Kysyn vaan?! Ilmeisesti suurin osa Skoda-kuskeista on niitä, jotka ihannoivat niitä jo(onneksi) menneitä itäblokin touhuja? Kai nyt jokainen käsittää, että Skodassa on yhä edelleen erittäin vahva itäauton leima? Vaikka se käytännössä sitten olisikin "länsiautojen" kanssa samalla viivalla teknisesti, niin brändi on kuitenkin se, mikä se on!
Miten kukaan kehtaa ajella Skodalla?
119
15343
Vastaukset
- stimo
Kun ei ole potenssiongelmaa, niin voi valita mieleisensä ja itselleen sopivimman auton.
Mutta ihan hyvä provokaatio -yritelmä... - jep
niin järki syistä minäkin ostin uuden Corolla wagonin vähän hävettää,mutta toiset ostaa naapuria varten auton ja toiset näin..
- eth
Valitettavasti Skoda on VAG konsernin autoista parhaiten tehty, en itse omistaa skodaa enkä osta mutta en kyllä osta muitakaan kyseisen konsernin tuotteita.
- nane
Skoda on ent. Tsekkoslovakian nyk. Tsekin valmistama auto. Tsekkoslovakia , kuten monet muut ns. itäblokin maat, ovat ent. kommunistisen
Neuvostoliiton pakkovallan sanelemana joutuneet ikävään asemaansa. Varsinkin Tsekki on aina ollut
vastoin tahtoaan Neuvostoliiton käskyläisenä. Onneksi Tsekki ja Slovakia ovat nykyään vapaita ja voivat elää ja kehittyä omina itsenäisinä valtioinaan. Hyvä nimim. Miten kukaan kehtaa ajaa... tutustu lähihistoriaan (samettivallan kumous, Prahan kevät...ym.) vähän paremmin niin tiedät asioista enemmän. Ainakin omissa korvissani sanoilla Skoda , Praha, Tsekin tasavalta jne. on erittäin myönteinen ja kunnioitusta herättävä kaiku. - Octaviaani
Hitto ! Enpä ole ajatellutkaan ajelevani itäautolla, onko se tosiaankin Tsekki keskellä Venäjää edelleenkin !
- skodaskoda
Tsekki on voimakkaasti keskieurooppalainen valtio. Katsokaapa kartasta Tsekin sijaintia,sehän on melkein tismalleen Keski-Euroopan keskipisteessä. Venäjän valta ei siis välttämättä edellyttänyt läheistä sijaintia,vaan valtaa saattoi käyttää vähän kauempaakin.
- Jussi
Jurppiiko kun naapuri osti uuden Skodan? ;)
Omasta mielestäni tuo ent. itäauton maine tuo merkkiin vaan hiukka lisää munaa... Siksi ajelen mielummin Skodalla, kuin vaikka esim. Toyotalla, joka olis varmasti aivan yhtä hyvä käyttöauto.
Tietysti kaikilla on oma mielikuva näistä brandeista. - Ei hetkauta
pistit aika pahan provosoinnin -- kyllä nyt toisilla menee herneet nenään, mutta minä ajelen Skodalla koska se on vaan niin hyvä auto eikä kiinnosta tippaakaan mitä muut ajattelee.
- Hyvä!
Autohan ostetaan itselle,ei naapureille!Niitä monesti harmittaa,se ne on"tyhmiä"olleet kun on laittanut rahaa liikaa,johonkin muuhun merkkin!Tunnepitoisista syistä!Skoda on HYVÄauto!
- Peke
Nyt äkkiä vaihtamaan auto kun ihmiset noin ajattelee! But seriously; Minä ostin auton itselleni, en muille.
- Hans
Voi voi, mutta kun mulla ei ole tarvetta jatkaa miehisyyttäni kun sitä riittää tälläisellä 3kymppisellä karjulla muutenkin! ;-)
- Masa
edullinen Bugatti..(Lainaus Audi palstalta)
- punto
Skodan brändi viestii nykyään VAG-laatua, nuorekkuutta ja ennakkoluulottomuutta. Nämä arvot siirtyvät sitten ostotapahtuman yhteydessä ostajan harteille. Ostaja antaa itsestään ennakkoluulottoman kuvan ajamalla Skodalla, eikä ole mikään menneisyyden vanki.
Esim. Toyota on taas tylsä tavisauto pysähtyneille ihmisille joilla on tylsää. Tuulipukukansan auto. huohh....- Asiaa
Kun harvoin noilla muitten automerkkien sivuilla käy mitään haukkujoita tai ivaajia, että mikä ne tänne saa haukkumaan automerkkiä, tuntuu et kaikki ei olis sillon kohdallaan niitten henkilöitten elämässä, haluisin tietää mikä on?
Eikai se skoda teidän auton arvoa alenna tai vie katseita sen enempää kuin omannekaan ei vain pysty ymmärtämään kun järellä ajattelee asiaa? - Olvia
Asiaa kirjoitti:
Kun harvoin noilla muitten automerkkien sivuilla käy mitään haukkujoita tai ivaajia, että mikä ne tänne saa haukkumaan automerkkiä, tuntuu et kaikki ei olis sillon kohdallaan niitten henkilöitten elämässä, haluisin tietää mikä on?
Eikai se skoda teidän auton arvoa alenna tai vie katseita sen enempää kuin omannekaan ei vain pysty ymmärtämään kun järellä ajattelee asiaa?""Kun harvoin noilla muitten automerkkien sivuilla käy mitään haukkujoita tai ivaajia""
Vieraile Volvon sivulla!
:)
No, nämä pellet ja provoilijat ovat mitä ovat ja monelta aikuiseltakin on unohtunut maailma ajalta ennen mantujen uusjakoa. Skoda oli tunnettu esimerkiksi laadukkaista työstökoneistaan, jotka palvelivat aina CNC-koneiden tuloon asti. Myös autoilussa ja autojen valmistuksessa riittää kykyjä ja perinteitä toisin kuin suomalaisilla; olihan meilläkin Ummenajokas ja Korvensuu mutta liikenne perustuu maailman tehokkaimpaan poliisivaltaan...
- Miku2
Ei näistä trollaajista kannata välittää... taitaa joillakin olla tylsä päivä töissä ja on pakko se turhautuminen suoltaa jonnekin..
Mutta tosiaan, se Toyota on tylsän tuulipukukansan auto... =) - XXX
Skodako "Itäauto" ???
Skodat valmistetaan lännenpänä kuin Helsinki.
On helvetin kumma kun joidenkin pitää rankata autoja niiden valmistusmaan sijainnin mukaan. Skoda on sitäpaitsi maailman vanhimpia ja kunniakkaimpia automerkkejä.
Osta sinäkin Skoda äläkä höpötä ! - skoodailia
skoda vaan sattuu olemaan paras auto
itse ajoin ennen fordilla kunnes koin herätyksen! - tommi
hetkinen... ehkä sull on påässä vikaa, se on totta et vanhat skodat on ihan vitusta, mut et oo tainnu ajaa uusilla ??? Persläpi... painu kotia kasvamaan!!!
- suomi-auto
Onko sun pååsså kaikki kunnossa???? Joko oot kasvanut niin paljon, et ajelet omalla autolla? Vai onko iskän auto alla?
- häpä
..siis itäauto.. en oikein tajunnu:) Mieti uudestaan kysymykses!!
Oootko muuten huomanu et tää skoda sivu on niinko lähinna jotain muuta kuin joku "haukkuma" sivu.. Pitäs suomi24n saada teille dorkille joku oma sivu missä saa.. haukkua mitä auto merkkiä kukin haluaa... eikö ois hyvä ?? Joten aja sä mm. octavialla.. Et oo oikeesti edes koskenu skodaan...hyppää omaan autoos ja yritä startata sitä käyntiin.!!! Skoda on Todistetusti ( Tuulilasi (08/03) että se lähtee talvella parhaiten käyntiin kun mikään muu auto'!!!Ei se sun oma autokaan oo mikään herkku, iknow!T
**
Sä oot todella säälittävä jätkä oikeesti, osta elämä ,skoda liikkeestä!- ex-volkkari
Taisit olla aika kaasuissa, kun päätit kirjoittaa tänne Skodan kehupalstalle. Täällä ei saa sanoa mitään negatiivista Skodasta, vaikka niitä kokemuksia olis roppakaupalla. Jos vähänkin koittaa kysellä muilta kokemuksia, niin kaikkien Skodat on ollut maailman parhaat ostokset, mitään vikoja ei ole ollut, huollot on tosi halpoja ja niin edelleen.Mulla on ollut Skoda kaksi kertaa,, ensimmäisen ja viimeisen kerran. tämä on mun mielipide ja siitä pidän kiinni.
- veri
...päähän? On meinaan niin hirveätä luettavaa toi sun teksti. Kannattaako moisesta asiasta provosoitua?
- Minä
Mitähän sinäkin oikeasti tiedät itäplokin touhuista?
Ajeletko yleensäkin autoa vai auton imagolla(jos tiedät sivistysanaa mitä se tarkoittaa)!
Jos hiukan halvemmalla saa yhtä hyvää niin miksei sitä käytä hyväkseen?!
Kasva poju aikuiseksi - Skodavaari
Kolmas menossa, uutena ostettu.... siksi ,ettei Skoda ole eniten suomen teille LEVINNEIN automerkki......
- Occuilija
No tulihan se selväksi mitä ihmettelijän pitääkin ihmetellä,se kun tuo brändi maksaa, ja turhaan.Itse olin tosin ostamassa VW boraa, mutta sitten minua paljon viisaammat automiehet sanoi,älä maksa siitä brändistä,,osta pelkka auto, ja siksi ostin Octavian.
Vain tyhmä maksaa pelkästä brändistä, paitsi jos tarttee sitä brändiä,mutta minä tarvitsin vain auton,,siis vain auton - IPA
jos ei muita murheita elämässä ole;)
- Skeida
Skoda on edelleenki autokauppiaille ns.myrkkyä, käytetyn Skodan kysyjät tosi harvinaisia, yhtä vaikeita myydä kuin paljon ajetut ranskalaiset Saabit.
- 2,4
Oli tämä aihe päässyt suosituimpiin, vekkuli provokaatio!
Kyllä teillä skodamiehillä tuntuu olevan alemmuuskompleksi autostanne, vaikka sitä vastareaktiolla yritätte peittää.
On ehkä halpa ostaa, mutta kuten edellä kerrotaan, on jälleenmyyntiarvokin jotain muuta kuin VW:ssa tai Audissa. Myös suhteellisesti laskien.
Oli muuten Octavia selvästi huonoin VAG-konsernin autoista ADAC:n luotettavuustilastoissa, se siitä tsekkiläisestä laadusta..
Ja vielä se, että onhan Octavia esimerkiksi paljon halvemman oloinen sisältä, kuin Golf tai Bora. Itse asiassa muovisemman oloinen, kuin täällä haukuttu Corolla.
On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on.. - Juuso
2,4 kirjoitti:
Kyllä teillä skodamiehillä tuntuu olevan alemmuuskompleksi autostanne, vaikka sitä vastareaktiolla yritätte peittää.
On ehkä halpa ostaa, mutta kuten edellä kerrotaan, on jälleenmyyntiarvokin jotain muuta kuin VW:ssa tai Audissa. Myös suhteellisesti laskien.
Oli muuten Octavia selvästi huonoin VAG-konsernin autoista ADAC:n luotettavuustilastoissa, se siitä tsekkiläisestä laadusta..
Ja vielä se, että onhan Octavia esimerkiksi paljon halvemman oloinen sisältä, kuin Golf tai Bora. Itse asiassa muovisemman oloinen, kuin täällä haukuttu Corolla.
On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on..??***On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on.. ***??
Paljon minun pitää maksaa autosta, etten saa köyhän miehen leimaa. Jos maksan uudesta Octaviasta varusteineen 26.000 € =(154.588mk)
Pidän itseäni ns. keskituloisena ja mielestäni toi summa on v.... paljon rahaa.
Jos otetaan vertailuun VW Golf 2.0 ja Skoda Octavia 2.0 Dynamic jotka kumminkin ovat täysin samalla tasolla hinnallaan.
Köyhänä miehenä minulla olisi ollut molempiin varaa mutta jos olisin valinnut Golfin niin olisin saanut perusvarustellun 2 ovisen auton todella pienellä tavaratilalla (pari kassia mahtuu)
Koska en halunnut maksaa (VW) merkistä niin järkevänä miehenä valitsin Skodan ja samalla sain 5 ovea, täysautomaattisen Climatronig ilmastoinnin, sumuvalot, hyvin säätyvät sportti-istuimet, kahdeksan kaiutinta, nahkarattia ja kaikkia muuta mukavaa joita golfin mukana en olisi saanut muuta kuin kovaan lisähintaa ja joita ei seuraavaa autoa vaihtaessa olisi kumminkaan huomioitu ja hyvitetty.
Lisäksi sain mahtavan tavaratilan johon voin huoletta heittää 3 golfbägiäni ja muut kassini. Silti vielä tilaa jää hyvin.
Jos se tekee minusta köyhän miehen kun minulla on Skoda niin olkoon näin sitten.
Olen ainakin erittäin tyytyväinen ja onnellinen ::)) - Skodabia
Juuso kirjoitti:
??***On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on.. ***??
Paljon minun pitää maksaa autosta, etten saa köyhän miehen leimaa. Jos maksan uudesta Octaviasta varusteineen 26.000 € =(154.588mk)
Jos otetaan vertailuun VW Golf 2.0 ja Skoda Octavia 2.0 Dynamic jotka kumminkin ovat täysin samalla tasolla hinnallaan.
Köyhänä miehenä minulla olisi ollut molempiin varaa mutta jos olisin valinnut Golfin niin olisin saanut perusvarustellun 2 ovisen auton todella pienellä tavaratilalla (pari kassia mahtuu)
Koska en halunnut maksaa (VW) merkistä niin järkevänä miehenä valitsin Skodan ja samalla sain 5 ovea, täysautomaattisen Climatronig ilmastoinnin, sumuvalot, hyvin säätyvät sportti-istuimet, kahdeksan kaiutinta, nahkarattia ja kaikkia muuta mukavaa joita golfin mukana en olisi saanut muuta kuin kovaan lisähintaa ja joita ei seuraavaa autoa vaihtaessa olisi kumminkaan huomioitu ja hyvitetty.
Lisäksi sain mahtavan tavaratilan johon voin huoletta heittää 3 golfbägiäni ja muut kassini. Silti vielä tilaa jää hyvin.
Jos se tekee minusta köyhän miehen kun minulla on Skoda niin olkoon näin sitten.
Olen ainakin erittäin tyytyväinen ja onnellinen ::))Juuso, kaiken tämän jälkeen sinulla on vielä varaa harrastaa golffausta oikealla radalla, kun Golfin omistaja nuo mainitsemasi lisäherkut hankittuaan tyytyy kaivelemaan nenäänsä ja "puttailemaan" oman Golfinsa tankkiin... Ja haikailee peräkärrystä, jolla kuljettaa saman määrän tavaraa kuin sinä Octaviassasi. Skodan mainosslogania lainatakseni; Tunne ja järki! Eikä ainakaan täälläpäin ole vaaraa että käytetyt Skodat jäisivät autokaupan pihalle ruostumaan. Ovat kaikista halutuimpia vaihtoautoja.
Tämä oli antibioottia tältä palstalta, eikä todellakaan tarvitse olla häpeissään ajaessaan länsimaiden uusimman ja moderneimman autotehtaan tuotteella. Lukekaa Tuulilasin 40-vuotisnumerosta VW Polon nolo "kesto"testi ennenkuin tulette tänne elvistelemään.
Sitäpaitsi, kenellä se huonoin itsetunto on kun pitää tätä palstaa parhaana huoliensa kaatopaikkana? Täällä on autokeskustelupalstoista fiksuimmat keskustelut - aina silloin kun muut ymmärtävät pysytellä omissa koloissaan! - hihhih
2,4 kirjoitti:
On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on...... joka on mokannnutt huolella autovalinnassaan, ja tulee nyt
tänne peeloilemaan kun niin vituttaa! ;)
Taitaa olla jätkällä vähän paljon itsetunto-ongelmia. - Meinasi unohtua..
Juuso kirjoitti:
??***On Octaviassa jotain hyvääkin, ruotsalaisen tutkimuksen mukaan turvallisempi kuin Golf/Bora, mutta silti, köyhän miehen VW se vain on.. ***??
Olen ainakin erittäin tyytyväinen ja onnellinen ::))Eikä siinä vielä kaikki.
Luistonesto ja vakionopeudensäätö vakiona!!!!
- seurannut
Pari vuotta sitten näytettiin TV2:ssa Ville Itälän mökkimatkaa Turusta Kustaviin. Kokoomuspampulla oli allaan farmarimallin Octavia! Kotikaupunkini johtavalla kokoomusvaltuutetulla on myös Octavia! Lopettakaa jo tämä itäblokin muistelu, Skodalla voi ajaa puoluekannasta riippumatta.
- premium
Eli tyylitajuton voi olla puoluekannasta riippumatta. Taisi Villellä olla Skoda vain imagosyistä, eli sen takia että kokoomus saisi duunariääniäkin.
- porvari
premium kirjoitti:
Eli tyylitajuton voi olla puoluekannasta riippumatta. Taisi Villellä olla Skoda vain imagosyistä, eli sen takia että kokoomus saisi duunariääniäkin.
Joku kahvimerkki vai?
- eyelid
kehtaat kuunnella musiikkia surkeista pakettistereoista ja esitellä niitä kaikille olohuoneessasi jossa on postimerkin kokoinen laajakuva-tv josta et osaa käyttää edes oikeita kuvasuhteita. sen lisäksi sonnustaudut kauheannäköisiin vaatteisiin jotka on peräisin kirpputorilta. tämän lisäksi vaimosi on hirveännäköinen akka ja autokin joku hidas paska. Sen lisäksi minä vielä asun hienommassa talossa kuin sinä.
Miten sinä kehtaat?
Mä vaan vähä ihmettelen.... - Kun joku
Asia on sama kun maikkarin chatissa; väki vetää välittömästi herneen nekkuun, kun olet eri mieltä kun pökiöt. Kukin ajakoon millä ajaa, minäkin. Käyttäytyminen liikenteessä on paljon tärkeämpää kun ne suuret tehot; ajan tehoista huolimati huopatossu kaasulla.
- rouva
Meillä Skoda on...ja kaikkien tojotojen, foordien, pösöjen ym. kaarojen jälkeen se on ihan ykkönen. Pieniruokainen, hyvä ajaa, tukeva, eritt. siististi tehty...on ajotietokoneet ym. mukavuudet...tiesitkö muuten, että Skoda kootaan tsekeissä, euroopan nykyaikaisimmassa autotehtaassa, mutta sen kaikki osat ovat saksalaisia volkswagenin osia...että se siitä itäautosta!!! Jos auton haluat, osta Skoda!!!! Ylpeänä esittelen minä!!!
- :.:.:.:.:
niin kun VW:llä...
- "natsi"
VW on Porshen suunnittelema kansanauto,tosin "Aadolfin"käskystä!Mutta ei se autoa häpeä.Jätä pois mielestäs politiikka ja vaikka osta se.Tosin on muitakin merkkejä,mm Fiat joka oli toisen "fasistin"merkki.(Mussolin).Siitä ei pidetä mitään "meteliä"siis tunne pitoista.Tänä päivänä on kaikki merkit on niin lähellä toisiaan laadun,ajo-ominaisuuksien,huollon,kulutuksien suhteen,että on vaikea päättää minkä ostaa,mutta jätetään pois,ainakin vanha politiikka!Auton osto on Suomessa niin iso ja tunneperäinen seikka,että kylmä harkinta,on kohdallaa!(HUONOA EI OLEKKAAN)missään merkissä.On toki "maanantai aamu"autoja,mutta ei sen takia voida hylkää merkkiä,(oli se sitten mikä vaan)!
- Hullu
tämmösen kirjottaja on jokin perseaukinen
jolla ei ole varaa ostaa edes Skodaa,
perseaukisen hätähuuto! - jatkeeton
enpä ole ennen ajatellutkaan, mutta näyttäis siltä että juuri nuo peniksen jatketta autolla hakevat spedet karttavat skodaa juuri sen itämaineen takia. Skodan brandi siis sopii minulle täydellisesti koska haluan samaistaa itseni niin kauas kuin mahdollista noista kenelle ei omien housujen sisältö riitä.
Se on kyllä myönnettävä että aikoinani skoda 120:lle ajellessani tuli raja vastaan itsellenikin. Vieläkin väitän että 120 oli aivan ok auto verrattuna moneen muuhun samaan aikaan suunniteltuun autoon, mutta itsetunto ei meinannut kestää ivahuutoja.- oikkepoikke
Osuit naulan kantaan! Ongelmasi on nimenomaan huono itsetunto!
Koita vahvistaa sitä jollain konstilla, äläkä välitä mitä muut sanoo... - jatkeeton
oikkepoikke kirjoitti:
Osuit naulan kantaan! Ongelmasi on nimenomaan huono itsetunto!
Koita vahvistaa sitä jollain konstilla, äläkä välitä mitä muut sanoo...johtuukohan mun huono itsetunto siitä ettei mulla oo uutta peniksenjatketta autona? Ehkä mä en sittenkään hommaa skodaa kun se ei varmaan kasvata mun itsetuntoo eikä mitään muutakaan.
uskotsä et mä voisin kasvaa ihmisenä ja miehenä jos ostaisin vaikka BMW:n? vai mikä ois paras tällä hetkellä? voisinko mä sit sen BMW:n avulla myös saada paremmin naisten huomion? et voisko sit samalla onnistuu vaihtaan naistakin? tai ehkä sit mäkin voisin miehen mittoihin päässeenä alkaa pyörittään useampaakin naista? ja ehkä pääsisin parempaan duuniin?
- tyttönen
Siis sellanen keltanen skoda...
ai herkku...=) melkee yhtä ihana ku punanen ford focus=) - KlaustroFabia
24.10. iski elämääni hirvittävä pommi. Normaali töihinlähtö, kaikki valmistelut samalla rutiinilla. Irrotin lämppärinjohdon ja napsautin kaukosäätimellä ovet auki. Sisältä kuului hurina, aivan kuten aina kuskinpuoleisen oven avatessani. Oli pakkasaamu. Laitoin ilmastoinnin käyntiin ja säädin lämpötilan sopivaksi. Pitää mukavasti ikkunat huurteettomina. Asetin radion kiinnikkeeseensä ja penkinlämmittimen kakkosasentoon. Auto käynnistyi ensistartilla, aivan kuten jokainen aikaisempikin aamu ja vaihde napsahti täsmällisesti pakille. Peruutin ulos parkkihallin ruudusta ja kurvasin kohti työmaata.
Valoristeyksestä yli päästyäni juutuin aamuruuhkaan. No, autoon jo tässä vaiheessa levinnyt mukava lämpö piti huolen siitä ettei ruuhka pahemmin haitannut. Paljon nopeammin lämpesi kuin aiemmin parin Nissanin kohdalla...
Autolla oli mukava ajaa ja työmatka sujui ruuhkaa lukuunottamatta miellyttävästi. Fabia nieli epätasaisuudet oikein mukavasti, toisin kuin niiden parin työkaverin jotka ajavat lähes kymmenen vuotta vanhemmilla ajoneuvoilla mutta jotka epäröivät sijoittaa sitä samaa rahaa Skodaan. No, saahan ne iskarit kuntoon seuraavan rempan kohdalla ;o) Nyt vain eivät viitsi sijoittaa uusiin iskareihin kun takana on hintava jarruremontti. Kummallakin. Pääasia ettei tarvitse ajaa uudella samanhintaisella Skodalla...
Työmatka sujui siis leppoisasti lämpimässä autossa, kaikkien hallintalaitteiden toimiessa täsmällisesti. Ei ollut huolta tulevasta remontista, ei puoltavista jarruista. Kaikin puolin liukas talviaamu oli vain yksi aamu muiden joukossa. Renkaat olivat hyvät ja olo turvallinen.
Astelin työpaikalleni ja kulunvalvontalaite piippasi tuttavallisesti magneettiläpyskääni heilautettuani. Työtuolini kaasujousi notkahti pehmeästi allani ja kytkin virran päätteeseeni. Aivan kuten joka aamu teen.
Tällä kertaa päätin kurkistaa pikaisesti tälle palstalle ja mitä näinkään uusien viestien joukossa; "Miten kukaan kehtaa ajaa Skodalla?"
Hetkessä kuuluin ryssiin ja olin kuvottavan itäauton omistaja. Olin tullut töihin yhteiskunnan pahoinvointia ja suurta pahennusta aiheuttavalla, taudinaiheuttajaan verrattavalla kapineella. Vaatteeni haisivat Mustamäen marketista hankituilta ja täit juoksivat hiusteni lomassa. Kaikkiaan oloni heikkeni silmissä.
Haukkutulvasta tyrmistyneenä aloin ymmärtää työtovereitani. Olin vain hiilikaivostyöläinen likaisine vaatteineni, enkä sopinut yrityskuvaan millään lailla.
Alamäki vain syveni tuota aamua seuranneina päivinä. Häpeän olla skodisti. Teippasin autossani kaikki merkit piiloon mustalla sähköteipillä ja olen Suomen ainoa Fabia-kuljettaja, jonka takaluukussa ei luekaan FABIA, vaan järjestelin nämäkin kirjaimet eri tavalla. Ajan vain ABI:lla. Tummensin myös lasit lain puitteissa, sillä en kehdannut tulla nähdyksi matolaatikossani.
Nyt en enää jaksa. Yritin etsiä "uutta" vaihtoautoa, eli katselin 215.000km ajettua Corollaa. Oli vain turhan kallis. En olisi saanut tuoreesta Skodastani riittävää vaihtohyvitystä vaan lisäksi olisi vielä tarvittu euro poikineen.
Tänä aamuna saavuin työpaikalle vesisateessa aamun hämärissä ja yritin hirttäytyä lämppärinjohtoon. Tuloksena vain hiertymä kaulassani ja katkennut pistotulppa. Voiko tästä syvemmälle enää joutua? Ottakaa kantaa hyvät towerit. Ollaanhan me ennenkin pärjätty.- ok-taavi
Tää oli hyvä!
Yhdyn häpeääsi ja ryhdyn odottamaan esimiesteni taholta lähipäivinä lomautusilmoitusta!
Onpa vapautunut olo kerrassaan!
- fiat
...eikä vilkuilla käännetä!!
taidat olla joku kiihko-oikeistolainen, kun leimaat tsekkiläisiä autoja!!? - Octaavi
ajella Skodalla. Skodahan oli yksi euroopan arvostetuimmista automerkeistä ennen sosialismin aikakautta.Meillä löytyy taloudesta myös Porsche, joten olemme kai Prole-Porvareita ???
- Simo
kuskeille auto ei olekaann peniksen jatke niinkuin sinulle kommentistasi päätellen taitaa olla....
- KATEUS.
Ostin itse Volkkarin maksoi 36000 euroa ,Koe ajoin Skodan oli ihan yhtä hyvä, en arvannut ostaa. Eikä löytynyt DTI 130hp 310 vääntö,nyt
kyllä löytyy !!! .SORI. - Skoda
Minä kyllä kehtaisin ajaa Skodalla!Se on tosi vanha automerkki!Nähnyt kommunismin ja kapitalismin.Ennen ja jälkeen sotien.Tsekit on aina hallinnut tekniikan,jos et usko,käy vaikka Prahan tekniikan museossa!Tsekeillä on säilynyt oma "ammattiylpeys",myös kommari aikana.Ja tänäpäivänä he kilpailee Saksan volkkarin kanssa laadulla!En epäröi hetkeäkään kumman valitsisin!Skodalla menee tällä hetkellä hyvin!
- Skoda cnc
Näpyttele skoda cnc ja klikkaa hae ,tulet hämmästymään!. Kyllä ne osaa metalli hommat,
autohommat ei niin vaikeita olekkaan!
- Skodaa
Jos sellaisen rahasumman autoon sijottaisin, todennäköisesti se ei ainakaan Skoda ole. Täytyyhän autonkin omistaminen joltakin tuntua ja viestien perusteella Skodan omistamisessa ei ole mitään hohtoa (Skoda-omistajien viestit).
Ajettavuushan on tämän hintaluokan autoilla kaikilla yhtä hyvää tasoa.- octavisti
Mitkä viestit ovat olleet noin pelottavia? Täällähän on omistajilta pelkkää ylistystä jä trollien mussutuksista ei kande välittää....
- Juuso
On ollut ajossani 30 vuoden aikana Toyotaa, Nissania, Opelia, Fordia, Saabia, Fiatia, Volkkaria, ym....
Nyt alla on uusi Skoda Octavia 2.0 Dynamic. Ensimmäisen kerran tunnen ajavani oikeata AUTOA.
Tunne on, että miksi en vaihtanut tähän jo aikoja sitten. Itseäni siitä saan syyttää kun tyhmyyttäni uskoin merkkien tuomaan autuuteen.
Aina kun olen mennyt vaihtamaan uuteen näitä ns. laatumerkkisiä ajoneuvoja niin olen karvaasti saanut kokea ettei hyvitys käytetystä ole sitä mitä olen kuvitellut sen olevan.
Kaikki tuttuni ovat ihailleet kuinka hyvän näköinen auto minulla on ja kukaan ei ole sen jälkeen muuta kuin hieman kateellisina kehununeet järkevää valintaani. - repe
Mikähän on kun kaikki joilla on valitettavasti skeida, selittelevät heti alkuun, että sehän on sama auto kuin vw ja audi yhteensä ja siinä ei ole muuta eroa kuin merkki....hohhoijaa, vitun köyhät skeidailijat!!!!!Joka tapauksessa punikki-auto!!!
- KlaustroFabia
Olisi tämä maailma tylsä paikka kun kaikki ajelisivat Repen suosimalla autolla, näyttäisivät Repeltä, olisivat yhtä mallikkaasti provosoitavissa, ja ennenkaikkea yhtä tylsiä.
Eihän Repe-parka pääse edes kaupasta pois, kun sinitarraa ostaessaan jää tuskailemaan ettei voi ostaa 3M:n Blue Tackia, Scotchin tilalle 3M:n pakkausteippiä, tavallisen ruokaperunan sijaan puikulaperunaa, maito täytyisi olla Valion, Sinisen tilalle ei käy Punainen, jne.
Juuri tästä syystä ajan vaikka sitten Skodalla - ihan teidän tylsien paskanjauhajien kiusaksi ;o) - repe
KlaustroFabia kirjoitti:
Olisi tämä maailma tylsä paikka kun kaikki ajelisivat Repen suosimalla autolla, näyttäisivät Repeltä, olisivat yhtä mallikkaasti provosoitavissa, ja ennenkaikkea yhtä tylsiä.
Eihän Repe-parka pääse edes kaupasta pois, kun sinitarraa ostaessaan jää tuskailemaan ettei voi ostaa 3M:n Blue Tackia, Scotchin tilalle 3M:n pakkausteippiä, tavallisen ruokaperunan sijaan puikulaperunaa, maito täytyisi olla Valion, Sinisen tilalle ei käy Punainen, jne.
Juuri tästä syystä ajan vaikka sitten Skodalla - ihan teidän tylsien paskanjauhajien kiusaksi ;o)onnex selvisi, miksi ihmiset ajavat skeidalla. Kiusaksi muille....aatteellista touhua tuo skeidailu :)
- hgfr
repe kirjoitti:
onnex selvisi, miksi ihmiset ajavat skeidalla. Kiusaksi muille....aatteellista touhua tuo skeidailu :)
Eläissäni en ole enkä tule äänestämään vasemmistoa. Silti ajan Skodalla. Kerro miksi Skoda olisi kommarimerkki?
Tsekki kuuluu NATOon ja kohta EU:hunkin. Tsekki sijaitsee maantieteellisesti lännempänä kuin Suomemme. Tsekeillä on selkänahassaan merkit Neuvostoliiton miehityksestä. Osaavat siis varmasti arvostaa nykyistä vapauttaan.
Mikä tässä yhtälössä tekee Skodasta (maailman kolmanneksi vanhimmasta automerkistä!) KOMMARIN? - KlaustroFabia
hgfr kirjoitti:
Eläissäni en ole enkä tule äänestämään vasemmistoa. Silti ajan Skodalla. Kerro miksi Skoda olisi kommarimerkki?
Tsekki kuuluu NATOon ja kohta EU:hunkin. Tsekki sijaitsee maantieteellisesti lännempänä kuin Suomemme. Tsekeillä on selkänahassaan merkit Neuvostoliiton miehityksestä. Osaavat siis varmasti arvostaa nykyistä vapauttaan.
Mikä tässä yhtälössä tekee Skodasta (maailman kolmanneksi vanhimmasta automerkistä!) KOMMARIN?Tosiaan, olihan Suomikin Venäjän vallan alla... Ja Ruotsista asti on maatamme hallittu. Siis sinäkin Repe olet hintti ja kommari, aivan kuten me kaikki suomalaiset ja kaikki tekemämme on paskaa ;o)
Hgfr on onneksi valistunut ihminen. Mutta niinhän ovat muutkin tämän palstan nimikkoauton omistajat.
Keep smiling W----I----D----E!
- Niceautoilija
Ensinnäkin kun noita munia ei ole, ei tarvitse autoa ostaa pippelin jatkeeksi. Toiseksi, olen kasvanut kommunistiperheessä, joten Skodan valinta ei ole aiheuttanut henkilökohtaista kriisiä. Kolmanneksi tietenkin kuvassa on raha, sain edullisesti hyvän ja toimivan auton jolla pääsee paikasta A paikkaan B luotettavasti.
- repe
Auto ei ole jatke vaan hyödyke...
- hgfr
repe kirjoitti:
Auto ei ole jatke vaan hyödyke...
Sinulle auto(merkki) on jatke! Skodan omistajille auto on hyödyke.
- peugeotisti
täyttää ostajansa tarpeet, on yks paskan maku missä se on valmistettu.
- helposti
Näköjään octavistit ja muut kommunistit on aika herkkähipiäistä porukkaa, meinaan vaan viestien määrästä päätellen, kun heittää provon niin heti ainakin 10 000 skodistia käy kimppuun. Taitaa osua arkaan paikkaan kun skodaa arvostellaan. Millään muulla palstalla en vastaavaa ole nähnyt.
Skodahan on pappa auto, en itselleni sellaista laittaisi.- Tilastotietoa
Tässä tapauksessa on suorastaan mahtavaa kuulua vähemmistöön! Se on näet niin että kaikki eivät kuitenkaan mahdu tähän ennakkoluulottomien ja järkevien joukkoon. Et sinäkään. Pidä sinä kiinni pappa-asenteestasi, ajelehdi massan mukana ja vietä oikein helppo elämä. Lopulta sinuakin työnnetään jossakin rollaattorissa pitkin valaistuja käytäviä ja voit kertoa lastenlapsillesi kuinka isoisä aikanaan ajeli Corollalla ja oli muutenkin samanlainen väritön viljasäkki kuin miljoona kaltaistaan.
Se ei säväytä pennin vertaa! Sen sijaan Skoda näköjään herättää ajatuksia ja kiinnostusta. Todisteena siitä nuo lähes 12000 lukijaa tähän mennessä. Valitettavasti tämä sivusto menetti samalla merkityksensä kun kaikenlaiset ASIANTUNTIJAT tulivat tänne osoittamaan tyhmyytensä. Tuollaisia perusteettomia ajatuksia on aivan turha täällä viljellä.
No, kohta isäsi tulee peittelemään sinut ja asettaa mollan ja rakkaimman leluautosi vierellesi. Hyvää yötä, huomenna leikitään taas autoilla. - Kalervo
Tätä keskustelua lukiessaan ei voi olla päätymättä siihen lopputulokseen, että Suomen älymystö ajaa Skodalla. Joka ainut skodisti perustelee valintaansa järkevyydellään muihin autoilijoihin verrattuna. Aika kummallista, eihän kyseessä ole kuitenkaan muuta kuin VAG-konsernin "hinnat alkaen"-tuote.
- On se vaikeaa!
Kalervo kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessaan ei voi olla päätymättä siihen lopputulokseen, että Suomen älymystö ajaa Skodalla. Joka ainut skodisti perustelee valintaansa järkevyydellään muihin autoilijoihin verrattuna. Aika kummallista, eihän kyseessä ole kuitenkaan muuta kuin VAG-konsernin "hinnat alkaen"-tuote.
Samat VAG-hilut, sama ajettavuus, Skodan oma yksilöllisyys, josta on syytä olla ylpeä ja pitkät perinteet autohistoriassa. Osoitus siitä että on tosiaan hölmöä maksaa tuhansia euroja enemmän saadakseen "suuren yleisön hyväksymän" auton. Ihmettelen onko tässä maassa niin paljon rikkaita ihmisiä etteivät edes jo ennestään korkeat hinnat tunnu missään? Olisi minullakin ollut varaa hankkia toinen merkki, mutta kun se vain on tyhmää maksaa liikaa. Tuskin kukaan "älymystöstä" on puhunut mutta kyllä mekin ihan yhtälailla ihmettelemme teidän arvosteluanne sillä harvalla teistä on minkäänlaista kokemusta arvostelemastanne autosta. Järki käteen. Kyllä kaikessa muussa saisi tinkiä (asunto, viihde-elektroniikka, ym) mutta kun kyse on autoista niin silloin ollaan niin ehdottomia. Ensi kerralla kun jälleen menette hakemaan naapurikaupungin Lidlistä olutta halvalla, niin täältä kuuluu sairaan vahingoniloinen nauru. Eihän sillä Lidlin oluella voi saada yhtä hyvää känniä kuin "oikealla" oluella.
- peugeotisti
On se vaikeaa! kirjoitti:
Samat VAG-hilut, sama ajettavuus, Skodan oma yksilöllisyys, josta on syytä olla ylpeä ja pitkät perinteet autohistoriassa. Osoitus siitä että on tosiaan hölmöä maksaa tuhansia euroja enemmän saadakseen "suuren yleisön hyväksymän" auton. Ihmettelen onko tässä maassa niin paljon rikkaita ihmisiä etteivät edes jo ennestään korkeat hinnat tunnu missään? Olisi minullakin ollut varaa hankkia toinen merkki, mutta kun se vain on tyhmää maksaa liikaa. Tuskin kukaan "älymystöstä" on puhunut mutta kyllä mekin ihan yhtälailla ihmettelemme teidän arvosteluanne sillä harvalla teistä on minkäänlaista kokemusta arvostelemastanne autosta. Järki käteen. Kyllä kaikessa muussa saisi tinkiä (asunto, viihde-elektroniikka, ym) mutta kun kyse on autoista niin silloin ollaan niin ehdottomia. Ensi kerralla kun jälleen menette hakemaan naapurikaupungin Lidlistä olutta halvalla, niin täältä kuuluu sairaan vahingoniloinen nauru. Eihän sillä Lidlin oluella voi saada yhtä hyvää känniä kuin "oikealla" oluella.
Väitänpä, että aika moni niistä, jotka tälläkin palstalla haukkuvat esim. Skodaa (omaamatta edes kokemusta ko. autosta) vain siksi, että se on ns.
itäauto, ostaisivat kyllä mieluusti ko. auton ja ajelisivat sillä tyytyväisinä jos asuisivat jossakin korvessa missä ei ole naapuria näkemässä
millaisen auton he omistavat. - On se vaikeaa!
Mainitsemani tinkiminen ei tarkoita että olisin joutunut valinnassani tinkimään laadusta. Skoda on osoittautunut kaikin puolin erittäin laadukkaaksi. Jos joku pitää sitä jollain lailla muovisena, niin niinhän se on kaikkien VAG-autojen kohdalla. Uuden sukupolven Golf on esimerkiksi kuljettajan näkökulmasta todella askeettisen oloinen ja silti sillä on hintaa aivan älyttömästi. Siitä huolimatta se on arvostettu. Minulla on Fabia Combi ja monipuolisesti varusteltuna. Siinä on varusteita jotka toiseen merkkiin hankittuna maksaisivat pitkän pennin. Tässä ne ovat vakiona. Tässä on myös 1225 litraa tavaratilaa, miellyttävä ajettavuus, täsmälliset hallintalaitteet, pirteä moottori ja kaupan päälle erittäin tyylikäs musta-valko-vihreä Skodan merkki. En koe ajavani Volkkarilla,Audilla tai Seatilla vaan Skodalla. En edes pyri kokemaan sitä minään muuna merkkinä. Se on Skoda ja Skodan minä halusin. Olen siitä ylpeä sillä se erottuu massasta edukseen.
Jos ette tienneet niin Fabian suunnitellut herra Dirk van Braeckel palkattiin heti Fabian työstettyään Rolls Roycen ja Bentleyn pääsuunnittelijaksi. Kuinka monen muun merkin kohdalla on tapahtunut vastaavaa? Kyseessä on kuitenkin yksi maailman arvostetuimmista merkeistä. Katsokaapa ensi kerralla tarkemmin Fabian keulaa. Se on tyylikäs ja siinä on hienoa tsekkiläistä arvokkuutta.
Hankintaa tehdessä samalla viivalla tilojen, hinnan ja mukavuuden suhteen olivat myös Peugeot 206SW ja Fiat Stilo MultiWagon. Fiat tosin tuli markkinoille myöhemmin. Fabia peittosi Peugeotin niukasti Tuulilasin parivertailussa. Lukekaa se. Fiatin kohdalla myöhemmät koeajot ovat osoittaneet että valintani oli oikea tässäkin tapauksessa. Skoda on näistä ykkönen.
Entäpä ns. valioluokan autovertailu TM 1/2003? Skoda Superbin haastajina Alfa Romeo 166 2,0 TS, Nissan Maxima 3,0 V6 Elegance A, Peugeot 607 2,2, Toyota Camry 2,4 VVT-i A. Miten kävi? Tässä joukossa on varmasti monta automallia jonka TE ottaisitte jos olisi varaa oman suosikkimerkkinne kohdalla. Skoda Superb sai AINOANA neljä tähteä.
Jatketaan vielä TM:n talvitestillä todella kovassa joukossa. Talvivertailu: Nelivetoiset henkilöautot: Audi 1,8T quattro, BMW 325xi, Honda HR-V 1,6i ES VTEC 4WD, Jaguar X-Type 3,0 V6 Executive, Mercedes-Benz E 320 4matic A, Renault Scenic RX4 Privilege 2,0, Skoda Octavia Combi 2,0 Ambiente 4WD, Subaru Impreza 2,0 GX EL Sportwagon, Suzuki Liana 1,6 4Grip, Volvo S60 AWD.
Testi puhukoon puolestaan.
Ei minun tarvitse esittää muille mitään enemmän kuin tosiasiassa on, sillä olen tietoinen omistamastani autosta. Se on sanalla sanoen mainio. On vain valitettavaa nähdä että kanssa-autoilijoihin kuuluu myös noin voimakkaita stereotypioita omaavia henkilöitä. Pahaksi onneksi moinen ennakkoluulo on teidän oma tappio. - hgfr
... kertoa omaa automerkkiäsi! Pelkuri!
- Ylläri
Mainitsemani tinkiminen ei tarkoita että olisin joutunut valinnassani tinkimään laadusta. Skoda on osoittautunut kaikin puolin erittäin laadukkaaksi. Jos joku pitää sitä jollain lailla muovisena, niin niinhän se on kaikkien VAG-autojen kohdalla. Uuden sukupolven Golf on esimerkiksi kuljettajan näkökulmasta todella askeettisen oloinen ja silti sillä on hintaa aivan älyttömästi. Siitä huolimatta se on arvostettu. Minulla on Fabia Combi ja monipuolisesti varusteltuna. Siinä on varusteita jotka toiseen merkkiin hankittuna maksaisivat pitkän pennin. Tässä ne ovat vakiona. Tässä on myös 1225 litraa tavaratilaa, miellyttävä ajettavuus, täsmälliset hallintalaitteet, pirteä moottori ja kaupan päälle erittäin tyylikäs musta-valko-vihreä Skodan merkki. En koe ajavani Volkkarilla,Audilla tai Seatilla vaan Skodalla. En edes pyri kokemaan sitä minään muuna merkkinä. Se on Skoda ja Skodan minä halusin. Olen siitä ylpeä sillä se erottuu massasta edukseen.
Jos ette tienneet niin Fabian suunnitellut herra Dirk van Braeckel palkattiin heti Fabian työstettyään Rolls Roycen ja Bentleyn pääsuunnittelijaksi. Kuinka monen muun merkin kohdalla on tapahtunut vastaavaa? Kyseessä on kuitenkin yksi maailman arvostetuimmista merkeistä. Katsokaapa ensi kerralla tarkemmin Fabian keulaa. Se on tyylikäs ja siinä on hienoa tsekkiläistä arvokkuutta.
Hankintaa tehdessä samalla viivalla tilojen, hinnan ja mukavuuden suhteen olivat myös Peugeot 206SW ja Fiat Stilo MultiWagon. Fiat tosin tuli markkinoille myöhemmin. Fabia peittosi Peugeotin niukasti Tuulilasin parivertailussa. Lukekaa se. Fiatin kohdalla myöhemmät koeajot ovat osoittaneet että valintani oli oikea tässäkin tapauksessa. Skoda on näistä ykkönen.
Entäpä ns. valioluokan autovertailu TM 1/2003? Skoda Superbin haastajina Alfa Romeo 166 2,0 TS, Nissan Maxima 3,0 V6 Elegance A, Peugeot 607 2,2, Toyota Camry 2,4 VVT-i A. Miten kävi? Tässä joukossa on varmasti monta automallia jonka TE ottaisitte jos olisi varaa oman suosikkimerkkinne kohdalla. Skoda Superb sai AINOANA neljä tähteä.
Jatketaan vielä TM:n talvitestillä todella kovassa joukossa. Talvivertailu: Nelivetoiset henkilöautot: Audi 1,8T quattro, BMW 325xi, Honda HR-V 1,6i ES VTEC 4WD, Jaguar X-Type 3,0 V6 Executive, Mercedes-Benz E 320 4matic A, Renault Scenic RX4 Privilege 2,0, Skoda Octavia Combi 2,0 Ambiente 4WD, Subaru Impreza 2,0 GX EL Sportwagon, Suzuki Liana 1,6 4Grip, Volvo S60 AWD.
Testi puhukoon puolestaan.
Ei minun tarvitse esittää muille mitään enemmän kuin tosiasiassa on, sillä olen tietoinen omistamastani autosta. Se on sanalla sanoen mainio. On vain valitettavaa nähdä että kanssa-autoilijoihin kuuluu myös noin voimakkaita stereotypioita omaavia henkilöitä. Pahaksi onneksi moinen ennakkoluulo on teidän oma tappio....ja kun vielä on pakko hehkuttaa ettei Superbi saanut ainona neljää, vaan VIISI tähteä. Haastajat konttasivat kolmen ja kahden tähden kastissa. Heh!
- jyllää
hgfr kirjoitti:
... kertoa omaa automerkkiäsi! Pelkuri!
Itsehän ajelen villikissa C5:lla. Laatuauto verrattuna 'itäautoihin'. Skoda on tylsän ihmisen tylsä valinta, jonka itäautomaisesta laadusta on vaikea päästä eroon.
- Juuso
jyllää kirjoitti:
Itsehän ajelen villikissa C5:lla. Laatuauto verrattuna 'itäautoihin'. Skoda on tylsän ihmisen tylsä valinta, jonka itäautomaisesta laadusta on vaikea päästä eroon.
Ranskalaisen laadun nyt tietää....Vehon pihassa seisoo C5 odottamassa korjaamolle menoa. Sähkövikoja riittää...se siitä sitikan laadusta...säälittää..
- nooh
Juuso kirjoitti:
Ranskalaisen laadun nyt tietää....Vehon pihassa seisoo C5 odottamassa korjaamolle menoa. Sähkövikoja riittää...se siitä sitikan laadusta...säälittää..
tullen niitä on vehon pihassa rivikaupalla, öljynsä pihalle puhaltaneena
- KlaustroFabia
Juuso kirjoitti:
Ei tarvitse omistaa edes kristallipalloa kun katselee pari vuotta eteenpäin ja näkee tienposkessa jököttämässä peräkanaa uusimpia Primeroita, C5:sia, BMW:tä ja Mersua. Ei tuolla elektroniikan määrällä saa kuin vahinkoa aikaiseksi. Minä en tule ostamaan ensimmäistäkään "avaimetonta autoa", enkä muutakaan vimpainta joka tukeutuu täysin jonkin billgatesin tyyliseen tekniikkaan. Kaikki autonvalmistajathan ovat menossa tähän suuntaan mutta johonkin tulisi raja vetää. Sehän on tyylipuhdasta autoilijan kusetusta.
- octis
jyllää kirjoitti:
... voisi viedä suoraan tunkiolle!
Mainitsemasi ranskanleipä on jättänyt tuttavani useita kertoja tielle sähköjen hävittyä kokonaan. Tämmöinen ranskanpulla oli myös taksina Vantaalla, ja ei juuri vuodessa ollut yhtään paikkaa, jota ei olisi korjattu/vaihdettu! Laatuauto?? Ranskalaiset ei ole ikinä osanneet tehdä AUTOJA! - Seppo
jyllää kirjoitti:
Otan osaa......valintaasi.....
- Juuso
jyllää kirjoitti:
Villikissasi saattaa muuten itsekseen lähteä käyntiin ja mennä vaikka metsään johon se oikeasti kuuluukin.
Katselin Vehon korjaamolla romulavaa johon oli heitetty iso kasa C5:sen antureita, johtoja ja muita sähkövimpaimia. - KlaustroFabia
Juuso kirjoitti:
Villikissasi saattaa muuten itsekseen lähteä käyntiin ja mennä vaikka metsään johon se oikeasti kuuluukin.
Katselin Vehon korjaamolla romulavaa johon oli heitetty iso kasa C5:sen antureita, johtoja ja muita sähkövimpaimia.Eipä taida pelkkä akunkanto (uusi tuleva urheilumuoto?) riitää, sillä sitruuna saa suupielet mutrulle ennen pitkää. Viidennen ydinvoimalan olisi voinut huoletta sijoittaa C5:n takakonttiin - virtaa tullaan todella tarvitsemaan myös kuljettajan lataamiseen. En ole kateellinen vaan suorastaan murheellinen sillä jälleen kerran komea kakku on sisältä ontto.
- jokkismies
octis kirjoitti:
... voisi viedä suoraan tunkiolle!
Mainitsemasi ranskanleipä on jättänyt tuttavani useita kertoja tielle sähköjen hävittyä kokonaan. Tämmöinen ranskanpulla oli myös taksina Vantaalla, ja ei juuri vuodessa ollut yhtään paikkaa, jota ei olisi korjattu/vaihdettu! Laatuauto?? Ranskalaiset ei ole ikinä osanneet tehdä AUTOJA!juttuja. On yksi tuttu ja sillä on auto Xxx. Autossa oli pirusti vikoja. Siispä Xxx on aivan paska, ei Xxx maassa osata autoja tehdä.
Vehon pihassa luonnollisesti seisoo niitä citikoita mersujen ja bemareiden kanssa huoltoa odottamassa, tuskin kukaan toyotaa tai opelia sinne Vehon pihaan jättää.
Työkaverini osti uuden focuksen ja siinä oli jatkuvasti joku käyntiongelma kunnes kaveri kyllästyi ja vaihtoi octaviaan. Siinä yksilössä nyt vain sattui olemaan joku ihme vika, jota ei löydetty, ei se tee koko merkistä paskaa.
Itsekin olen jo 12 vuotta ja 360tkm ajellut autolla, jonka tämänkin palstan "mielipiteiden" perusteella pitäisi olla aivan paska, täynnä vikoja. Kas kun en itse ole niitä vikoja huomannut. Huollossa olen määrävälein käyttänyt ja taas ajellut hyvistä ajo-ominaisuuksista nauttien. Edes ruostetta ei ole ilmaantunut, mitä tämänikäisissä monissa autoissa jo löytyy.
Ja se auto on tietysti ranskalainen 405. - C5 jyrää..
Juuso kirjoitti:
C5:ssa on tyyliä verrattuna Skodaan. Skodahan on halvalla tehty riisuttu versio WV:stä, jolle kuitenkin hinta/laatusuhteeseen verrattuna laitettu suht.kova hinta. Uskokaa nyt vaan, että olette maksaneet liikaa skodistanne, sakemannit varmaa nauraa teille.
- KlaustroFabia
C5 jyrää.. kirjoitti:
C5:ssa on tyyliä verrattuna Skodaan. Skodahan on halvalla tehty riisuttu versio WV:stä, jolle kuitenkin hinta/laatusuhteeseen verrattuna laitettu suht.kova hinta. Uskokaa nyt vaan, että olette maksaneet liikaa skodistanne, sakemannit varmaa nauraa teille.
Salli mun nauraa sun jutuilles. Jos edes joskus Skoda-mollaajat pystyisivät perustelemaan kantansa niin suostuisin heitä kuuntelemaan. Tutkihan poika ensin oheinen tilasto Saksan suosituimmista autoista
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=trendit&article=110504&preview=1&page=2
ja tule sitten tänne uudestaan. Kerro sitten meille kaikille että missäs ne Citikat piileskelevät. Taitavat nauraa juuri ranskalaisvalmisteisille autoille, sillä onhan lista melkoista luettavaa. Siellä niiden Mersujen, Audien ja Volkkarien mallien tuntumassa on myös Skoda Fabia. Mutta missä luuraavat Citroenit? Sepä siitä asiantuntemuksesta taas kerran. Ootte kyllä säälittäviä tapauksia kun yritätte pönkittää itsetuntoanne juuri tällä palstalla. Valitkaa joku muu merkki haukuttavaksi ennekuin menette kehumaan Citikoitanne. Täällä sille ei löydy mitään katetta. Sori pojat. - Juuso
C5 jyrää.. kirjoitti:
Menehän vertaamaan mikä on riisuttu ja mistä. Ei oikein ymmärrä noita juttuja.
- C5 jyrää.
KlaustroFabia kirjoitti:
Salli mun nauraa sun jutuilles. Jos edes joskus Skoda-mollaajat pystyisivät perustelemaan kantansa niin suostuisin heitä kuuntelemaan. Tutkihan poika ensin oheinen tilasto Saksan suosituimmista autoista
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=trendit&article=110504&preview=1&page=2
ja tule sitten tänne uudestaan. Kerro sitten meille kaikille että missäs ne Citikat piileskelevät. Taitavat nauraa juuri ranskalaisvalmisteisille autoille, sillä onhan lista melkoista luettavaa. Siellä niiden Mersujen, Audien ja Volkkarien mallien tuntumassa on myös Skoda Fabia. Mutta missä luuraavat Citroenit? Sepä siitä asiantuntemuksesta taas kerran. Ootte kyllä säälittäviä tapauksia kun yritätte pönkittää itsetuntoanne juuri tällä palstalla. Valitkaa joku muu merkki haukuttavaksi ennekuin menette kehumaan Citikoitanne. Täällä sille ei löydy mitään katetta. Sori pojat.V...... väliä mitä saksalaiset suosivat. Omat kokemukseni tärkeimmät ja niiden perusteella skodat häviävät citikoille niin ajettavuudessa kuin ulkonäössäkin. Uskokaa nyt, että skoda on täysin munaton auto. Skoda kuskit muka väittävät ettei auto ole heille 'jatke' mutta kun liikentteessä heidät ohittaa, niin eiköhän kohta tästä pillastuneena tulla tuhatta ja sataa ohitse. Tämä on niin monta kertaa nähty. Hävetkää !
- KlaustroFabia
C5 jyrää. kirjoitti:
V...... väliä mitä saksalaiset suosivat. Omat kokemukseni tärkeimmät ja niiden perusteella skodat häviävät citikoille niin ajettavuudessa kuin ulkonäössäkin. Uskokaa nyt, että skoda on täysin munaton auto. Skoda kuskit muka väittävät ettei auto ole heille 'jatke' mutta kun liikentteessä heidät ohittaa, niin eiköhän kohta tästä pillastuneena tulla tuhatta ja sataa ohitse. Tämä on niin monta kertaa nähty. Hävetkää !
Herra V5 juuri äsken viittasi sakemanneihin ja heti perään ihmettelee että mitä..? mitä..? Ilmeisesti Citroenia on helppo markkinoida dementikolle kun ei tämä kumminkaan muista miksi sitä ei pitänyt ostaa. Muista vitamiinit ja välihousut. Eikös Saksaa nyt kumminkin voida pitää autokultturivaltiona, sillä siellä sentään autokanta vaihtuu asialliseen tahtiin. Toisin on täällä korkean autoveron maassa. Siinä sulle vertailukohtaa.
- C5 jyrää
KlaustroFabia kirjoitti:
Herra V5 juuri äsken viittasi sakemanneihin ja heti perään ihmettelee että mitä..? mitä..? Ilmeisesti Citroenia on helppo markkinoida dementikolle kun ei tämä kumminkaan muista miksi sitä ei pitänyt ostaa. Muista vitamiinit ja välihousut. Eikös Saksaa nyt kumminkin voida pitää autokultturivaltiona, sillä siellä sentään autokanta vaihtuu asialliseen tahtiin. Toisin on täällä korkean autoveron maassa. Siinä sulle vertailukohtaa.
Suomessa on kuitenkin vähän eri vaatimukset autolle kuin saksassa. Nykyskodat tehty keskieuroopan tarpeisiin (ei sovellu suomeen). Tulet sen huomaamaan kunhan yhden talven skodalla ajelet. Kylmenpää ja uraherkempää autoa kuin esim.Octavia saa etsiä. Tämä on koettu. Citikalla tämä puoli on sentään kunnossa eli on ajateltu myös pohjolan olosuhteita. Lisäksi Citroen säilyttää arvonsa paremmin.
Skodahan on muoviosista koottu kyhäelmä, joka ei kestä pakkasta. Hintaa kehdataan kuitenkin pitää kohtuullisesti. - KlaustroFabia
C5 jyrää kirjoitti:
Suomessa on kuitenkin vähän eri vaatimukset autolle kuin saksassa. Nykyskodat tehty keskieuroopan tarpeisiin (ei sovellu suomeen). Tulet sen huomaamaan kunhan yhden talven skodalla ajelet. Kylmenpää ja uraherkempää autoa kuin esim.Octavia saa etsiä. Tämä on koettu. Citikalla tämä puoli on sentään kunnossa eli on ajateltu myös pohjolan olosuhteita. Lisäksi Citroen säilyttää arvonsa paremmin.
Skodahan on muoviosista koottu kyhäelmä, joka ei kestä pakkasta. Hintaa kehdataan kuitenkin pitää kohtuullisesti.Harvoin on täällä ollut näin hauskaa! Älä vain häviä näiltä sivuilta pois. No, mutta ettei mene ihan pelkäksi kehumiseksi niin todetaan että;
a) kuten jo aiemmin kerroin, niin Fabia lämpiää murto-osassa kuin esim. kahden aiemman Nissanin kohdalla. Molemmat uusimpia. C5:sen lämpiämisestä en tiedä, joten en mene puhumaan mutta...
b) ...parempi on lämmitäkin sillä kun kojelautaan iskee pakkasaamuna TILT niin siinä voi tulla kylmä auton vieressä seistessä. Et sinäkään varmaan veisi tietokonetta pihalle pakkasyöksi kun mittari näyttää parinkympin lukemia. Saati sitten odottaisi sen vielä toimivan moitteetta kun kylmä kipristelee kaikkia niitä pienen pieniä piirilevyliitoksia, prosessoreita ja antureita. On se vaan järjen vastaista. Siinä pakkanen puree minkä ehtii mutta samalla moottori- ja sisätilanlämppärillä yritetään pitää paikat lämpimänä. Saattaapa tuo mennä yhden talven, ehkä toisenkin. Jossain vaiheessa voin varmuudella sanoa että voimakkaat lämpötilanmuutokset saavat kylmäjuotokset sun muut mikroskooppiset virheet esiin. Sanoo poks poks - usko pois. Jos et usko niin onpahan varoitettu. NÄITÄ sähkövirityksiä ei ole tarkoitettu Pohjolan oloihin.
Jos Skodaa pulkkana pidät, niin parempi pulkkana mäessä kuin sähköttömänä tien poskessa. Sitäpaitsi suomalaisten autolehtien Octaviaa koskevat talviautoraportit kertovat talvikelpoisuudesta hieman eri sanoin kuin sinä.
TOIVON olevani väärässä - ammattini puolesta kuitenkin TIEDÄN aiheesta hieman enemmän. Lupaan kyllä kertoa totuuden jos varpaisiini iskee kuolio talven aikana. - Juuso
KlaustroFabia kirjoitti:
Harvoin on täällä ollut näin hauskaa! Älä vain häviä näiltä sivuilta pois. No, mutta ettei mene ihan pelkäksi kehumiseksi niin todetaan että;
a) kuten jo aiemmin kerroin, niin Fabia lämpiää murto-osassa kuin esim. kahden aiemman Nissanin kohdalla. Molemmat uusimpia. C5:sen lämpiämisestä en tiedä, joten en mene puhumaan mutta...
b) ...parempi on lämmitäkin sillä kun kojelautaan iskee pakkasaamuna TILT niin siinä voi tulla kylmä auton vieressä seistessä. Et sinäkään varmaan veisi tietokonetta pihalle pakkasyöksi kun mittari näyttää parinkympin lukemia. Saati sitten odottaisi sen vielä toimivan moitteetta kun kylmä kipristelee kaikkia niitä pienen pieniä piirilevyliitoksia, prosessoreita ja antureita. On se vaan järjen vastaista. Siinä pakkanen puree minkä ehtii mutta samalla moottori- ja sisätilanlämppärillä yritetään pitää paikat lämpimänä. Saattaapa tuo mennä yhden talven, ehkä toisenkin. Jossain vaiheessa voin varmuudella sanoa että voimakkaat lämpötilanmuutokset saavat kylmäjuotokset sun muut mikroskooppiset virheet esiin. Sanoo poks poks - usko pois. Jos et usko niin onpahan varoitettu. NÄITÄ sähkövirityksiä ei ole tarkoitettu Pohjolan oloihin.
Jos Skodaa pulkkana pidät, niin parempi pulkkana mäessä kuin sähköttömänä tien poskessa. Sitäpaitsi suomalaisten autolehtien Octaviaa koskevat talviautoraportit kertovat talvikelpoisuudesta hieman eri sanoin kuin sinä.
TOIVON olevani väärässä - ammattini puolesta kuitenkin TIEDÄN aiheesta hieman enemmän. Lupaan kyllä kertoa totuuden jos varpaisiini iskee kuolio talven aikana.Häntä kaduttaa kun hankki itselleen riesan jota kukaan ei käytettynä huoli. Kaikkihan tietää millaisia ongelmia C5 on antanut käyttäjilleen.
C5 asiakkaat tekevät tehtaan testaustyötä ja tuotekehittelyä ja täysi ilmaiseksi. Asiakas vain maksaa tästä turhautuneena kalliin hinnan.
C5 on hyvännäköinen ja haluttava auto mutta laatu on hintaansa nähden huono, valitettavasti. Tämän myönsi Citroen autokauppiaskin Tampereen Vehossa, kun aloin tarkemmin kyselemään takuukorjauksista C5 koeajon jälkeen. Siinä oli todella rehellinen mies.
Valintani oli SKODA Octavia 2.0 Dynamic ja en ole katunut.
Tämä on ensimmäinen Skodani ja olisi kuin *mersuu* vaihtanut kaikkien Toyota ja Nissan vuosieni jälkeen (25v) - arvoa
Juuso kirjoitti:
Häntä kaduttaa kun hankki itselleen riesan jota kukaan ei käytettynä huoli. Kaikkihan tietää millaisia ongelmia C5 on antanut käyttäjilleen.
C5 asiakkaat tekevät tehtaan testaustyötä ja tuotekehittelyä ja täysi ilmaiseksi. Asiakas vain maksaa tästä turhautuneena kalliin hinnan.
C5 on hyvännäköinen ja haluttava auto mutta laatu on hintaansa nähden huono, valitettavasti. Tämän myönsi Citroen autokauppiaskin Tampereen Vehossa, kun aloin tarkemmin kyselemään takuukorjauksista C5 koeajon jälkeen. Siinä oli todella rehellinen mies.
Valintani oli SKODA Octavia 2.0 Dynamic ja en ole katunut.
Tämä on ensimmäinen Skodani ja olisi kuin *mersuu* vaihtanut kaikkien Toyota ja Nissan vuosieni jälkeen (25v)Teit kyllä virhevalinnan ostaessasi skodan. Et ehkä vielä tiedä, mutta käytettyä skodaa on todella vaikea saada myytyä ja hinta puolituu tuplasti nopeammin kuin esim.villikissa C5:lla.
Octavia ei mielestäni sovellu talveen (kuten mainittu kylmä ja uraherkkä). Tekniikkakin on mitä on (esim.sähköt kopio vanhoista volkswageneista). Eräs päivä tuli kepitettyä turbo octavialla ajava, joka yritti estää ohitukseni ja jo 120 km/h:n vauhdissa (ylämäki) C5 alkoi jätättää octaviaa. Tulee vaan mieleen turbo-octavian moottorin suorituskyky, kun jo tuossa vauhdissa bensa vaparille jää. Tässä ocataviassahan piti kuitenkin olla jotain 110 kW, mutta ilmeisesti ovat vain mainoslehtisiin painettuja arvoja kun käytäntö osoittaa ihan muuta. Vielä et ehkä paremmasta tiedä, joten valintasi on skoda. - kestää
KlaustroFabia kirjoitti:
Harvoin on täällä ollut näin hauskaa! Älä vain häviä näiltä sivuilta pois. No, mutta ettei mene ihan pelkäksi kehumiseksi niin todetaan että;
TOIVON olevani väärässä - ammattini puolesta kuitenkin TIEDÄN aiheesta hieman enemmän. Lupaan kyllä kertoa totuuden jos varpaisiini iskee kuolio talven aikana.Kestäähän ne juotokset lentokoneessakin ja ranskalaisillahan on tunnetusti kokemusta siitä puolesta enemmän kuin tsekeillä. Epäilemättäkin selvää että tätä lentokoneista saatua tietotaitoa hyödynnety myös ranskalaisissa autoissa. Älä laita skodasi sähkövikoja pakkasen piikkin, vaan vaihda merkkiä. Raportit ovat mitä ovat, onhan monesti raportin laatijalla sama auto kuin mitä testaa. Itse en osta autoa raporttien perusteella vaan omien kokemusteni ja siksipä en päädykään skodaan.
- Juuso
arvoa kirjoitti:
Teit kyllä virhevalinnan ostaessasi skodan. Et ehkä vielä tiedä, mutta käytettyä skodaa on todella vaikea saada myytyä ja hinta puolituu tuplasti nopeammin kuin esim.villikissa C5:lla.
Octavia ei mielestäni sovellu talveen (kuten mainittu kylmä ja uraherkkä). Tekniikkakin on mitä on (esim.sähköt kopio vanhoista volkswageneista). Eräs päivä tuli kepitettyä turbo octavialla ajava, joka yritti estää ohitukseni ja jo 120 km/h:n vauhdissa (ylämäki) C5 alkoi jätättää octaviaa. Tulee vaan mieleen turbo-octavian moottorin suorituskyky, kun jo tuossa vauhdissa bensa vaparille jää. Tässä ocataviassahan piti kuitenkin olla jotain 110 kW, mutta ilmeisesti ovat vain mainoslehtisiin painettuja arvoja kun käytäntö osoittaa ihan muuta. Vielä et ehkä paremmasta tiedä, joten valintasi on skoda.suomalainen idiootti jolta pitäisi ottaa ajokortti pois.
120 km/h ja ylämäkeen!!! Pidän sitä täysin edesvastuuttomana ja se on törkeää liikenteenvaarantamista ja vain siksi kun joku Skoda kuski halusi häiritä sinun menohaluja.
Kyllä se turbo olisi sinut *kepittänyt* mutta onneksi ratissa oli sinua järkevämpi ja fiksumpi kuski.
Ikävä vain kun sinunlaisia on liikaa liikenteessä. Surullista katsella onnettumuustilastoja. - KlaustroFabia
kestää kirjoitti:
Kestäähän ne juotokset lentokoneessakin ja ranskalaisillahan on tunnetusti kokemusta siitä puolesta enemmän kuin tsekeillä. Epäilemättäkin selvää että tätä lentokoneista saatua tietotaitoa hyödynnety myös ranskalaisissa autoissa. Älä laita skodasi sähkövikoja pakkasen piikkin, vaan vaihda merkkiä. Raportit ovat mitä ovat, onhan monesti raportin laatijalla sama auto kuin mitä testaa. Itse en osta autoa raporttien perusteella vaan omien kokemusteni ja siksipä en päädykään skodaan.
Vai verrataan sitä lentokoneita ja autoja? Onko sinulla mitään käsitystä siitä miten lentokoneen ja auton eristys eroavat toisistaan? Luuletko että autonvalmistajilla on tuotantolaitoksissaan eri linjat pohjolan oloihin? Lentokoneet on tehty kestämään jatkuvaa lämmönvaihtelua, sillä lentokorkeudessa on helpostikin -50C pakkasta. Autossasi ei takuulla ole vastaavaa eristystä komponenttien suojana. Ei se ole ainoastaan Citroenin ongelma - en ole niin väittänytkään, mutta jos alkaisin puhua sinulle kaksisuuntaisesta CAN-väylästä, sähköjärjestelmän eri laitteiden välisistä rajapinnoista ja niiden ristiriidoista, tulevasta 42V sähköjärjestelmästä ylläpitämään tätä kaikkea, ym. niin et kuitenkaan ymmärtäisi miten se koskee yhtälailla sinua kuin muitakin nykyautoilijoita. Se, että toimin suunnitelijana ajoneuvoteollisuudessa on varmasti pohjana tietämykselleni. Stereotypiasi on vakavaa luokkaa ja näistä jälkimmäisistä viesteistäsi päätellen C5 on sinulle tosiaan mu**n jatke. Kukapa sitä muuten yrittäisi niin tappiin asti päihittää kanssa-autoilijoita.
Nissan kutsui juuri Suomessa 17000, vuonna 2000-2002 valmistettua autoa moottorikorjaukseen käynnistysongelmien vuoksi. Syynä elektroniikka. Sinun autossasi on esim. Almeraan verrattuna moninkertainen määrä elektroniikkaa ja on vain ajan kysymys milloin se pettää. Kuten todettua, moni kakku päältä kaunis, mutta lentokoneisiin vertaaminen... Hoh... Kiitos, päätän raporttini tähän, sillä sinun tyyppisiin on turha pumpata tietoa.
Skodat toimivat tänä päivänä lähes kokonaan CAN-tietoväylässä, joka on kaksisuuntainen ja jaettu kahteen toimintaryhmään. Toinen ohjaa ajoteknisiä toimintoja ja toinen mukavuustoimintoja. 30000km kestotestissä Fabiassa ei ilmennyt sähkövikoja. Sen talviominaisuuksia kiiteltiin ja erityisesti sen erittäin nopeata lämpenemistä. Testaajat ovat poikkeuksetta henkilöitä joilla on runsaasti kokemusta useista eri ajoneuvoista. Heillä on siis vertailupohjaa ja jos jokin ominaisuus nostetaan erityisesti esille, niin sen täytyy olla ollut vaikuttavaa. Usko sinä joulupukkiin, minä osaan yhdistää omat kokemukseni asiantuntijatietoihin. Morjens! - Juuso
KlaustroFabia kirjoitti:
Vai verrataan sitä lentokoneita ja autoja? Onko sinulla mitään käsitystä siitä miten lentokoneen ja auton eristys eroavat toisistaan? Luuletko että autonvalmistajilla on tuotantolaitoksissaan eri linjat pohjolan oloihin? Lentokoneet on tehty kestämään jatkuvaa lämmönvaihtelua, sillä lentokorkeudessa on helpostikin -50C pakkasta. Autossasi ei takuulla ole vastaavaa eristystä komponenttien suojana. Ei se ole ainoastaan Citroenin ongelma - en ole niin väittänytkään, mutta jos alkaisin puhua sinulle kaksisuuntaisesta CAN-väylästä, sähköjärjestelmän eri laitteiden välisistä rajapinnoista ja niiden ristiriidoista, tulevasta 42V sähköjärjestelmästä ylläpitämään tätä kaikkea, ym. niin et kuitenkaan ymmärtäisi miten se koskee yhtälailla sinua kuin muitakin nykyautoilijoita. Se, että toimin suunnitelijana ajoneuvoteollisuudessa on varmasti pohjana tietämykselleni. Stereotypiasi on vakavaa luokkaa ja näistä jälkimmäisistä viesteistäsi päätellen C5 on sinulle tosiaan mu**n jatke. Kukapa sitä muuten yrittäisi niin tappiin asti päihittää kanssa-autoilijoita.
Nissan kutsui juuri Suomessa 17000, vuonna 2000-2002 valmistettua autoa moottorikorjaukseen käynnistysongelmien vuoksi. Syynä elektroniikka. Sinun autossasi on esim. Almeraan verrattuna moninkertainen määrä elektroniikkaa ja on vain ajan kysymys milloin se pettää. Kuten todettua, moni kakku päältä kaunis, mutta lentokoneisiin vertaaminen... Hoh... Kiitos, päätän raporttini tähän, sillä sinun tyyppisiin on turha pumpata tietoa.
Skodat toimivat tänä päivänä lähes kokonaan CAN-tietoväylässä, joka on kaksisuuntainen ja jaettu kahteen toimintaryhmään. Toinen ohjaa ajoteknisiä toimintoja ja toinen mukavuustoimintoja. 30000km kestotestissä Fabiassa ei ilmennyt sähkövikoja. Sen talviominaisuuksia kiiteltiin ja erityisesti sen erittäin nopeata lämpenemistä. Testaajat ovat poikkeuksetta henkilöitä joilla on runsaasti kokemusta useista eri ajoneuvoista. Heillä on siis vertailupohjaa ja jos jokin ominaisuus nostetaan erityisesti esille, niin sen täytyy olla ollut vaikuttavaa. Usko sinä joulupukkiin, minä osaan yhdistää omat kokemukseni asiantuntijatietoihin. Morjens!Kiitos painavasta kirjoituksesta.
- faaros
C5 jyrää kirjoitti:
Skodahan on muoviosista koottu kyhäelmä, joka ei kestä pakkasta. Hintaa kehdataan kuitenkin pitää kohtuullisesti.Luulin ranskalaisautojen omistajia muita hieman suvaitsevimmiksi, mutta olet todistanut jotain muuta. Häpeän olla Citroenisti tuon paskanjauhannan jälkeen....
- CitroeNisti
kestää kirjoitti:
Kestäähän ne juotokset lentokoneessakin ja ranskalaisillahan on tunnetusti kokemusta siitä puolesta enemmän kuin tsekeillä. Epäilemättäkin selvää että tätä lentokoneista saatua tietotaitoa hyödynnety myös ranskalaisissa autoissa. Älä laita skodasi sähkövikoja pakkasen piikkin, vaan vaihda merkkiä. Raportit ovat mitä ovat, onhan monesti raportin laatijalla sama auto kuin mitä testaa. Itse en osta autoa raporttien perusteella vaan omien kokemusteni ja siksipä en päädykään skodaan.
C5: "Raportit ovat mitä ovat, onhan monesti raportin laatijalla sama auto kuin mitä testaa. Itse en osta autoa raporttien perusteella vaan omien kokemusteni ja siksipä en päädykään skodaan." Kuinkahan monta autoa Tekniikan Maailman Velimatti Honkanen omisti vuonna 2002? Artikkelimäärän perusteella miehen täytyy olla miljonääri ja autotallin koko varastohallin luokkaa. Pidät sitikkamiesten mainetta yllä.
- Joku jossain
faaros kirjoitti:
Luulin ranskalaisautojen omistajia muita hieman suvaitsevimmiksi, mutta olet todistanut jotain muuta. Häpeän olla Citroenisti tuon paskanjauhannan jälkeen....
ymmärtää lapsukaisia jotka provosoimalla hakevat puuttuvaa huomiota
- tekniikkaa
KlaustroFabia kirjoitti:
Skodat toimivat tänä päivänä lähes kokonaan CAN-tietoväylässä, joka on kaksisuuntainen ja jaettu kahteen toimintaryhmään. Toinen ohjaa ajoteknisiä toimintoja ja toinen mukavuustoimintoja. 30000km kestotestissä Fabiassa ei ilmennyt sähkövikoja. Sen talviominaisuuksia kiiteltiin ja erityisesti sen erittäin nopeata lämpenemistä. Testaajat ovat poikkeuksetta henkilöitä joilla on runsaasti kokemusta useista eri ajoneuvoista. Heillä on siis vertailupohjaa ja jos jokin ominaisuus nostetaan erityisesti esille, niin sen täytyy olla ollut vaikuttavaa. Usko sinä joulupukkiin, minä osaan yhdistää omat kokemukseni asiantuntijatietoihin. Morjens!Mainostamasi CAN-väylähän on ikivanha keksintö ja toimii yhtä epäluotettavasti kuin muutkin väylät. Skodiin asennetaan samaa halpaa venäläisvalmistetista tekniikkaa kuin itäautoihin ennenkin. Nykyladoissa taitaa kuitenkin olla jo Boschin sähkölaitteet. Joku 30 tkm:n kestotesti ei todellakaan kerro vielä mitään, miten tuon kilmetrimäärän jälkeen voidaan puhua kestosta. Ehkä fabialla on sitten asia paremmin (vähemmän tekniikkaa), mutta ocataviassa tuntu sähkövikoja riittävän. Yksi talvi riitti skodasta ja kiitos näkemiin. Enpä usko että fabia on sen vakaampi ajettava talvella kuin octaviakaan (pienempi raideleveys), joten miten voidaan puhua hyvistä talviominaisuuksista.
Lämmityskin on mitä on. En nyt yritä tappiin asti (ei tarvi) päihittää kanssa-autoilijoita, C5:lla ajettaessa nyt vaan sattuu olemaan niin että täytyy välillä oikea jalka oikaista, kun tehoa tuntuu löytyvän. Sitä miksi skodistit siitä suuttuvat kun heidät ohittaa on teidän ongelmanne. - C5 jyrää
CitroeNisti kirjoitti:
C5: "Raportit ovat mitä ovat, onhan monesti raportin laatijalla sama auto kuin mitä testaa. Itse en osta autoa raporttien perusteella vaan omien kokemusteni ja siksipä en päädykään skodaan." Kuinkahan monta autoa Tekniikan Maailman Velimatti Honkanen omisti vuonna 2002? Artikkelimäärän perusteella miehen täytyy olla miljonääri ja autotallin koko varastohallin luokkaa. Pidät sitikkamiesten mainetta yllä.
Voiko asenteellisempaa tyyppiä löytyäkään kuin jumaloimasi Velimatti Honkanen. Ostan autoni omien testien, enkä Honkasen raporttien perustteella. Omani ei ole koskaan saanut ko.henkilöltä hyviä arvosanoja mutta hyvin ovat pelittäneet, toisin kuin Honkasen kehumat autot.
- KlaustroFabia
tekniikkaa kirjoitti:
Mainostamasi CAN-väylähän on ikivanha keksintö ja toimii yhtä epäluotettavasti kuin muutkin väylät. Skodiin asennetaan samaa halpaa venäläisvalmistetista tekniikkaa kuin itäautoihin ennenkin. Nykyladoissa taitaa kuitenkin olla jo Boschin sähkölaitteet. Joku 30 tkm:n kestotesti ei todellakaan kerro vielä mitään, miten tuon kilmetrimäärän jälkeen voidaan puhua kestosta. Ehkä fabialla on sitten asia paremmin (vähemmän tekniikkaa), mutta ocataviassa tuntu sähkövikoja riittävän. Yksi talvi riitti skodasta ja kiitos näkemiin. Enpä usko että fabia on sen vakaampi ajettava talvella kuin octaviakaan (pienempi raideleveys), joten miten voidaan puhua hyvistä talviominaisuuksista.
Lämmityskin on mitä on. En nyt yritä tappiin asti (ei tarvi) päihittää kanssa-autoilijoita, C5:lla ajettaessa nyt vaan sattuu olemaan niin että täytyy välillä oikea jalka oikaista, kun tehoa tuntuu löytyvän. Sitä miksi skodistit siitä suuttuvat kun heidät ohittaa on teidän ongelmanne.Taitaa olla sisälukutaito surkea ja ymmärrys vielä surkeampaa. Miten tuolla ajatuksenjuoksulla on edes inssiajo mennyt läpi? Täytyy lähteä vaatimaan muutoksia järjestelmään, sillä tuollaisella asenteella voi puhua liikenteen seassa päättömästi sukkuloivasta aikapommista.
Kukaan ei ole KEHUNUT CAN-väylää. Totesin vain sellaisen olevan Skodassa (kuten myös monessa muussa autossakin). Tiedoksi sinulle, että CAN ei tässä tapauksessa tarkoita säilykettä. CAN on aivan yhtä vikaherkkä kuin mikä muu tahansa elektroninen sovellus. Fabian kestotestissä ei sattunut vikaa olemaan, mutta en väittänytkään sen paremmuudesta elektroniikka-asioissa. Monen muun auton yhteydessä elektroniikan viat ovat tulleet esille jo hyvissä ajoin ennen 30000km:n mittarilukemaa. Mutta kun sun ahtaaseen koppaasi ei mahdu se tosiseikka minkä kaikki muut (vähintään) ajokortti-ikään ehtineet oivaltavat, eli elektroniikan määrä autossa. Siitähän tässä on kyse. En myöskään ymmärrä "asiantuntemustasi" Fabiasta todetessasi ettei Fabiassa ole samaa määrää elektroniikkaa kuin Octaviassa. Paskapuhetta jälleen kerran ja osoittaa että täällä ollaan tekemisissä jonkun tosi tampion kanssa. Yrität etsiä porsaanreikiä koettamalla kepillä jäätä ja joka kerta tulee reiästä paskat silmille. Herää jo ja jos viestejä luet niin lue oikein ja myös YMMÄRRÄ lukemasi. KAIKKI kirjoituksesi perustuvat kummallisiin olettamuksiin - eivät faktoihin. Ymmärrän kyllä jos C5 on ensimmäinen autosi ja sepität kaikki juttusi Octaviasta. Säälittävää ja surullista. - C5 jyrää
KlaustroFabia kirjoitti:
Taitaa olla sisälukutaito surkea ja ymmärrys vielä surkeampaa. Miten tuolla ajatuksenjuoksulla on edes inssiajo mennyt läpi? Täytyy lähteä vaatimaan muutoksia järjestelmään, sillä tuollaisella asenteella voi puhua liikenteen seassa päättömästi sukkuloivasta aikapommista.
Kukaan ei ole KEHUNUT CAN-väylää. Totesin vain sellaisen olevan Skodassa (kuten myös monessa muussa autossakin). Tiedoksi sinulle, että CAN ei tässä tapauksessa tarkoita säilykettä. CAN on aivan yhtä vikaherkkä kuin mikä muu tahansa elektroninen sovellus. Fabian kestotestissä ei sattunut vikaa olemaan, mutta en väittänytkään sen paremmuudesta elektroniikka-asioissa. Monen muun auton yhteydessä elektroniikan viat ovat tulleet esille jo hyvissä ajoin ennen 30000km:n mittarilukemaa. Mutta kun sun ahtaaseen koppaasi ei mahdu se tosiseikka minkä kaikki muut (vähintään) ajokortti-ikään ehtineet oivaltavat, eli elektroniikan määrä autossa. Siitähän tässä on kyse. En myöskään ymmärrä "asiantuntemustasi" Fabiasta todetessasi ettei Fabiassa ole samaa määrää elektroniikkaa kuin Octaviassa. Paskapuhetta jälleen kerran ja osoittaa että täällä ollaan tekemisissä jonkun tosi tampion kanssa. Yrität etsiä porsaanreikiä koettamalla kepillä jäätä ja joka kerta tulee reiästä paskat silmille. Herää jo ja jos viestejä luet niin lue oikein ja myös YMMÄRRÄ lukemasi. KAIKKI kirjoituksesi perustuvat kummallisiin olettamuksiin - eivät faktoihin. Ymmärrän kyllä jos C5 on ensimmäinen autosi ja sepität kaikki juttusi Octaviasta. Säälittävää ja surullista.Miten saan sinut ymmärtämään ? Rautalangastako pitää alkaa vääntämään.
Eihän takapotku fabiassa todellakaan ole kaikkia herkkuja (pienempi ja halvempi kuin octavia), joten tietenkään siellä ei ole niin paljon tekniikkaa ja mainostamasi CAN-väylän ohjaamia laitteita kuin octaviassa. Siinä vastaus kysymykseesi !
Fabiahan on kuin riisuttu vw-golf, jonka tuotekehitystyötä juuri fabia-kuskit tietämätään tekevät. Ei kannattaisi vedota mihinkään 30 tkm:n testeihin, kuten sanottu sitä ei voida sanoa kestotestiksi. Kummako nykyautot eivät kestäkään mitään, kun 30 tkm:ää nimitetään jo kestotestiksi. Vai suunnitteletko ajoneuvosi kestämään vain ko.matkan ?
ps.Milloin skodalta tulee avaimeton auto ? - KlaustroFabia
jyllää kirjoitti:
Tuli vissiin kehuttua C5:sta talviautona. Enempää tuskin tarvitsee lukea. Tuulilasin 30000km kestotesti C5:sta;
"Talviolosuhteet eivät ole Citroënin ominta aluetta. Vaikka Kestotestin aikana ei esiintynytkään vakavia pakkasongelmia, eräs ominaisuus on kuitenkin typerä ja hankala. Moottoritilan reunoilla on suojakannet, joiden kiinikkeet eivät kestä käsittelyä pakkasessa. Ajovalopolttimoiden vaihto on ennätyshankalaa. Moottoritilassa on muovikansia, jotka on kiinnitetty muovisin kiinnikenapein. Osa niistä on kierrettäviä, osa kaksiosaisia, joissa sisään painettava tappiosa levittää nelihaaraisen kiinnikkeen reiässä pysyväksi.
Jo syyskylmillä näiden kiinnikkeiden käsittely on hankalaa, ja kunnon pakkanen on niille tuhoisaa. Auton vilkkukytkin hajosi ja jätti kaukovalot palamaan jatkuvasti, joten valojen sammuttamiseksi oli poistettava sulakkeet. Niihin kiinni pääseminen edellyttää kierrettävien kiinnikkeiden avaamista.
Oliko sitten syynä pimeys, pakkanen, huono osaaminen vai kaikki yhdessä, mutta kaksi sulakerasian kiinnitysnastaa rikkoutui avaamisoperaatiossa. Kaiken lisäksi Vehon varaosatiskiltä noudetut uudet nastat olivat kannen etureunan vasempaan kiinnitysreikään liian pitkiä eikä varaosaluettelo tuntenut muuta kokoa.
Oikean lähivalopolttimon pimeneminen puolestaan osoitti, että kaksiosaisista kiinnikkeistä ei välttämättä nousekaan koko tappiosa vaan pelkästään sen hattu. Polttimon vaihtamiseksi pitää irrottaa moottoritilan oikean reunan pituinen muovipaneeli, joka on kiinnitetty kaksiosaisin kiinnikkein. Neljästä kiinnikkeestä kaksi rikkoutui kantta poistettaessa.
Oma lukunsa sitten oli itse pääasia eli polttimon vaihto. Ensi yrittämällä se jäi tekemättä, koska käsi ei sovi kunnolla hydrauliikkaöljysäiliön ja valonheittimen väliin. Tallin lämpimässä ja paremmassa valaistuksessa homma lopulta onnistui.
Viimeinen talviongelma oli polttonestesäiliön tulpan turvanarun katkeaminen. Nykyisinhän tulpan pitää olla varmistettu, ettei se pääse katoamaan. C5:ssä se on kiinnitetty suojakanteen kuminarulla. Kumi kuitenkin jäykistyy pakkasessa kivikovaksi, ja aivan testin lopussa siima katkesi. Sen saa irti sekä tulpasta että suojakannesta, mutta varaosana siimaa ei ole saatavana. Niinpä jouduimme ostamaan uuden tulpan.
Talvikäytössä C5:ssä on käytettävä maskin suojalevyä, joka tukkii puskurissa olevat tuuletusaukot. Tänä talvena tarpeettoman moni C5:n käyttäjä on saanut konkreettisesti kokea, miten välttämättömästä lisävarusteesta on kysymys. Jos suojalevy ei ole ollut paikoillaan, kampikammion tuuletus- eli huohotus-järjestelmä on saattanut jäätyä umpeen. Tämän seurauksena moottoriöljyt ovat lentäneet ulos ja moottoreita on rikkoutunut.
On omituista, että näin tärkeää tietoa ei ole laitettu auton käyttöohjekirjaan. Jos moottorikorjaukset eivät mene takuuseen, asiasta lieneekin luvassa mielenkiintoista vääntöä kuluttajavalituslautakunnassa ja oikeudessa. Voi olla vaikea osoittaa, että autoa olisi käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, vaikka maskin suojalevy ei olisikaan ollut paikallaan.
Me noudatimme maahantuojan suullisesti antamia ohjeita, eikä huohotinongelmia esiintynyt. Kun auto tuli meille viime talvena, suojalevy oli paikoillaan. Poistimme sen kesärenkaisiin siirtyessämme ja asensimme jälleen talvipyörien kanssa.
Levy kiinnittyy puskurin aukkoihin koukuilla. Meidän suojalevyssämme yksi koukuista on ilmeisesti joko väärän asennuksen tai viime talvena sattuneen pienen kolhaisun takia taipunut. Levy on kuitenkin toistaiseksi pysynyt paikoillaan.
Olemme joka tapauksessa sitä mieltä, että tällaiset viritykset eivät kuulu 2000-luvun autoiluun. Esimerkiksi japanilaisautoissa levyjä ei tarvita lainkaan. Tästä huolimatta niiden huohottimet eivät jäädy. Tärkeimpien käyttöominaisuuksien kannalta talvi ei kuitenkaan näyttänyt olevan C5:lle paha ongelma. Auto käynnistyi ongelmitta kovillakin pakkasilla, ja lämpöäkin tuli mukavasti. Etuistuimissa on tehokas sähkölämmitys, vaikka lämmittimien kytkimet onkin sijoitettu hankalasti istuinten ulompiin etukulmiin. Ainoastaan turvatyynyjen varoitusvalo temppuili kovalla pakkasella ja nestekidenäyttö oli aluksi hidas.
Lasinpyyhkimet aiheuttivat alussa noitumista, koska ne eivät mahdu ala-asennossaan nousemaan lasin pinnasta. Käyttöohjekirjan lukeminen kuitenkin paljasti, että kun avain on virtalukossa ja virta pois päältä, pyyhinviiksen painaminen alaspäin kääntää pyyhkimet pystyyn eli huoltoasentoon. Ilmanottokaukalo on tästä huolimatta hankala puhdistaa.
Takapuskurin päälle kerääntyvä lumi ja jää saattavat estää oven avaamisen. Kiusa olisi voitu välttää puskurin paremmalla muotoilulla.
C5 on tavanomaista korkeampi, joten katon puhdistaminen lumesta olisi jo muutenkin riittävän hankalaa. Katolla sijaitsevat kaiteet tekevät puhdistamisen vieläkin vaikeammaksi: tavallinen lumiharja ei ulotu kattopeltiin saakka, jos harjataan kaiteen yläpuolelta. Kaiteen alle taas harja ei kunnolla mahdu. Myös takapuskurin muotoilu on talvea ajatellen huono. Puskurin päälle kertyy lunta, joka helposti jäätyy ja saattaa jopa estää takaoven avaamisen.
C5:ssämme on automaattinen ilmastointi. Lämpötila voidaan säätää vasemmalle ja oikealle puolelle erikseen asteen tarkkuudella. Totesimme yllättäen, että järjestelmä toimii oikein hyvin kovalla pakkasella mutta nollakeli tai muutama lämpöaste on sille vaikeampi olosuhde.
Kun ulkona on riittävän kylmää, lämmityslaite saa puskea lämpöä koko ajan ja sisällä on miellyttävän lämmintä. Nollakelissä lämpöä pitää säätää vähemmäksi, ja vaikka tuo säätö tapahtuu automaattisesti, se tekee sisään tulevan ilman silloin tällöin epämiellyttävän kylmäksi. Kosteissa olosuhteissa puhallus ei aina riitä pitämään ikkunoita kirkkaina, vaan ilman suuntausta pitää korjata käsin."
Jään odottamaan tekstin kumoavaa vastausta. - oc-taavi
tekniikkaa kirjoitti:
Mainostamasi CAN-väylähän on ikivanha keksintö ja toimii yhtä epäluotettavasti kuin muutkin väylät. Skodiin asennetaan samaa halpaa venäläisvalmistetista tekniikkaa kuin itäautoihin ennenkin. Nykyladoissa taitaa kuitenkin olla jo Boschin sähkölaitteet. Joku 30 tkm:n kestotesti ei todellakaan kerro vielä mitään, miten tuon kilmetrimäärän jälkeen voidaan puhua kestosta. Ehkä fabialla on sitten asia paremmin (vähemmän tekniikkaa), mutta ocataviassa tuntu sähkövikoja riittävän. Yksi talvi riitti skodasta ja kiitos näkemiin. Enpä usko että fabia on sen vakaampi ajettava talvella kuin octaviakaan (pienempi raideleveys), joten miten voidaan puhua hyvistä talviominaisuuksista.
Lämmityskin on mitä on. En nyt yritä tappiin asti (ei tarvi) päihittää kanssa-autoilijoita, C5:lla ajettaessa nyt vaan sattuu olemaan niin että täytyy välillä oikea jalka oikaista, kun tehoa tuntuu löytyvän. Sitä miksi skodistit siitä suuttuvat kun heidät ohittaa on teidän ongelmanne... mitä uraherkkyyttä, mitä lämmitysongelmia???? Ja mitä helvetin sähkövikoja???? 4. talvi Octavialla lähtenyt, ilman mainitsemiasi trollivikoja. Ja ohittele vaan ,ei töväise minun egoa pätkääkään! ;))))))
- kkkk
C5 jyrää kirjoitti:
Voiko asenteellisempaa tyyppiä löytyäkään kuin jumaloimasi Velimatti Honkanen. Ostan autoni omien testien, enkä Honkasen raporttien perustteella. Omani ei ole koskaan saanut ko.henkilöltä hyviä arvosanoja mutta hyvin ovat pelittäneet, toisin kuin Honkasen kehumat autot.
Olet siis jumala, etkä luota muihin kuin omaan ylivertaiseen arvostelukykyysi. Toivottavasti en törmää kaltaisiisi omaan napaan tuijottelijoihin....
- ylermi
KlaustroFabia kirjoitti:
Tuli vissiin kehuttua C5:sta talviautona. Enempää tuskin tarvitsee lukea. Tuulilasin 30000km kestotesti C5:sta;
"Talviolosuhteet eivät ole Citroënin ominta aluetta. Vaikka Kestotestin aikana ei esiintynytkään vakavia pakkasongelmia, eräs ominaisuus on kuitenkin typerä ja hankala. Moottoritilan reunoilla on suojakannet, joiden kiinikkeet eivät kestä käsittelyä pakkasessa. Ajovalopolttimoiden vaihto on ennätyshankalaa. Moottoritilassa on muovikansia, jotka on kiinnitetty muovisin kiinnikenapein. Osa niistä on kierrettäviä, osa kaksiosaisia, joissa sisään painettava tappiosa levittää nelihaaraisen kiinnikkeen reiässä pysyväksi.
Jo syyskylmillä näiden kiinnikkeiden käsittely on hankalaa, ja kunnon pakkanen on niille tuhoisaa. Auton vilkkukytkin hajosi ja jätti kaukovalot palamaan jatkuvasti, joten valojen sammuttamiseksi oli poistettava sulakkeet. Niihin kiinni pääseminen edellyttää kierrettävien kiinnikkeiden avaamista.
Oliko sitten syynä pimeys, pakkanen, huono osaaminen vai kaikki yhdessä, mutta kaksi sulakerasian kiinnitysnastaa rikkoutui avaamisoperaatiossa. Kaiken lisäksi Vehon varaosatiskiltä noudetut uudet nastat olivat kannen etureunan vasempaan kiinnitysreikään liian pitkiä eikä varaosaluettelo tuntenut muuta kokoa.
Oikean lähivalopolttimon pimeneminen puolestaan osoitti, että kaksiosaisista kiinnikkeistä ei välttämättä nousekaan koko tappiosa vaan pelkästään sen hattu. Polttimon vaihtamiseksi pitää irrottaa moottoritilan oikean reunan pituinen muovipaneeli, joka on kiinnitetty kaksiosaisin kiinnikkein. Neljästä kiinnikkeestä kaksi rikkoutui kantta poistettaessa.
Oma lukunsa sitten oli itse pääasia eli polttimon vaihto. Ensi yrittämällä se jäi tekemättä, koska käsi ei sovi kunnolla hydrauliikkaöljysäiliön ja valonheittimen väliin. Tallin lämpimässä ja paremmassa valaistuksessa homma lopulta onnistui.
Viimeinen talviongelma oli polttonestesäiliön tulpan turvanarun katkeaminen. Nykyisinhän tulpan pitää olla varmistettu, ettei se pääse katoamaan. C5:ssä se on kiinnitetty suojakanteen kuminarulla. Kumi kuitenkin jäykistyy pakkasessa kivikovaksi, ja aivan testin lopussa siima katkesi. Sen saa irti sekä tulpasta että suojakannesta, mutta varaosana siimaa ei ole saatavana. Niinpä jouduimme ostamaan uuden tulpan.
Talvikäytössä C5:ssä on käytettävä maskin suojalevyä, joka tukkii puskurissa olevat tuuletusaukot. Tänä talvena tarpeettoman moni C5:n käyttäjä on saanut konkreettisesti kokea, miten välttämättömästä lisävarusteesta on kysymys. Jos suojalevy ei ole ollut paikoillaan, kampikammion tuuletus- eli huohotus-järjestelmä on saattanut jäätyä umpeen. Tämän seurauksena moottoriöljyt ovat lentäneet ulos ja moottoreita on rikkoutunut.
On omituista, että näin tärkeää tietoa ei ole laitettu auton käyttöohjekirjaan. Jos moottorikorjaukset eivät mene takuuseen, asiasta lieneekin luvassa mielenkiintoista vääntöä kuluttajavalituslautakunnassa ja oikeudessa. Voi olla vaikea osoittaa, että autoa olisi käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, vaikka maskin suojalevy ei olisikaan ollut paikallaan.
Me noudatimme maahantuojan suullisesti antamia ohjeita, eikä huohotinongelmia esiintynyt. Kun auto tuli meille viime talvena, suojalevy oli paikoillaan. Poistimme sen kesärenkaisiin siirtyessämme ja asensimme jälleen talvipyörien kanssa.
Levy kiinnittyy puskurin aukkoihin koukuilla. Meidän suojalevyssämme yksi koukuista on ilmeisesti joko väärän asennuksen tai viime talvena sattuneen pienen kolhaisun takia taipunut. Levy on kuitenkin toistaiseksi pysynyt paikoillaan.
Olemme joka tapauksessa sitä mieltä, että tällaiset viritykset eivät kuulu 2000-luvun autoiluun. Esimerkiksi japanilaisautoissa levyjä ei tarvita lainkaan. Tästä huolimatta niiden huohottimet eivät jäädy. Tärkeimpien käyttöominaisuuksien kannalta talvi ei kuitenkaan näyttänyt olevan C5:lle paha ongelma. Auto käynnistyi ongelmitta kovillakin pakkasilla, ja lämpöäkin tuli mukavasti. Etuistuimissa on tehokas sähkölämmitys, vaikka lämmittimien kytkimet onkin sijoitettu hankalasti istuinten ulompiin etukulmiin. Ainoastaan turvatyynyjen varoitusvalo temppuili kovalla pakkasella ja nestekidenäyttö oli aluksi hidas.
Lasinpyyhkimet aiheuttivat alussa noitumista, koska ne eivät mahdu ala-asennossaan nousemaan lasin pinnasta. Käyttöohjekirjan lukeminen kuitenkin paljasti, että kun avain on virtalukossa ja virta pois päältä, pyyhinviiksen painaminen alaspäin kääntää pyyhkimet pystyyn eli huoltoasentoon. Ilmanottokaukalo on tästä huolimatta hankala puhdistaa.
Takapuskurin päälle kerääntyvä lumi ja jää saattavat estää oven avaamisen. Kiusa olisi voitu välttää puskurin paremmalla muotoilulla.
C5 on tavanomaista korkeampi, joten katon puhdistaminen lumesta olisi jo muutenkin riittävän hankalaa. Katolla sijaitsevat kaiteet tekevät puhdistamisen vieläkin vaikeammaksi: tavallinen lumiharja ei ulotu kattopeltiin saakka, jos harjataan kaiteen yläpuolelta. Kaiteen alle taas harja ei kunnolla mahdu. Myös takapuskurin muotoilu on talvea ajatellen huono. Puskurin päälle kertyy lunta, joka helposti jäätyy ja saattaa jopa estää takaoven avaamisen.
C5:ssämme on automaattinen ilmastointi. Lämpötila voidaan säätää vasemmalle ja oikealle puolelle erikseen asteen tarkkuudella. Totesimme yllättäen, että järjestelmä toimii oikein hyvin kovalla pakkasella mutta nollakeli tai muutama lämpöaste on sille vaikeampi olosuhde.
Kun ulkona on riittävän kylmää, lämmityslaite saa puskea lämpöä koko ajan ja sisällä on miellyttävän lämmintä. Nollakelissä lämpöä pitää säätää vähemmäksi, ja vaikka tuo säätö tapahtuu automaattisesti, se tekee sisään tulevan ilman silloin tällöin epämiellyttävän kylmäksi. Kosteissa olosuhteissa puhallus ei aina riitä pitämään ikkunoita kirkkaina, vaan ilman suuntausta pitää korjata käsin."
Jään odottamaan tekstin kumoavaa vastausta.Voiko joku kehua tuollaista paskasäkkiä? Uskomatonta ja taas niin ranskalaista, niin ranskalaista....
- KlaustroFabia
ylermi kirjoitti:
Voiko joku kehua tuollaista paskasäkkiä? Uskomatonta ja taas niin ranskalaista, niin ranskalaista....
C5:n omistajat voisivat ostaa ensin Tuulilasin ja sitten tuulilasin. Kiusaan asialla viiemeisen ja samalla hyvin ikävän kerran. Kun joku alkaa pullistelemaan autollansa, niin kannattaisi hieman perehtyä asioihin ennenkuin suoltaa lannoitetta tänne. Kun auto maksaa yli 10000e enemmän kuin omistamani Fabia, niin seuraavaa ei todellakaan odottaisi tapahtuvan. Joko on tuulilasi tilauksessa?
Pätkä C5:n 30000km kestotestiä - enempää en minäkään viitsisi kyseisellä autolla ajaa;
"Onnettomat pesuainesuuttimet
Syksyn kurakeleillä alkoi ilmetä näkyvyysongelmia. Pesulaitteesta ei etenkään maantieajossa riittänyt riittävästi nestettä suurikokoisen tuulilasin yläosaan. Liian vähällä pesunesteellä pyyhkiminen taas heikentää näkyvyyttä entisestään. Mikä pahinta, kuivan mutta likaisen lasin hankaaminen naarmuttaa lasin kohtuuttoman nopeasti.
Tästä on Citroënin tuulilasissa jo selviä merkkejä. Vaikka pyyhkimiä käytettiin kuivan syyskesän takia tavanomaista vähemmän, lasissa on jo selvästi näkyvät pyyhkimien jäljet. Tuulilasi on pakko uusia viimeistään parin vuoden sisällä.
Syy on pesuainesuuttimissa. Kunnolliset suuttimet suihkuttavat nesteen useampana kiinteänä suihkuna. Ne leviävät lasin pinnalle ja ennen kaikkea ulottuvat myös yläreunaan, jos suihkut on oikein suunnattu.
C5:ssä pesuainesuuttimet suihkuttavat nesteen hienojakoisena sumuna lasille. Sumu ei kuitenkaan jaksa nousta lasin yläreunaan etenkään maantienopeudessa. Sumutintyyppiset suuttimet ovat toimineet samoin muissakin autoissa.
Järkevintä olisi vaihtaa alkuperäiset sumuttimet toisenlaisiin heti auton oston jälkeen. Muutostyön hinta tulee takaisin pidempään kunnossa säilyvän tuulilasin muodossa."
Kiitos lukijoille. KlaustroFabia siirtyy nimimerkkinä historiaan ja samalla jättää villikissan omalle hiekkalaatikolleen leikkimään. Skoda-kuskeilta on tullut mukavaa palautetta, mutta kaiken maailman puupäiden takia ene viitsi tänne enää kurkata. Turvallisia kilometrejä teille kaikille - C5 jyrää
KlaustroFabia kirjoitti:
C5:n omistajat voisivat ostaa ensin Tuulilasin ja sitten tuulilasin. Kiusaan asialla viiemeisen ja samalla hyvin ikävän kerran. Kun joku alkaa pullistelemaan autollansa, niin kannattaisi hieman perehtyä asioihin ennenkuin suoltaa lannoitetta tänne. Kun auto maksaa yli 10000e enemmän kuin omistamani Fabia, niin seuraavaa ei todellakaan odottaisi tapahtuvan. Joko on tuulilasi tilauksessa?
Pätkä C5:n 30000km kestotestiä - enempää en minäkään viitsisi kyseisellä autolla ajaa;
"Onnettomat pesuainesuuttimet
Syksyn kurakeleillä alkoi ilmetä näkyvyysongelmia. Pesulaitteesta ei etenkään maantieajossa riittänyt riittävästi nestettä suurikokoisen tuulilasin yläosaan. Liian vähällä pesunesteellä pyyhkiminen taas heikentää näkyvyyttä entisestään. Mikä pahinta, kuivan mutta likaisen lasin hankaaminen naarmuttaa lasin kohtuuttoman nopeasti.
Tästä on Citroënin tuulilasissa jo selviä merkkejä. Vaikka pyyhkimiä käytettiin kuivan syyskesän takia tavanomaista vähemmän, lasissa on jo selvästi näkyvät pyyhkimien jäljet. Tuulilasi on pakko uusia viimeistään parin vuoden sisällä.
Syy on pesuainesuuttimissa. Kunnolliset suuttimet suihkuttavat nesteen useampana kiinteänä suihkuna. Ne leviävät lasin pinnalle ja ennen kaikkea ulottuvat myös yläreunaan, jos suihkut on oikein suunnattu.
C5:ssä pesuainesuuttimet suihkuttavat nesteen hienojakoisena sumuna lasille. Sumu ei kuitenkaan jaksa nousta lasin yläreunaan etenkään maantienopeudessa. Sumutintyyppiset suuttimet ovat toimineet samoin muissakin autoissa.
Järkevintä olisi vaihtaa alkuperäiset sumuttimet toisenlaisiin heti auton oston jälkeen. Muutostyön hinta tulee takaisin pidempään kunnossa säilyvän tuulilasin muodossa."
Kiitos lukijoille. KlaustroFabia siirtyy nimimerkkinä historiaan ja samalla jättää villikissan omalle hiekkalaatikolleen leikkimään. Skoda-kuskeilta on tullut mukavaa palautetta, mutta kaiken maailman puupäiden takia ene viitsi tänne enää kurkata. Turvallisia kilometrejä teille kaikilleV.... aivan sama joillekin pesuainesuuttimille,pääasia on moottori ja sen tehokkuus. Siinä kun riittää potkua kun kaasua painaa, niin aivan sama muille höpötyksille. Mikään noista ei poista sitä tosiasiaa, että turbo-Octavia (kuten aiemmin mainittu) jäi kun paska mäkeen kun kaasua painoin. Enpä kovin kehtaisi jotain riisikuppi fabiaa täällä kehua, lähdetäänkö viivalle ?
- Juuso
C5 jyrää kirjoitti:
V.... aivan sama joillekin pesuainesuuttimille,pääasia on moottori ja sen tehokkuus. Siinä kun riittää potkua kun kaasua painaa, niin aivan sama muille höpötyksille. Mikään noista ei poista sitä tosiasiaa, että turbo-Octavia (kuten aiemmin mainittu) jäi kun paska mäkeen kun kaasua painoin. Enpä kovin kehtaisi jotain riisikuppi fabiaa täällä kehua, lähdetäänkö viivalle ?
hermostua.....älä aja tänään ranskanpullallasi, ettet tapa ketään tai itseäsi...
Äläkä enään kirjoittele tänne ...... - czech
C5 jyrää kirjoitti:
V.... aivan sama joillekin pesuainesuuttimille,pääasia on moottori ja sen tehokkuus. Siinä kun riittää potkua kun kaasua painaa, niin aivan sama muille höpötyksille. Mikään noista ei poista sitä tosiasiaa, että turbo-Octavia (kuten aiemmin mainittu) jäi kun paska mäkeen kun kaasua painoin. Enpä kovin kehtaisi jotain riisikuppi fabiaa täällä kehua, lähdetäänkö viivalle ?
Just selvästi tuosta näkee kuinka arvostelukykysi on totaalisesti pettänyt!
Mitä merkitystä noilla "lähdetään viivalle" asioilla on?
Mikset mene leikkimään playstationilla tai mene juoksemaan kilpaa? Onko tuolla yhtään mitään merkitystä? Todella tyhmä ihminen!!!!
Miksi sitäpaitsi ostaisi sitikan ,jos haluaa autokisoissa pärjätä? Osta Audi tai joku muu oikea auto, älä ranskalaista paskaa! - octaviassa (-02)
oc-taavi kirjoitti:
.. mitä uraherkkyyttä, mitä lämmitysongelmia???? Ja mitä helvetin sähkövikoja???? 4. talvi Octavialla lähtenyt, ilman mainitsemiasi trollivikoja. Ja ohittele vaan ,ei töväise minun egoa pätkääkään! ;))))))
Octavia puolsi alusta lähtien oikealle. Ohjauskulmat kunnossa, silti ei saatu kuntoon, ei auttanut renkaiden paikkojenkaan vaihto. Täytyi olla jotain perustavanlaatuista ongelmaa pyöräntuennassa tai jossain. Uraherkkyyden varmaan tiedät, jos octavialla ajat, puoltoa ym. siitä ei sen enempää.
Lämmitysongelmat:Talvella ei lämmöntuotto yksinkertaisesti riittänyt´, jalkatila tosi kylmät. Kovimmilla pakkasilla takasivuikkunat jäätyivät. Taas huolto ihmetyksestä ymmyrkäisenä.
Sähköongelmista:
- muutaman kerran -10C:n pakkasellakaan ei lähtenyt käyntiin. Tiputti jo yhden käynnistysyrityksen jälkeen akkujännitteen alle 7V:iin, ei auttanut akun vaihtokaan. Tosi epävarmaa kun ei koskaan tiennyt millon lähtee käyntiin, milloin ei. Huoltokaan ei osannut sanoa tästä mysteeristä mitään, pommi jäi seuraavan omistajan purettavaksi.
- talvella kovimmilla pakkasilla lämmityslaite (puhallin) hajosi keskelle korpea 2 tunnin ajon jälkeen. Matkanteko tietenkin loppui siihen ikkunoiden jäätyessä. Tuli jo paniikki, kun taksiakin sai odotella tunnin 30 asteen pakkasella tunnin.
- Polttimoita sai vaihtaa talvena aikana 2 kk:n välein (jännitehäviöongelma), tämäkin mysteeri jäi myös seuraavalle 'onnelliselle' omistajalle.
- Kovimmilla pakkasilla ABSien kanssa ongelmaa (jäi päälle jurnuttamaan kunnolla jarrua painettaessa).
Muuta:
- Stefan öljyvuoto pohjassa havaittu 3.2.2003 (vuotaa oljyä pohjasta), ajettu 35 tkm. Maanantai tiiviste vaihtoon->piti olla yhden päivän remppa
->korjaamolla 4 päivää, itselle tarjottiin sijaisauto (Nissan Micra=vittuilua).
Tämän 40 tkm:n aikana tapahtui tämän hintaluokan autossa aivan liikaa, joten kiitos ja näkemiin. - oktaaviii
octaviassa (-02) kirjoitti:
Octavia puolsi alusta lähtien oikealle. Ohjauskulmat kunnossa, silti ei saatu kuntoon, ei auttanut renkaiden paikkojenkaan vaihto. Täytyi olla jotain perustavanlaatuista ongelmaa pyöräntuennassa tai jossain. Uraherkkyyden varmaan tiedät, jos octavialla ajat, puoltoa ym. siitä ei sen enempää.
Lämmitysongelmat:Talvella ei lämmöntuotto yksinkertaisesti riittänyt´, jalkatila tosi kylmät. Kovimmilla pakkasilla takasivuikkunat jäätyivät. Taas huolto ihmetyksestä ymmyrkäisenä.
Sähköongelmista:
- muutaman kerran -10C:n pakkasellakaan ei lähtenyt käyntiin. Tiputti jo yhden käynnistysyrityksen jälkeen akkujännitteen alle 7V:iin, ei auttanut akun vaihtokaan. Tosi epävarmaa kun ei koskaan tiennyt millon lähtee käyntiin, milloin ei. Huoltokaan ei osannut sanoa tästä mysteeristä mitään, pommi jäi seuraavan omistajan purettavaksi.
- talvella kovimmilla pakkasilla lämmityslaite (puhallin) hajosi keskelle korpea 2 tunnin ajon jälkeen. Matkanteko tietenkin loppui siihen ikkunoiden jäätyessä. Tuli jo paniikki, kun taksiakin sai odotella tunnin 30 asteen pakkasella tunnin.
- Polttimoita sai vaihtaa talvena aikana 2 kk:n välein (jännitehäviöongelma), tämäkin mysteeri jäi myös seuraavalle 'onnelliselle' omistajalle.
- Kovimmilla pakkasilla ABSien kanssa ongelmaa (jäi päälle jurnuttamaan kunnolla jarrua painettaessa).
Muuta:
- Stefan öljyvuoto pohjassa havaittu 3.2.2003 (vuotaa oljyä pohjasta), ajettu 35 tkm. Maanantai tiiviste vaihtoon->piti olla yhden päivän remppa
->korjaamolla 4 päivää, itselle tarjottiin sijaisauto (Nissan Micra=vittuilua).
Tämän 40 tkm:n aikana tapahtui tämän hintaluokan autossa aivan liikaa, joten kiitos ja näkemiin.hyvä että pääsit eroon ongelmistasi. Toinen octavia alla ja 30000 km/vuodessa ilman MITÄÄN ONGELMIA!!
- Maria
C5 jyrää kirjoitti:
Taitaa C5:llä olla aika pieni vehje pöksyissään kun autolla pitää koittaa päteä? Naurettavaa ja lapsellista puhetta tuo viivalle lähtö. Aikuistu jo hyvä ihminen!
- shakal
KlaustroFabia kirjoitti:
ja tule sitten tänne uudestaan. Kerro sitten meille kaikille että missäs ne Citikat piileskelevät. Taitavat nauraa juuri ranskalaisvalmisteisille autoille, sillä onhan lista melkoista luettavaa. Siellä niiden Mersujen, Audien ja Volkkarien mallien tuntumassa on myös Skoda Fabia. Mutta missä luuraavat Citroenit? Sepä siitä asiantuntemuksesta taas kerran. Ootte kyllä säälittäviä tapauksia kun yritätte pönkittää itsetuntoanne juuri tällä palstalla. Valitkaa joku muu merkki haukuttavaksi ennekuin menette kehumaan Citikoitanne. Täällä sille ei löydy mitään katetta. Sori pojat.Toivoisin ettet yleistäisi, kyseinen tyyppi tuskin on edes C5:ttä nähnyt Hesarin autosivuja lähempää. Saman tyypin kommentteja paheksutaan yhtä lailla Citroën-palstalla, koska kuitenkin se lienee yksi pahimpia häiriköinnin kohteita täällä ja pyritään olemaan itse siihen syyllistymättä.
Ajetaan millä ajetaan, nautitaan siitä, ja viedään noi finninaamateinit saunan taakse pikakurssille :)
- Essi
suurin osa suomalaisista omaa niin vanhal itsetunnon, ettei heitä hetkauta yhtään, vaikka ajavat Skodalla! Auto ei tee omistajastaan puupäätä! Suomen huippujohtajilla=älyköillä on Skodia.
- erkkimerkki
No, minä ainakin porvarina ajattelen asian näin:
Ostamalla Skodan osoitan myötätuntoa vuosia jatkuneen totalitarismin uhreille ja tuen nykyisen NATO -maan tuotantoa ja taloutta. Samalla osoitan kulutusvalinnallani, että markkinatalouteen siirtyminen kannattaa.
Sen sijaan esim. ranskalaista autoa voisin ajatella ihmiselle, joka haluaa viestittää taipumuksistaan mm.
a) epärealistiseen itseriittoisuuteen,
c) pseudokultturelliiin snobismiin sekä
d) antiamerikkalaiseen asenteeseen. - minä
Kyllä näin on!!!!!!!
- skootalla mänen
Joillakin on niin suuri luonne itsellään etteivät mahdu ajeleen Skodalla.Itse oisin voinut ostaa minkä merkkisen auton tahansa, mutta piruuttain ostin vain Skodan.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2212926Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1732556Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1071189Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies1321102- 681048
Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k5831045Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait2791002Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka338989Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20929Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22788