Mazda6 valoumpioiden vaihto

Valoa syksyyn

Katsastus edessä ja molempien valojen korkeussäätö rikki. Nyt kun joudun uusimaan molemmat umpiot, niin ajattelin ostaa samalla sellaiset joissa on sumuvalot. Mitähän lisänippeleitä tarvitaan?, ilmeisesti katkaisin ja rele. Onko tietoa toimiiko tuolla alkuperäisellä kytkimellä(takasumari), vai pitääkö ostaa uusi viiksi. Huollossa sanoivat sumuvalojen asennustarvikkeiden hinnaksi 400€.

23

5500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpaan...

      ..umpioissa olevet sumarit on ihan perseestä, niillä ei tee yhtään mitään, siis ei yhtään mitään.

      • harvoin

        kun täällä sumussa ja häiritsevässä sateessa ajellaan, eli varsinaiset sumarit ovat kyllä melko turhat varusteet.
        Kutosen sumarit ovat mainiot lisälähivalot ja näyttävät ihan "laillisiltakin". Ei ainakaan kukaan ole vilkutellut valoja syksy pimeällä nillä tietä valaistessa. Toisin kuin entisessä Astrassa, koko ajan joku välkky välkytteli vastaan ajaessaan niitä "turhaan" käyttäessäni.


    • edeltäjä

      Umpiossa olevat sumuvalot on vaan koristeena, koska ovat liian ylhäällä.

      Itselläni on gt aero ja alapuskurissa valot jotka sitten oikeasti auttavat sumussa, menevät siis sumun alle.

    • tyhjänpäiväisyydet

      Edellisistä väittäjistä huolimatta: ovat muuten parhaita ja parhaiten sijoitettuja "sumareita", mitä olemasssa on, nuo ylempänä olevat. Koska niitä harvemmin tarvitsee Suomen oloissa sumussa, vaan yleensä ovat tarpeen vesi/räntä/lumisateella, ja niiden kantama on sama kuin lähivalojen, mutta huomattavasti leveämpi. Nuo alas sijoitetuthan tekevät vain siihen muutaman metrin päähän sen kirkkaan alueen, koska niiden valokeilan on laskettava alas samassa suhteessa kuin lähivalojenkin. Ja se kun valo on valmiiksi melkein maassa kiinni, niin ei sillä ole minkäänlaista kantamaa. Nuo "sumun alle tunkeutumiset" on käytännössä yhtä tyhjän kanssa jeesustelua, kun niitä käytännössä tarvitsee sata kertaa useammin sateella kuin sumussa, Suomessamme.
      No, toki jos sitä paria hassua sumukertaa vuodessa varten pitää olla nimenomaan sumuvalot, niin alhaalla olevat on ok, mutta jos haluaa täyden hyödyn muullakin laillisesti käytettävällä tavalla, niin ylempänä parempi. Ja huomattavasti parempi. Alhaalla olevat on lähinnä niitä lasten leluja, jee mageen näköiset kattokaa hei mullon valot melkein kadun pinnassa kii, ja mullon tummennetut takasivulasitkii ja takakontti täynnä bassokajarii...

      • Mazdisti

        Ainakin pidän tummenetuista laseista->antavat suojaa aurinkoa vastaan->suojaavat sisustaa paahteelta,lämmöltä jnee...ja tekevät autosta paljon paremman näköisen.
        Ja kyllä musiikkia on ilo kuunnella kun on hyvät poppivehkeet Basso->itse olen todennut että eniten kuuntelen musiikkia juuri autossa.
        No toinen tykkää anopista ja toinen tyttärestä...


      • suuri ilo
        Mazdisti kirjoitti:

        Ainakin pidän tummenetuista laseista->antavat suojaa aurinkoa vastaan->suojaavat sisustaa paahteelta,lämmöltä jnee...ja tekevät autosta paljon paremman näköisen.
        Ja kyllä musiikkia on ilo kuunnella kun on hyvät poppivehkeet Basso->itse olen todennut että eniten kuuntelen musiikkia juuri autossa.
        No toinen tykkää anopista ja toinen tyttärestä...

        Jep, on ilo kuunnella musiikkia, kun kilometrin päässä kuuluu tulevan juuri tuollainen, tummennettuine sivulaseineen, sumuvalot päällä kirkkaalla kelillä, hitonmoisella bassonjytkeellä, kuskina se lippis väärinpäin päässä oleva finninaama. Ja kohta toinen...ja kolmas...ja kun itse on keskellä yötä kolmannessa kerroksessa pihan puolella makuuhuoneessa nukkumassa. Tai siis ainakin yrittämässä. Ja kuuluu se julmettu basson jumputus, sinne sisälle, pihan puolelle, keskellä yötä. Tykkään kyllä musiikista ja sen kuuntelusta, mutta sellaisesta, jonka voin itse valita ja kohtuullisena voimakkuutena. Ja saa muutakin kuulla kuin vain sen dumbbb- dumbb- dudumbbb-dudumbb- dudum- dudum-- Se on varmaan ilo ja suuri ilo. Yhdelle tai muutamalle siinä autossa. Viisisataakuusikymmentä muuta pakosta kuuntelijaa- no, mitäpä niistä väliä...


      • perille....

        ..umpio sumarit on niin saakutin huonot ja tökeröt, että jopa itse Masakin on älynnyt sijoittaa ne uusissa malleissaan takaisin sinne, minne ne kuuluvatkin. Jos näkö on sitä luokkaa, että moiset tarvitaan "lisävaloiksi", niin eiköhän olisi parasta vetää lippa silmille ja antaa muiden ajaa.


      • jakeluun..
        perille.... kirjoitti:

        ..umpio sumarit on niin saakutin huonot ja tökeröt, että jopa itse Masakin on älynnyt sijoittaa ne uusissa malleissaan takaisin sinne, minne ne kuuluvatkin. Jos näkö on sitä luokkaa, että moiset tarvitaan "lisävaloiksi", niin eiköhän olisi parasta vetää lippa silmille ja antaa muiden ajaa.

        Jep, "huonot" siinä mielessä että antavat enemmän, pitemmälle ja paljon laajemmalle alueelle valoa, kuin ne onnettomat alhaalla olevat tuikut, jotka tekevät siihen keulan eteen lyhyen kirkkaan lämpäreen. No, kuten sanottua, niinä kahtena päivänä vuodessa kun on sankkaa sumua suomessamme, niin ok, mutta vesi-, lumi- ja räntäsateella paljon hyödyllisemmät ovat nuo ylhäällä olevat.
        "Tökerötkin" ovat siinä mielessä, että ei ulospäin erotu ollenkaan, että autossa on sumuvalot (joita siis nimestä huolimatta saa lain kirjaimen mukaan käyttää myös sadekeleillä), jolloin ei ole lainkaan niin makeen näköistä ajella kylillä piiprallia pelkät alhaalla paistavat sumarit päällä.
        Ja "lisävaloina" käyttäminen- kas kummaa, kun niillä keleillä millä minäkin niitä käytän, niin tulee jostain syystä pirun paljon vastaan noita alhaalla paistavia sumareita käyttäviä, ja mitähän varten he silloin niitä käyttävät - etteivät vain haluaisi lisää valoa? Ja saavat sitä myös, muutaman metrin siihen keulan eteen... Mutta heidänhän ei tarvitse vetää lippaa silmille ja antaa muiden ajaa, vaikka tarkoitus ja tarve on juuri sama, mutta heillä vain huonommalla lopputuloksella. Mitähän varten niitä sitten sinne alaskaan asennellaan, jos ei käytettäviksi lisävalon saantiin niissä oloissa, missä laki sallii käytettäväksi.
        Ja mistähän johtuu, että kun ajelen tuolla pitkin teitä pimeinä iltoina ja öinä, ihan kuivalla ja hyvällä kelilläkin, niin tuleepa paljon vastaan niitä, joilla siellä tien pinnassa on ne sumutuikut palamassa. Sokeitako lie liikenteessä, ja mitä varten palanevat, ettei vaan "lisävaloina"? Ai niin, mutta alhaalla olevahan on sumuvalo, ja sitä voi käyttää kirkkaallakin kelillä, mutta se ei silti ole silloinkaan lisävalo, mutta ylempänä oleva vastaavissa oloissa muuttuukin lisävaloksi..
        Ja suuri osa rekkakuskeista lienee myös umpisokeita, koska heilläkin tuppaa kyseiset komistukset palamaan kelillä kuin kelillä. Katsoppa muutenkin huviksesi noita rekkojen keuloja, kaikki ammattikuskit ovat varmaankin tosiaan täysin sokeita, kun heillä on niitä lyhtyjä kahdeksat kappaleet siellä keulilla, ja vain siksi että saisivat lisää valoa sinne tielle. Miksiköhän tavan henkilöautoilija ei saisi ottaa kaikkea mahdollista valoa vastaavasti käyttöönsä, laillisista valoista lain sallimalla tavalla käytettynä?
        Mutta koska noissa ylhäällä olevissa on vain se näkyvyyden lisäys hyvä, ja alhaalla olevilla saadaan enemmän sitä näyttävyyttä autoon, silloinkin kun niitä ei käytetä mihinkään, on jopa itse Masakin taipunut ne usissa malleissaan sijoittamaan sinne alas. Suurelle osalle ne kun ovat vain sellaiset koriste-esineet, käytännön hyödystä viis, ja siitä koristeesta ollaan valmiit maksamaan.
        Mitäs varten sinä niitä sumareita sitten käytät, jos et saadaksesi lisää valoa? Ymmärrän kyllä harmistuksesi, kun olet huomannut omilla onnettomilla tuikuillasi olevan niin mitättömän hyödyn, ja toiset saavat vastaavasti paljon enemmän hyötyä ylempänä olevilla vastaavilla...


      • baxtor
        jakeluun.. kirjoitti:

        Jep, "huonot" siinä mielessä että antavat enemmän, pitemmälle ja paljon laajemmalle alueelle valoa, kuin ne onnettomat alhaalla olevat tuikut, jotka tekevät siihen keulan eteen lyhyen kirkkaan lämpäreen. No, kuten sanottua, niinä kahtena päivänä vuodessa kun on sankkaa sumua suomessamme, niin ok, mutta vesi-, lumi- ja räntäsateella paljon hyödyllisemmät ovat nuo ylhäällä olevat.
        "Tökerötkin" ovat siinä mielessä, että ei ulospäin erotu ollenkaan, että autossa on sumuvalot (joita siis nimestä huolimatta saa lain kirjaimen mukaan käyttää myös sadekeleillä), jolloin ei ole lainkaan niin makeen näköistä ajella kylillä piiprallia pelkät alhaalla paistavat sumarit päällä.
        Ja "lisävaloina" käyttäminen- kas kummaa, kun niillä keleillä millä minäkin niitä käytän, niin tulee jostain syystä pirun paljon vastaan noita alhaalla paistavia sumareita käyttäviä, ja mitähän varten he silloin niitä käyttävät - etteivät vain haluaisi lisää valoa? Ja saavat sitä myös, muutaman metrin siihen keulan eteen... Mutta heidänhän ei tarvitse vetää lippaa silmille ja antaa muiden ajaa, vaikka tarkoitus ja tarve on juuri sama, mutta heillä vain huonommalla lopputuloksella. Mitähän varten niitä sitten sinne alaskaan asennellaan, jos ei käytettäviksi lisävalon saantiin niissä oloissa, missä laki sallii käytettäväksi.
        Ja mistähän johtuu, että kun ajelen tuolla pitkin teitä pimeinä iltoina ja öinä, ihan kuivalla ja hyvällä kelilläkin, niin tuleepa paljon vastaan niitä, joilla siellä tien pinnassa on ne sumutuikut palamassa. Sokeitako lie liikenteessä, ja mitä varten palanevat, ettei vaan "lisävaloina"? Ai niin, mutta alhaalla olevahan on sumuvalo, ja sitä voi käyttää kirkkaallakin kelillä, mutta se ei silti ole silloinkaan lisävalo, mutta ylempänä oleva vastaavissa oloissa muuttuukin lisävaloksi..
        Ja suuri osa rekkakuskeista lienee myös umpisokeita, koska heilläkin tuppaa kyseiset komistukset palamaan kelillä kuin kelillä. Katsoppa muutenkin huviksesi noita rekkojen keuloja, kaikki ammattikuskit ovat varmaankin tosiaan täysin sokeita, kun heillä on niitä lyhtyjä kahdeksat kappaleet siellä keulilla, ja vain siksi että saisivat lisää valoa sinne tielle. Miksiköhän tavan henkilöautoilija ei saisi ottaa kaikkea mahdollista valoa vastaavasti käyttöönsä, laillisista valoista lain sallimalla tavalla käytettynä?
        Mutta koska noissa ylhäällä olevissa on vain se näkyvyyden lisäys hyvä, ja alhaalla olevilla saadaan enemmän sitä näyttävyyttä autoon, silloinkin kun niitä ei käytetä mihinkään, on jopa itse Masakin taipunut ne usissa malleissaan sijoittamaan sinne alas. Suurelle osalle ne kun ovat vain sellaiset koriste-esineet, käytännön hyödystä viis, ja siitä koristeesta ollaan valmiit maksamaan.
        Mitäs varten sinä niitä sumareita sitten käytät, jos et saadaksesi lisää valoa? Ymmärrän kyllä harmistuksesi, kun olet huomannut omilla onnettomilla tuikuillasi olevan niin mitättömän hyödyn, ja toiset saavat vastaavasti paljon enemmän hyötyä ylempänä olevilla vastaavilla...

        Taas tämä sama kaveri toistaa näitä juttujaan täällä. Harvoin näkee noin fanaattisia ihmisiä =D
        Miten jaksatkin puolustaa tuota kantaasi noin vahvasti kun kaikki ovat vastaan? Nauti sumareistasi miten haluat, mutta ei sinun ole pakko täällä yrittää todistella tuota asiaa.


      • vastaväittäjällä
        baxtor kirjoitti:

        Taas tämä sama kaveri toistaa näitä juttujaan täällä. Harvoin näkee noin fanaattisia ihmisiä =D
        Miten jaksatkin puolustaa tuota kantaasi noin vahvasti kun kaikki ovat vastaan? Nauti sumareistasi miten haluat, mutta ei sinun ole pakko täällä yrittää todistella tuota asiaa.

        Mielenkiintoista..fanaattista on siis se, jos joku kertoo tosiasiaa jostakin, mutta yllättäen ei olekkaan fanaattista, kun joku, pystymättä esittämään yhtään tosiasiaa oman mielipiteensä paremmuudesta, väittää sinnikkäästi jotain muuta..
        Ja kumma juttu myös, että joku jaksaa puolustaa kantaansa, jonka tietää oikeaksi. Oliskohan se sitten sitä Suomalaista sisua? Mielenkiintoista myös että jonkun on pakko todistella päinvastaista, vaikkei ole pystynyt mitään kelvollista omien väitteittensä tueksi esittämään.
        Ilmiselvästi nuo "kaikki" eli joku hassu kirjoittaja, ei ole edes koskaan ajanut sellaista autoa, jossa ovat nuo kyseiset lamput siellä ylempänä. Suurella luulolla on tietysti aina etusija, verrattuna kokemuksiin?
        Mutta eipähän sitä joskus muinoin hyväksytty väitteitä, että maapallo onkin pyöreä eikä litteä, ja että maa kiertää aurinkoa eikä aurinko maata... Pelkäätkö sinä muuten tippuvasi, kun menet maapallon reunalle?
        Joillakin näkyy sitten viimeinen keino olevan tuo sinunkin käyttämäsi: Silloin kun asiallinen asia loppuu eikä pysty enää väitteidensä tueksi mitään esittämään, tai ei ole ollut alunperinkään mitään esitettävää, niin aletaan puhumaan asian vierestä, tai yritetään mustamaalata toista niin, että varsinainen asia jää taka-alalle.


      • bäxter
        baxtor kirjoitti:

        Taas tämä sama kaveri toistaa näitä juttujaan täällä. Harvoin näkee noin fanaattisia ihmisiä =D
        Miten jaksatkin puolustaa tuota kantaasi noin vahvasti kun kaikki ovat vastaan? Nauti sumareistasi miten haluat, mutta ei sinun ole pakko täällä yrittää todistella tuota asiaa.

        yksi yhtä vastaan tuosson ja se on sinusta sama kuin kaikki yhtä vastaan. hyvähän tuo kun joku viittii oikoa vääriä käsityksiä vaikka asia nyt kovin kummonen olekkaan.


      • ycghiluuhiu
        baxtor kirjoitti:

        Taas tämä sama kaveri toistaa näitä juttujaan täällä. Harvoin näkee noin fanaattisia ihmisiä =D
        Miten jaksatkin puolustaa tuota kantaasi noin vahvasti kun kaikki ovat vastaan? Nauti sumareistasi miten haluat, mutta ei sinun ole pakko täällä yrittää todistella tuota asiaa.

        Siis kun sinä olet jotain mieltä niin silloin kaikki ovat sitä mieltä


      • niin surkea..
        jakeluun.. kirjoitti:

        Jep, "huonot" siinä mielessä että antavat enemmän, pitemmälle ja paljon laajemmalle alueelle valoa, kuin ne onnettomat alhaalla olevat tuikut, jotka tekevät siihen keulan eteen lyhyen kirkkaan lämpäreen. No, kuten sanottua, niinä kahtena päivänä vuodessa kun on sankkaa sumua suomessamme, niin ok, mutta vesi-, lumi- ja räntäsateella paljon hyödyllisemmät ovat nuo ylhäällä olevat.
        "Tökerötkin" ovat siinä mielessä, että ei ulospäin erotu ollenkaan, että autossa on sumuvalot (joita siis nimestä huolimatta saa lain kirjaimen mukaan käyttää myös sadekeleillä), jolloin ei ole lainkaan niin makeen näköistä ajella kylillä piiprallia pelkät alhaalla paistavat sumarit päällä.
        Ja "lisävaloina" käyttäminen- kas kummaa, kun niillä keleillä millä minäkin niitä käytän, niin tulee jostain syystä pirun paljon vastaan noita alhaalla paistavia sumareita käyttäviä, ja mitähän varten he silloin niitä käyttävät - etteivät vain haluaisi lisää valoa? Ja saavat sitä myös, muutaman metrin siihen keulan eteen... Mutta heidänhän ei tarvitse vetää lippaa silmille ja antaa muiden ajaa, vaikka tarkoitus ja tarve on juuri sama, mutta heillä vain huonommalla lopputuloksella. Mitähän varten niitä sitten sinne alaskaan asennellaan, jos ei käytettäviksi lisävalon saantiin niissä oloissa, missä laki sallii käytettäväksi.
        Ja mistähän johtuu, että kun ajelen tuolla pitkin teitä pimeinä iltoina ja öinä, ihan kuivalla ja hyvällä kelilläkin, niin tuleepa paljon vastaan niitä, joilla siellä tien pinnassa on ne sumutuikut palamassa. Sokeitako lie liikenteessä, ja mitä varten palanevat, ettei vaan "lisävaloina"? Ai niin, mutta alhaalla olevahan on sumuvalo, ja sitä voi käyttää kirkkaallakin kelillä, mutta se ei silti ole silloinkaan lisävalo, mutta ylempänä oleva vastaavissa oloissa muuttuukin lisävaloksi..
        Ja suuri osa rekkakuskeista lienee myös umpisokeita, koska heilläkin tuppaa kyseiset komistukset palamaan kelillä kuin kelillä. Katsoppa muutenkin huviksesi noita rekkojen keuloja, kaikki ammattikuskit ovat varmaankin tosiaan täysin sokeita, kun heillä on niitä lyhtyjä kahdeksat kappaleet siellä keulilla, ja vain siksi että saisivat lisää valoa sinne tielle. Miksiköhän tavan henkilöautoilija ei saisi ottaa kaikkea mahdollista valoa vastaavasti käyttöönsä, laillisista valoista lain sallimalla tavalla käytettynä?
        Mutta koska noissa ylhäällä olevissa on vain se näkyvyyden lisäys hyvä, ja alhaalla olevilla saadaan enemmän sitä näyttävyyttä autoon, silloinkin kun niitä ei käytetä mihinkään, on jopa itse Masakin taipunut ne usissa malleissaan sijoittamaan sinne alas. Suurelle osalle ne kun ovat vain sellaiset koriste-esineet, käytännön hyödystä viis, ja siitä koristeesta ollaan valmiit maksamaan.
        Mitäs varten sinä niitä sumareita sitten käytät, jos et saadaksesi lisää valoa? Ymmärrän kyllä harmistuksesi, kun olet huomannut omilla onnettomilla tuikuillasi olevan niin mitättömän hyödyn, ja toiset saavat vastaavasti paljon enemmän hyötyä ylempänä olevilla vastaavilla...

        juttu, kun ennen vanhaan Masa-miehet tiesivät jotakin autoilusta, mutta nykyään ratin takaa löytyy kaikenkarvaisia umpiopäitä. Onhan sulla korvarengas tai joku tatska, onhan ??


      • surkeutesi
        niin surkea.. kirjoitti:

        juttu, kun ennen vanhaan Masa-miehet tiesivät jotakin autoilusta, mutta nykyään ratin takaa löytyy kaikenkarvaisia umpiopäitä. Onhan sulla korvarengas tai joku tatska, onhan ??

        Kiitos, pidä vaan ihan itseksesi niitä killuttimia ja kuviointeja, en aio sinun mallisi siirtyä. Ei kiinnosta nuo sinun homppelimeininkisi..
        Toki ymmärrän, että kun et itse asiasta mitään tiedä etkä ymmärrä, niin silloin et voinut asiasta kirjoittaakaan, vaan piti yrittää juuri jotain noin epätoivoista ja säällittävää suoltaa.


      • jos itse...
        surkeutesi kirjoitti:

        Kiitos, pidä vaan ihan itseksesi niitä killuttimia ja kuviointeja, en aio sinun mallisi siirtyä. Ei kiinnosta nuo sinun homppelimeininkisi..
        Toki ymmärrän, että kun et itse asiasta mitään tiedä etkä ymmärrä, niin silloin et voinut asiasta kirjoittaakaan, vaan piti yrittää juuri jotain noin epätoivoista ja säällittävää suoltaa.

        huomaa oman surkeuden, mutta kun toisten pitää se umpiluille selittää, niin...???
        Hyvä, että se itse Masa osasi korjata eräälle lipsahtaneelle mallilleen tekemänsä munauksen. Mutta kuitenkin, valo se on, joka tiellä pitää.....


      • osaa sanoa...
        jos itse... kirjoitti:

        huomaa oman surkeuden, mutta kun toisten pitää se umpiluille selittää, niin...???
        Hyvä, että se itse Masa osasi korjata eräälle lipsahtaneelle mallilleen tekemänsä munauksen. Mutta kuitenkin, valo se on, joka tiellä pitää.....

        Jep, ainoastaan myyntiä parantavan ulkonäön takia tehty korjaus. Huomasivat, että tuli munaus kun ei ole niin näyttävä. Itse varsinaiseen tarkoitukseen eli juuri siihen näkyvyyden parantamiseen Suomen oloissa ovat huonommat nuo nykyiset. Se kun on se valo,joka tiellä pitää...


    • M6

      Ei kannata maksaa 400€/kpl kun tarvikkeena saa 130€/kpl.

      Tai sitten näkee vähän vaivaa ja vaihtaa moottorin umpion sisään. Ite tein sen moottorin vaihdon ja hintaa tuli 45€ moottorista. Aikaa meni 3 tuntia hommaan kun en ollut ennen autoa purkanut niin sekin olla sillä selitettävissä.

      Kerran jo homman tehneenä sanoisin että n. tunnista kahteen ottaa aikaa..

      • muuten

        hommasit ne moottorit? Olis itellä sama homma edessä.


    • Katastusmiäs

      inssiä hämätä uusilla umpioilla, eihän siinä ole niinpaljoo tervettä peltii missään, että ne sais kiinni jotenkin...

      • vfb

        pitääkö se etupuskuri ottaa pois että saa umpion vaihdettua?


      • vfb
        vfb kirjoitti:

        pitääkö se etupuskuri ottaa pois että saa umpion vaihdettua?

        tietääkö kukaan tosta puskurista?


      • umpio
        vfb kirjoitti:

        tietääkö kukaan tosta puskurista?

        Olin seuraamassa autoni umpioiden vaihtoa, niin asentaja käytti hieman puskuria irti (oli raollaan yläreunasta). Tällöin pääsi avaamaan umpioiden alla olevat ruuvit.


      • itse vaihtanut
        vfb kirjoitti:

        tietääkö kukaan tosta puskurista?

        Pitää irrottaa, mutta riittää vain toisen puolen irrottaminen. Ei ole vaikea homma...

        kts. mazdago.net niin löydät tarkat vaihto-ohjeet kuvineen ja mistä saa lampunnostimen mootoreita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe