Eli sähköisestä moottorin kaukohallintalaittesta kysymys. Minulla on aina ollut veneessä "mekaaninen" kaukohallinta eli vaijerityyppiä, ja ohjeeksi aikoinaan sain, että vaihde kytketään päälle nopealla terävällä liikkeellä, jolloin vaihteiston rattaat eivät turhaan kulu. Vaan miten sähköinen kaukohallinta toimii? Voiko vaihteen kytkeä päälle vaihdevipua hiljalleen liikuttamalla?
Sähköinen
4
2840
Vastaukset
- R K-S
sähkömoottori vetää vaihteen päälle. Onko kytkentä nopea vai hidas ja mikä sen merkitys on toinen juttu. Kyse on kytkimen rakenteesta. Kartionkytkin on ns.itse tehostava, joten kytkentänopeudella ei liene merkitystä. Sakarakytkin (esim. Mercruiser Alpha-1) menee paremmin,jos vaihde kytketään nopealla liikkeellä, mutta sen hoitaa vetolaitteen linkkumekanismi. Miksi kysyt? Aiotko asentaa sähköisen laitteen? Mikä moottori sinulla on?
Sähkölaitteissa on sekä hyvät, että huonot puolet.- aloittaja
sillä ostin venepaketin syksyllä, mutta ajomäärä jäi pariin tuntiin, enkä tullut pantua merkille onnistuuko vaihtaminen "hitaalla liikkeelä". Veneessä on Mercyryn 135hv Verado sähköinen kaukohallintalaite. Vene on jo talvisäilössa, enkä asiaa kokeilemaan pääse ennen kevättä.
- vaihtelija.
aloittaja kirjoitti:
sillä ostin venepaketin syksyllä, mutta ajomäärä jäi pariin tuntiin, enkä tullut pantua merkille onnistuuko vaihtaminen "hitaalla liikkeelä". Veneessä on Mercyryn 135hv Verado sähköinen kaukohallintalaite. Vene on jo talvisäilössa, enkä asiaa kokeilemaan pääse ennen kevättä.
Sähköinen vaihteensiirrin ei välitä siitä kuinka nopeasti/hitaasti vipua siirrät. Kun vivun kytkentäpiste ylittyy, järjestelmä siirtää vaihteen päälle.
Sähköisessä vaiteensiirrossa kannattaa opetella oman laitteen toimintatapa. Kaikissa järjestelmissä on pienoinen viive. Jos nopeassa tilanteessa alkaa vatkata vaihdevipua edes-takaisin, saattaa sähköinen järjestelmä ottaa siirtoja muistiin ja vaihdella vaidetta edes-takaisin vaikka vaihdevipuun ei ole koskettu hetkeen. Olen nähnyt tälläisen tapauksen rantautumisvaiheessa, jolloin hermostunut kuski ajoi päin laituria. - sähköisessä
vaihtelija. kirjoitti:
Sähköinen vaihteensiirrin ei välitä siitä kuinka nopeasti/hitaasti vipua siirrät. Kun vivun kytkentäpiste ylittyy, järjestelmä siirtää vaihteen päälle.
Sähköisessä vaiteensiirrossa kannattaa opetella oman laitteen toimintatapa. Kaikissa järjestelmissä on pienoinen viive. Jos nopeassa tilanteessa alkaa vatkata vaihdevipua edes-takaisin, saattaa sähköinen järjestelmä ottaa siirtoja muistiin ja vaihdella vaidetta edes-takaisin vaikka vaihdevipuun ei ole koskettu hetkeen. Olen nähnyt tälläisen tapauksen rantautumisvaiheessa, jolloin hermostunut kuski ajoi päin laituria.vivussa on ollut totuttelemista siinä, että vipua siirrettäessä vaihteelle alkaa kierrokset koneessa nousta nopeasti, jos siirtää vipua vähänkään liian pitkälle. Vivustosta puuttuu se vaijerisysteemin "löysä" ennen kierrosten nousua (ainakin omassa veneessäni).Joskus on tullut työnnettyä vipua liikaa ja kun sitten nopeasti yrittää laittaa pakin päälle, saattaa sama liian pitkä liike pakille aiheuttaa todella äkäisen pakituksen (varsinkin jos on tarpeeksi tehoa perälaudalla). Sähköinen systeemi on ihan ok, mutta totuttelemista se vaatii ja rauhalliset liikkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667