Miten voi hieroa väärin?

kiinnostunut...

Toivon vastauksia asiantuntijoilta.

Onko niin, että hieronnassa kaikki mikä tuntuu hyvältä, tekee hyvää?

Voiko amatöörin hieronnasta olla yhtä paljon apua kuin ammattilaisen?

Onko joitain asioita, joita amatöörin ei kannata tehdä, eli joissa ammattitaidottomalla on suuri riski mokata?

Olen amatööri ja tykkään hieroa muita, mutta onko se turvallista heille?

Ja kuten otsikossa kysyinkin, niin voiko hieroa väärin? Jos, niin miten?

9

7189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • absoluuttinen totuus :)

      "Onko niin, että hieronnassa kaikki mikä tuntuu hyvältä, tekee hyvää? "


      Lähes aina näin on. Jos hieronta-aika on kohtuuttoman pitkä voi voimankäyttöä nostaa liiankin korkealle tasolle ja jälkeenpäin voi olla hyvinkin kipeä...siis se hierottava alue. Myös ammattilainen voi mennä tässä harhaan...




      "Voiko amatöörin hieronnasta olla yhtä paljon apua kuin ammattilaisen? "


      joskus jopa enemmän, sillä jos on kyseessä hyvin arka henkilö, niin tutun ja turvallisen kosketus voi tuntua luonnollisemmalta. Rentoutumiseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä konkreettinen lihasten ja muiden pehmytosien muokkaaminen...


      "Onko joitain asioita, joita amatöörin ei kannata tehdä, eli joissa ammattitaidottomalla on suuri riski mokata? "


      Kaulanrangan alue ja varsinkin kaularangan etupuolella voi tehdä enemmän hallaa kuin hyvää tahtomattaan. Oka- tai poikkihaarakkeita vastaan voimallisesti hieromalla saa joskus aikaan tosi kovat jälkikivut rikottuaan lihaskudosta ja lihaskalvoja terävähköjä luuosia vasten. Molemminpuolisella karotishieronalla (aataminomenan molemmin puolin olevat kohdat) taas saa (voi saada) aikaan sydänkohtauksen.

      "Olen amatööri ja tykkään hieroa muita, mutta onko se turvallista heille? "

      Järkevän ihmisen tekemä järkevälle ihmiselle tehtynä amatöörihieronta on aika turvallista...

      "Ja kuten otsikossa kysyinkin, niin voiko hieroa väärin? Jos, niin miten?    "

      Voi hieroa väärin, niin amatööri kuin ammattilainen... Ammattilaisella on kuitenkin keskimäärin koulutuksen ja kokemuksen tuoma parempi tieto mitä kohtaa missäkin tilanteessa ei voi eikä saa hieroa.... Es paikalliset tulehdukset tai krooniset/akuutit taudit ja tautitilat......

            
      Just.. ja nämä ovat noin kymmenen vuotta koulutuksen jälkeen hieroneen urheiluhierojan mielipiteitä eli välttämättä kaikki eivät ole samaa mieltä ja välttämättä en ole joka asiassa oikeassa, vaikka haluaisinkin:)

      • kiinnostunut...

        Vastauksestasi! :) Helpottipa paljon kuulla tämä kaikki.


      • Hierojan ammattitutkinto
        kiinnostunut... kirjoitti:

        Vastauksestasi! :) Helpottipa paljon kuulla tämä kaikki.

        http://www.khl.fi/pdf/hierojaat 2005.pdf


        Jos hieronta kiinnostaa ja tykkäät tehdä sitä, niin mikset kouluttautuisi...? :)


      • kiinnostunut...
        Hierojan ammattitutkinto kirjoitti:

        http://www.khl.fi/pdf/hierojaat 2005.pdf


        Jos hieronta kiinnostaa ja tykkäät tehdä sitä, niin mikset kouluttautuisi...? :)

        Mutta mulla on joku semmonen, etten rohkene hieromaan kuin tiettyjä ihmisiä :)


      • nina2657

        Olen hierotuttanut usein niskaani, hartioitani ja selkääni. Yhden kerran kävi sillä lailla, että ennestään tutun fysioterapeutin hieronnan jälkeen tulin kipeäksi seuraavana aamuna. Herätessä oli niska jäykkä, ihan hirveä päänsärky ja oksetti koko ajan. Soitin fysioterapeutille ja hän pyysi tulemaan samana päivänä luokseen (taisi raukka käyttää siihen ruokataukonsa...). Pelkäsin että mitä siitä tulee kun olen valmiiksi kipeä, mutta fysioterapeutti hieroi niskan ja hartiat uudestaan tosi lempeästi ja sai sillä tilanteen laukeamaan. Sitten minulla oli taas hyvä olo. Yllätyin siitä, että tuollainen on mahdollista, mutta näköjään ammattilainen osaa...

        Se alkuperäinen hieronta ei mielestäni ollut mitenkään tavallista voimakkaampaa, mutta en vaan silloin kestänyt sitä.


    • hierottu

      Yllä on tullut ihan hyviä vastauksia. Yksi perussääntö on kuitenkin se että laskimoiden ja imusuonten läppäsysteemistä johtuen yleensä pitäisi hieroa sydämestä poispäin etteivät kyseiset läpät vahingoittuisi. Myös suonikohjujen suhteen ainakin aiemmin kehotettiin varovaisuuteen. Myös hierottavalla saattaa olla tuntopuutoksia ja hän voi pyytää aina kovempaa ja kovempaa hierontaa, mutta tässä pitäisi hierojalla olla näppituntumaan perustuva tolkku ettei murjo liian kovaa vaikka toinen pyytäisikin. Myös jotkut lääkkeet ja sairaudet voivat olla hieronnan vasta-aiheita.

      • Eli siis jalat ja kädet nilkoista/ranteista ylöspäin.


      • kiinnostunut...

        Eipä olis tullut tajutuksi.

        ☺ ☻ ☺ ☻ ☺ ☻ ☺


      • Anonyymi

        Sydämeen päin! Aina sydämeen päin!
        Ei sydämestä poispäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe