Volvon ilmanputsari

casper*

Kone on volvo AQAD 41 vm -88 ja vene marino 8000.
Viime kesänä alkoi ilmanputsari mennä tukkoon jo 20-30 tunnin ajon jälkeen. Siis kierrokset laski ja vaihdoin putsarin niin taas alkoi ottaa kierrosta. Aikaisemmin olen kerran vuoteen vaihtanut putsarin eikä tuota ongelmaa ole ollut, joten ilman saatavuuteen ei pitäisi ollut tullut mitään muutosta. Liekö turbo sökönä/aikansa elänyt ? Näin paikallinen volvon mies epäili ? Eli kauppas vaihto turboa. Kerran olen turbon huolletttanut about 10 v sitten.

18

4094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentaman007

      Ei vika välttämättä ole turbossa, vaan kampikammion "huohotus" joka sijaitsee turbon vieressä puhaltaa öljyhöyryt jotka tukkii ilmaputsarin. (uusimmissa koneissa huohotus erilainen) koeta täyssynteettistä öljyä, höyryää kuumana vähemmän. Jotkut laittaneet letkun kampikammion suodattimesta ilmanpuhdistajan kanteen, imee höyryt suoraan imuilmaan.

      • Casper*

        Miksi se vasta nyt on alkanut sitä tehdä..ei aikaisemmin...tosin on se putsari aika likanen syksyllä ollut, muttei kierokkiin ole vaikuttanut


    • kuluu

      jos on kone ruvennut kulumaan nin se huohutus myös lisääntyy

    • Tihentäkää huoltovälejä ja ...

      Tihentäkää huoltovälejä ja laatua vaihtoon ja varaosiin.

      • minor700

        sisäänotto on peräpeilissä,silloin on murheita imanpuhdistajan filtterin kanssa,kun kaikki pakokaasut imetään sisään?


    • AD41

      Mites tuo kampikammion huohotus suodatin? Volvo myöntää itsekin että siinä on suunittelukäpy kun huohotus suodatin ja ilmanputsari on aivan vierekkäin. Eli tuleeko sieltä paljon öljysymua läpi. Näkyy niin että ilmansuodatin mustuu nopeasti. Olet varmaan vuosittain tuon kampikammion suodattimen vaihtanut?
      Jos sieltä tulee paljon tavaraa läpi niin se kertoo että koneessa ei kaikki ihan tervettä, alkaa puhaltaa paineita kampikammioon, väljyyttä sylintereissä, männänrenkaissa tms.

    • tuore AD41B omistaja

      Moi
      ostin äskettäin veneen jossa on volvon kyseinen kone vuosimallia -90 ja ajotunteja on noin 600h.

      Mistä löytyy huolto/korjaus opas, niin osaisi sitten itse tehdä tarvittavat vuosihuollot ja pikkukorjaukset.

      Jos jollakin on paperiversio niin kopiosta olisin valmis maksamaan, jos ei originellia ole myynnissä.

      • ____omistaja

        Minulla on Vm -87 ja tunteja noin 1400. Vuosihuolto itsetehtynä on suurinpiirtein
        -öljynsuodattimen ja öljyn vaihto, syksylla, tarvike suodatin
        -merivesi suodattimen puhdistus.
        -meriveden tyhjennys järjestelmästä syksyllä.
        -ilmanpuhdistimen vaihto keväällä, tarvikesuodatin
        -polttoainesuodatin ,keväällä, tarvike.
        -polttoainepumppun suodattimen puhdistus
        -kampikammion huohotus suodatin tarpeen vaatiessa.
        -jäähdytysjärjestelmän sinkit, tarvittaesa.
        -Vetonivelpalje, joka toinen vuosi
        -pakokaasupalje tarvittaessa.
        -vetolaitteen öljyt keväällä, tarkistus syksyllä.
        -vetolaitteen sinkit tarvittaessa.


      • JRxxx

        Volvon sivuilta, siellä on pdf-muodossa melko kattavasti manuaalit. En ole varma löytyykö suomenkielistä, mutta englanniksi ja ruotsiksi ainakin.


