Kuinka usein kynnet leikataan?

foxfox

Älkää please vastatko, että sitten kun on tarvis, sillä minä en tiedä milloin on tarvis! En tiedä kuinka pitkä kynnen pitää olla. Koiralla mustat kynnet, ei niistä näe mitään ydintä läpi ja minusta tuntuu etten siksi uskalla leikata tarpeeksi paljon kerrallaan. Siksi lykkään leikkaamista ja sitten taas pelkään, että ne pääsee liian pitkiksi!
Onko jotain nyrkkisääntöä, kuinka pitkä kynnen pitää olla, tai milloin se on liian pitkä?

7

5173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeasti on

vaikea tarkkaan sanoa koska leikata, joillekin riittää kerran kuussa, joiltakin leikataan kerran viikossa.

Jos pelkäät leikkaavasi ytimeen, leikkaa vaikka milli joka toinen päivä, näin se ydin vetäytyy pikku hiljaa eikä ole vaaraa siihen osumiseen. Jotkut jaksavat viilallakin niitä koirien kynsiä hoitaa, silloin ei ole ytimen osumisen vaaraa.

Voit pyytää myös eläinlääkäriäsi näyttämään sinulle oikean pituuden ja kohdan mihin asti voi leikata.

Mutta, vaikka ylileikatusta kynnestä tuleekin hurjan paljon verta, siitä ei ole koiralle mitään vaaraa. Ensiavuksi kynteen voi tupata vaikka perunajauhoja joka tyrehdyttää vuodon. Pesee ja kuivaa vaan tassun hyvin ja antaa olla, sulkeutuu kyllä omia aikojaan vaikka kestääkin tovin.

• Maddja

Niin kuten edell. oleva sanoi, on vaikea tietää millon pitää leikata ja kuinka paljon kerralla! Koska yksilökohtaista!

Mutta itse leikkaan kerta viikossa muutaman millin pois, koska pelkään leikkaavani ytimeen!

• ainakin silloin
        Maddja kirjoitti:

Niin kuten edell. oleva sanoi, on vaikea tietää millon pitää leikata ja kuinka paljon kerralla! Koska yksilökohtaista!

Mutta itse leikkaan kerta viikossa muutaman millin pois, koska pelkään leikkaavani ytimeen!

liian pitkät, kun ne osuvat maahan koiran seistessä normaalisti suorana. Joku on sanonut, että taskulampulla voi katsoa mustia kynsiä, silloin niistä näkee ytimen...

• "liian pitkä kynsi"?
        ainakin silloin kirjoitti:

liian pitkät, kun ne osuvat maahan koiran seistessä normaalisti suorana. Joku on sanonut, että taskulampulla voi katsoa mustia kynsiä, silloin niistä näkee ytimen...

Elikkäs miksi liian pitkä, ja pitkä mihin?
        Onko koiralle jotain haittaa pitkistä kynsistä? Miksi on niin tarkkaa? Eihän luonnossakaan eläimet leikkaile kynsiään ja hyvin pärjäävät.

• 1 labbis
        "liian pitkä kynsi"? kirjoitti:

Elikkäs miksi liian pitkä, ja pitkä mihin?
        Onko koiralle jotain haittaa pitkistä kynsistä? Miksi on niin tarkkaa? Eihän luonnossakaan eläimet leikkaile kynsiään ja hyvin pärjäävät.

Ovat vapaana jatkuvasti koira on pääasiassa "paikoillaan" jolloin sen kynet eivät kulu riittävästi.Kynnet menevät mutkille jos niitä ei leikata säännöllisesti liian pitkäksi päässyt kynsi on vaikea korjattava.Ei saa päästää kärkeä taittumaan liikaa kynnen kärki alkaa "kantamaan" ei leikkaa liikaa vaan vähän ja säännölisesti mustan kynnenkin osaa leikata kuin ei ota liikaa.Myöskin luonnossa vapaana olevien eläinten elinikä on lyhyt.

• täytyypi

Kynsiä täytyy leikata, koska koiralla ne ei kulu samoin kuin esim. luonnossa elävällä sudella joka on liikkeessä paljon enemmän ja täten kynnet kuluvat.

Jos koiran kynsiä ei leikkaa, eivätkä ne kulu itsestään tai koira ei itse pure niitä, ne kasvavat liian pitkiksi ja kun ne ovat liian pitkät ja osuvat maahan ne nostavat varpaita ja aiheuttavat pidemmän päälle kipuja raajoihin ja selkään.

• dallun 5,5kk omistaja

minulla on 5,5kk ikäinen dalmatian koiran pentu ja minulle on neuvottu että noin viikon tai kahden välein mutta kaksi viikkoa on maksimi väli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe