Allergiatesti

Mari

Onko kellään kokemusta koirien allergiatesteistä? Paljonko sellaset mahdollisesti maksaa täällä pk-seudulla?

11

7734

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Yleisesti ottaen koirien allergiatestit varsinkin ruoka-aine ovat kalliita. Kaikkea ei voida tietääkseni edes Suomessa tutkia. Ja kaikenlisäksi niitä pidetään epäluotettavina! Jos koiralla on iho-oireita tms., kannattaa lähettää koepalat (biobsia)tutkittavaksi, siitä el näkee aika paljon, myös onko allergiaan viittaavaa. Esim. ruoka-aineallergiaa epäiltäessä halvin keino on laittaa koira "dieetille" jossa kaikki allergeenit on eliminoitu. Esim. IVD:n peura-peruna kuivamuona, puruluut pois jne.

• Adastra

Koirallani ilmeni allergisia oireita reilun vuoden vanhana. Koira puri itseään kutinan takia ja veimme sen eläinlääkäriin. Eläinlääkäri totesi, että kyseessä on hyvin tod. näk. allergia ja mainitsi allergiatesteistä. Omassa lääkärissämme testit oli ainakin jaettu neljään ryhmään, eli: yleiset ruoka-allergiat, yleiset ulkoallergiat, harvinaisemmat ruoka-allergiat ja harvinaisemmat ruoka-allergiat. Otatimme kaikki testit, jotka maksoivat silloin (Vaasassa) 500mk kappale, eli 2000mk yhteensä. Testi otettiin verikokeena.

Testitulosten odotusajaksi lääkäri ehdotti, että koirani kannattaisi syödä perunaa, sillä se ei ole helposti allergisoivaa. Lisäksi tietysti lihaa (ja testien jälkeen todettiin koirani olevan allerginen perunalle!).

Testitulosten tultua koirallani todettiin 30 (!!!!) allergiaa! 20 ulkoallergiaa ja 10 ruoka-aineallergiaa. Koirani oli allerginen perunalle, hiivalle, naudanlihalle, maissille, kananmunalle jne. Mistään lääkäristä, erikoisliikkeestä tms. EI löytynyt ruokaa, jossa ei olisi ollut mitään, mille koirani ei ollut allerginen. Eli: kotiruoka oli ainut mahdollisuus.

Olemme nyt ruokkineet n. 5 vuotta koiraani pelkällä riisillä ja kanalla ja koira on terve, onnellinen ja oireeton. Kesäisin siitepölyallergiat hieman vaivaavat, mutta kamala kutiaminen on kadonnut allergiatestitulosten saamisen jälkeen, kun muutimme ruokavalion täysin allergisoimattomaksi.

Eläinlääkärimme sanoi, ettei koirani tarvitse mitään lisäravinteita, sillä se näyttää olevan loistokunnossa nykyisellä ravinnolla. Koirankeksien sijasta hauvani syö suolattomia riisikakkuja herkkupaloina ja nauttii niistä suunnattomasti. Ruokavalion ainut huono puoli on koiran hammaskivi. Koska koirani ei saa syödä mitään puruluita, luita tai muutakaan kovaa, mikä puhdistaisi hampaat luonnollisesti, täytyy sen käydä nykyään vuosittain hammashoidossa.

Omien kokemusteni perusteella suosittelen ehdottomasti allergiatestien ottamista! Allergiatestit paransivat koirani elämänlaadun terveen koiran tasolle, tai paremminkin: niiden ansiosta saimme koirani terveeksi, kun oikea ruokavalio löytyi. Koirani kärsi kamalasta kutinasta, mutta nyt se on onnellinen hauva.

Jos allergiatestien hinta hirvittää, kannattaa ottaa vain ruoka-allergiatestit, sillä ainakin minun koiralleni ruoka-allergiat aiheuttivat pahimmat oireet, ja eipä ulkoallergioita oikein voi edes hoitaa. Kukapa estäisi koivun kukinnan? Mutta voin sanoa, että meidän kohdallamme allergiatestit olivat täysin hintansa arvoisia!!! 2000 markkaa ei ollut iso summa koirani parantumisesta!

Mutta: harvinaisemmat allergiat kannattaa testata myös! Yllättävät aineet voivat aiheuttaa kamalat oireet. Koirani oireet eivät kadonneet, vaikka se söi eläinlääkärin suosittelemaa ruokaa, jossa oli kananmunaproteiinia, jolle koirani oli allerginen. Ja vielä: markettien koiranruokia ei kannata allergiselle koiralle enää ostaa, sillä vaikka myydään esim. "Lammas-riisi" -koiranruokaa, pitää se sisällään kaikkea muutakin lihaa ja viljatuotteita kuin lammasta ja riisiä.

Koirien allergiatestit ovat kyllä epävarmoja, mutta meille ne toivat onnen. Ehkä testit valehtelivat meidänkin kohdallamme ja kenties koirallani ei oikeasti olekaan 30:a allergiaa, mutta pääasia on se, että kaikki, mille nuori herrani oli allerginen, löydettiin ja se on nyt kunnossa ja erittäin tyytyväinen keski-ikäinen.

Toivottavasti teillä käy yhtä hyvin ja koirasi tervehtyy ja voi unohtaa ikävät kutinat yms.

• Mari

Minkä rotuinen on teidän koira? Syökä se siis todellakin pelkkää riisiä ja kanaa? Ja se ei siis todellakaan tarvitse vitamiinejä sen lisäksi? Ennen allergian toteamista, oliko koiralla korvatulehduksia? Näkyikö koiralla ihossa "allergiaa"?

Kiitos sinulle!

• Adastra
        Mari kirjoitti:

Minkä rotuinen on teidän koira? Syökä se siis todellakin pelkkää riisiä ja kanaa? Ja se ei siis todellakaan tarvitse vitamiinejä sen lisäksi? Ennen allergian toteamista, oliko koiralla korvatulehduksia? Näkyikö koiralla ihossa "allergiaa"?

Kiitos sinulle!

Koirani on cavalier king charlesin spanieli ja se syö todellakin pelkkää riisiä ja kanaa, koska ei oikeastaan muuta saa syödäkään... Vitamiineja koirani ei ole koskaan syönyt ja turkki kiiltää, koira on terve ja nuorempana vaivannut vatsakin on pysynyt kunnossa viime vuodet ilman lääkitystä. Viiden vuoden kokemuksella voin sanoa, että ainakin omalle hauvalleni pelkkä riisi-kana -yhdistelmä on riittänyt mainiosti.

Tai, yksi "lisäravinne" koirallani on: ruusunmarjat! Se rakastaa ruusunmarjoja ja saa niitä pari kappaletta päivässä, joka on vaikuttanut positiivisesti koirani vatsaan (ei enää löysä vatsa kuten ennen). Eläinlääkäri ei mitenkään tieteellisesti ole todistanut ruusunmarjojen ihmeellistä voimaa, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole ;)

Koirallani ei ollut korvatulehduksia ennen allergioiden toteamista. Ihosta on paha mennä sanomaan, sillä huomasimme kutinan siitä, että koirani puri itseään (eli siis yritti saada kutinan pois, kun raapiminen ei auttanut) ja tässä vaiheessa iho oli jo tietenkin hyvin punainen ja ärtynyt puremisen takia. Mutta mitä luultavimmin jonkin asteista ärsytystä olisi voinut havaita jo ennen tätä.

Toivottavasti tästä oli apua :)

• Mari
        Adastra kirjoitti:

Koirani on cavalier king charlesin spanieli ja se syö todellakin pelkkää riisiä ja kanaa, koska ei oikeastaan muuta saa syödäkään... Vitamiineja koirani ei ole koskaan syönyt ja turkki kiiltää, koira on terve ja nuorempana vaivannut vatsakin on pysynyt kunnossa viime vuodet ilman lääkitystä. Viiden vuoden kokemuksella voin sanoa, että ainakin omalle hauvalleni pelkkä riisi-kana -yhdistelmä on riittänyt mainiosti.

Tai, yksi "lisäravinne" koirallani on: ruusunmarjat! Se rakastaa ruusunmarjoja ja saa niitä pari kappaletta päivässä, joka on vaikuttanut positiivisesti koirani vatsaan (ei enää löysä vatsa kuten ennen). Eläinlääkäri ei mitenkään tieteellisesti ole todistanut ruusunmarjojen ihmeellistä voimaa, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole ;)

Koirallani ei ollut korvatulehduksia ennen allergioiden toteamista. Ihosta on paha mennä sanomaan, sillä huomasimme kutinan siitä, että koirani puri itseään (eli siis yritti saada kutinan pois, kun raapiminen ei auttanut) ja tässä vaiheessa iho oli jo tietenkin hyvin punainen ja ärtynyt puremisen takia. Mutta mitä luultavimmin jonkin asteista ärsytystä olisi voinut havaita jo ennen tätä.

Toivottavasti tästä oli apua :)

Oletteko jossain vaiheessa kokeilleet antaa koirulille mitään muuta ruokaa riisin ja kanan lisäksi? Ajattelin vaan, et voiko tollaiset ruoka-aineallergiat iän myötä hävitä?

• Adastra
        Mari kirjoitti:

Oletteko jossain vaiheessa kokeilleet antaa koirulille mitään muuta ruokaa riisin ja kanan lisäksi? Ajattelin vaan, et voiko tollaiset ruoka-aineallergiat iän myötä hävitä?

Olen itsekin miettinyt, että kenties koirani ei olekaan enää kaikelle sille allerginen mille ennen, muttemme ole kokeilleet antaa muuta ruokaa. Syy tähän on se, että jos koiralle syöttääkin sitä allergisoivaa ruokaa, kestää kauan, että sen vaikutukset poistuvat elimistöstä.

Jos haluaisi kokeilla, onko koirani allerginen vielä kenties esim. perunalle, pitäisi minun antaa sitä sille pidemmän aikaa vaikutusten selvittämiseksi ja täten allergiaoireet ilmaantuisivat ja ne eivät todella sitten häviäkään välittömästi kun allergisoivan ruoan antamisen lopettaa. En halua aiheuttaa ylimääräistä kärsimystä kokeiluilla koiralleni.

Uutta allergiatestiä olen kyllä miettinyt, mutta koska koirani tulee nykyisellä ruokavaliollaan loistavasti toimeen (ja rakastaa ruokaansa! kaikkea se ei suinkaan suuhunsa pistä) ja allergiatestit todellakin ovat kuitenkin aika hintavia, ei tähän ole vielä ainakaan ryhdytty.

Broileri&riisi on myös sopivan kevyttä ja pitää hauvelini sutjakkana pojuna. Kohta koirani on 7-vuotias, joten kevyempi ruoka on muutenkin ajankohtaista. Siinä iässähän sitä jo senioriruokia suositellaan, joten entistä raskaampaan ruokaan siirtyminen ei olisi edes hyvä vaihtoehto. Cavalierit ovat sydänsairasta porukkaa ja meillä siltä ollaan vältytty, joten mitä sitä lisäkiloja keski-ikäiselle kerryttämään ;)

Mutta todellakin uskoisin, että allergiat voivat iän myötä hävitä kuten ihmisilläkin. Mutta allergisoivien ruokien syöttäminen voi aiheuttaa kutinavaivat yms. pitkäksi aikaa taas, joten itse en ainakaan riskeeraisi ilman uutta testiä.

• Mari
        Adastra kirjoitti:

Olen itsekin miettinyt, että kenties koirani ei olekaan enää kaikelle sille allerginen mille ennen, muttemme ole kokeilleet antaa muuta ruokaa. Syy tähän on se, että jos koiralle syöttääkin sitä allergisoivaa ruokaa, kestää kauan, että sen vaikutukset poistuvat elimistöstä.

Jos haluaisi kokeilla, onko koirani allerginen vielä kenties esim. perunalle, pitäisi minun antaa sitä sille pidemmän aikaa vaikutusten selvittämiseksi ja täten allergiaoireet ilmaantuisivat ja ne eivät todella sitten häviäkään välittömästi kun allergisoivan ruoan antamisen lopettaa. En halua aiheuttaa ylimääräistä kärsimystä kokeiluilla koiralleni.

Uutta allergiatestiä olen kyllä miettinyt, mutta koska koirani tulee nykyisellä ruokavaliollaan loistavasti toimeen (ja rakastaa ruokaansa! kaikkea se ei suinkaan suuhunsa pistä) ja allergiatestit todellakin ovat kuitenkin aika hintavia, ei tähän ole vielä ainakaan ryhdytty.

Broileri&riisi on myös sopivan kevyttä ja pitää hauvelini sutjakkana pojuna. Kohta koirani on 7-vuotias, joten kevyempi ruoka on muutenkin ajankohtaista. Siinä iässähän sitä jo senioriruokia suositellaan, joten entistä raskaampaan ruokaan siirtyminen ei olisi edes hyvä vaihtoehto. Cavalierit ovat sydänsairasta porukkaa ja meillä siltä ollaan vältytty, joten mitä sitä lisäkiloja keski-ikäiselle kerryttämään ;)

Mutta todellakin uskoisin, että allergiat voivat iän myötä hävitä kuten ihmisilläkin. Mutta allergisoivien ruokien syöttäminen voi aiheuttaa kutinavaivat yms. pitkäksi aikaa taas, joten itse en ainakaan riskeeraisi ilman uutta testiä.

Osaisitko kuvailla vielä, että miten usein koirasi pureskeli ja rapsutti itseään? Oliko se sellaista neuroottista ja jatkuvaa, esiintyikö sitä koko ajan vai esimerkiksi vain iltaisin? Värjäsikö sylki turkin tms...

Itse aion kokeille meidän koiralla vielä kalkkuna ohra nappulaa ja sitten aattelin, et jos olo ei helpotu, ni otettas verikokeet... Meillä on vasta reilu puolivuotias koira...

• Asas
        Mari kirjoitti:

Osaisitko kuvailla vielä, että miten usein koirasi pureskeli ja rapsutti itseään? Oliko se sellaista neuroottista ja jatkuvaa, esiintyikö sitä koko ajan vai esimerkiksi vain iltaisin? Värjäsikö sylki turkin tms...

Itse aion kokeille meidän koiralla vielä kalkkuna ohra nappulaa ja sitten aattelin, et jos olo ei helpotu, ni otettas verikokeet... Meillä on vasta reilu puolivuotias koira...

Hei!

Minullakin on allerginen koira.
        Allergia ilmenee oikean korvan tulehduksina.
        Suosittelisin ruoaksi nutron lammas-riisiä.
        Se ei sisällä maissia, vehnää, soijaa eikä lisä-ja väriaineita.yleisimpiä allergeenejä)
        Meidän koira ei syö muuta kuin sitä ja koiran makkaraa..mikä ei myöskään sisällä noita edellä mainittuja aineita.Kannattaa kysyä neuvoa eläinkaupasta.

Pikku hiljaa korva alkaa paranemaan.
        Allergia testejä eläinlääkärit eivät minulle ole suositelleet..Olen myös itse kuullut että ne eivät ole hirveän luotettavia.
        Toivottavasti löydät koirallesi sopivan ruokavalion..sillä on hirvittävän ikävä katsoa kärsivää koiraa.

• Mari
        Asas kirjoitti:

Hei!

Minullakin on allerginen koira.
        Allergia ilmenee oikean korvan tulehduksina.
        Suosittelisin ruoaksi nutron lammas-riisiä.
        Se ei sisällä maissia, vehnää, soijaa eikä lisä-ja väriaineita.yleisimpiä allergeenejä)
        Meidän koira ei syö muuta kuin sitä ja koiran makkaraa..mikä ei myöskään sisällä noita edellä mainittuja aineita.Kannattaa kysyä neuvoa eläinkaupasta.

Pikku hiljaa korva alkaa paranemaan.
        Allergia testejä eläinlääkärit eivät minulle ole suositelleet..Olen myös itse kuullut että ne eivät ole hirveän luotettavia.
        Toivottavasti löydät koirallesi sopivan ruokavalion..sillä on hirvittävän ikävä katsoa kärsivää koiraa.

Kuinka kauan sinulla kesti, että löysit koirallesi sopivan ruuan? Minkälaisia oli koirasi oireet ja minkä ikäinen se oli kun allergia alkoi? Annatko nyt sille mitään herkkupaloja? Onko lampaanliha ns. punaista lihaa?

• asas
        Mari kirjoitti:

Kuinka kauan sinulla kesti, että löysit koirallesi sopivan ruuan? Minkälaisia oli koirasi oireet ja minkä ikäinen se oli kun allergia alkoi? Annatko nyt sille mitään herkkupaloja? Onko lampaanliha ns. punaista lihaa?

Koira tuli minulle kun se oli n. 8kk ikäinen..
        Nyt täyttää 2 vuotta ja oikea ruoka löytyi noin kuukausi sitten. Monia ruokia kokeillut...(kannattaa myös kokeilla jos jostain löydät Real dog: lammas riisi koiran makkaraa!)
        Toinen korva oli aivan tulipunainen ja sieltä tuli ruskeaa töhnää..Välillä oireiden ollessa aina pahemmat lähti myös korvasta nahkat.
        Koira ulisi ja hankasi korvaansa..(kauheaa katsottavaa)Lisäksi tassukarvojen repiminen ja nuoleminen/pureminen.
        Luulen, että koirallani on ollut tuo allergia pennusta asti, mutta sitä ei vain oltu kennelissä huomattu.Herkkupaloja mitkä koiralleni sopii löysin eläinkaupasta nimi on :james wellbeloved -Cracker Jacks- Hypo- allergenic dog treats whit fresh turkey.
        Maksoi noin. 4-5e, mutta ovat aika riittoisia. Sillä laitan keksin aina pieniin osiin..(isommilla paloilla koirani jää vain leikkimään=)Näistä ei ole tullut mitään oireita.

Sillä nutrolla mitä syötän (eli lammas-riisi (tum.vihreä paketti))On myös keksejä.
        Eläinkaupan myyjän mukaan ne kuitenkin maistuvat samalle kuin itse ruoka, joten siksi en niitä ostanut. (ei tunnu koirasta varmaan miltään palkinnolta jos saa samaa ruokaa, mutta eri muodossa vaan).

Lampaan liha ei ole ns. punaista lihaa.

Parhaita vaihtoehtoja mitä voin suositella on
        joko lammas tai kana riisi koiranmakkarat mitkä ei sisällä vehnää, verta soijaa, maissia eikä väri-ja säilöntä aineita..

Toivottavasti löydät etsimäsi!

• Adastra
        Mari kirjoitti:

Koirani jyrsiminen meni koko ajan neuroottisemmaksi ja koira ei pystynyt hillitsemään itseään. Kävelyllä tätä ei oikeastaan tapahtunut, kun koirani kiinnitti huomionsa ulkoiluun, mutta sisällä ollessa jyrsimistä tapahtui tiuhaan tahtiin. Turkki tietysti värjääntyi, sillä iho meni verille ja värjäsi ruskehtavaksi myös turkkia.

Omakin koirani oli vuoden ikäinen, kun oireet ilmaantuivat, joten nuorena hänkin sairastui. Toivottavasti ruokavalion muutos riittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      927
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      75
      754
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe