Askarrutti tämä asia, kun oon katsellut muita ryhmässäni treenaavia ja alan ammattilaisia. Oon 195cm pitkä ja painan jotain 97kg, ja suurin osa muista thai-nyrkkeilijöistä on rutkasti lyhyempiä ja painavat paljon vähemmän, olenko liian "iso" lajiin? En ole lihava enkä ylipainoinen lainkaan, suurin osa painostani on tullut punttisalilta ja pituudesta.
Lajinhan ovat alunperin keksineet pienikokoiset aasialaiset, ja liikkeet (potkut, lyönnit, torjunnat...) ovat kevyt-vartaloisten suunnittelemia.
Liian painava lajiin?
4
1380
Vastaukset
- suuresta koosta
aiheutuva haittapuoli, jonka minä keksin, on varmaan se, että jos kisauraa suunnittelet, niin tällä hetkellä voi olla aika vaikeaa saada matseja, kun muita isoja poikia on niin vähän.
Muuten en ole koskaan kuullut, että thainyrkkeilytekniikat olisivat suunniteltu jotenkin vain pienikokoisia varten tai että ne olisivat soveltumattomia suurikokoisille. Pikemminkin päinvastoin: koska thainyrkkeilyssä on taktiikkana hakea enemmän vahvoja yksittäisiä tekniikoita, se sopii hyvin isoille miehille.- AndyS
Siis kyllähän ison äijän on vaikeampi saavuttaa hyvä tekniikka. Ensinnäkin isoa kehoa on vaikeampi koordinoida ja toiseksi koon takia vastustajat eivät pysty kuittaamaan yhtä hyvin virheisiin. Tuloksena virheet korjautuvat hitaammin. Siksi harvoin näkee kovin hyviä isoja äijiä.
- osittain samaa mieltä
AndyS kirjoitti:
Siis kyllähän ison äijän on vaikeampi saavuttaa hyvä tekniikka. Ensinnäkin isoa kehoa on vaikeampi koordinoida ja toiseksi koon takia vastustajat eivät pysty kuittaamaan yhtä hyvin virheisiin. Tuloksena virheet korjautuvat hitaammin. Siksi harvoin näkee kovin hyviä isoja äijiä.
Olen jostain syystä aina ajatellut että kamppailulajit vaativat jonkinnäköistä pelisilmää tai ottelusilmää, miksi sitä nyt sitten kutsutaankin, ja tekniikka ja muut pinnallinen puoli tulee vasta sen jälkeen, joista kaikista koostuu lopputulos. Tämä johtuu siitä kun olen nähnyt hieman vanhempien herrojen pyörittelevän mennen tullen nuorempia "kovassa kunnossa olevia" jannuna, ja huipulla nuo matsit taitaa muutenkin olla osittain taktikointia. Johon nimenomaan vaaditaan sitä pääkopan sisällä olevaa toimintaa.
Myöskin "uskaltaminen ja rohkeus" ovat tärkeällä sijalla, ja luulisin melkein 2 metrisellä olevan paremmat lähtökohdat kuin 170 senttisellä, etenkin aloittelijana. Tekninen puolihan tulee käsittääkseni vasta myöhemmin, vaikka sitä aletaan jo kursseilla mitä todeennäkösimmin harjoittelemaan. Tekniikka ei ole sen huonompaa isommilla kavereilla(mikäli vaan tarpeeksi harjoittelevat), se vaan saattaa näyttää hieman erilaiselta.
Ulottuvuutta löytyy, joka saattaa olla hyväksi tai haitaksi. Kehon koordinaatiosta voisin sanoa samaa, helkompi pienempi kokoisena hallita kroppaa, tottakai, mutta sekin on melko yksilökohtaista. - jorevetääpäähän
osittain samaa mieltä kirjoitti:
Olen jostain syystä aina ajatellut että kamppailulajit vaativat jonkinnäköistä pelisilmää tai ottelusilmää, miksi sitä nyt sitten kutsutaankin, ja tekniikka ja muut pinnallinen puoli tulee vasta sen jälkeen, joista kaikista koostuu lopputulos. Tämä johtuu siitä kun olen nähnyt hieman vanhempien herrojen pyörittelevän mennen tullen nuorempia "kovassa kunnossa olevia" jannuna, ja huipulla nuo matsit taitaa muutenkin olla osittain taktikointia. Johon nimenomaan vaaditaan sitä pääkopan sisällä olevaa toimintaa.
Myöskin "uskaltaminen ja rohkeus" ovat tärkeällä sijalla, ja luulisin melkein 2 metrisellä olevan paremmat lähtökohdat kuin 170 senttisellä, etenkin aloittelijana. Tekninen puolihan tulee käsittääkseni vasta myöhemmin, vaikka sitä aletaan jo kursseilla mitä todeennäkösimmin harjoittelemaan. Tekniikka ei ole sen huonompaa isommilla kavereilla(mikäli vaan tarpeeksi harjoittelevat), se vaan saattaa näyttää hieman erilaiselta.
Ulottuvuutta löytyy, joka saattaa olla hyväksi tai haitaksi. Kehon koordinaatiosta voisin sanoa samaa, helkompi pienempi kokoisena hallita kroppaa, tottakai, mutta sekin on melko yksilökohtaista.on se ny kumma ku pitää itkee täällä että oonko liian iso ja saanko heti turpaan
oot varmaan tottunu tappeleen jotain höyhensarjalaisia vastaan
oon 186 ja painan 100 ja eipä oo tarvinnu mitään mikkihiiriä vastaan tapella
ei muutaku muna kainaloon ja täysilläpäin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.605697- 1024821
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3902842Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s891345Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3391110- 65951
- 29928
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46876Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja108856Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52829