Olen kärsinyt 10v. refluksioireista eikä mistään lääkkeestä tai ruokavaliosta ole ollut kunnon apua enää moneen vuoteen, joten lääkäri suositteli refluksin korjaamista leikkauksella. Nyt mietityttää se, että joillain mansetti jää kovin kireäksi eikä oksentamaan pysty. Onko täällä ketään naista, joka olisi käynyt leikkauksessa ja ollut raskaana sen jälkeen? Miten olet selvinnyt raskauspahoinvoinnista, oletko pystynyt oksentamaan normaalisti tai millaisia oireita on tullut, jos et ole pystynyt?
Lasten hankinta ei ole suunnitelmissa minulla lähivuosina, joten leikkaus olisi siksi hyvä, että parhaimmillaan voisin olla vaikkapa 7v. oireettomana ennen lapsien hankintaa. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma, joten vahinkojen varalta olisi hyvä olla lisätietoja ennen leikkauspäätöksen lopullista tekoa, koska suvussamme naisilla on aina ollut todella kovaa pahoinvointia.
Leikkaus on mielestäni minulle ainoa vaihtoehto tästä vaivasta parantumiseen. Olen hoikka, syön terveellisesti ja vältän närästystä pahentavia ruokia/juomia (esim. en juo kahvia ollenkaan), en tupakoi ja lääkkeet (nexium, lanzo, somac jne.) eivät auta paria tuntia pidempään. Tuo leikkauksen jälkeinen oksentamisen mahdottomuus (mitenköhän yleistä?) on ainoa tässä mieltäni huolettava asia. Tuleva mahdollinen leikkaukseni tullaan tekemään Helsingissä, joten täältä ainakin toivottavasti löytyy monia päteviä kirurgeja.
refluksileikkaus & raskaus
15
1026
Vastaukset
- mahdollista kellään
leikatulla (tämä tarkoittaa nk onnistuneita tapauksia). Röyhtäily voi sujua jotenkin jos
kirurgi on tarpeeksi taitava.
Sanovat, että leikatuilla mahataudissa yökkäilee mutta tietenkään mitään ei tule mahasta ylös -
vakiona sen sijasta iso ripuli (muutaman tunnin sisällä).
Onko sulla tehty ph mittaus lääkityksen alaisuudessa? Eikö mitkään happosalpaajat minimoi ollenkaan
happoa sulla (ylösnousuhan tietenkin jatkuu kuten ennenkin lääkityksenkin kanssa)?- Nainen*28v
24h kestänyt PH-mittaus on tehty kerran ja vatsantähystys 2 kertaa, minkä lisäksi se tehdään vielä kolmannen kerran ennen leikkausta. Sisäelimet on myös tutkittu ultraäänellä esim. sappivaivojen tai muun ongelman selvittämiseksi (kaikki oli kunnossa).
Minulla on ihan hieno valokuva löysästä mahaportistani eli ei siihen mikään happosalpaaja auta, että tavaraa virtaa ylös. Otan esimerkiksi illalla nexium 40mg ja silti yöllä polttaa niin paljon, että joudun pitämään purentakiskoa hampaiden happoeroosion takia ja herään yöllä yskimään limaisuutta ja aamulla on ääni käheä. Pari vuotta sitten minulla todettiin lähes kroonistunut kurkunpääntulehdus, jonka aiheuttaja siis oli refluksi.
Ja ruokavalioita on tullut kokeiltua laidasta laitaan. Pahimpina aikoina on aivan sama mitä syö: yhtä hirveä olo tulee kaikesta. - on aikamoiset
Nainen*28v kirjoitti:
24h kestänyt PH-mittaus on tehty kerran ja vatsantähystys 2 kertaa, minkä lisäksi se tehdään vielä kolmannen kerran ennen leikkausta. Sisäelimet on myös tutkittu ultraäänellä esim. sappivaivojen tai muun ongelman selvittämiseksi (kaikki oli kunnossa).
Minulla on ihan hieno valokuva löysästä mahaportistani eli ei siihen mikään happosalpaaja auta, että tavaraa virtaa ylös. Otan esimerkiksi illalla nexium 40mg ja silti yöllä polttaa niin paljon, että joudun pitämään purentakiskoa hampaiden happoeroosion takia ja herään yöllä yskimään limaisuutta ja aamulla on ääni käheä. Pari vuotta sitten minulla todettiin lähes kroonistunut kurkunpääntulehdus, jonka aiheuttaja siis oli refluksi.
Ja ruokavalioita on tullut kokeiltua laidasta laitaan. Pahimpina aikoina on aivan sama mitä syö: yhtä hirveä olo tulee kaikesta.oireet sulla!! koita kestää! Kunnon löysällä portilla ei kai hirveästi voi mitään kikkaillakaan. Sulla taitaa sänky olla koholla 30 cm? kuinka monta vuotta olet nukkunut kohotetulla sängyllä - onko sinulla minkälaisia selkäongelmia tästä?
Ph mittaus sulla taidettiin sitten tehdä ilman lääkitystä (?), josta ei näe sitä missä määrin lääke vaikuttaa hapon määrään (hapon alenemisen määrä suhteessa läkkeeseen). Yleensä ainakin kunnallisella puolella tehdään vain se perinteinen (=ilman lääkitystä). Kuinka paljon sulla menee päivässä lääkettä -- 2-3 x 40 mg??
Itsellä vain ylärefluksia, joten kurkku on
aina tietenkin tulehtunut :-( Ja tietenkin näitä vakituisia kurkkuoireita lääkityksestä huolimatta (ei enää hengenahdistusta)... Äänityöläisenä
tämä tuo ongelmia... Kai se pepsiini ja sappi
on suht kovaa kama, jota limakalvot ei kertakaikkiaan kestä. - ei luomukermaa eikä luomuso...
on aikamoiset kirjoitti:
oireet sulla!! koita kestää! Kunnon löysällä portilla ei kai hirveästi voi mitään kikkaillakaan. Sulla taitaa sänky olla koholla 30 cm? kuinka monta vuotta olet nukkunut kohotetulla sängyllä - onko sinulla minkälaisia selkäongelmia tästä?
Ph mittaus sulla taidettiin sitten tehdä ilman lääkitystä (?), josta ei näe sitä missä määrin lääke vaikuttaa hapon määrään (hapon alenemisen määrä suhteessa läkkeeseen). Yleensä ainakin kunnallisella puolella tehdään vain se perinteinen (=ilman lääkitystä). Kuinka paljon sulla menee päivässä lääkettä -- 2-3 x 40 mg??
aina tietenkin tulehtunut :-( Ja tietenkin näitä vakituisia kurkkuoireita lääkityksestä huolimatta (ei enää hengenahdistusta)... Äänityöläisenä
on suht kovaa kama, jota limakalvot ei kertakaikkiaan kestä. - suolahappoa 70% ja
ei luomukermaa eikä luomuso... kirjoitti:
sisältää portin löystyttävää ainesta.
- Nainen*28v
on aikamoiset kirjoitti:
oireet sulla!! koita kestää! Kunnon löysällä portilla ei kai hirveästi voi mitään kikkaillakaan. Sulla taitaa sänky olla koholla 30 cm? kuinka monta vuotta olet nukkunut kohotetulla sängyllä - onko sinulla minkälaisia selkäongelmia tästä?
on suht kovaa kama, jota limakalvot ei kertakaikkiaan kestä.Sänkyä en pidä koholla enää, mutta käytän normaalia kookkaampaa/korkeampaa tyynyä. Joskus sinkkuaikoina kokeilin nostaa sängynpäätä, mutta en huomannut sillä olevan merkittävää vaikutusta vointiin. Parisänkyä on ihan mahdotonta kohottaa, eihän sellaista vääntöä kestä sängyn rakennekaan pidemmän päälle, kun toista päätä on nostettu luonnottomasti ylemmmäs. Patjakiilakin on mahdoton ajatus yhdellä patjalla varustetussa parisängyssä. Puhumattakaan sitten niistä selkävaivoista, joita luonnoton nukkuma-asento saattaisi aiheuttaa.
En ole nähnyt ph-mittausta lääkkeiden kanssa tarpeelliseksi, koska käytäntökin sen kertoo, että olo on oksennuttava ja muuten inhottava, vaikka sen lääkkeen olisi ottanutkin. On liian pieni ilo tietää, että ylös nousevat nesteet ovat vähän laimeampia kuin ilman lääkettä, kun samaan aikaan käytännössä kuitenkin nousee mössöt ylös.
Nexiumia en syö kuin 1x40mg päivässä tai joskus pahana päivänä 2x40mg, koska on aika turhaa ottaa lääkettä, joka ei tunnu tehoavan. Lisäksi onhan tuo kalliskin lääke, vaikka työssäkäyvä olenkin.
Kaikenkaikkiaan leikkaus tuntuu olevan tulevaisuuden kannalta paras vaihtoehto. Loppuisi se jatkuva elämän pyöriminen ruokailun ympärillä ja mikä tärkeintä - jatkuva pahoinvointi. - onneksi
Nainen*28v kirjoitti:
Sänkyä en pidä koholla enää, mutta käytän normaalia kookkaampaa/korkeampaa tyynyä. Joskus sinkkuaikoina kokeilin nostaa sängynpäätä, mutta en huomannut sillä olevan merkittävää vaikutusta vointiin. Parisänkyä on ihan mahdotonta kohottaa, eihän sellaista vääntöä kestä sängyn rakennekaan pidemmän päälle, kun toista päätä on nostettu luonnottomasti ylemmmäs. Patjakiilakin on mahdoton ajatus yhdellä patjalla varustetussa parisängyssä. Puhumattakaan sitten niistä selkävaivoista, joita luonnoton nukkuma-asento saattaisi aiheuttaa.
En ole nähnyt ph-mittausta lääkkeiden kanssa tarpeelliseksi, koska käytäntökin sen kertoo, että olo on oksennuttava ja muuten inhottava, vaikka sen lääkkeen olisi ottanutkin. On liian pieni ilo tietää, että ylös nousevat nesteet ovat vähän laimeampia kuin ilman lääkettä, kun samaan aikaan käytännössä kuitenkin nousee mössöt ylös.
Nexiumia en syö kuin 1x40mg päivässä tai joskus pahana päivänä 2x40mg, koska on aika turhaa ottaa lääkettä, joka ei tunnu tehoavan. Lisäksi onhan tuo kalliskin lääke, vaikka työssäkäyvä olenkin.
Kaikenkaikkiaan leikkaus tuntuu olevan tulevaisuuden kannalta paras vaihtoehto. Loppuisi se jatkuva elämän pyöriminen ruokailun ympärillä ja mikä tärkeintä - jatkuva pahoinvointi.sänky koostuu kahdesta runkopatjasta -
jätettiin pääty pois, joten sain päädyn
kohotettua. Hyvä näin muutenkin - mies
pyörii niin paljon unissaan ettei koskettavia/samaa patjaa voi kuvitellakaan.
Ei minulla aina yöaikaista esiinny
mutta kohotus estää ne pienoisetkin määrät.
Refluksityynyä en käytä, koska se on hirveän
huono (voit nukkua ainoastaan selällään) ja
tyynyistä ei ole apua (elleivät ne ylety sitten pitkälti selkään (istuvan asennon välttäminen).
joskus kokeilin ja totesin "ei kiitos".
Itse olen nukkunut yli vuoden kohotetulla (20 cm)eikä
ole selkävaivoja ilmaantunut.
Edelliset kysymykset johtu siitä, että käsitin tekstisi väärin - luulin, että olit kokeillut näitä muitakin perusjuttuja refluksiin.
Se ph mittaus on sellainen, jota lääkäri siis
useimmiten suosittelee - täälläpäin se on ainakin pakollinen
mahatähystyksen kanssa ennen leikkausta.
Se mittaus kertoa tehoaako se lääke vai ei - eli mikä happotaso on.
Oireita on tietenkin lääkityksestä huolimatta (takaisinvirtaushan jatkuu) -
lääkityshän ei vie pepsiinin ja sapen vaikutusta mihinkään.
Kannattaa kokeilla vaikka puolisen vuotta
laryngofaryngealisen refluksin alkuannostusta (2 x 40m g). Lääkkeen tehoahan isompina annoksina ei tiedä ellei ole kokenut sitä henkilökohtaisesti. Nexium 40 mg vaikutusaika (happotaso korkeampi)on n. 16 h, 20 mg n. 12 tuntia. - jaazaa
onneksi kirjoitti:
sänky koostuu kahdesta runkopatjasta -
jätettiin pääty pois, joten sain päädyn
kohotettua. Hyvä näin muutenkin - mies
pyörii niin paljon unissaan ettei koskettavia/samaa patjaa voi kuvitellakaan.
Ei minulla aina yöaikaista esiinny
mutta kohotus estää ne pienoisetkin määrät.
Refluksityynyä en käytä, koska se on hirveän
huono (voit nukkua ainoastaan selällään) ja
tyynyistä ei ole apua (elleivät ne ylety sitten pitkälti selkään (istuvan asennon välttäminen).
joskus kokeilin ja totesin "ei kiitos".
Itse olen nukkunut yli vuoden kohotetulla (20 cm)eikä
ole selkävaivoja ilmaantunut.
Edelliset kysymykset johtu siitä, että käsitin tekstisi väärin - luulin, että olit kokeillut näitä muitakin perusjuttuja refluksiin.
Se ph mittaus on sellainen, jota lääkäri siis
useimmiten suosittelee - täälläpäin se on ainakin pakollinen
mahatähystyksen kanssa ennen leikkausta.
Se mittaus kertoa tehoaako se lääke vai ei - eli mikä happotaso on.
Oireita on tietenkin lääkityksestä huolimatta (takaisinvirtaushan jatkuu) -
lääkityshän ei vie pepsiinin ja sapen vaikutusta mihinkään.
Kannattaa kokeilla vaikka puolisen vuotta
laryngofaryngealisen refluksin alkuannostusta (2 x 40m g). Lääkkeen tehoahan isompina annoksina ei tiedä ellei ole kokenut sitä henkilökohtaisesti. Nexium 40 mg vaikutusaika (happotaso korkeampi)on n. 16 h, 20 mg n. 12 tuntia.anna ainakaan tällä asuinalueella käyttää Nexiumia/Somacia kuin 40Mg päivässä, ja minulla, jolla selkä(kin) leikattu, niin tuo sängyn pään kohottaminen (minulla 30cm) ei tuo, ainakaan minulla selkävaivoja.
Minulla ei refluksivaivoja öisin olekkaan, mutta päivisin niitä on nykyisin aivan riittävästi, mutta toivottavasti leikkauksella pääsen vaivoista eroon. - eikä hiivatuotteitakaan?
suolahappoa 70% ja kirjoitti:
sisältää portin löystyttävää ainesta.
- kysyttäessä
jaazaa kirjoitti:
anna ainakaan tällä asuinalueella käyttää Nexiumia/Somacia kuin 40Mg päivässä, ja minulla, jolla selkä(kin) leikattu, niin tuo sängyn pään kohottaminen (minulla 30cm) ei tuo, ainakaan minulla selkävaivoja.
Minulla ei refluksivaivoja öisin olekkaan, mutta päivisin niitä on nykyisin aivan riittävästi, mutta toivottavasti leikkauksella pääsen vaivoista eroon.40 mg Nexiumia on ihan kohtuu annos - verrattuna
apteekin myymiinsä muihin isompiin annoksiin kyseistä ainetta ...
Kurkkulääkäri määrää kyllä 2 x 40 mg kurkkurefluksiin. - jaazaa
kysyttäessä kirjoitti:
40 mg Nexiumia on ihan kohtuu annos - verrattuna
apteekin myymiinsä muihin isompiin annoksiin kyseistä ainetta ...
Kurkkulääkäri määrää kyllä 2 x 40 mg kurkkurefluksiin.tuo 2x40Mg päiväannoksena? Mitkä vaivat helpottui?
- jonka
jaazaa kirjoitti:
tuo 2x40Mg päiväannoksena? Mitkä vaivat helpottui?
söin oli ihan ok ( itse asiassa 40 20 mg Nexium)- kurkkuoireet ei
tuntunut kun vähän ellei joutunu puhuun enemmän
töiden merkeissä. Kurkun sisäpuolen tulehdus
säilyi suht entisen näköisenä, koska sappi/peps. ylösnousu tietenkin jatkui. - jaazaa
jonka kirjoitti:
söin oli ihan ok ( itse asiassa 40 20 mg Nexium)- kurkkuoireet ei
tuntunut kun vähän ellei joutunu puhuun enemmän
töiden merkeissä. Kurkun sisäpuolen tulehdus
säilyi suht entisen näköisenä, koska sappi/peps. ylösnousu tietenkin jatkui.tunnetta kurkussa/kaulassa?
Mulla jo viikon aikana kurkkuoireet on vähentyneet, tosin käytän vain 40Mg päivässä.
Tuo puristava tunne kurkussa on kaikkein inhoittavin.
- 1985
Itse olen luopunut koko ajatuksesta hankkia lapsia, sen verran hankalaa tämä elämä tämän vaivan kanssa.
Itselläni ollut jo 3 kk koko ajan painava/ahdistava/täysi olo ylävatsassa ja nipistelyjä rintalastan alapuolella ja muuallakin vatsassa. Tähystyksessä näkyi todella löysä alaportti. Nexiumia syönyt 2 kk, eikä mitään helpotusta. Auttaakohan tuo leikkauskaan...Ja mikä kummallisinta oireet tulivat yhtenä päivänä kuin salama kirkkaalta taivaalta ja siitä päivästä olen mahan kanssa kärsinyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222808Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101932Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521775Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671769Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971693Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1211674Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701450Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001245Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121198Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311198