      • Säynäinen
        ____omistaja kirjoitti:

        Minulla on Vm -87 ja tunteja noin 1400. Vuosihuolto itsetehtynä on suurinpiirtein
        -öljynsuodattimen ja öljyn vaihto, syksylla, tarvike suodatin
        -merivesi suodattimen puhdistus.
        -meriveden tyhjennys järjestelmästä syksyllä.
        -ilmanpuhdistimen vaihto keväällä, tarvikesuodatin
        -polttoainesuodatin ,keväällä, tarvike.
        -polttoainepumppun suodattimen puhdistus
        -kampikammion huohotus suodatin tarpeen vaatiessa.
        -jäähdytysjärjestelmän sinkit, tarvittaesa.
        -Vetonivelpalje, joka toinen vuosi
        -pakokaasupalje tarvittaessa.
        -vetolaitteen öljyt keväällä, tarkistus syksyllä.
        -vetolaitteen sinkit tarvittaessa.

        Löytyisi irrotusohjeet vetarille ja palkeiden vaihto-ohjeet. Nivelkin ravistaa, joten senkin irrottamiseen olisi mukava saada ohje, että ei tartte ruveta soveltamaan.


      • Säynäinen kirjoitti:

        Löytyisi irrotusohjeet vetarille ja palkeiden vaihto-ohjeet. Nivelkin ravistaa, joten senkin irrottamiseen olisi mukava saada ohje, että ei tartte ruveta soveltamaan.

        - irroita vahteensiirtimen suojakansi (löysää ylä ruuvia ja ruuvaa alempi kokonaan pois.
        - irroita vaihteensiirtimen ja vaihdekaapelin välissä oleva nippa vaihteensiirtimestä (sokka ja prikka)
        - irroita nippa vaihdekaapelista (vastamutteri ja itse nippa)
        - irroita ohjauspussla (kaksi kuusiokolopulttia) ja vedä se irti ruuvaalla kaksi pulttia puslan peinempiin reikiin (muistaakseni M 8 kierre), paina "ohjauskypärä" pois tieltä.
        - irroita powertrim-sylinterien tappien sokat ja poista tapit.
        - nosta vetolaite ylös, kannattaa avata pakkilukko jolloin powertrimmin kiinitysosa jää alas (enemmän työskentelytilaa), MUISTA HUOLEHTIA ETTÄ VETOLAITE EI VOI PUDOTA ALAS, MUUTEN SINULLA EI OLE ENÄÄN SORMIA!
        - irroita vaihdekaapelin kiinnityslevy (kaksi pulttia.
        - irroita vesiletkun ja pakokaasupalkeen klemmarit ja väännä letku ja palje irti vetolaitteesta.
        - laske vetolaite alas.
        - irroita vetonivelen palkeen klemmari ja paina palje irti vetolaitteesta.
        - irroita vetolaitteen ripustustappien lukituspultit (kaksi kuusiokolopulttia).
        - tue vetolaite evän alta siten että se ei voi pudota.
        - irroita vetolaitteen ripustustapit lyömällä ne sisään, vetolaitetta päin (edellyttää ohjauksen kääntämistä ensin toiseen ja sitteen toiseen äärilaitaan).
        - vedä vetolaite pois paikoiltaan.

        Nivelyksikkö on kiinni joko neljällä kuusiokolopultilla tai neljällä torx-pultilla (riippuu vetolaitteen iästä). Yksikkö lähteen pulttien irroittamisen jälkeen helposti irti, kevyt naputtelu kumivasaralla riittää. Huomioi että nivelyksikön ja ylävaihteiston välissä on hiuksenpaksuisia metallilevyjä. Ne on muistettava asentaa kasauksen yhteydessä koska muuten rataspaineen muuttuvat. Itse nivel on kiinni yhdellä pultilla.

        Toivottavasti on jotain apua :)


      • Säynäinen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        - irroita vahteensiirtimen suojakansi (löysää ylä ruuvia ja ruuvaa alempi kokonaan pois.
        - irroita vaihteensiirtimen ja vaihdekaapelin välissä oleva nippa vaihteensiirtimestä (sokka ja prikka)
        - irroita nippa vaihdekaapelista (vastamutteri ja itse nippa)
        - irroita ohjauspussla (kaksi kuusiokolopulttia) ja vedä se irti ruuvaalla kaksi pulttia puslan peinempiin reikiin (muistaakseni M 8 kierre), paina "ohjauskypärä" pois tieltä.
        - irroita powertrim-sylinterien tappien sokat ja poista tapit.
        - nosta vetolaite ylös, kannattaa avata pakkilukko jolloin powertrimmin kiinitysosa jää alas (enemmän työskentelytilaa), MUISTA HUOLEHTIA ETTÄ VETOLAITE EI VOI PUDOTA ALAS, MUUTEN SINULLA EI OLE ENÄÄN SORMIA!
        - irroita vaihdekaapelin kiinnityslevy (kaksi pulttia.
        - irroita vesiletkun ja pakokaasupalkeen klemmarit ja väännä letku ja palje irti vetolaitteesta.
        - laske vetolaite alas.
        - irroita vetonivelen palkeen klemmari ja paina palje irti vetolaitteesta.
        - irroita vetolaitteen ripustustappien lukituspultit (kaksi kuusiokolopulttia).
        - tue vetolaite evän alta siten että se ei voi pudota.
        - irroita vetolaitteen ripustustapit lyömällä ne sisään, vetolaitetta päin (edellyttää ohjauksen kääntämistä ensin toiseen ja sitteen toiseen äärilaitaan).
        - vedä vetolaite pois paikoiltaan.

        Nivelyksikkö on kiinni joko neljällä kuusiokolopultilla tai neljällä torx-pultilla (riippuu vetolaitteen iästä). Yksikkö lähteen pulttien irroittamisen jälkeen helposti irti, kevyt naputtelu kumivasaralla riittää. Huomioi että nivelyksikön ja ylävaihteiston välissä on hiuksenpaksuisia metallilevyjä. Ne on muistettava asentaa kasauksen yhteydessä koska muuten rataspaineen muuttuvat. Itse nivel on kiinni yhdellä pultilla.

        Toivottavasti on jotain apua :)

        Luulenpa, että noin hyvillä neuvoilla onnistun.

        Kerrotko vielä, kun tunnut olevan ns. perillä oleva lähde, mikä osa kannattaa vaihtaa, kun pakkilukko ei pidä peruutettaessa. Tai pitää sitten,kin pistää vahteen pakin jälkeen vapaalle ja sitten heti takaisin pakille. Eka kerralla vetari hyppää aina ylös.


      • tuote AD41 omistaja
        ____omistaja kirjoitti:

        Minulla on Vm -87 ja tunteja noin 1400. Vuosihuolto itsetehtynä on suurinpiirtein
        -öljynsuodattimen ja öljyn vaihto, syksylla, tarvike suodatin
        -merivesi suodattimen puhdistus.
        -meriveden tyhjennys järjestelmästä syksyllä.
        -ilmanpuhdistimen vaihto keväällä, tarvikesuodatin
        -polttoainesuodatin ,keväällä, tarvike.
        -polttoainepumppun suodattimen puhdistus
        -kampikammion huohotus suodatin tarpeen vaatiessa.
        -jäähdytysjärjestelmän sinkit, tarvittaesa.
        -Vetonivelpalje, joka toinen vuosi
        -pakokaasupalje tarvittaessa.
        -vetolaitteen öljyt keväällä, tarkistus syksyllä.
        -vetolaitteen sinkit tarvittaessa.

        huoltovinkit olivat hyvin ja selkeästi listattu, kiitos vinkeistä. täytyy vielä tuo vetonivelten suojapalkeen vaihto harjoitella kun ennen on ollut sisämoottori tutumpi.


      • jatkaa
        tuote AD41 omistaja kirjoitti:

        huoltovinkit olivat hyvin ja selkeästi listattu, kiitos vinkeistä. täytyy vielä tuo vetonivelten suojapalkeen vaihto harjoitella kun ennen on ollut sisämoottori tutumpi.

        Paljekuminvaihto: irroita yläkulmavaihde, alä koko vetolaitetta. Vaihda samalla 2 O-rengasta ja suojaa O-renkaan ulkopuolelle(veteen) jäävät pinnat tiivisteliimalla. Tarvitset taipuisan letkuklemmari 'ruuvimeisselin'.


    • Minulla on muistikuva, että jossakin kotimaisessa venelehdessä (ehkä Venemestari) oli 1-3 vuotta sitten artikkeli jossa tehtiin huohotusjärjestelmän muutostyö Volvoon. Sen tarkemmin en valitettavasti muista, mutta varmaankin joku arvoisista foorumikumppaneista voisi tarkentaa.

      • Tähän

        Racorilta löytyy ratkaisu myös.


      • linkki keskusteluun

    • seittonen

      mihin ihmeeseen tarvitaan merellä ilmanputsaria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe