Hei,
kuinka usein teidän kotipaikkakunnillanne on neuvolakäyntejä? Raskauteni on raskausviikolla 26 ja olen tähän mennessä käynyt kaksi kertaa ultrassa ja kaksi kertaa neuvolassa. Ensi viikolla minulla on ensimmäinen lääkärikäynti edessä. Itse odotan nyt esikoistani ja minusta neuvola/lääkärikäyntejä saisi olla hieman enemmän. Viimeksi kun kävin neuvolassa, niin rauta-arvot olivat tippuneet 104 edelliskerrasta jolloin ne olivat 143. Jos neuvolakäyntejä olisi hieman useammin, niin ehkä olisin tajunnut alkaa syömään rautaa puutokseen. Ensimmäinen käynti oli viikolla 8 ja toinen viikolla 22.
Lisäksi neuvolatäti pohti, että ehkä yksi lääkärikäynti olisi riittävä koko raskauden aikana, kun muuten raskaus on mennyt hyvin. Miten usein teidän paikkakunnilla on noita käyntejä? Itse asun Helsingissä, joten luulisi resursseja löytyvän vähän enemmän.
Kuinka usein neuvolakäyntejä
20
5316
Vastaukset
- -emmu-
Vantaalla ja mulla on neuvolakäyntejä terveydenhoitajalla ollut alussa n.7 viikon välein, rv 30 eteenpäin kahden viikon välein ja rv 36 eteenpäin kerran viikossa. Neuvolalääkärillä käyntejä ollut kolme, rv 11, 27 ja 36. Ensimmäinen neuvolakäynti oli rv 9. Yhteensä olen käynyt nyt 10 kertaa terveydenhoitajalla neuvolassa ja kolme kertaa neuvolalääkärillä ja tietenkin kaksi ultraa ollut kätilöopistolla, mutta niissähän ei muuta tehty kuin vauvaa katsottiin ja mittailtiin :) Nyt siis rv 40 4 ja tänään oli viimeisin neuvolakäynti, saa nähä kerkeänkö vielä ensi viikolla :)
- -emmu-
vielä, että itsellänikin esikoinen tulossa. Ja kuten tuossa alempi oli kirjoittanut, kyllästymiseen asti neuvolassa saa kyllä lopussa juosta :D
- juttu,
Asun itsekin helsingissä, viikkoja pari enemmän ja noiden käyntien lisäksi oli yksi lääkärikäynti ensimmäisen neuvola-ajan tietämillä.
Olen samaa mieltä siitä, että tuossa ultrien välissä pitäisi edes tarjota mahdollisuutta yhteen käyntiin. Mutta toisaalta onko järkeä juoksuttaa odottavaa äitiä terveyskeskuksessa ns. "turhaan", siis jos kaikki on mennyt hyvin? Itse koin yhden neuvolan, yhden lääkärin ja yhden ultran aivan riittäväksi alkupuoliskolle. Alkuraskaudessa ei kovin moni käynti edes ole tarpeellinen, mitä vähemmän viikkoja on takana, sitä rajallisemmat on keinot jos ongelmia ilmenee (ja toisaalta, jos niitä on ne ovat todennäköisimmin naistenklinikalla hoidettavien sarjaa).
http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiysneuvonta/Neuvolak_yntien m__r_
Plus perhevalmennukset päälle. Tuon mukaan sitten viimeisellä kolmanneksella ehtii kyllä käydä kyllästymiseen asti :) - tästä syystä
Itse 26. viikolla ja käynyt kolme kertaa neuvolassa ja kerran lekurilla, viikko sitten. Mitä siellä neuvolassa turhaan ramppaamaan, mutta toisaalta seuraavat varmaan yleisestikin esim. mielen hyvinvointia eikä pelkästään fyysistä. Hyvähän se että katsotaan päälle sen verran, varsinkin nyt kun lukee näitä uutisia perhesurmista yms., kyllä tuollaisia perheongelmia voi tulla esiin neuvolassa ja niihin voidaan puuttua.
Neuvolakäynnit tihentyvät sitten loppua kohti.
Tuota lekuria olisin vain toivonut aikaisemmaksi. Nytkin se oli kuulemma vain siksi, kun Hb oli laskenut 86:een eikä ole siitä paljoa noussut raudan syönnistä huolimatta. Eka neuvolassa v. 7 minua askarrutti D Ja B12 vitamiinitasoni kasvissyöntini vuoksi, sekä kilpirauhasarvoni vajaatoiminnan oireiden vuoksi. Neuvolatäti sanoi vain silloin, että keskustele näistä sitten lääkärin kanssa (tarvitaan lähete labraan). En voinut tietää, että eka leku menee 25. viikolle! Nyt sitten tuli valitusta, että nämä arvot olisi pitänyt selvittää aikaisemmin, kun nyt raskaus on jo yli puolenvälin, ja esim. hoitamaton kilpparin vajaatoiminta voi olla sikiölle haitallinen. Nyt sitten odottelen tuloksia, toivottavasti kaikki ok.
- .........
mulla menossa viikot 30 ja olen käynyt neuvolassa säännöllisesti ja sen normaalin verran mitä muutkin käyvät..noin viiokolta 6 lähtien kerran kuussa, kolme lääkäri neuvolaa ollut ja kaksi ultraa..nyt neuvolat alkavat 2 viikon välein..
- Hämmästelevä
Itsestänikin tuntuu ihan uskomattomalta, että noin vähän neuvolakäyntejä. Luulin, että Keravalla säästetään kun olen käynyt "vain" joka viides viikko neuvolassa ja nyt kun suositusten mukaan pitäisi kahden viikon välein käydä (olen nyt rv30 5) niin olen saanut aikoja vain kolmen viikon välein. Ultriakin on ollut "vain" kaksi kun kuulemani mukaan joissain kunnissa ultra joka neuvolakäynnillä (siis kerran kuussa).
Minullakin ensimmäinen raskaus ja kaikki mennyt erittäin hyvin, mutta minusta neuvolakäynneistä on ollut suuri apu ja etenkin huojennus mielelle kun tietää kaiken varmasti myös olevan hyvin. Ja siellähän aktiivisesti seurataan ettei esim. sokerit kohoa tai ilmene raskausmyrkytyksen oireita.
Ihan kuin Helsinki jättäisi odottavat äidit heitteille! :( Toivottavasti aloittajalla hyvä tukiverkko josta saada neuvoja ja tukea raskauteen.
- MinDi84
Mietityttää tuo neuvolakäyntien määräsi. Mutta jokaisessa kunnassa on omat suosituksensa ja tarvittaessa saat varattua lisää neuvola aikaa jos tuntuu siltä ainakin meillä täällä kaakonsuunnalla.
Olen itse nyt viikolla 21. Olen käynyt joka kuun alkupuolella terveydenhoitajalla neuvolassa 8 raskausviikosta lähtien. Lisäksi on ollut viikoilla 12 ja 21 ultratutkimukset ja kerran olen lääkärillä käynyt. Seuraava neuvolakäynti on parin viikon kuluttua. Ja sen jälkeen alkaa tihentyä nuo terveysden hoitajan käynnit 2-4 kertaan kuukaudessa loppua kohti tihentyen...- annabelle
Hei! Minäkin odotan esikoistani ja tosiharvassa ovat neuvolakäynnit! Kävin ensimmäisellä neuvolakerralla rv 7 paikkeilla ja seuraavan kerran minulla on neuvola rv 22 paikkeilla, eli väliin jää aika monta kuukautta! Eikä mitään hemoglobiineja sun muita ainakaan ensimmäisellä kerralla tutkittu, vain verenpaine. Lääkärikäyntikin edessä vasta tuon rv 22 jälkeen joskus. Asun Helsingissä, neuvola sijaitsee Munkkiniemessä. Itse voin hyvin, mutta hieman mietityttää miten neuvolakäyntien määrä vaihtelee niin hurjasti riippuen neuvolasta!!
- sairaanhoitaja_santtu
annabelle kirjoitti:
Hei! Minäkin odotan esikoistani ja tosiharvassa ovat neuvolakäynnit! Kävin ensimmäisellä neuvolakerralla rv 7 paikkeilla ja seuraavan kerran minulla on neuvola rv 22 paikkeilla, eli väliin jää aika monta kuukautta! Eikä mitään hemoglobiineja sun muita ainakaan ensimmäisellä kerralla tutkittu, vain verenpaine. Lääkärikäyntikin edessä vasta tuon rv 22 jälkeen joskus. Asun Helsingissä, neuvola sijaitsee Munkkiniemessä. Itse voin hyvin, mutta hieman mietityttää miten neuvolakäyntien määrä vaihtelee niin hurjasti riippuen neuvolasta!!
Itse nyt rv 30 0 ja neuvolakäyntejä ensin rv 10, sitten rv 22 ja eka lääkärikäynti oli rv 26. Seuraava neuvola on rv 33. Kaikissa käynneissä on ollut eri terveydenhoitaja, joten mitenkään henkilökohtaista palvelua en ole saanut. En ole ikinä edes nähnyt omaa terkkariani.
Hemoglobiini otettu silloin alussa yleisten verikokeiden yhteydessä. Oli 123, nyt voi olla mitä vaan. Ei mitään tietoa hemoglobiinista siis.
Lääkärikäynnin yhteydessä piti ITSE mitata verenpaine, paino ja katsoa pissasta proteiini ja sokrut. Mielestäni jopa vaarallista toimintaa sinänsä, että kaikki eivät varmasti osaa laittaa esim. rr-mittarin mansettia oikein. Kun varasin seuraava neuvola-aikaa, kysyin että mittaanko taas itse ed. mainitut asiat, vastaus oli, että mittaa vaan, niin käyntiin menee vähemmän aikaa! Tuli todella sellainen olo, että terkkari haluaa vain nopeasti eroon asiakkaista.
Tämä on toinen raskauteni ja ekassa raskaudessa oli varmaan n. 14 neuvolakäyntiä. Itse en ole ikinä ollut "neuvolassajuoksija", eli ihmistyyppiä, joka tykkää käydä neuvolassa, mutta onhan tämä kyllä aikamoista menoa nykyään. Onneksi itse olen hyvinkin perillä ammattini puolesta raskauteen liittyvissä asioissa, enkä koe tarvitsevani neuvolan neuvoja, mutta monella muulla voi olla suuriakin ongelmia ja näin harvoilla väleillä ne kyllä jäävät täysin huomiotta!
Ja Helsingissä siis tämäkin! Länsipuolella.. - sandrasusanna
annabelle kirjoitti:
Neuvolani sijaitsee Töölössä ja "virallisia" käyntejä ainakin alkuraskauden aikana tosi harvassa: eka kerta 8. viikolla ja seuraavaa hoitaja tarjosi vasta 24. viikolle. Minua asia kummastutti ja sanoin, että iäkkäänä (41 v) ensisynnyttäjänä haluan ehdottomasti käynnin myös ennen kesäloman alkua. Siihen suostuttiin ja sain ajan 18. viikolle. Onhan äidin terveydentilan seuraaminen raskauden aikana todella tärkeää myös vauvan terveyden kannalta. Harkitsin välillä yksityistä äitiysneuvolapalvelua, mutta lähipiirissäni on onneksi alan ammattilaisia, joilta on saanut sitä henkistä tukea, mitä terveydentilan seurannan lisäksi neuvola tarjoaa.
- 1. odotus
Kävin viime viikolla 1. kerran neuvolassa, seuraava käynti olisi joskus elokuussa, mutta hoitaja antoi oma-aloitteisesti ylimääräisen ajan juhannuksen jälkeen, kun minulla on ollut keskenmeno, jotta voitaisiin kuunnella sydänääniä.
Välissä ovat niskapoimu-ultra ja rakenneultra sekä veriseerumikoe, koska olen 40 v. Painoakin on vähän liikaa, joten iän ja painon takia tänään tuli myös kutsu raskausdiabetekensen seuranta- ja ehkäisyryhmään.
Kävin verikokeessa, muistaakseni hemoglobiini- ja normaalit sukupuolitautikokeet, jotaka hoitajan mukaan otetaan kaikilta. Verenpainetta yritettiin mitata, mutta hermostun siinä aina niin paljon, että ensin lukemaa ei saada ollenkaan ja seuraavakin oli koholla, joten hoitaja kehotti tulemaan itse mittaamaan omasa rauhassa joku päivä. Jos lukemat ovat koholla, pitää ilmoittaa hoiajalle. Virtsakoeputketkin pitäisi viedä viimeistään ensi viikolla.
Hoitaja pahoitteli, että käyntejä on vähennetty Helsingissä paljon viime vuosina, ihan taloudellisista syistä. Kesällä labra on kuukauden kiinni, joten Mariaan tai Kivelään täytyy mennä labroihin, jos osuisivat sille aikavälille, lisäksi neuvolan hoitajille ei oteta kesäsijaisia. Taloudellisen tilanteen pahetessa tilanne tuskin paranee lähivuosina. HUSin alueella karsitaan neuvolatoiminnasta ja synnytysosastoista, lähetetään nopeasti kotiin jne. Helsingin talous on luisumassa sellaista vauhtia alaspäin, että resursseja karsitaan rankalla kädellä.
Keskenmenon jälkeenkään en päässyt HUSiin jälkitarkastukseen, vaikka vuoto jatkui seitsemän viikkoa tyhjennyslääkkeiden ottamisesta. Kehottivat vain odottelemaan jollei kipuja ole tai menemään yksityiselle. Menin lopuksi yksityiselle, josta sain lääkkeet vuodon lopettamiseksi, kohtu oli tyhjentynyt, mutta hormonit olivat ilmeisesti sen verran sekaisin, että vuoto vain jatkui. Lääkäri ihmetteli julkisen puolen asennetta.
Aiemmin minulla oli myös kohdun ulkoinen raskaus, sairaalasta saamissani ohjeissa kehotettiin ehdottomasti seuraavassa raskaudessa hakeutumaan ultraan 7. viikolla, jotta raskauden sijainti voidaan varmistaa aikaisessa vaiheessa. Ultraan piti kuitenkin mennä yksityiselle... - minä..
Lahdessa kun esikoistani odotin oli neuvolakäynti kerran kuukaudessa ja lopussa 2 viikon välein ja sitten viimesillä viikoilla kerran viikossa. 3 lääkärikäyntiä ja 1 ultra noiden lisäksi.
- asun
ja mulla ainakin on neukkukäyntejä noin kerran kuussa ja lääkäreit on vissiin kolme eli alku raskaudessa, keskivaiheillla ja sit lopussa. ultria on kaks(oon joutunu kyllä käymään kolmesti) ja sit on vielä viikolla 36 synnytystapa arvio enssynnyttäjillä.
- riskiraskaus
Minä olen 40 vuotias odottaja, ja aikaisemmissa raskauksissa on ollut jos minkälaista ongelmaa. Eli kyseessä on riskiraskaus, ja ekalla neuvolakäynnillä mainittiin, että seuranta on ikäni vuoksi tiiviimpää kuin aikaisemmissa raskauksissa. Ja pah! Esikoista odottaessani (olin 29v) kävin neuvolassa 4 viikon välein ja lääkärintarkastuksia oli 3. Nyt käyn neuvolassa 4-6 viikon välein ja lääkärintarkastuksia on vain 2.
Jotta mitenkähän täälläpäin nuoremmilla odottajilla on nuo neuolakäynnit? - .................
Eräässä pienessä nimeltämainitsemattomassa kunnassa täällä Pohjois-Pohjanmaalla käyntejä on 30. viikolle asti kerran kuussa, sen jälkeen kahden viikon välein ja lopussa (en muista miltä viikolta alkaen) kerran viikossa. Lääkäritarkastuksia oli 3 kertaa esikkoraskaudessa. Itse olen nyt kakkosraskauden puolessa välissä ja ehtinyt käydä neuvolassa ym. käynneillä 5 krt.
Täällä neuvolaan pääsee suositusten mukaisesti, eli kaikki suositusten mukaiset käynnit. Jos jossakin neuvolaan pääsee harvemmin, silloin suositukset eivät täyty vaan säästetään. Näistä voi säästää, sillä ovat vain suosituksia, eivät pakollisia järjestää.- .................
Puhuin siis raskauskuukausista, en kalenterikuukausista. Täällä siis neukkuun pääsee sen 4 viikon välein.
- kaikki mammat...........
Ja täälä meillä,pienessä kylässä Pohojanmaalla,käyrhän neuvolas noin joka neljäs viikko,viikkoohin 28 ja sitte menhän joka toinen viikko jonsei mitään traumoja tuu.Ittelläni on kolomas tulos,laskettu elokuun 20 päivä,ja pitää käyrä ekstra kontrollis ku ei meinaa tua vatta kuulemma kasvaa käyrien mukaasesti.Vaikka painoa on tullu lisää ja vauva potkii kovasti etten mä nyt usko että mitään häikkää olis.Onhan se hyvä käyrä lekurillakin orotuksen aikana,mut kait niillä on joka paikkakunnalla eri säännöt,meillä ainakin tuntuu olla aika tärkiää tämä orotuksen aikaanen vointi ja ohan se ihan hyvä vaikka joskus pakkaa kyllästyttämhän ku joka pikkuasiasta kyselhän.Hyvää kesän orotusta kaikille mammoolle,voirhan paksusti vaan :)
- kolmatta odotan.
suomessa saa nykyään kaikkialla kaksi ultraa. ei ole pakollisin. rv 10-12 ja rv 18-21. siis np ja rakenne.
neuvolassa käydään noin kuukauden välein alussa rv 30-34 asti. minä joudun käymään nyt kahden viikon välein kun niin paljon supistuksia. rv 34 jälkeen käydään useimmin. lääkärin käyntejä on kolme. alussa jossain rv 15-16, rv 25-28. ja loppussa rv 36-38. jos menee yli LA niin pääsee usein uudestaan vielä lääkärille.
sano neuvolassa et haluat käydä useimmin .....- satakunta
Eli itse olen kans ensimmäistäni odottava äiti.
Neuvolakäyntejä oli minulla rv 8, ja np ultrarv 11 ja rv 16 terveydenhoitaja, rakenne ultra rv 20, rv 24 terveydenhoitaja, rv 28 lääkäri ( tarkastus onko paikat kiinni ym), nyt vaihdoin paikkakuntaa ja menossa rv 31 terveydenhoitajalle...sitten en tiedä miten käyntejä on...mutta eikö ne joka paikassa ole 36vko jälkeen et joka vko... edellisellä paikkakunnalla oli lääkäri vko 34.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️932109Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671557YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741329Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2391214- 731180
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan881096Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511041Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2521006Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51926Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88901