Hei,
olen tuijia kasvatellut vuosia, mutta nyt taas uudella pihalla. Mikä on, kun ne nyt ruskistuvat? Istutin isoihin kuoppiin kolme pohjisen puolelle,hyvät rodonit ym. ja eikun ruskeat. Samoin naapurin ja meidän rajalla olevat sama juttu. Kaksi ison kallion alla olevaa,sekä idän puolella etupihalla okei.
Joku sanoi, että liian märkä kesä. Onko näin? No,toipuvatko,eli voivatko vihertää ensi vuonna vai onko nyt heti siirrettävä jonnekin ja annettva jotain "lääkettä". Kävin kurkkimassa edellseen asuntoon istuttamaiani ja voivat niin polleasti siellä, vihreät,tuuheat ja kauniit.
Onko neuvoja, kiitos!!!!!
Miksi tuijat ruskistuvat?
3
5319
Vastaukset
- Ilmeisesti
tarkoitat, että käytit rodomultaa havuille. Näinhän nuo liikkeiden hortonoomit suosittelevat.
Tosiasiassa tuijat (Thuja occidentalis) ovat kalkinsuosijia - pH 6...8.
Ite oun laittanut multaan reippaasti hiekkaa ja dolomiittikalkkia.
Istutus kohopenkkiin, jottei juuret jää lillumaan vesipaljuun talveksikaan).
Lopuksi kunnon kuorikate istutusalalle, pysyy rikat kurissa ja vähentää routimista.- missä mennään
Nämä ohjeet ovat välillä aikamoisia, kun ei sitten tiedä ollenkaan mitä noudattaisi. Olen edelleen sitä mieltä, että hapanta. Itse olen kasvattanut äidin ohjeen mukaisesti tuijat happamessa, eli olen tuonut mökiltä laatikolla suo-ojan penkkasta muraa tuijan juurelle ja taisin joskus huuhdella piimäpurkinkin juurelle. Keväällä maaliskuussa, kun puiden juuret alkavat sulaa, lapioin juuriston lumesta paljaaksi ja kastelin kädenlämpöisellä vedellä routaa pois, ettei tule vedenpuutteen aiheuttamaa ruskittumis kuivumista. Tuijat ovat erittäin komeita.
- yosif
En oikein tiedä mistä ruskettuneet oksat johtuu. Kosteutta ja puun liian tiheää kasvustoa tekisi mieli veikata yhdeksi syyksi ruskistumiselle. Olen kuitenkin aina poistanut ruskistuneet kohdat oksasaksilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263118
- 681497
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa761083Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1411010- 45921
- 61882
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45858Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171842- 42836
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis136757