siis mikä on akvaarion vähimmäistilavuus oltava vaikkapa 10 törön parvelle?
törö (gobio gobio)
5
421
Vastaukset
- kala
En muista nyt törön koko mutta eikö se jotain 15 cm ollut niin jos niitä kymmenen niin ainakin 500 litranen niin isolle parvelle.Pienemmässä kuolevat helpommin.Muista että laitat ne kylmävesiakvaarioon.Ja sisusta akvaario niille luonnon mukaisesti. Vähän aika sitten pyydystin kivisimppuja akvaarioon mutta kaikki kuolivat jo ennen akvaarioon laittoa koska oli niin pitkä matka, vaikka lisäsin vettä eivät ilmeisesti kestäneet muutosta,joten varo töröjenkin kanssa sillä nekin voivat olla herkkiä joten totuta ne hitaasti hanaveteen( tunnissa 1 kuppi tuoretta vettä) ja anna lämpötilan tasaantua tarpeeksi.
- Miimu
Törö on lähinnä pohjalla viihtyvä virtaavan veden kala. Siksi akvaarion muoto voisi olla pitkä ja matala, jotta pohjapinta-alaa riittäisi.
Minimiakvaarionpituus lähes kalalle kuin kalalle on kalan aikuispituus kerrottuna kymmenellä, mutta jokikalan ollessa kyseessä kertoisin sen kahdella. Sitten jokin järkevä kaavan mukainen leveys ja korkeudesta voisikin jo tinkiä, jotta jokimainen virtaus olisi helpompi järjestää.
Eli jos törö on aikuisena vaikka 10 senttiä, niin ihanne akvaarion mitat olisivat 200cm pituutta, 70cm leveyttä ja noin 40cm korkeutta.
Ei kaloja kannata pitää niiden vähimmäistilavuuksissa, parempi hommata joko kalat tai tilat niin, että voi tarjota niille niin hyvät olot kuin mahdollista. - Elmeri
Huh, mistä olet töröä löytänyt??? itse olen aika pitkään etsinyt löytämättä...
Viisainta olisi että vertaisit töröä tiikerinuoliaiseen saavilla olevista kaloista (koko, liikkuvuus) joten 10:n parvelle noin 300 litraa
Minimissään yksinäistä voit pitää jo n.100 litran altaassa mutta suosittelen parillekin jo 200 litraa ja pitkänomaista. Mm. muistaakseni tikruille oli rakennettu akvaariolinnassa Kaakkois-Aasialaisen joen biotoobin allas jossa oli noin 10 tikrua , puunkarahkaa pitkittäin sekä melalehteä jonka voit korvata täällä esim. ahvenvidalla. Niin ja tietty kova virtaus minkä saat 2 isolla suodattimella tai kiertovesipumpulla ja mattosuodattimella edullisemmin.
Törön lähisukulaisen jokibarbin altaasta copyan vielä lopuksi tähän linkin...
http://www.aquariacentral.com/species/db.cgi?db=fresh&uid=default&ID=0524&view_records=1
...sieltä voit myös etsiä ohjetta, jokibarbi on vaan muistaakseni hiukka isompi kuin törö
Särkikalana törö kestää myös kovempia lämpotiloja eli erillistä viilennintä et tarvitse jollei parveke tai muu puolilämmin tila siihen käy.- kirjoplaty
Turussa Jäkärlän lähellä olevassa joessa (en ole varma joesta, oliko se Aurajoki tai jotain..tai Paimionjoki tai...) mutta olin kerran onkimassa siellä ja onkeen tarttui törö.
ja olen 100 % varma että se oli törö, sillä sillä oli viiksisäikeet ja kyljissä niitä läiskiä ja ruumiinrakenne oli törön.
haluaisitko sinä töröjä akvaarioon?
luin muuten entisen Korkeasaaren johtajan kirjoittaman kirjan, jossa hän selvitti, että viileässä töröihin ilmestyy ruman näköisiä rakkuloita, joten ehkä syytäkin pitää töröjä lämpimässä vedessä(en kuitenkaan tarkoita mitään 25-30 asteen lämpötiloja!) töröhän on lämpimän veden kala. Suomessa vain ihan etelässä. - Elmeri
kirjoplaty kirjoitti:
Turussa Jäkärlän lähellä olevassa joessa (en ole varma joesta, oliko se Aurajoki tai jotain..tai Paimionjoki tai...) mutta olin kerran onkimassa siellä ja onkeen tarttui törö.
ja olen 100 % varma että se oli törö, sillä sillä oli viiksisäikeet ja kyljissä niitä läiskiä ja ruumiinrakenne oli törön.
haluaisitko sinä töröjä akvaarioon?
luin muuten entisen Korkeasaaren johtajan kirjoittaman kirjan, jossa hän selvitti, että viileässä töröihin ilmestyy ruman näköisiä rakkuloita, joten ehkä syytäkin pitää töröjä lämpimässä vedessä(en kuitenkaan tarkoita mitään 25-30 asteen lämpötiloja!) töröhän on lämpimän veden kala. Suomessa vain ihan etelässä.Juu, kyllä törö ja kivennuoliainen ovat olleet monen vuoden hankintalistalla samoin piikkimonni lammikkoon muutta jääneet kai ajankäytön takia pyydystymättä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803