Sumatriptaani + SSRI -lääkkeet

Mikreeni

Onko kellään kokemusta sumatriptanin (Imigran) ja SSRI -lääkkeiden (masennuslääkeket) yhteisvaikutuksista, kun Imigranissa lukee että pitäisi olla varovainen ja neuvotella lääkärin kanssa.. Masennuslääkkeissä taas lukee että yhdessä lisäävät haittavaikutusten vaaraa.

Itseäni pelottaa mitä todellisuudessa voisi käydä yhteisvaikutuksista, onko kelään kokemusta yhtäaikaisesta syönnistä?

5

6108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksen

saat omalta lääkäriltäsi ja apteekissa myös tietävät näistä asioista.

• SiiliII

Söin aikanaan citalopramia, jonka vaikutuksen Zomig eli zolmitriptaani sotki. Lääkkeiden yhtäaikainen ottaminen ilmeisesti nosti serotoniinipitoisuuden hetkellisesti hyvin ylös ja päivä pari tämän jälkeen henkiset vieroitusoireet olivat voimakkaat. Tämän ilmiön vahvisti myös lääkärini.

Nyt söin vuosia Seroxatia ja Imigrania enkä huomannut tällaista vaikutusta. Yhtäaikaisen käytön aiheuttamista pysyvistä haittavaikutuksista en tiedä - tällaisesta ei ole kukaan lääkäri minulle maininnut.

Viimeisin neurologini vaihtoi juuri vastikään Seroxatin anafraniiliin, koska SSRI-lääkkeet eivät aina ole hyväksi päänsärkypotilaille verisuonivaikutuksensa vuoksi. Minulla Seroxat tuntui lisäävän päänsärkyalttiutta ja kohtausten pitkittymistä. En tosin sitä itse oivaltanut, mutta onneksi neurologi tajusi tilanteen. Lääkkeen vaihdon jälkeen tilanne on ollut selvästi parempi.

• juuri..

tuota kombinaatiota. Seroxat ja Zomig kohtauslääkkeenä. En ole huomannut mitään haittoja yhteiskäytössä??

Neurologi tosin kertoi jatkuvan migreenini johtuvan Seroxatista, mutta sairastin NIIN syvän depression (2 vuotta) ja pahimpana aikana meni kävelykyky eikä nielu toiminut.
        Aivoista ei siis tullut käskyä nielaista.

Itku kurkussa söin tunnin sairaalassa yhtä ateriaa.
        Ja jotkut vielä kehtaavat VÄHÄTELLÄ depressiota sairautena??
        Joten en uskalla luopua Seroxatista, koska en kestäisi enää toista niin syvää depressiota.

Millaisia sinulla oli ne Seron ja Zomigin yhteiset "vieroitusoireet"??
        Olen tosi kiitollinen, jos jaksat vastata. Mulla on joka päivä migreeni ja käytän zomigia.
        Mulle Imigran ei sopinut.

• SiiliII
        juuri.. kirjoitti:

tuota kombinaatiota. Seroxat ja Zomig kohtauslääkkeenä. En ole huomannut mitään haittoja yhteiskäytössä??

Neurologi tosin kertoi jatkuvan migreenini johtuvan Seroxatista, mutta sairastin NIIN syvän depression (2 vuotta) ja pahimpana aikana meni kävelykyky eikä nielu toiminut.
        Aivoista ei siis tullut käskyä nielaista.

Itku kurkussa söin tunnin sairaalassa yhtä ateriaa.
        Ja jotkut vielä kehtaavat VÄHÄTELLÄ depressiota sairautena??
        Joten en uskalla luopua Seroxatista, koska en kestäisi enää toista niin syvää depressiota.

Millaisia sinulla oli ne Seron ja Zomigin yhteiset "vieroitusoireet"??
        Olen tosi kiitollinen, jos jaksat vastata. Mulla on joka päivä migreeni ja käytän zomigia.
        Mulle Imigran ei sopinut.

Seroxat ja triptaanit eivät siis tuntuneet vaikuttavan toisiinsa. Sen sijaan ennen näitä Cipramil ja Zomig aiheuttivat pari päivää triptaanin käytön jälkeen itkuisuutta, ärtyneisyyttä ja ahdistusta - aika lailla samoja henkisiä oireita, mitä saan annoksen pienentämisestäkin.

• zxhbf vdb
        SiiliII kirjoitti:

Seroxat ja triptaanit eivät siis tuntuneet vaikuttavan toisiinsa. Sen sijaan ennen näitä Cipramil ja Zomig aiheuttivat pari päivää triptaanin käytön jälkeen itkuisuutta, ärtyneisyyttä ja ahdistusta - aika lailla samoja henkisiä oireita, mitä saan annoksen pienentämisestäkin.

Sumatriptan Citalopram eivätkä aiheuta ongelmia ainakaan mulle yhdessä käytettyinä. Riskinä kai verenvuodon hitaampi tyrehtyminen tai jotain sellaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2258
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1520
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1507
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1234
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      181
      1167
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1110
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1084
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe