Älykkyydestä?

adhd tohtori

Jotenkin trendikästä puhua adhd ihmisten "huomattavasta älykkyydestä", mutta mistä ihmeestä tällainen väite on saanut alkunsa? Huomattavaa keskittymiskykyä ja loogista päättelykykyä vaativissa testeissä adhd tapaukset saavat lähes poikkeuksetta huonompia tuloksia kuin verrokit.

En halua lannistaa ketään, mutta pelkkä uteliaisuus ja asioiden ulkoaopettelu ei ole sinällään älykkyyttä.

Autistinenkin voi olla sairaalloisen kiinnostunut esimerkiksi historiasta tai matematiikasta, mutta sekään ei suoranaisesti kerro mitään absoluuttisesta älykkyydestä, vaikka vanhemmat kovin usein niin kuvittelevatkin.

23

4262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyläläinen

      Vähän sama kun puhutaan että "lukihäiriöiset ovat tasan yhtä älykkäitä kuin muutkin."

      Mulla sattuu olemaan yksi pahasti lukihäiriöinen kaveri, joka sitten meni MENSA:n ÄÖ-testiin, ja arvatkaa kuinka hyvin meni? Kaveri sai käytännössä debiilin paperit kun kuviot pyörivät hedelmäpeliä silmissä ja lukujen päättelystäkään ei tullut mitään.

      Kaunista puhettahan se on kun sanotaan, ettei neurologiset vaivat vaikuta älykkyyteen, muttei sellaisilla puheilla kuitenkaan tosielämän kanssa ole mitään tekemistä. Sama jos sanoisi, että värisokeilla on aivan yhtä hyvä näkökyky kuin "normaaleillakin".

    • persektionisti

      "En halua lannistaa ketään, mutta pelkkä uteliaisuus ja asioiden ulkoaopettelu ei ole sinällään älykkyyttä."

      Tohtori hyvä, mielestäni lyhenteet adhd ja add eivät oikeastaan mahdu samaan lauseeseen ulkoaopettelun kanssa vaikka näin juuri itse teinkin ;)

      Add:n vahvuus tai heikkous riippuen tilanteesta mielestäni on juurikin se että oppimisen edellytyksenä on ymmärtää vastaukseen johtaneet tekijät jolloin oppimaansa myös osaa soveltaa eri tilanteisiin, ei siis ulkoaopettelu.

      Ilman uteliaisuutta ei ole kysymystä, ilman kysymystä ei ole ongelmaa, ilman ongelmaa ei ole ratkaisua.

    • olen hyvä

      päättelykykytehtävissä, vaikka se vaatiikin keskittymistä. Rakastan esim. sudokuja ja silloin pystyn keskittymään 100%. Inhosin silti matikkaa koulussa ja yläasteella tipahdin kärryiltä koska en viitsinyt opiskella... olen myös hyvin musikaalinen ja se yhdistetään monesti matematiikkaan, vaikken ymmärrä miksi... Menestys asioissa riippuu niin mielenkiinnosta ja yleensä en ole pätkääkään kiinnostunut asioista, joista pitäisi olla.

    • persektionisti

      Suoraan sanoen,
      keljuttaa että näin jyrkästi arvostellaan jotain tiettyä ihmisryhmää jota ei vielä kunnolla edes tieteessä tunneta, näin yleisesti.

      Ehkä pahinta minulle oli se ettet antanut minkäänlaista vastinetta vastineelleni.

      Liekö kyseessä sitten ollut pelkkä provosointi, asioihin vihkiytymättömän yksilön mutuun perustuvaa ns. höpöhöpö.

      Minä olen testattu, ÄO 129, hieman yli keskiarvon, älyllinen uteliaisuus huippuluokkaa,
      mutta se ei vielä tee minusta nykynormien eli sinun mielesi mukaista älykköä, ns. voittajaa ja joka punnitaan palkkashekin ja mersun kera versus...

      Siihen vaaditaan muitakin ominaisuuksia joita minä en allekirjoita, en edes halua,
      tulen toimeen omillani ja voin joskus jopa "relata",
      se riittää minulle,
      kokonaisuus on tärkeä,
      ei niinkään ihminen.


      Väistämättä assosioituu mieleeni toiminta jollaista itsestään epävarmat "teinit" toisinaan harrastavat,
      juovuspäissään huutelevat satunnaisia turhuuksia ohikulkevasta autostaan purkaakseen omaa oloaan, kuitenkaan tietämättä todellista syytä miksi.

      Sinulla jokin henkilökohtainen syy.

      ?

      • mahdoit

        viestisi osoittaa? Minun mielestä täällä on vaan asiallista pohdiskelua eikä provosointia????
        Itsestäni voin sanoa, että vaikka olen lahjakas joissakin asioissa, niin alisuoriudun tavallisesta arjesta täysin ja sen takia olenkin onneton. Kaipaan virikkeitä, mutta kyllästyn nopeasti jne. Ihan mahdotonta.


      • aloittajalle
        mahdoit kirjoitti:

        viestisi osoittaa? Minun mielestä täällä on vaan asiallista pohdiskelua eikä provosointia????
        Itsestäni voin sanoa, että vaikka olen lahjakas joissakin asioissa, niin alisuoriudun tavallisesta arjesta täysin ja sen takia olenkin onneton. Kaipaan virikkeitä, mutta kyllästyn nopeasti jne. Ihan mahdotonta.

        Ainakin se on siihen liitetty kun klikkaa viestiketjunäkymän sellaiseksi että "johdotus" on esillä.

        Kyllä aloitusviesti minustakin hieman provoilulta vaikutti koska oli muodostettu voimakas ja alentuva mielipide vaillinaisen ja ainakin osittain virheellisen informaation pohjalta.


        Omaelämänkertomuksesi itsekin allekirjoitan täysin,
        vaikkapa laskujenmaksulle ei tahdo riittää ajatusmyrskyssä tilaa, ei sitten niin millään.


    • ADHD ät Mensa

      "Jotenkin trendikästä puhua adhd ihmisten "huomattavasta älykkyydestä", mutta mistä ihmeestä tällainen väite on saanut alkunsa?"

      Mensan forumilla oli taannoin kysely jäsenten oireyhtymistä ja ADHD (sekä Asperger) olivat reilusti yliedustettuina. Se ei ole siis myytti etteikö ÄO:n ja keskittymishäiriön välillä löytyisi jotain korrelaatiota.

      Selityksiä tähän on tietenkin parempiakin kuin se, että ADHD jotenkin suoranaisesti lisäisi älykkyyttä. Tärkein syy lienee että älykkäät, mutta keskittymishäiriöiset ihmiset tuntevat suurempaa tarvettaa todistaa älykkyytensä ja hakeutuvat useammin Mensaan. Koulussa he alisuorittavat ja tahtovat todistaa itselleen ja muille että ovat sittenkin keskimääräistä fiksumpia. Näin Mensan kokeisiin jo valikoituu yliedustus ADHD-tapauksia.

      Kympin oppilailla, jotka tienaavat 6000 euroa kuussa ei välttämättä ole tarvetta todistella mitään Mensan koetinkivillä.

    • levotonta_edelleen

      Itse uskoisin, että ainakin me jotka olemme jo geeneissä saaneet jonkinlaisen erityislahjakkuuden, osaamme (ja uskallamme) ajatella ja toimia enemmän "out of the box"- meiningillä. Tällä tarkoitan, esim. taiteellisesti luovat ihmiset saavat paljon uutta aikaan koska emme pidä rutiineista ja saman toistamisesta. Tämä tarve saada uusia kokemuksia myös edistää luovuutta. Se toimii monin eri tavoin, ihan "normielämänkin" suhteen.

      Tuo pitkäjänteisyyden puuttuminen on kyllä ongelma nykyisessä yhteiskunnassa, olisi helpompaa tehdä yhtä ja samaa maailman tappiin. Mutta nämä kortit on annettu ja niillä mennään. Itse en tunne yhtään "tyhmää" adhd:ta, kenties elämämme vaikeudet myös kehittävät samalla aivojamme. Kuitenkin pitää keksiä keinot miten selvitä arjessa ja se on joskus älyttömän vaativaa.

      Itse olen huono matemaattisissa jutuissa, mutta kun olen sen tosiasian sisäistänyt ja lakannut hakkaamasta päätä seinään sen suhteen, niin voin rauhassa keskittyä siihen missä olen hyvä. Tuskin pärjäisin mensan testissä mutta en edes viitsi moista tehdä. Jos testi olisi enemmän omaa lahjakkuuttani varten kehitetty, niin olisin varmasti sen mukaan erittäin fiksu ;)

    • attention?

      Hassu ketju. Mikähän tässä oli pointti?

      Itse juuri saamassa diagnoosia, joka näyttäisi kääntyvän adhd:ksi ensin epäillyn add:n sijaan. Älykkyysprofiilini näyttäisi olevan kovin epätasainen, mikä tarkoittaa, että vaikka peruskapasiteettia löytyy, on työmuistini jokseenkin herkästi kuormittuva, visuomotorinen työskentely hidasta ja sitten on noita tarkkaavaisuuden ongelmia jne. Lisäksi mulla on kapea-alainen lukihäiriö (tarkoittaa, että osaan toki kirjoittaa suht ok, mutta lukeminen itsessään hidasta ja työlästä).

      WAIS:n testillä nk peruskapasiteetti, niin sanallinen kuin visuaalinenkin, on skaalan yläpäässä, eli hyvä tai erittäin hyvä (korreloi muuten näköjään mensan testin kanssa aika hyvin). Kuitenkin nuo muistin (WMS) ja prosessointinopeuden (PSI) osat ovat lähempänä keskivertoa, mikä tekee kokonaisälykkyyden arvioinnista hieman problemaattista.

      Profiilini lienee aika tyypillinen adhd:n profiili. ja onhan tuota tutkitukin, myös korkeampia pisteitä kognitiivisen peruskapasiteetin saavilta diagnosoiduilta. Normaaliälyisillä näyttäisi olevan samantyyppistä, eli että testattua älykkyysosamäärää laskee profiilin epätasaisuus. Lääkityksellä ilmeisesti noita pahimpia 'kuoppia' saadaan tasoitettua. Lääkitys ei kuitenkaan näyttäisi parantavan palikkatesteistä suoriutumista, eli peruskapasiteetti on ja pysyy.
      Tietääkseni ei ole näyttöä, että adhd:t olisivat vähemmän tai enemmän älykkäitä kuin ei-adhd:t. Tutkimustuloksiin vaikuttanee myös luonnollisesti testiaineiston kattavuus (älykkäitä ei välttämättä diagnosoitu ja myös alapäästä putoaa osa muihin diagnooseihin). Lisäksi keskustelua näyttäisi herättävän myös se, kun kaikilla adhd-tapauksilla onelmat eivät ole havaittavissa psykologisten testien perusteella.

    • eräs äiti

      Uskon vahvasti, että ainakin oman poikani kohdalla koulumenestykseen on vaikuttanut se, että saamalla apua adhd:n, on samalla mahdollistettu hänen oppimisensa....

      Se vaan, että hän on aina saanut kiitettäviä numreoita, tekemättä oikeastaan mitään koulun hyväksi. Neljä ensimmäistä kouluvuotta hän oli muuten suurimmaksi osin yksin käytävässä, eikä saanut ollenkaan opetusta.... Kun häntä ei voinut opettajan puheiden mukaan pitää luokkahuoneessa. Noina vuosina hän ei myöskään tehnyt läksyjä pahemmin.

      Koska hänellä ei ole oppimisvaikeuksia, oli todella vaikeaa aluksi saada apua hänelle, koska kasperinkin mielipide oli, että ei voi olla ongelmai, kun lapsi lukeekin mielellään ja saa hyviä numeroita...

    • ahdhdhdh

      Adhd ei tietääkseni ole psyykkinen sairaus vaan neurologinen..Niillä on vissi ero!

      • hoocee__

        adhd ei tietääkseni ole sairaus (vaan neurologisista poikkeavuuksista todennäköisesti johtuva oireyhtymä)

        ainakaan tämänhetkisen yleisesti vallitsevan käsityksen mukaan.


    • minkälainen ihminen kirjoittaa omia asioita nettin= idiootti
      minkälainen ihminen levittelee muiden kirjoittamia asioita=M.LKK.
      KUMPI SINÄ OLET? OLET MOLEMPIA! ONNITTELUT!
      äärimmäisen fiksua loppuelämää äärimmäisen fiksulle nettikiusaajalle, uskottavuutesi on varmasti parantunut työpaikallasi

      PS teetkö väitöskirjaa?
      Totuus on se että et ole TÄLLÄ ALALLA. ET OLE TAVANNUT mielenterveyskuntoutujia= ihmisiä joilla on ollut vaikeita mielenterveysongelmia 5-30 vuotta. SAIRAUS AIHEUTTAA heillä sen etteivät he pysty normaalilla tavalla käymään töissä tai olemaan ihmisten seurassa.
      Työpaikallani työskentelee mielenterveyskuntoutujia ja adhd:sta kärsiviä tuetussa työssä siivoojina tms. Ovatko he LAISKOJA vai SAIRAITA???

      Oletko äärimmäisen fiksu vai kenties äärimmäisen M.LKK. ja itsekeskeinen ihminen. Luultavasti länkytät asoita 24h sen takia ettet YMMÄRRÄ niitä ja luultavasti ET TULE IKINÄ YMMÄRTÄMÄÄN
      Sinulle tärkeintä on OMA MIELIPITEESI ei ihmisten hyvinvointi.

      Keskity omaan perustyötehtävääsi, sinun ei tarvitse katkeroitua sen takia että et pysty ymmärtämään joitain asioita. Toivottavasti et enää kiusaa muita ihmisiä tai sekaannu muiden elämään. Luultavasti narsistisen luonteesi takia tulet aina ajattelemaan että olet joka asiassa oikessa. Luultavasti katkeroidut sen takia että auktoriteettiasi loukataan.
      Äärimmäisn itsekeskeistä ja katkeroitunutta loppuelämää :)

    • ADHD-potilas

      No mutta, kuka tässä on levitellyt ja mitä juttuja? Älykkyyden ja ADHD:n välisten yhteyksien pohtiminenhan on ihan järkevä kysymys, eikä nettiin kannata kirjoittaa mitään henkilökohtaista, jos ei tahdo että asioita kerrotaan eteenpäin.

      Joka tapauksessa nykyisten psykologian teorioiden mukaan ÄO riippuu monesta eri asiasta (kuten ympäristöstä, taloudellisesta tilanteesta, kulttuurista sekä aivojen rakenteiden lisäksi säännöllisestä harjoittelusta) ja siitä, millaisia testit ovat ja mitä eri osa-alueita ne sisältävät. Siksi ei voida suoraan sanoa, ovatko ADHD:ta sairastavat ihmiset keskimäärin muita älykkäämpiä vai eivät.
      Kuitenkin ongelmat tarkkaavaisuuden suuntaamisessa sekä hahmottamisvaikeudet tai sosiaalliset ongelmat voivat vaikuttaa omalta osaltaan kognitiivisiin toimintoihin, älykkyysosamäärään sellaista mitatessa, ja muutenkin ihmisen arkeen.

      Toisaalta näitä probleemia voidaan myös helpottaa erilaisten terapioiden ja lääkehoitojen avulla. Varsinkin ratkaisukeskeinen terapia, jossa yhdistellään eri terapiamuotoja yksilölle sopivalla tavalla voi olla erittäin tehokas. Sellaisessa olen itsekin aikoinaan ollut, opiskellut musiikkiluokalla ja lukiossa kokeista ysejä ja kymppejä vedellen sekä selviytynyt kaikesta käyttämättä lääkkeitä koko elinikäni aikana.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe