Hyvä/huono äänieristys

pääkaupunkiseutu

Missä kaupunginosassa ja minkä vuosikymmenen taloissa on asiallinen äänieristys pääkaupunkiseudulla?
Kertokaahan vinkkejä kerrostaloista joissa on sellainen äänieristys ettei kaikki pienimmätkin äänet kuulu naapuriin!
Asun Kalliossa ja olen kyllästynyt talomme surkeaan äänieristykseen ja haluan muuttaa. Mistä päin kannattaa katsella asuntoja? Tärkein kriteeri olisi tuo hyvä äänieristys.
Monesti puhutaan yleisesti että vanhoissa taloissa on hyvä äänieristys, mutta kun ihmiset kertovat kokemuksiaan niin todella monessa vanhassa kerrostalossa (Kalliossa, Hietalahdessa, Punavuoressa, Kampissa, Taka-Töölössä...) onkin huono äänieristys, paljon huonompi kuin parjatuissa 70-luvun elementtitaloissa.

9

3328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t.a.p.

Paikalla valetussa betonitalossa äänet kulkevatkin helposti mikäli valu on yhtenäistä. Elementtitalossa saumat aiheuttavat jonkinlaisen katkoksen runkoäänille.

Ällistyttävä kokemus on 60-luvun lopulta venäläinen elementtikerrostalo jonka äänieristyksen erinomaisuutta voi vain ihmetellä. Vastaavan aikakauden paikalla valettu suomalainen kerrostalo jossa asuin oli todella viheliäisen äänekäs.

Käytännössä voi olla vaikea asiaa arvioida ilman koeasumista.

• Paljon Asunut

Olen asunut monessa vanhassa talossa ja 60-90 luvun taloissa, kaikissa on ollut aika huono äänieristys, nyt asun 2006 rakennetussa omistusasunnossa, kerrostalo jossa paikalla valetut välipohjat ja tässä on hitonmoisen hyvä äänieristys, ontelolaattatalot eivät tähän yllä, mutta näitä uusia taloja joissa välipohjien paikallavalu ei ole kovin montaa, mutta löyty kuitenkin eli kannattaa asia ottaa huomioon.

• t.a.p.

Rakennusmääräyksissä vaatimukset ovat kiristyneet vuosien saatossa ja voidaankin olettaa uusien talojen olevan hiljaisempia. Karkea tieto rakenteista ei kerro kaikkea, vaan ääneneristys on hieman mutkikas asia. Itsekin mainitsin paikalla valun, mutta ratkaisevaa on miten valu on tehty ja miten runkoäänien kulkeminen on estetty.

• Kyllästynyt mies

Itse asun 80-luvun "neukkukuutiossa". Äänieristys aivan karmea. Olenkin ratkaissut asian parantamalla henkilökohtaista äänieristystä. Käytän korvatulppia, vaimentavia tulppa-kuulokkeita ja Peltorin kuulosuojaimia esim.aamiaisella, että saan nauttia hiljaisuudesta. Vietän yli puolet vuorokaudesta erilaiset tulpat/suojaimet päässä.

Joskus kyllä tulee ajateltua, että on tämäkin mahtavaa elämää...

• t.a.p.
        Kyllästynyt mies kirjoitti:

Itse asun 80-luvun "neukkukuutiossa". Äänieristys aivan karmea. Olenkin ratkaissut asian parantamalla henkilökohtaista äänieristystä. Käytän korvatulppia, vaimentavia tulppa-kuulokkeita ja Peltorin kuulosuojaimia esim.aamiaisella, että saan nauttia hiljaisuudesta. Vietän yli puolet vuorokaudesta erilaiset tulpat/suojaimet päässä.

Joskus kyllä tulee ajateltua, että on tämäkin mahtavaa elämää...

Hankala juttu, jos naapurina epäsosiaalisia yksilöitä. Miksi niitä ovia pitää paiskoa ympäri vuorokauden ja tömistellä kuin norsu. Kyttääjät ovat naapureina suorastaan enkeleitä. Onneksi itselläni oli mahdollisuus hankkia omakotitalo, vaikka taloudellisesti ottikin lujille.

• Kyllästynyt mies
        t.a.p. kirjoitti:

Hankala juttu, jos naapurina epäsosiaalisia yksilöitä. Miksi niitä ovia pitää paiskoa ympäri vuorokauden ja tömistellä kuin norsu. Kyttääjät ovat naapureina suorastaan enkeleitä. Onneksi itselläni oli mahdollisuus hankkia omakotitalo, vaikka taloudellisesti ottikin lujille.

Hauskinta hommassa onkin että ei täällä ole mitään häirikköjä jotka juovat viinaa ja soittavat musiikkia. Äänieristys on vaan niin hirveä että normaalit äänet tulevat läpi. Esim.keittiön liesikuvun kautta kuuluu n.8-22 välillä jatkuvaa puhetta...

• t.a.p.
        Kyllästynyt mies kirjoitti:

Hauskinta hommassa onkin että ei täällä ole mitään häirikköjä jotka juovat viinaa ja soittavat musiikkia. Äänieristys on vaan niin hirveä että normaalit äänet tulevat läpi. Esim.keittiön liesikuvun kautta kuuluu n.8-22 välillä jatkuvaa puhetta...

Ikäväähän se on kaikenlainen ylimääräinen melu. Itse olen herkkäuninen ja meteli 21.00- 07.00 välillä sai joskus epätoivon valtaan.

• viestiketjun aloittaja
        t.a.p. kirjoitti:

Ikäväähän se on kaikenlainen ylimääräinen melu. Itse olen herkkäuninen ja meteli 21.00- 07.00 välillä sai joskus epätoivon valtaan.

Minäkin olen lähes epätoivon vallassa.
        Mistä noita kuulosuojaimia saa ja mitä maksaa? Minulla on nukkuessa musiikkikaupasta ostetut korvatulpat, joissa on "filtterit" mitä voi vaihdella metelin voimakkuuden mukaan. Ei mitkään mielettömän hyvät mutta voittavat tavalliset korvatulpat mennen tullen.
        Tuleeko mieleen mitään kuulosuojaimia mitkä korvilla pystyisi nukkumaan?
        Minä en edes koe olevani herkkäuninen, mutta alakerrasta kuuluu parhaimmillaan 5 yönä/viikossa sellainen möykkä, että pitää olla jo harvinaisen hyväuninen että saa nukuttua.

• ..............

Tekeekö kukaan äänieristystestejä tai löytyykö niitä asunnon papereista?

Voisiko esim. testata desibelilaitteella ja huudattamalla jotain tiettyä ääntä asunnossa? Toinen mittaisi äänen desibeliä vaikka rapussa. Saman testin voisi tehdä pihalla ja toinen mittaa ikkunan läpi tulevaa melua. Joissakin rapuissa melkein kaikki puhe kuuluu asunnosta rappuun. Voiko tästä vetää mitään johtopäätöksiä muusta äänieristyksestä vaiko vain ulko-oven äänieristyksestä?

Itselläni on kokemusta mm. 70-luvun ja 2000-luvun opiskelija-asunnoista pääkaupunkiseudulla, joista 2000-luvun asunto oli huomattavasti huonommin äänieristetty tai sitten naapurit pahempia häirikköjä. 2000-luvun talo oli tiiliverhoiltu betonitalo, 70-luvun talo tiilitalo. Lisäksi olen asunut puutalossa, jossa huomasi huonon äänieristyksen jo itse lattialla hyppimällä. Lattia kumahteli. Eräässä 70-luvun betonitalossa taas kuului naapureiden televisio alakerrasta sekä tupakankinsavu tuli jostain reiästä läpi, vaikka tuuletusta ei ollut. Tuolla seinät olivat pahvin tapaista ainetta, joten en yhtään ihmettele huonoa äänieristystä. Kokemusta on myös vuosisadan alussa rakennetusta kivitalosta Helsingin keskustassa, jossa lapsen itku ja juoksu kuuluu yläkerrasta.

Järkyttävää tämä äänieristyksen taso, kun asunnot ovat kuitenkin niin kalliita.

Suosittelen sellaisia asuntoja, jotka on juuri rakennettu hyvin äänieristetyiksi taloiksi. Näissä voi vaikka pianoa soittaa keskellä yötä. Näitä on ainakin muutamia pääkaupunkiseudulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      146
      2479
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      96
      994
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      733
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      691
    7. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    8. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      667
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe