduin lähtemään sateessa äänestämään ja näkemään, miten turhaan varoja ja ihmisten aikaa tuhlataan. Myönnän sen, että aina on tyhmiä, köyhiä ihmisiä ja mummoja, joilla ei ole tietokonetta, eikä edes kännykkää. Mutta itse äänestäisin kyllä sähköisesti, mikäli Suomessa olisi tää tietotekniikka paremmin toimiva. Ihmettelen myös sitä, minkä takia suomalaiset eivät ole erityisesti halukkaita hankkimaan kuvallisia henkilökortteja vaan esim. Viroon matkustaessa otetaan kuitenkin se vanhanaikainen klassinen "passi" mukaan. Luottokortin kokoinen henkilökortti olisi paljon kätevämpi.
Mutta onneksi OIKEISTOLAINEN ehdokkaani sai n. 2000!!! ääntä ja kommarit, sossut sekä vasurit sai viime vaaleissa kenkää!

3

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reikäkortti

      Mitäpä tuosta jos parisataa ääntä menee harakoille. Tärkeintä on se, että vaalit järjestetään. Kaikkein parasta ehkä olisi, jos valtuutetut arvottaisiin ehdokkaiden joukosta.

    • Sähköistä äänestystä "tarvitsevat" vain sitä epäonnisesti väsäävät ohjelmistotalot. Samat tahot ovat lypsäneet valtiolta ja kunnilta melkein joka hankkeessa suunniteltua enemmän ja samalla rakentaneet monopolisidonnaisuuksia: AKE, Effica ...

      Äänten laskennasta ei tarvitse tehdä mitään Idols- tai ESC-showta. Jos laskenta kestää yli puolen yön, niin entäs sitten. Tärkeintä on, että luottamus vaalijärjestelmään säilyy. Tämä ei näillä sähköisillä viritelmillä toteudu koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe