Kertomus

lomasta.

Lomailin Dominikaanissa talvella -05. Päätin että tämä ei ole mun juttuja. Kurjuuden katsomisesta ei tarvitse matkustaa näin pitkälle.
Kotiin palattuani en tuntenut itseni hyvinvoivaksi. Veto oli poissa. Pakko hakeutua terveyskeskuksen, ei mitään hälyttävää kokeiden mukaan.
Viikon kuluttua oli pakko lopettaa työnteko.
Eikun sairaalaan ja tutkimus päälle.
Ei havaittu sairautta vaikka totesivat että jotain on vialla.
Kahden viikon kuluttua istuin pyörätuolissa, kaikki lihakset olivat lamaantuneet.
Lääkärit nostivat kädet pystyyn.
Ruotsissa asuva siskollani oli tuttuja Argentiinassa, kertoi heille taudistani.
Tuttu homma niille. Paikkakunnan kalassa on erittäin vaarallinen mato, hakeutuu selkäytimeen kautta aivoihin ja syö aivot.
Arvatkaa miltä tuntui, syöpä on leikkiä.
Jumalattoman kirjeenvaihdon jälkeen selvisi että japanista on saatavissa rokotetta tähän matoon.
Silloin ei laskettu dollareita, pääasia että lääkettä saatiin.
Toipumiseen meni 14 kuukautta, tänä päivänä olen terve, mutta en suosittele kenellekään Dominikaania.

19

7529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikkakunnan

      kalassa se mato viihtyy ja mikä kala oli kysymyksessä? Miten valmistettu ja missä olosuhteissa söit? Aika kauan on tuosta matokertomuksesi tautivaiheesta. Jos et pysty tarkentamaan faktoja ja yksityiskohtia, kuulostat epäonniselta kirjailijanalulta? Olen ollut 6-7 kertaa Dominikaanisessa Tasavallassa ja pari kertaa kuukauden pätkän ja syönyt kaikenlaista kalaa, enkä ole muuta saanut kuin likaisin käsin syömisestä pienen ripulin. Tuollaiset matotarinat kuuluvat yleensä makean veden huonosti kypsennettyihin kalaruokiin. Luultavasti asiasta myös olisi laajemmalle levinnyttä virallistakin tietoa jos tämä "mato" olisi aivoihimme pyrkimässä?

    • lisää

      Olen pahoillani siitä, mitä sinulle tapahtui. Varsinainen kauhutarina. Voitko kertoa enemmän asiasta. Missä ravintolassa olit syömässä ja miten kalasi oli valmistettu? Ehkä se ei ollut kunnolla paistettu tai grillattu? Tämä voi olla tärkeä tieto muille, jotka aikovat syödä samassa paikassa.

      Onneksi olet nyt terve. Sairastumisesi ei ole kuitenkaan mikään syy olla suosittelematta Dominikaanista Tasavaltaa muille matkaajille, jos näitä samoja matoja löytyy myös Argentiinasta (ja varmaan muistakin maista). Ymmärrän toki että SINÄ olet pettynyt maahan.

    • Kerran sairastunut

      Itse olen kerran saanut ruokamyrkytyksen matkalla. Mikään ei pysynyt sisällä ja jouduin olemaan kolme yötä paikallisessa sairaalassa. Tämä tapahtui Thaimaassa, enkä siis suosittele koko maata kenellekään. Eräs tuttuni sai HIV-tartunnan Turussa, ei siis kannata mennä myöskään Turkuun. Tai kannattaisi varmaan varmuuden vuoksi muuttaa pois Suomesta.

      Ehkä vähän kärjistettyä, mutta ei liene paikallaan tuomita kokonaista valtiota omasta huonosta tuurista. Sairastua voi kaikkialla ja kotona kauppamatkallakin voi jäädä rattijuopon yliajamaksi!

    • menoa

      Menikö siinä 14 kuukautta, että mato sai aivot syötyä?

    • selvennystä

      saa vaikka kuinka tivaisi? Nythän kukaan ei uskalla mennä tropiikin kohteisiin kun siellä on "paikkakunnan" kalassa aivot syövä mato! Minäkin luulin että Zacharias Topelius oli parhaita tarinan kertojia, mutta taisin erehtyä? No se erohan siinä oli että Talvi-iltain tarinoita teos sisälsi todellisen elämän muisteloita. Tämä "tarina" tai paremminkin kauhukertomus ei selvennyksen puutteessa vaikuta "onkeen otettavalta". Kuuluu sarjaan satusetä kertoo.

    • viestistä

      nappula on varmaa monen kohdalla melko lähellä. Vähän omaa järkeä!

    • lisää

      Onko alkuperäisellä kirjoittajalla tiedossa madon latinalainen (tai muu kielinen) nimi. Kysyn siksi että haluaisin etsiä lisää tietoa mainitusta madosta. Olen juuri lähdössä Dom. Tsv:aan pidemmäksi ajaksi ja haluaisin välttyä samasta kohtalosta. Madon lajinimi täytyy olla tiedossa, jos rokotusta on voitu hankkia Japanista asti.

      (Ehkä vastauksien viivytys johtuu siitä että a.k. ei ole lukenut tätä palstaa muutamaan päivään.)

    • googlettamalla

      Kävin vähän googlailemassa ja tällanen otsikko löyty. http://www.hilavitkutin.com/2007/09/29/aivoja-syova-ameeba-surmannut-kuusi-ihmista/

      En mä tiedä miten todellinen tää juttu sit on, ja tosiaa en usko et vaik ois tottaki ni tota ei voi yhdistää vaan dominikaaniseen tasavaltaan.
      Toikin on varmaan niin harvinainen juttu et jos alkaa tollasta pelkäämään ni kannattaa jättää matkustelut kokonaan.. pysyy vaan omassa kodissa neljän seinän sisällä.
      Eihän sitä tiedä vaik tulis karhu tuol ulkona vastaan ja raatelis hengiltä ;)

      • Keskustelun aloittaja

        Olen tällä hetkellä lomailemassa Suomessa. Kotona ruotsissa minulla on mapillinen tietoa sairaudestani. Karolinska sjukhuset hoiti minut kuntoon satuaan rokotteen japanista. Sitä ennen ei ollut minkäännäköistä diagnoosia vaivastani, eli olin ensimmäinen madon saanut potilas sairaalan historiassa.
        Kun tulen kotiin voin pistää täyden selonteon sairaudesta kuitit.
        Edellinen kirjoitus oli juuri siitä madosta, eli faktaa.
        Oli ehkä raakaa tekstiä aloitus. Mutta jos hengenlähtö on lähellä lomapaikassa, eihän sitä suositttele muille.


      • sairaudestasi
        Keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä lomailemassa Suomessa. Kotona ruotsissa minulla on mapillinen tietoa sairaudestani. Karolinska sjukhuset hoiti minut kuntoon satuaan rokotteen japanista. Sitä ennen ei ollut minkäännäköistä diagnoosia vaivastani, eli olin ensimmäinen madon saanut potilas sairaalan historiassa.
        Kun tulen kotiin voin pistää täyden selonteon sairaudesta kuitit.
        Edellinen kirjoitus oli juuri siitä madosta, eli faktaa.
        Oli ehkä raakaa tekstiä aloitus. Mutta jos hengenlähtö on lähellä lomapaikassa, eihän sitä suositttele muille.

        ei tarvita. Sen sijaan voisit kyllä kertoa tarkemmin missä ja minkälaisissa oloissa sait sen madon kehoosi. Söitkö turistiravintolassa, paikallisessa ravintolassa vai jonkun kotona? Jos söit sen kalan ravintolassa, kerro ihmeessä kyseisen ravintolan nimi. Please....


      • spekulaatiota
        sairaudestasi kirjoitti:

        ei tarvita. Sen sijaan voisit kyllä kertoa tarkemmin missä ja minkälaisissa oloissa sait sen madon kehoosi. Söitkö turistiravintolassa, paikallisessa ravintolassa vai jonkun kotona? Jos söit sen kalan ravintolassa, kerro ihmeessä kyseisen ravintolan nimi. Please....

        Kukaan ei voi sanoa mistä se tuli. Sairaalan lääkärit olivat hoidon jälkeen yhteydessä kolleegoihin väliamerikassa. Toisten mielestä tämä "mato" on voinut tulla kalaruoan kautta kehoon, toisten mielestä pelkkä uiminen meressä on voinut aihettaa tämän tartunnan. En voi millään mainita paikkaa mistä tartunnan olen saanut. Minulla oli huono tuuri siinä että sain tämän ameeba madon, mutta hyvä siinä että oli aktiivinen sisko tuttavilla joilla oli tietoa.
        Sairaalahoidossa olisin kuollut, kuolemansyy tuntematon.
        Minua ei enää saa Dominikaanisen, se on tasan varma. Matkustakaa te, mutta jos kahden viikon kuluttua istutte pyörätuolissa, pyytäkää lääkärit ottamaan yhteyttä Tukholmaan Karolinska Institutet ja kysymään Ameeba madosta.


      • pyytänyt
        spekulaatiota kirjoitti:

        Kukaan ei voi sanoa mistä se tuli. Sairaalan lääkärit olivat hoidon jälkeen yhteydessä kolleegoihin väliamerikassa. Toisten mielestä tämä "mato" on voinut tulla kalaruoan kautta kehoon, toisten mielestä pelkkä uiminen meressä on voinut aihettaa tämän tartunnan. En voi millään mainita paikkaa mistä tartunnan olen saanut. Minulla oli huono tuuri siinä että sain tämän ameeba madon, mutta hyvä siinä että oli aktiivinen sisko tuttavilla joilla oli tietoa.
        Sairaalahoidossa olisin kuollut, kuolemansyy tuntematon.
        Minua ei enää saa Dominikaanisen, se on tasan varma. Matkustakaa te, mutta jos kahden viikon kuluttua istutte pyörätuolissa, pyytäkää lääkärit ottamaan yhteyttä Tukholmaan Karolinska Institutet ja kysymään Ameeba madosta.

        Kiitos vastauksesta!


      • has tenido
        pyytänyt kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Itse olen käynyt n. 15 kertaa dommareissa. Pahoillani olen, että sairastuit vakavasti. Onko yleiskuntosi matkan aikana ehkä ollut huono tai immuniteettisi muuten heikko? En tämän takia jättäisi menemättä Dommareihin. Olen reissannut paljon eri mantereilla ja ainoat vakavat ruokamyrkytykset olen saanut Suomesta ja myös Dommareista, mutta se oli oma vika kun halusin syödä tartarpihvin turistikuppilassa.

        Ilmeisesti kyseessä Entamoeba histolytica
        - Ameeboihin kuuluva alkueläin
        - Tarttuu uloste-(ruoka/juoma)-suu reittiä ja asettuu asumaan
        paksusuoleen
        - Tärkein yksittäinen suoliston alkueläin
        - Aiheuttaa vaikeaa paksusuolentulehdusta
        - Entamoeba histolytica
        - Osa kannoista tunkeutuu kudoksiin
        - Voi aiheuttaa epidemioita
        - Viimevuosinaon paljastunut, että tautia aiheuttava E. histolyticaon ulkonäöltään samanlainen kuin tautia
        aiheuttamaton E. dispar
        - Aiheuttaa maailmalla noin 50 miljoonaa oireista tautitapausta/v, kuolemantapauksian. 70 000/v, läheskaikki
        kehitysmaissa

        Elää paksusuolessa ja liikkuu valejalkojen avulla
        • Syö ulosteen bakteereita, isännän tumallisten solujen osia ja punasoluja, joskus jopa verisuonen pintasoluja
        • Erittää paljon tehokkaita entsyymejä
        • Tuottaa pieniä proteiineja, jotka muodostavat kohdesoluihin reikiä (amebapore)
        • Tuottaa ulosteeseen kystia, jotka levittävät tartuntaa
        • Taudin ja oireiden synty perustuu ameeban kykyyn vaurioittaa paksusuolen limakalvoa ja tunkeutua sen läpi


      • Vähän lisää
        has tenido kirjoitti:

        Itse olen käynyt n. 15 kertaa dommareissa. Pahoillani olen, että sairastuit vakavasti. Onko yleiskuntosi matkan aikana ehkä ollut huono tai immuniteettisi muuten heikko? En tämän takia jättäisi menemättä Dommareihin. Olen reissannut paljon eri mantereilla ja ainoat vakavat ruokamyrkytykset olen saanut Suomesta ja myös Dommareista, mutta se oli oma vika kun halusin syödä tartarpihvin turistikuppilassa.

        Ilmeisesti kyseessä Entamoeba histolytica
        - Ameeboihin kuuluva alkueläin
        - Tarttuu uloste-(ruoka/juoma)-suu reittiä ja asettuu asumaan
        paksusuoleen
        - Tärkein yksittäinen suoliston alkueläin
        - Aiheuttaa vaikeaa paksusuolentulehdusta
        - Entamoeba histolytica
        - Osa kannoista tunkeutuu kudoksiin
        - Voi aiheuttaa epidemioita
        - Viimevuosinaon paljastunut, että tautia aiheuttava E. histolyticaon ulkonäöltään samanlainen kuin tautia
        aiheuttamaton E. dispar
        - Aiheuttaa maailmalla noin 50 miljoonaa oireista tautitapausta/v, kuolemantapauksian. 70 000/v, läheskaikki
        kehitysmaissa

        Elää paksusuolessa ja liikkuu valejalkojen avulla
        • Syö ulosteen bakteereita, isännän tumallisten solujen osia ja punasoluja, joskus jopa verisuonen pintasoluja
        • Erittää paljon tehokkaita entsyymejä
        • Tuottaa pieniä proteiineja, jotka muodostavat kohdesoluihin reikiä (amebapore)
        • Tuottaa ulosteeseen kystia, jotka levittävät tartuntaa
        • Taudin ja oireiden synty perustuu ameeban kykyyn vaurioittaa paksusuolen limakalvoa ja tunkeutua sen läpi

        Amebiaasi (Hannu Kyrönseppä)
        Amebiaasin määritelmä, etiologia, epidemiologia ja patogeneesi
        Amebiaasi on juurijalkaisiin alkueläimiin kuuluvan Entamoeba histolytican aiheuttama tauti. Sitä esiintyy maailmanlaajuisesti, eniten lämpimissä ja huonon hygienian maissa. Maapallon väestöstä noin 10 %:lla on amebatartunta. Endeemisillä alueilla ameban kantajia voi olla 50-80 % väestöstä. Viime vuosina on todettu PCR- ja antigeenin osoitusmenetelmillä, että valomikroskoopissa Entamoeba histolyticalta näyttävistä amebakystistä vain noin 10 % on patogeenisia E. histolytica-kystia ja loput apatogeenisia Entamoeba dispar-kystia. Edelleenkään patogeenisten ja apatogeenisten amebakystien erottamistesti ei ole rutiinikäytössä.
        E. histolytican aiheuttama tauti on ensisijaisesti suoliston infektio, mutta voi osalla johtaa sisäelinten invaasioon. Vuosittain maailmassa on 40-50 miljoonaa amebakoliitti- tai maksa-absessitapausta ja amebiaasiin kuolee arviolta 40 000-100 000 ihmistä. Meillä todetaan satakunta ameebalöydöstä vuosittain, yleensä oireettomilla ja ulkomaan tuliaisina.
        Entamoeba histolytica-loisella on kaksi olomuotoa: liikkuva trofotsoiitti ja liikkumaton kysta ("lepomuoto"), joka on erittäin kestävä ulkoisia olosuhteita kuten kuivuutta kohtaan; kysta välittääkin tartuntaa edelleen. Tartunta saadaan kystojen joutuessa ruoansulatuskanavaan veden tai ruuan mukana tai suoraan likaisten käsien välityksellä suuhun. Trofotsoiitit vapautuvat kystoista ohutsuolen loppupäässä, minkä jälkeen ne voivat tunkeutua paksunsuolen limakalvoon, tuhota sen epiteelisolukkoa ja aiheuttaa vuotavia haavaumia. Kiinteässä ulosteessa trofotsoiitit muuntuvat kystoiksi, jotka säilyvät infektoivina ihmisen ulkopuolellakin pitkään. Suolen limakalvosta amebatrofotsoiitit voivat päästä verenkiertoon ja sitä kautta muualle elimistöön, ensisijaisesti maksaan, jonne voi syntyä ameba-absessi.

        Amebiaasin taudinkuva
        Nykydiagnostiikan vallitessa eli kun E. histolyticaa ja E. disparia ei eroteta, ameban kantajista suurin osa on oireettomia, vain noin 10 %:lla on amebiaasin oireita. Oireiden kehittyminen riippuu myös isännän vastustuskyvystä, immuunipuutteisille voi kehittyä vakava tauti. Itämisaika on tavallisesti 3 viikosta 4 kuukauteen, mutta voi vaihdella viikosta vuosiin.
        Taudinkuva vaihtelee lievästä ripulista vakavaan verilimaiseen ripuliin eli ns. amebadysenteriaan. Koliikkimaisia mahakipuja on usein. Tyypilliset ulosteet ovat puuromaisen löysiä, limaisia ja verensekaisia. Lämmönnousua, väsymystä, ruokahaluttomuutta ja päänsärkyä voi myös esiintyä. Oireet voivat välillä hävitä, mutta usein palaavat, erityisesti rasituksen yhteydessä. Dysenterian komplikaationa voi kehittyä verenvuoto tai suoliperforaatio. Peritoniitti voi syntyä myös suolistoleikkauksen yhteydessä tai maksa-absessin puhkeamisen seurauksena.
        Erotusdiagnoosissa on huomioitava erityisesti suoliston bakteeri-infektiot ja haavainen paksusuolitulehdus. Paksusuoleen saattaa kehittyä tuumorimainen amebooma, jota on vaikea erottaa karsinoomasta. Maksa-absessi on tavallisin suolen ulkopuolisen amebiaasin ilmenemismuoto; sen saa kuitenkin vain noin 10 % oireisista amebiaasipotilaista. Maksa-absessin tyyppioireet ovat kuume, oikeanpuoleinen kylkikipu ja maksan seudun turpoaminen. Keuhkojen ja aivojen amebapesäkkeet ovat vielä maksa-absessiakin huomattavasti harvinaisempia.

        Amebiaasin diagnoosi
        Amebiaasin diagnoosi tehdään ensisijaisesti ulosteen parasiittinäytteestä (F-Para-O), jolloin formaliiniin kiinnitetystä näytteestä löytyy amebakystiä (laboratorion pitää pystyä erottamaan Entamoeba histolytican kystat monista apatogeenisista kystista). Ripulin yhteydessä on syytä etsiä amebaa myös ulosteen tuorenäytteestä tai polyvinyylialkoholiin (PVA) kiinnitetystä näytteestä, joista voi löytyä myös ameban trofotsoiittimuotoja. Amebaa kannattaa hakea myös sigmoido- tai kolonoskopian yhteydessä otetuista näytteistä. Toistaiseksi rutiinikäytössä ei ole testiä E. histolytican ja E. disparin erottamiseksi, mutta erityistapauksissa (konsultation jälkeen) voi ulosteen tuore- tai pakastenäytteen lähettää HUSLABiin ameba-antigeenin osoitusta varten.
        Vain invasiivinen amebiaasi johtaa vasta-aineiden muodostumiseen. Maksan ameba-absessin yhteydessä vasta-aineet ovat jokseenkin aina selvästi suurentuneet; lisäksi maksan kuvantamistutkimuksissa (UÄ, TT, MRI) löydös on tyypillinen.

        Amebiaasin hoito
        Kaikkien oireisten amebiaasipotilaiden hoidon järjestämisestä on syytä konsultoida infektiolääkäriä. Oireisen amebiaasin (koliitti, ameba-absessi) hoidossa käytetään metronidatsolia 400-800 mg x 3/vrk, 7-10 päivän ajan. Sen jälkeen annetaan vielä diloksanidifuroaattia 500 mg x 3, 10 päivän ajan lopettamaan suoliston mahdollinen amebakantajuus. Myös pelkkä ulosteen amebalöydös oireettomalla henkilöllä hoidetaan joko metronidatsolilla 400 mg x 3/vrk tai diloksanidifuroaatilla em. annoksella viikon ajan

        Seuranta ja ennuste amebiaasissa
        Kolmen viikon kuluttua hoidon päättymisestä on syytä ottaa 2-3 ulosteen parasiittinäytettä amebasta vapautumisen varmistamiseksi. Amebiaasin ennuste on hyvä, sillä oireiseen tautiin lääkkeet tehoavat hyvin. Suuretkin maksan amebapesäkkeet ja amebadysenteria paranevat useimmiten täysin ja jälkiä jättämättä. Jos oireettomalta kantajalta ameban häätö ei onnistu em. lääkkeillä, voi enemmistä hoitoyrityksistä luopua, koska kystankantajuus loppuu ajan myötä itsestään, yleensä viimeistään vuoden kuluessa.


      • samasta taudista.
        Vähän lisää kirjoitti:

        Amebiaasi (Hannu Kyrönseppä)
        Amebiaasin määritelmä, etiologia, epidemiologia ja patogeneesi
        Amebiaasi on juurijalkaisiin alkueläimiin kuuluvan Entamoeba histolytican aiheuttama tauti. Sitä esiintyy maailmanlaajuisesti, eniten lämpimissä ja huonon hygienian maissa. Maapallon väestöstä noin 10 %:lla on amebatartunta. Endeemisillä alueilla ameban kantajia voi olla 50-80 % väestöstä. Viime vuosina on todettu PCR- ja antigeenin osoitusmenetelmillä, että valomikroskoopissa Entamoeba histolyticalta näyttävistä amebakystistä vain noin 10 % on patogeenisia E. histolytica-kystia ja loput apatogeenisia Entamoeba dispar-kystia. Edelleenkään patogeenisten ja apatogeenisten amebakystien erottamistesti ei ole rutiinikäytössä.
        E. histolytican aiheuttama tauti on ensisijaisesti suoliston infektio, mutta voi osalla johtaa sisäelinten invaasioon. Vuosittain maailmassa on 40-50 miljoonaa amebakoliitti- tai maksa-absessitapausta ja amebiaasiin kuolee arviolta 40 000-100 000 ihmistä. Meillä todetaan satakunta ameebalöydöstä vuosittain, yleensä oireettomilla ja ulkomaan tuliaisina.
        Entamoeba histolytica-loisella on kaksi olomuotoa: liikkuva trofotsoiitti ja liikkumaton kysta ("lepomuoto"), joka on erittäin kestävä ulkoisia olosuhteita kuten kuivuutta kohtaan; kysta välittääkin tartuntaa edelleen. Tartunta saadaan kystojen joutuessa ruoansulatuskanavaan veden tai ruuan mukana tai suoraan likaisten käsien välityksellä suuhun. Trofotsoiitit vapautuvat kystoista ohutsuolen loppupäässä, minkä jälkeen ne voivat tunkeutua paksunsuolen limakalvoon, tuhota sen epiteelisolukkoa ja aiheuttaa vuotavia haavaumia. Kiinteässä ulosteessa trofotsoiitit muuntuvat kystoiksi, jotka säilyvät infektoivina ihmisen ulkopuolellakin pitkään. Suolen limakalvosta amebatrofotsoiitit voivat päästä verenkiertoon ja sitä kautta muualle elimistöön, ensisijaisesti maksaan, jonne voi syntyä ameba-absessi.

        Amebiaasin taudinkuva
        Nykydiagnostiikan vallitessa eli kun E. histolyticaa ja E. disparia ei eroteta, ameban kantajista suurin osa on oireettomia, vain noin 10 %:lla on amebiaasin oireita. Oireiden kehittyminen riippuu myös isännän vastustuskyvystä, immuunipuutteisille voi kehittyä vakava tauti. Itämisaika on tavallisesti 3 viikosta 4 kuukauteen, mutta voi vaihdella viikosta vuosiin.
        Taudinkuva vaihtelee lievästä ripulista vakavaan verilimaiseen ripuliin eli ns. amebadysenteriaan. Koliikkimaisia mahakipuja on usein. Tyypilliset ulosteet ovat puuromaisen löysiä, limaisia ja verensekaisia. Lämmönnousua, väsymystä, ruokahaluttomuutta ja päänsärkyä voi myös esiintyä. Oireet voivat välillä hävitä, mutta usein palaavat, erityisesti rasituksen yhteydessä. Dysenterian komplikaationa voi kehittyä verenvuoto tai suoliperforaatio. Peritoniitti voi syntyä myös suolistoleikkauksen yhteydessä tai maksa-absessin puhkeamisen seurauksena.
        Erotusdiagnoosissa on huomioitava erityisesti suoliston bakteeri-infektiot ja haavainen paksusuolitulehdus. Paksusuoleen saattaa kehittyä tuumorimainen amebooma, jota on vaikea erottaa karsinoomasta. Maksa-absessi on tavallisin suolen ulkopuolisen amebiaasin ilmenemismuoto; sen saa kuitenkin vain noin 10 % oireisista amebiaasipotilaista. Maksa-absessin tyyppioireet ovat kuume, oikeanpuoleinen kylkikipu ja maksan seudun turpoaminen. Keuhkojen ja aivojen amebapesäkkeet ovat vielä maksa-absessiakin huomattavasti harvinaisempia.

        Amebiaasin diagnoosi
        Amebiaasin diagnoosi tehdään ensisijaisesti ulosteen parasiittinäytteestä (F-Para-O), jolloin formaliiniin kiinnitetystä näytteestä löytyy amebakystiä (laboratorion pitää pystyä erottamaan Entamoeba histolytican kystat monista apatogeenisista kystista). Ripulin yhteydessä on syytä etsiä amebaa myös ulosteen tuorenäytteestä tai polyvinyylialkoholiin (PVA) kiinnitetystä näytteestä, joista voi löytyä myös ameban trofotsoiittimuotoja. Amebaa kannattaa hakea myös sigmoido- tai kolonoskopian yhteydessä otetuista näytteistä. Toistaiseksi rutiinikäytössä ei ole testiä E. histolytican ja E. disparin erottamiseksi, mutta erityistapauksissa (konsultation jälkeen) voi ulosteen tuore- tai pakastenäytteen lähettää HUSLABiin ameba-antigeenin osoitusta varten.
        Vain invasiivinen amebiaasi johtaa vasta-aineiden muodostumiseen. Maksan ameba-absessin yhteydessä vasta-aineet ovat jokseenkin aina selvästi suurentuneet; lisäksi maksan kuvantamistutkimuksissa (UÄ, TT, MRI) löydös on tyypillinen.

        Amebiaasin hoito
        Kaikkien oireisten amebiaasipotilaiden hoidon järjestämisestä on syytä konsultoida infektiolääkäriä. Oireisen amebiaasin (koliitti, ameba-absessi) hoidossa käytetään metronidatsolia 400-800 mg x 3/vrk, 7-10 päivän ajan. Sen jälkeen annetaan vielä diloksanidifuroaattia 500 mg x 3, 10 päivän ajan lopettamaan suoliston mahdollinen amebakantajuus. Myös pelkkä ulosteen amebalöydös oireettomalla henkilöllä hoidetaan joko metronidatsolilla 400 mg x 3/vrk tai diloksanidifuroaatilla em. annoksella viikon ajan

        Seuranta ja ennuste amebiaasissa
        Kolmen viikon kuluttua hoidon päättymisestä on syytä ottaa 2-3 ulosteen parasiittinäytettä amebasta vapautumisen varmistamiseksi. Amebiaasin ennuste on hyvä, sillä oireiseen tautiin lääkkeet tehoavat hyvin. Suuretkin maksan amebapesäkkeet ja amebadysenteria paranevat useimmiten täysin ja jälkiä jättämättä. Jos oireettomalta kantajalta ameban häätö ei onnistu em. lääkkeillä, voi enemmistä hoitoyrityksistä luopua, koska kystankantajuus loppuu ajan myötä itsestään, yleensä viimeistään vuoden kuluessa.

        Tämä oli kylläkin huomattavasti vaarallisempi. "Meillä" ei kylläkään ole tavattu yhtään vastaavaa tapausta, ei mitään tekemistä suoliston kanssa. Palaa sivuille joulukuun lopussa. Lähden nyt päiväntasaajan toiselle puolelle, ja kolmen viikon päästä kotiin missä on kaikki dokumentit.


      • näy
        samasta taudista. kirjoitti:

        Tämä oli kylläkin huomattavasti vaarallisempi. "Meillä" ei kylläkään ole tavattu yhtään vastaavaa tapausta, ei mitään tekemistä suoliston kanssa. Palaa sivuille joulukuun lopussa. Lähden nyt päiväntasaajan toiselle puolelle, ja kolmen viikon päästä kotiin missä on kaikki dokumentit.

        potilasta täällä...


      • aikatarina
        näy kirjoitti:

        potilasta täällä...

        sentään matosten pelossa päiväntasaajan tuolle puolen...Onhan näitä tarinoita täällä kaikenlaisia...


      • Vilkaise kartasta
        aikatarina kirjoitti:

        sentään matosten pelossa päiväntasaajan tuolle puolen...Onhan näitä tarinoita täällä kaikenlaisia...

        Dommarit on vielä aikas kaukana pohjoisessa päiväntasaajaan nähden.


    • Shenax

      Rokote on ehkäisyä varten ei hoitoa varten. Hoitoa tuota aivoja syövää ameebaa vastaan saa Venäjältä Petroskoin sairaalasta. Kymmenet venäläislapset saavat joka kesä Laatokasta tuon aivoja syövän ameeban. Se menee nenän kautta aivoihin ja aiheuttaa aivokalvontulehduksen, jossa kuolleisuusprosentti on 97 %. Jos tuon ameeban haluaa nenäänsä, niin Laatokka on lähempänä kuin Dominikaaninen, josta ei ole edes mainittu missään artikkeleissa. Se tarttuu sisävesistä lämpimällä ja tyynellä säällä. Sortavalassa esim. Piipun Piha on yksi paikoista, josta tämän saa. Poikaystävä selvisi siitä, huonekaverit eivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3484
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2128
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1682
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1547
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1404
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1281
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1121
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1121
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      956
    Aihe