Eikö keliakaa todellakaan pystytä nykypäivänä testaamaan luotettavasti muutoin kuin mahatähystyksellä? Verestäkin ilmeisesti pystyy sen katsomaan, mutta lopullista diagnoosiako ei verestä voi tehdä? Onkohan tähystyksen tilalle kehitteillä jotain muuta menetelmää?
Ja kertokaa kokemuksia tuosta mahatähystyksestä, kuulostaa aika ikävälle tapahtumalle...
Keliakian testaaminen
4
582
Vastaukset
- testi..
Apteekista voi ostaa testin ja tehdä sen itse. Maksaa reilun 15 euroa.
- mietin vaan edelleen
Tämä kyseinen testi ei varmaan kuitenkaan riitä diagnoosiksi? Vai onko testi kuinka luotettava?
- diagnoosiksi
mietin vaan edelleen kirjoitti:
Tämä kyseinen testi ei varmaan kuitenkaan riitä diagnoosiksi? Vai onko testi kuinka luotettava?
Kotitesti tai labrassa otettu verikoe ei edelleenkään riitä saamaan keliakia-diagnoosia. Jos siis haluat virallisen diagnoosin ja Kela:n 21€/kk joudut menemään gastroskopiaan.
Itse olen käynyt putkea nielemässä kahdesti. Ennen diagnoosia ja toisen kerran vuoden päästä diagnoosista.
Itse toimenpide ei kestä kauaa(10-15min), mutta on epämiellyttävä, myönnän.
Putki itsessään ei tunnu kuin ainoastaan tuossa nielun kohdalla vähän. Vatsassa taas tuntuu välillä ihan pikkasen kun lääkäri nippasee koepaloja. Tietty tässäkin voi olla yksilöllisiä eroja.
Tsemppiä. - lääkärikammoinen
diagnoosiksi kirjoitti:
Kotitesti tai labrassa otettu verikoe ei edelleenkään riitä saamaan keliakia-diagnoosia. Jos siis haluat virallisen diagnoosin ja Kela:n 21€/kk joudut menemään gastroskopiaan.
Itse olen käynyt putkea nielemässä kahdesti. Ennen diagnoosia ja toisen kerran vuoden päästä diagnoosista.
Itse toimenpide ei kestä kauaa(10-15min), mutta on epämiellyttävä, myönnän.
Putki itsessään ei tunnu kuin ainoastaan tuossa nielun kohdalla vähän. Vatsassa taas tuntuu välillä ihan pikkasen kun lääkäri nippasee koepaloja. Tietty tässäkin voi olla yksilöllisiä eroja.
Tsemppiä.Sattuipa hyvin,meinasin juuri kysyä täällä,onko niissä kotitesteissä tuo keliakia.Ajattelin että jos tuo testi"käskee"mennä lääkäriin,niin sitten otettava itseään niskasta kiinni.Sukulaistytöllä testattiin juuri,ja nukutettiin koepalan oton ajaksi.Ilmeisesti aikuisille ne ei suostu siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi5610023Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit126775Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j736085Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?535984Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset44183Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja464140Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html2763180Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k392830Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?442388- 611487