Kissan ripuli

uusi kissan omistaja

toivottavasti joku tietävämpi osaisi vastata!!!

Olen hankkinut kissanpennun n. viikko sitten. Se on 2,5kk. vanha. Aluksi sen uloste oli ihan kiinteää, semmonen pikku pökäle. mutta sitten se alkoi muuttua löysäksi. Otin aluksi maidon pois, että jos se tulee maidosta. ei auttanut. syötin aluksi sille bilanxia, ei auttanut vaikka vaihdoin sen wiskas junioriin. Sitten koitin antaa sille näitä kitekatin ja pirkan hyytelöruokia, eipä auttanut. Se on tässä jo kohta viikon ripuloinu.

Luonteessa ei ole mitään vikaa, leikkii ja on iloinen.

En tiiä, pitääkö sille antaa kuitenkin madotus vaikka se ei kertaakaan ole käynyt ulkona eikä syönyt raakaa lihaa??? ja voiko näin nuorelle antaa nuita Attapekteja ja tehobakteja?? eikä näin nuorta kissaa voi mihinkään paastoon laittaa... :(

toivottavasti joku osaisi vastata!!!! :'(

51

20627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiilusilmä siamilainen

      mutta sinuna kyllä soittaisin eläinlääkäriasemalle ja kertoisin huoleni heille. Sieltä saat sen oikean tiedon ja oikeat ohjeet kuinka toimia. Kaikkea hyvää kisullesi :)

    • oli myös

      tässä pari viikkoa sitten kova ripuli ja oksentelikin. Madotus oli kissalla ihan kunnossa.
      Ostin apteekista Tehobakt-nimistä eläimien ripulilääkettä. Annoin sitä kerran päivässä n. 4 päivän ajan piimään sekoitettuna ja annoin annoksen ruiskulla suoraan suuhun.
      Ripuli meni tällä kuurilla ohi. Ja nyt uloste on taas kiinteää.
      Kyllä noin nuorelle voi antaa kyseistä lääkettä. Katsot vaan annostuksen kohdilleen. Paastota kissaa ei saisi,mutta tälläisessä tapauksessa on tietysti parempi ettei ahmisi nyt ihan hirveästi ruokaa ennen kuin ripuli on ohi. Muista kuitenkin tarjota juomista,sillä neste hukka voi tulla nopeasti noin pienellä pennulla!

    • uusi kissan omistaja

      hyvä tietää... se on niin kovaa rahan tuhlausta "opiskelijalle" jos menee eläinlääkärille. Mielummin sitä hakee tietoo täältä kokemusten perusteella!!

      • asiantuntijoita

        Monelta pieneläinasemalta saa ohjeita ihan puhelimitse. Soita ja kerro kissastasi. Ei sinne pakko ole lähteä, mutta saat ainakin oiken asiantuntijan arvion tilanteesta.


      • Janhenia

        Hieman korvaan särähtää tälläinen kommentti. Aina kun eläimen ottaa tulee olla valmistautunut siihen, että sen hoitoon menee rahaa. Ne kun voivat sairastua ja todennäköisesti tulevatkin sairastumaan jossain vaiheessa ja silloin sitä rahaa tulee löytyä, opiskelija tai ei. Jos ei löydy niin jätetään ne eläimet hankkimatta. Eikä se että eläimen hoitoon hakee apua eläinklinikalta ole minusta mitenkään rahan tuhlausta. Heillähän juuri sitä kokemusta ja tietoa on!


      • uusi kissan omistaja
        Janhenia kirjoitti:

        Hieman korvaan särähtää tälläinen kommentti. Aina kun eläimen ottaa tulee olla valmistautunut siihen, että sen hoitoon menee rahaa. Ne kun voivat sairastua ja todennäköisesti tulevatkin sairastumaan jossain vaiheessa ja silloin sitä rahaa tulee löytyä, opiskelija tai ei. Jos ei löydy niin jätetään ne eläimet hankkimatta. Eikä se että eläimen hoitoon hakee apua eläinklinikalta ole minusta mitenkään rahan tuhlausta. Heillähän juuri sitä kokemusta ja tietoa on!

        ajattelinki että jos kissa rupee Henkisesti kärsiin siitä, alkaa vinkua ja muutenki tulee kauheen ailahtelevainen, voi silloin viiä sen eläinlääkärille. en ihan tarkoittanut sitä et jätän sen kuolemaan ja kärsimään ja katton vierestä!!!!


      • uusi kissan omistaja
        Janhenia kirjoitti:

        Hieman korvaan särähtää tälläinen kommentti. Aina kun eläimen ottaa tulee olla valmistautunut siihen, että sen hoitoon menee rahaa. Ne kun voivat sairastua ja todennäköisesti tulevatkin sairastumaan jossain vaiheessa ja silloin sitä rahaa tulee löytyä, opiskelija tai ei. Jos ei löydy niin jätetään ne eläimet hankkimatta. Eikä se että eläimen hoitoon hakee apua eläinklinikalta ole minusta mitenkään rahan tuhlausta. Heillähän juuri sitä kokemusta ja tietoa on!

        niimpä, hoitoon menee rahaa, olen tietoinen asiasta.

        Ajattelin vaan, että monet ihmiset ovat käyneet eläinlääkärillä ja toivon että he kertovat kokemuksiaan tänne.

        Koitan itse tehdä noilla keinoilla, mitkä ovat muille auttaneet, jos ei tuloksia näy, tai oireet pahenevat, esim. tulee henkisiä oireita, vien välittömästi eläinlääkärille.

        en tod antaisi kissan kärsiä ja kuolla ja kattoisin vaan vierestä, että "hei, ei mulla oo rahaa, kuole vaan siinä" ehkä olen kuitenkin sen verran eläinrakas ihminen!!!


      • dax
        asiantuntijoita kirjoitti:

        Monelta pieneläinasemalta saa ohjeita ihan puhelimitse. Soita ja kerro kissastasi. Ei sinne pakko ole lähteä, mutta saat ainakin oiken asiantuntijan arvion tilanteesta.

        Mein pienemmän kissan maha on kans reistaillu jo pitkän aikaan. Kokeilimme kanssa maidon pois ottamista jnejne, mutta aloimme tarkkailemaan milloin vatsa voi paremmin. Yksinkertaisesti syöttää esim. yhden merkkistä ruokaa, ei ylimääräisiä makupaloja tai muuta ylimääräistä. Meillä auttoi heti nämä kikat, ja olen lisännyt laktoosittoman maitojuoman ruokalistalle takaisin, pystyn syöttämään yhden merkkistä ruokaa ja kotona itse tehtyä kanaseitimössöä. Vatsa voi heti paremmin! Mutta esimerkiksi kissamme on perso mm. juustolle. Pienikin pala juustoa ja vatta taas ihan ripulil. Vanhemmalla kissallamme oli sama tilanne pentuna, mutta tultuaan vanhemmaksi eli n. vuoden ikäiseksi, senkin vatsa on alkanut sietämään erilaisia ruokia, joten pennuilla on vaa herkempi vatsa. tässä siis minun teoria ja neuvot:)


      • Anonyymi
        uusi kissan omistaja kirjoitti:

        niimpä, hoitoon menee rahaa, olen tietoinen asiasta.

        Ajattelin vaan, että monet ihmiset ovat käyneet eläinlääkärillä ja toivon että he kertovat kokemuksiaan tänne.

        Koitan itse tehdä noilla keinoilla, mitkä ovat muille auttaneet, jos ei tuloksia näy, tai oireet pahenevat, esim. tulee henkisiä oireita, vien välittömästi eläinlääkärille.

        en tod antaisi kissan kärsiä ja kuolla ja kattoisin vaan vierestä, että "hei, ei mulla oo rahaa, kuole vaan siinä" ehkä olen kuitenkin sen verran eläinrakas ihminen!!!

        Nyt ei ole kyse siitä, että kissasi saisi henkisiä oireita.
        On kyse sen ravinnon imeytymisestä, nesteen imeytymisestä. Maksasta, maksasta, ellei sen elimistö saa ripulin takia tiettyjä ravintoaineita.
        Lue kissan virustaudeista.
        Sillä voi olla mukanaan ollut jo tullessaan.
        Tai, sillä on loisia.
        Tai, tauti on kuolemaksi, hoitipa tai ei, jos suolisto on vahingoittunut, ja maksakin.
        Eli vähintään soita eläinlääkärille, kerro oireet, miten milloin alkoi. Onko rokotukset kunnossa?
        Hankitaan ensin kissa ja sen kamat.
        Sitten ollaan pää puskassa kun se sairastaa.
        Se on edullisempaa, kun saa hoitoa ajoissa. Ei tarvitse kohta uutta kissaa etsiä, varoajan jälkeen. osa sairauksia aiheuttavista kun säilyy kotona vaikkei sairasta kissaa enää olisikaan.
        Pitkään.


    • Janhenia

      onko pentua koskaan madotettu? 2,5kk pentu olisi pitänyt maodttaa jo useamman kerran ja jos sitä ei ole niin ripuli voi johtua ihan loisista. Jos ei ole madotettu niin haet apteekista mirrixsiä (on miedointa matolääkettä ja sopii mainiosti pennuille/kissoilla joilla epäilys suuresta loistartunnasta). Jos loisia näkyy ulosteessa/lattialla uusitaan madotus kahden-3 viikon kuluttua.

      Jos madotus on kunnosa niin seuraava asia on ruokavalio. Saiko pentu aluksi samaa ruokaa kuin mitä sai pentukodissaaan? Äkillinen ruokinnan muutos voi myös aiheuttaa löysää ulostetta. Ja todennäköisesti tuo, että viikon aikana ruokaa on vaihdeltu useamman kerran on ylläpitänyt löysää ulostetta. Ruokamuutokset tulisi tehdä aina hitaasti sekoittaen uutta ruokaa vanhaan ruokaa, kunnes lopulta n. viikon kuluessa voidaan siirtyä kokonaan uuteen ruokaan. Suosittelinkin nyt pysyttelemään yhdessä raksu- ja märkäruokamerkissä kunnes saadaan vatsa kuntoon.

      Kuten edellä olevat ovat maininneet niin Tehobaktia/Biobaktia/Attapektiä/canikuria voi käyttää pennulle vallan hyvin. Tuoteselosteissa on usein annostukset myös pennuille ja jos ei ole niin todennäiköisesti puolet siitä mitä aikuiselle kissalla sanotaan on riittävä määrä. Kyseiset lääkkeet eivät ole mitään "myrkkyjä" joten pieni yliannostuskaan ei haittaa :) Muistat vaan, että nämä eivät heti paranna vaan siihen voi mennä parista päivästä-viikkoon ennen kuin tilanne paranee.

      Jos tilanne tästä huolimatta jatkuu samanlaisena tai tilanne pahenee (verta, kuumetta, apaattisuutta, oksentelua jne) suosittelen ottamaan yhteyttä eläinlääkäriin. Kyseessä voi olla suolistokanavan tulehdus (tätä on ollut nytten liikenteessä) tai esimerkiksi Giardia-alkueläimen aiheuttama ripuli.

      Pennun juomiseen kannattaa muuten kiinnittää huomiota. Ripulissa on tärkeätä huolehtia ettei eläin pääse kuivumaan, joten jos kissa ei juo niin antaisin sille ruiskulla vettä suuhun.

      Toivottavasti pentu paranee.

      • uusi kissanomistaja

        kisunpennulle oli kasvattajakin annellut monia erimerkkejä. ja samaa merkkiä olen myös minä antanut.

        tuskin maitokaan ihan tuota aiheuta (oon kyllä maidon poistanut kokonaan) n. viikon ripuloontia.

        tai mikään muuttohässäkkä ei voi aiheuttaa niin paljoa stressiä että maha menee sekaisin viikoksi. se oli jo samana päivänä sopeutunut uuteen kotiin kun se tänne tuotiin!

        itse asiassa pentua ei ole madotettu. Voiko madot olla syynä pelkkään ripuliin?? vai sisältyykö siihen myös muita oireita...?


      • Janhenia
        uusi kissanomistaja kirjoitti:

        kisunpennulle oli kasvattajakin annellut monia erimerkkejä. ja samaa merkkiä olen myös minä antanut.

        tuskin maitokaan ihan tuota aiheuta (oon kyllä maidon poistanut kokonaan) n. viikon ripuloontia.

        tai mikään muuttohässäkkä ei voi aiheuttaa niin paljoa stressiä että maha menee sekaisin viikoksi. se oli jo samana päivänä sopeutunut uuteen kotiin kun se tänne tuotiin!

        itse asiassa pentua ei ole madotettu. Voiko madot olla syynä pelkkään ripuliin?? vai sisältyykö siihen myös muita oireita...?

        Loiset voivat nimenoman yksinään aiheuttaa ripulia ja sitten jos päälle pistää muuttostressin, ruuan vaihtelut niin ei se ihme ole että pikkuisen vatsa on sekaisin :) Runsas loismäärä voi aiheuttaa myös lisääntynyttä ruokahalua, vilkkuluominen esillä oloa ja pullottavaa vatsaa.


      • uusi kissan omistaja
        Janhenia kirjoitti:

        Loiset voivat nimenoman yksinään aiheuttaa ripulia ja sitten jos päälle pistää muuttostressin, ruuan vaihtelut niin ei se ihme ole että pikkuisen vatsa on sekaisin :) Runsas loismäärä voi aiheuttaa myös lisääntynyttä ruokahalua, vilkkuluominen esillä oloa ja pullottavaa vatsaa.

        heti annoin annoksen mukana tuota mirrixiä. toivotaan että paranee.. kasvattaja oli syöttänyt kahta merkkiä Lazia ja wiskasia. alan syöttään sitten niitä. pelkästään aluksi..


      • Anonyymi
        uusi kissanomistaja kirjoitti:

        kisunpennulle oli kasvattajakin annellut monia erimerkkejä. ja samaa merkkiä olen myös minä antanut.

        tuskin maitokaan ihan tuota aiheuta (oon kyllä maidon poistanut kokonaan) n. viikon ripuloontia.

        tai mikään muuttohässäkkä ei voi aiheuttaa niin paljoa stressiä että maha menee sekaisin viikoksi. se oli jo samana päivänä sopeutunut uuteen kotiin kun se tänne tuotiin!

        itse asiassa pentua ei ole madotettu. Voiko madot olla syynä pelkkään ripuliin?? vai sisältyykö siihen myös muita oireita...?

        Voi jyssäys. Hankit nyt ensinnäkin kissan Axilur paketin. Ei ole kallis, on laajakirjoinen. Punnitset kissan vaikka keittiövaakalla, arvioit annoksen hieman yläkanttiin, ja annat sen kolmasosa-puoli tabletia lusikkapesällä jauhettuna ruuassa, ei maistu miltään.
        Kolmena päivänä peräkkäin.
        Toistat kuurin kahden viikon kuluttua.
        Ja hommaa rokotukset kuntoon kissalle.
        12 vko rokotus. Kolme kk rokotus. 1 v ikä, kolmas rokotus.
        Simsalabim, ja sitten rokotusväli harvenee.


    • milka

      Heippa!
      Oliko millaissa oloissa kasvanut tämä pentu? kävikö emo pihalla? on hyvinkin voinut saada matoja.

      Esim. Axiluria (laajakirjoisempi matolääke) voipi hakea apteekista tai eläinklinikan vastaanotosta (ovat halvempia sieltä kuin apteekista).

      -nämä tabletit voi liettää myös pikku tippaan vettä, niin voi sitten ruutalla (saa apteekista tai eläinlekurin vastaanotolta) antaa pennulle suoraan suuhun tai sekoittaa ruokaan.

      (Oletko hyla kermaviiliä koittanut antaa?)

      Koitappa syöttää nyt ripulin ajan veteen soseeksi asti keitettyä riisipuuroa, johon sekoitat keitettyä kypsää kanaa tai keitettyä kypsää seitä?!-ja voit vielä raejuustoakin sekoittaa siihen jäähtyneeseen kala/kana/riisipuuro seokseen.

      Maha pitää nyt saada rauhoitetuksi. Maitohappobakteeria kannattaa myös hankkia jotain valmistetta ja sekoittaa ruokaan.

      Jos ei auta viikossa tai muuten pahenee oireet niin vie eläinlääkäriin, mutta uskon näillä neuvoilla että saat avun!

      Tsemppiä kisunpennun kanssa yhteiseloon! : )

      • Xisculiini

        se ei tule kalliiksi jos ottaa puhelimen tassuun ja kysyy eläinlääkäriltä/eläintenhoitajalta ohjeita ja neuvoja. Itse olen tehnyt niin monen monta kertaa! Jos epäilen että jollain ötökkäiselläni ei ole kaikki kunnossa, haluan kyllä asiasta keskustella OIKEAN asiantuntijan kanssa sen lisäksi, että kyselen täällä kokemuksia muilta. Minunkin korvaani särähti kirjoituksesi että eläinlääkärissä käynti olisi turhaa rahantuhlausta. On sitä itse kukin ollut opiskelija ja tosi pienituloinen, mutta ennemmin olen tinkinyt omista menoistani ja kuluistani kuin eläinteni hyvinvoinnista. Mikään eläinlääkärireissu kun ei ole turha - ei edes se että sinulle kerrotaan kisusi olevan vain hieman pipi tai jopa terve! Mutta meillä kaikilla on niin eri arvot ja mielipiteet, jotta mikä on turhaa ja mikä ei. Jokatapauksessa toivon että killisi pian paranee :)


      • uusi kissan omistaja

        On tosi kiva kuitenkin saada tuollaista ystävällistä palautetta, ettei heti tuu ns. haukkuja niskaan, että oot huono omistaja yms.

        Emo on ollu koko elämänsä sisäkissa, mutta ulkona se on voinut kyllä käydä, emon lisäksi siellä kodissa oli yksi leikattu kolli ja yksi toinen tyttökissa.

        Ostin justiin tuota TEHOBAKTIA ja sekoitan sitä tuohon ruuan sekaan. katson tämän viikon auttaako se. Koitin aluksi sekoittaa sitä piimään, mutta kisunpentu karvasti tuota piimää (ei pidä).

        oireilu ei näy luonteessa millään lailla, mutta heti, jos oireilu alkaa näkyä henkisesti, vien samantien eläinlääkäriin. Antaisin matokuurin heti kun tuo ruikkuilu vaan loppuisi.. oon lukenut,että matokuuria ei saisi mieluiten antaa silloin kun on ruikulla.. kuulemma tämä MIRRIX -matokuuri on sopivaa myös pienille kissoille.

        mutta toivotaan parasta!!!


      • uusi kissan omistaja
        Xisculiini kirjoitti:

        se ei tule kalliiksi jos ottaa puhelimen tassuun ja kysyy eläinlääkäriltä/eläintenhoitajalta ohjeita ja neuvoja. Itse olen tehnyt niin monen monta kertaa! Jos epäilen että jollain ötökkäiselläni ei ole kaikki kunnossa, haluan kyllä asiasta keskustella OIKEAN asiantuntijan kanssa sen lisäksi, että kyselen täällä kokemuksia muilta. Minunkin korvaani särähti kirjoituksesi että eläinlääkärissä käynti olisi turhaa rahantuhlausta. On sitä itse kukin ollut opiskelija ja tosi pienituloinen, mutta ennemmin olen tinkinyt omista menoistani ja kuluistani kuin eläinteni hyvinvoinnista. Mikään eläinlääkärireissu kun ei ole turha - ei edes se että sinulle kerrotaan kisusi olevan vain hieman pipi tai jopa terve! Mutta meillä kaikilla on niin eri arvot ja mielipiteet, jotta mikä on turhaa ja mikä ei. Jokatapauksessa toivon että killisi pian paranee :)

        todellakin kannattaa ottaa yhteys eläinlääkäriin, olen samaa mieltä. Mutta samoja juttuja ne puhelimitse osaa sanoa, kun täällä kokeneet ihmiset.

        Mutta edelleenki, jos kissa alkaa henkisesti kärsiä tms.. oireilu pahenee, vien välittömästi eläinlääkäriin..


      • jihkuidsur
        uusi kissan omistaja kirjoitti:

        todellakin kannattaa ottaa yhteys eläinlääkäriin, olen samaa mieltä. Mutta samoja juttuja ne puhelimitse osaa sanoa, kun täällä kokeneet ihmiset.

        Mutta edelleenki, jos kissa alkaa henkisesti kärsiä tms.. oireilu pahenee, vien välittömästi eläinlääkäriin..

        henkisesti kärsiä?? mä en käsitä!!


    • kissavauvan ripulissa

      Moi. Kun kyseessä on noin pieni/nuori kissa, ei mitään "vahvaa" ruokaa missään nimessä. Kermaviiliä, HYLA-maitoa annetaan nykyään kissoille, ei tavallisia maitoja ,Mutta mielestäni Sun kannattais soittaa tosissaan eläinlääkärille, ja veisit sen pikkuisen sinne. Sehän on ns. ali-ikäinen edes ollut luovutettavaksikin! Kissan pitää olla maksimissaan 3kk ja rokotettu ja madotettu, ennen kuin se lähtee poikueestaan uuteen kotiin. Noita ruokkimisneuvoja on enemmänkin, mutta Ole kiltti ja soita eläinlääkäriin pikku vauvastasi!

    • 20 v sitten

      Olin tuolloin 'ns' uusi kissanomistaja (ns. kaupunkiasunto). Siskoni soitti töihin, kun oli pentuvahtiana, että nyt nää haisee.. se on ihan vetelää,... ei täällä voi olla.. Soitin eläinlääkärille ja käskivät ekana kokeilla matolääkitystä.

      Annoin kisuille matolääkkeen. Kisut oli pari päivää vessassa ja minä myös (hoitovapaalla). Vaiva meni ohi. Homma ei toistunut enää koskaan. Matolääkitytin sisäkissani jatkossa aina keväisin ja sykysyi, vaikka kisunin söivätkin vain kypsää ja/tai kissojen valmisruokaa.

    • uusi kissan omistaja

      pystyykö antaa tehobaktia ja matolääkitystä sekasin?

      • Janhenia

        Huoletta vaan, auttaa saamaan vatsan tasapainoon nopeammin :) Toivottavasti pennun vatsa paranee.


      • kisuli100
        Janhenia kirjoitti:

        Huoletta vaan, auttaa saamaan vatsan tasapainoon nopeammin :) Toivottavasti pennun vatsa paranee.

        "Oliko millaissa oloissa kasvanut tämä pentu? kävikö emo pihalla? on hyvinkin voinut saada matoja. "

        Vaikka emo ei olisi edes haistanut ulkoilmaa ja olisi säännöllisesti madotettu, niin pentu saa emolta matoja maidon mukana. Pentujen madottaminen on ensiarvoisen tärkeää pennun kehityksen kannalta ja olisi tehtävä vähintään kolme kertaa ennen kuin pentu lähtee uuteen kotiin. Mutta jos pentu on luovutettu jo ennen 2,5 kk ikää niin ei kasvattajalla ole edes perusasiat tiedossa, jonka kertoo tuo ruokintakin jo.


    • mirrian

      Kokeilepas syöttää niitä bilanxin raksuja vaan pidemmän aikaa niin kyllä se kakka muuttuu ajan kanssa kiinteäksi. Ainakin näin kävi meidän kissalla jolla oli pentuna ripulia. Noin 3 kuukautta oli meidän kisulla maha löysällä, mutta sitten muuttui taas kiinteäksi. Älä huoli, kyllä se varmasti sunkin kissalla ihan lähikuukausina muuttuu paremmaksi.:)

      • hyvää päivää

        ja kirvesvartta kanssa.

        Tällaisia ohjeitako te ihan oikeasti annatte ripuloivan pentukissan omistajille?

        Muutama oikea ohje: Vatsa ja suolisto on rauhoitettava riippuen mikä ripulin aiheuttaa. Jos kyseessä on ruokinnasta johtuva ongelma, on ruokavalio muutettava "miedoksi" ja kaikki kuivaruoka sekä teollinen vehnää sisältävä pois - maitohappobakteeri kehiin (Inupektin Forte). Jos kyseessä on madot, silloin madotetaan ja rauhoitetaan vatsa sekä suolisto edellä mainituin keinoin. Jos kyseessä on bakteeriperäinen tulehdus, hankitaan lääkäriltä antibiootit ja hoidetaan sekä rauhoitetaan vatsa ja suolisto kuten edellä.

        Pentukissan ripulia ei pidä katsella kovin kauan, se voi vaikuttaa pennun kasvuun. Se voi aiheuttaa suoliston kroonisen häiriötilan ja pahimmillaan aiheuttaa pennulle vaarallisen elimistön kuivumisen. Mitä pienempi/nuorempi pentu, sitä nopeammin tilanne pitää saada vakiintumaan.

        Maito ei ole kissalle hyväksi, se aiheuttaa ripulia koska kissat ovat hyvin suurelta osin laktoosi-intolerantikkoja, eli eivät siedä maitoa. Markettien vehnäpitoiset ruoat eivät sovi kissoille, eivätkä varsinkaan herkälle suolistolle.

        Ripulikissan hoitoon käytetään mietoa ruokaa - keitettyä kanaa keitinlientä, keitettyä seitiä keitinlientä tai herkkävatsaisille suunniteltuja ruokia (ei kuitenkaan kuivana vaan märkäruokana). Ripuloiva kissa menettää ulosteessaan nestettä melkoisesti, jos sille syötetään kuivaruokaa joka imee itseensä nestettä kissan elimistöstä, uhkaa kissaa todella vakava kuivuminen. Sen lisäksi monissa kuivamuonissa on viljaa joka ei sovi kissalle vaan aiheuttaa lisää ripulointia/ulosteen löysyyttä.

        Vatsa löysällä ja ripuli on melkoisen eri asia ja hoitokin vähän erilaista. Vatsan löysyyttä voi olla joskus kaikilla kissoilla, eikä se tarvitse erityistä hoitoa, ellei jatku pidempään. Selkeä ripulointi voi jopa tappaa pennun nopeasti ja/tai pentu saattaa tarvita nesteytystä mikäli kuivuminen uhkaa.


      • APUA!!
        hyvää päivää kirjoitti:

        ja kirvesvartta kanssa.

        Tällaisia ohjeitako te ihan oikeasti annatte ripuloivan pentukissan omistajille?

        Muutama oikea ohje: Vatsa ja suolisto on rauhoitettava riippuen mikä ripulin aiheuttaa. Jos kyseessä on ruokinnasta johtuva ongelma, on ruokavalio muutettava "miedoksi" ja kaikki kuivaruoka sekä teollinen vehnää sisältävä pois - maitohappobakteeri kehiin (Inupektin Forte). Jos kyseessä on madot, silloin madotetaan ja rauhoitetaan vatsa sekä suolisto edellä mainituin keinoin. Jos kyseessä on bakteeriperäinen tulehdus, hankitaan lääkäriltä antibiootit ja hoidetaan sekä rauhoitetaan vatsa ja suolisto kuten edellä.

        Pentukissan ripulia ei pidä katsella kovin kauan, se voi vaikuttaa pennun kasvuun. Se voi aiheuttaa suoliston kroonisen häiriötilan ja pahimmillaan aiheuttaa pennulle vaarallisen elimistön kuivumisen. Mitä pienempi/nuorempi pentu, sitä nopeammin tilanne pitää saada vakiintumaan.

        Maito ei ole kissalle hyväksi, se aiheuttaa ripulia koska kissat ovat hyvin suurelta osin laktoosi-intolerantikkoja, eli eivät siedä maitoa. Markettien vehnäpitoiset ruoat eivät sovi kissoille, eivätkä varsinkaan herkälle suolistolle.

        Ripulikissan hoitoon käytetään mietoa ruokaa - keitettyä kanaa keitinlientä, keitettyä seitiä keitinlientä tai herkkävatsaisille suunniteltuja ruokia (ei kuitenkaan kuivana vaan märkäruokana). Ripuloiva kissa menettää ulosteessaan nestettä melkoisesti, jos sille syötetään kuivaruokaa joka imee itseensä nestettä kissan elimistöstä, uhkaa kissaa todella vakava kuivuminen. Sen lisäksi monissa kuivamuonissa on viljaa joka ei sovi kissalle vaan aiheuttaa lisää ripulointia/ulosteen löysyyttä.

        Vatsa löysällä ja ripuli on melkoisen eri asia ja hoitokin vähän erilaista. Vatsan löysyyttä voi olla joskus kaikilla kissoilla, eikä se tarvitse erityistä hoitoa, ellei jatku pidempään. Selkeä ripulointi voi jopa tappaa pennun nopeasti ja/tai pentu saattaa tarvita nesteytystä mikäli kuivuminen uhkaa.

        Mulla on vähän reilu vuoden ikäinen kissa, sisäkissa. Sillä on ollut kohta viikon vatsa löysänä. Annoin äsken kissoille matolääkkeen jos siitä olisi apua, meille tuli 2 pentua pari viikkoa sitten jotka on kerran madotettu syntymäkodissa, mahtaisiko niiden mukana silti olla kantautunut jotakin loisia? :o Ja voisiko stressi ja liika syöminen aiheuttaa kissalle noin paljon vatsavaivoja? Tuo kissa on aina ollut kova syömään ja ahmii ruokaa, ei edes pure ruokaa vaan nielee kokonaisena... ^^


      • teille on
        APUA!! kirjoitti:

        Mulla on vähän reilu vuoden ikäinen kissa, sisäkissa. Sillä on ollut kohta viikon vatsa löysänä. Annoin äsken kissoille matolääkkeen jos siitä olisi apua, meille tuli 2 pentua pari viikkoa sitten jotka on kerran madotettu syntymäkodissa, mahtaisiko niiden mukana silti olla kantautunut jotakin loisia? :o Ja voisiko stressi ja liika syöminen aiheuttaa kissalle noin paljon vatsavaivoja? Tuo kissa on aina ollut kova syömään ja ahmii ruokaa, ei edes pure ruokaa vaan nielee kokonaisena... ^^

        tullut uusia kissoja, on syy todennäköisesti siinä. Joko pennut on tuoneet mukanaan matoja, jonkin muun taudin tai stressi on laukaissut oirehtimisen. Vaikka pennuilla itsellään ei olisi mitään oireita, ne voivat olla oireettomia taudin kantajia.

        Jos madotusta ei tehdä kaikille, ei siitä ole mitään hyötyä mikäli kyse on madoista. Madotus tai loishäätö (myös ulkoloiset) on AINA tehtävä kaikille kodin eläimille samanaikaisesti.

        Liika syöminen aiheuttaa yleensä oksentelua koska vatsassa oleva ruoka turpoaa (esim. kuivaruoka) ja tulee liian täysi olo. Ripulointi viittaa ihan toiseen suuntaan, ahmiminen on usein seurausta huonoista lähtökohdista jossa ruokaa on ollut vähän tarjolla tai kissoja liikaa suhteessa ruoan määrään. Jos kissa saa ruokaa pennusta asti riittävästi, se yleensä osaa syödä tarvittavan määrän eikä liikaa.

        Ylensyöntiä pitää yrittää rajoittaa ruokintakertojen lisäämisellä ja ruoka-annosten koon pienentämisellä. Missään tapauksessa ei silloin ruokaa pidetä esillä koko ajan. Ruoan laatuun kannattaa satsata ja ottaa maitohappobakteerit käyttöön, mutta niissä ei saa olla laktoosia.

        Jos madotus ei auta, on syytä käyttää kissa tai vähintään ulostenäyte tutkittavana. Jos näistä ei apua ole, voi olla myöskin syytä otattaa näyte suolen pinnasta, syynä voi olla herkistyminen ja silloin ruokavalio menee uusiksi. Ruokaremontti kannattaa tehdä vaikkei herkistymistä olisikaan, syy voi olla vain vääränlaisessa ruokinnassa.


    • 65+4

      näitä vanhoja aloituksia koko ajan nostaa ylös?

      • hönö kissa

        mistä se johtuu et mulla ja kissalla on samaan aikaan ripuli.kissa ei juo kaljaa.onkohan se muutenvaan hengessä mukana


      • Anonyymi
        hönö kissa kirjoitti:

        mistä se johtuu et mulla ja kissalla on samaan aikaan ripuli.kissa ei juo kaljaa.onkohan se muutenvaan hengessä mukana

        Teillä on mahatauti. Kissalla ja sinulla. Mitä te molemmat, kissa ja sinä söitte, ennenkuin se alkoi?


    • Huolestunut omistaja

      Heipä hei!! Mun pikku kisulillsa on ripuli!! Miten voisin auttaa asiaan? Se tuli meille pari viikkoa sitten.. Ollaan syötetty silla yhtä tieetyä ruokaa eikä olla annettu sille yhtään maitoa. Johtuuko tämä tressistä vai mistä?? Kaipaisin vastausta!!

    • s4ne

      Useat kissat saavat maidosta ripulin, koska niiden kyky hajottaa maidon laktoosia on huono. Sopivampia ovat hapatetut maitotuotteet, esim. kermaviili ja piimä.

    • sisäkissan kanssa

      mun kissalla oli myös ripulia kun se tuli pentuna 3kk vähän päälle, kissan luovutusikä on nykyään tosiaan se 12viikkoa eli 3kk. soitin heti eläinlääkäriin, koska ensimmäinen tarkastus ja rokotusaika oli vasta viikon päästä. kehottivat antamaan uudestaan matokuurin ja katsomaan. oli itsellä niin epävärma olo toisen puolesta, että mentiin sitten kuitenkin lääkäriin ja siellä annettiin vielä kaikki muutkin lois karkotteet pistoksena ja otettiin verikokeita. hoidoksi maitohappobakteereja ja lääkärissä myytävää erikoisuokaa, koska en luottanut itseeni ehdotettujen raejuusto jne kotihoitoruokien kanssa. ripulia kesti yli viikon ja sitten meni ohi, kun verikokeistakaan ei mitään ilmennyt. ilmeisesti uuten kotiin tuotaville pennuille voi useinkin tulla ripuli (ruokavalion muutokset ja stressi) ja hoito on tärkeää myös siksi että pentu voi helposti kuivua.

      kissani on ihan maalta haettu kotikissa, ei mikään rotuyksilö, mutta kyllä se pitää hoitaa ihan samalla tavalla kuin kalliimpikin sijoitus. itse naurankin sille että kissa maksoi 30e ja ensimmäisen kuukauden lääkärilasku oli n. 150e (rokotukset ja ripulinhoito). itse olen vielä opiskelija joten käsitän kyllä että lääkäri on kallis, mutta onneksi kissa on vanhemmillenikin rakas ja keskustelimme ennen sen hankintaa mahdollisista kustannuksista. itse kerroin heille, että tahtoisin kissan, mutta en ole varma selviäisinkö kustannuksista, joten siksi en voisi hankkia, mutta he heti sanoivat että olisivat siinä mukana. kerron tästä ihan vaan siksi että lemmikkiä hankkiessa pitäisi tosiaan harkita kunnolla niin taloudellisesti kuin elämänmuutoksenkin kannalta. itselleni kissani kissamaisuudet eivät onneksi tulleet sen suurempana yllätyksenä, koska ystävillä niitä on ollut vuosikaudet ja luin paljon ennen kissan tuloa.

    • -

      Tätä ketjua kun lueskelee ei voi kun ihmetellä miten vastuullisia kissanomistajia olette!! Tosi monessa viestissä mainitaan että on maitoa annettu, kissalle ei missään nimessä saa antaa tavallista maitoa, sillä kaikki kissat ovat luonnostaan laktoosi intolerantikkoja! Äly hoi!
      Näin äkkiseltään ajateltuna ripuli johtuu nimenomaan siitä maidosta, vääränlaisesta ruuasta tai madoista. Nämä asiat pitäisi joka ikisen vastuullisen kissanomistajan tajuta ja huolehtia. Jos ripulointi silti jatkuu, on heti mentävä eläinlääkäriin!

    • LittleMSI

      meillä on n. 8kk vanha tyttökissa ja sillä on ollut satunnaista ripulia noin 5 kertaa meillä asumisen aikana.. Tuli siis meille 12 viikkoisena. Lääkärissä käyty kaksi kertaa ja aina määrätty Kaoliini-pektiiniä.. Ripuli kestänyt aina noin viikon. Nyt viime el.lääkäri käynnillä otettiin ulostenäytteet mahdollisia suolisto loisia varten, mutta eipä siellä mittään näkynyt. Nyt sitten siirrytään herkkämahaisen kissan ruokaan ja katsotaan loppuvatko satunnaiset ripulit siihen.. Aika stressaavaa se kyllä on kissalle sekä meille omistajille.

    • jokl

      kannattaa nuitten eläinlääkäreitten ruokien kans olla tarkkana; meidän ja yhden tuttavan kissa sai niistä pahat virtsakivet.

      Mekin juuri tuohon vatsan löysyyteen niitä otettiin eläinlääkärin suosituksesta ja siinä sitä oltiin.

    • Huolestunut emonen

      Meidän kisulla oli noin kuukausi sitten paha ripuli. Se ei oikein syönyt mitään ja makoili vaan. Kävimme eläinlääkärissä ja lääkäri totesi että kisulla on todennäköisesti tulehdus jossain suolessa. Saimme viiden päivän antibiotti kuurin. Se tepsi, kissa parani ja oli aivan normaali. Nyt kuitenkin eilen kissa alkoi taas ripuloimaan ja käyttäytyy samalla tavalla kuin viimeksi tulehduksen aikaan. Eräs tuttavani epäilee, että viiden päivän antibiotti kuuri olisi ollut liian lyhyt ja sen takia tulehdus ei päässyt kunnolla paranemaan ja sen vuoksi se uusiutui taas. Onko muilla kokemusta tälläisestä tilanteesta? Voiko tuttavani epäillyt olla oikeita, vai onko tämä vaan tavallista mahatautia?

      • tutkintaa

        Liian usein määrätään lyhyitä ab-kuureja ja jos ne ei auta vaihdetaan toiseen lääkitykseen. Oikeasti pitäisi tutkia ensin onko syytä lääkitä ja jos niin millä. Sellainen arpominen, että kokeillaan eri ab-kuureja voi olla pahimmillaan pahentava tekijä. Niin kissoilla kuin ihmisilläkin on sama juttu, että liiallinen ab-kuurien syöttäminen voi johtaa ongelmiin. Elimistön vastustuskyky ja tässä tapauksessa suoliston oma floora katoaa eikä mikään lääkitys enää auta.

        Pitkillä kuureilla haetaan ensin hoito ja jatkossa pidetään elimistöä ns. kontrollissa, ettei muut bakteerit pääse iskemään alikuntoiseen elimistöön. Suolen ja muiden limakalvojen kohdalla erityisen tärkeää on antaa niiden tervehtyä antibiootin suojissa kuntoon.

        Kyseessä voi olla myös herkkävatsaisuus, joka ei tarvitse lääkitystä vaan tasapainotusta. Eli ruokinta kuntoon ja kaikki hiilarit pois ruoista (vehnä, muut viljat sekä sokeri). Mietoa ruokaa ja lisäksi joko maitohappobakteeri tai prebiootti käyttöön. Maidot ja kaikki herkutkin pois kunnes vatsan toiminta on saatu kuntoon.

        Sairauksien hoidossa pahinta on se, että hoito on lyhyttä ja tauti iskee uudestaan. Eli silloin elimistö joutuu kovalle koetukselle kun sairaus sahaa edestakaisin ja lyhyet lääkekuurit eivät kokonaan ehdi parantaa. Siis tutkius ja oikea lääkitys jos sitä tarvitaan sekä kunnollinen kuurin pituus ja samalla ruokinta-asiat kuntoon. Maitohappobakteeri tai prebiootti ei ole koskaan huono, vaikkei kissalla olisi mitään oireitakaan. Niillä voidaan pitää suolisto hyvässä kunnossa ja ab-kuurien aikana se pitäisikin olla ilman muuta käytössä.


    • Huolestunut emonen

      Tämä meidän kisun tilanne on kyllä kummallinen tällä hetkellä. Edellinen ripuli josta mainitsin parani itsestään ja kissa oli taas viikon ihan kunnossa. Nyt ripuli alkoi taas uudelleen.

      Me ollaan annettu sille vatsaystävällistä märkäruokaa ja raksuina on ollut nyt viikon ajan Royal Caninin Gastro intestinal. Viimeksikin lääkäri määräsi reilun viikon kuuriksi samaisia raksuja. Joten vähän epäilen ettei ripuli ruosta johdu. Ahdistava tilanne...

      • ulostenäyte

        Tutkituttaisin ulostenäytteen jos ei ole jo tehty. Mahdollisia syitä voivat olla alkueläimet eli siinä tapauksessa giardia tai kokkidioosi. Ne vaatii oman lääkityksen, eivät antibiootilla lähde.

        Jos noissa raksuissa on vähänkään viljaa, voi se jo olla pelkästään syy. Ikävä kyllä monissa ns. lääkeruoissakin on viljoja ja jos kissalla on allergisuutta, ei se suolistoa auta.

        Tutki huolella ruoan tuoteseloste ja katso jos siellä voisi olla jokin allergiaa aiheuttava ainesosa. Muuta ruokinta miedoksi eli kuten edellä on kerrottu, keitettyä kanaa liemineen ja pois kaikki ruoat missä on vähänkään mitään viljaa tai kalaa.


      • Buumihuum
        ulostenäyte kirjoitti:

        Tutkituttaisin ulostenäytteen jos ei ole jo tehty. Mahdollisia syitä voivat olla alkueläimet eli siinä tapauksessa giardia tai kokkidioosi. Ne vaatii oman lääkityksen, eivät antibiootilla lähde.

        Jos noissa raksuissa on vähänkään viljaa, voi se jo olla pelkästään syy. Ikävä kyllä monissa ns. lääkeruoissakin on viljoja ja jos kissalla on allergisuutta, ei se suolistoa auta.

        Tutki huolella ruoan tuoteseloste ja katso jos siellä voisi olla jokin allergiaa aiheuttava ainesosa. Muuta ruokinta miedoksi eli kuten edellä on kerrottu, keitettyä kanaa liemineen ja pois kaikki ruoat missä on vähänkään mitään viljaa tai kalaa.

        Yhdyn tähän. Todellakin, joillakin eläimilläkin on näitä vehnä/vilja allergioita joista johtuu Ripuloiminen ja oksentelu (*Loiskis* oksentelu)


    • Huolestunut emonen

      Voikos tälläinen vilja allergia tulla tuostavaan ihan aikuiselle kissalle? Meidän kisu kun on jo yli neljä vuotta ja ei aikaisemmin ole ollut mitään ongelmia. Jos kuitenkin kyse on allergiasta niin olisikkos teillä joitain vinkkejä/suosituksia hyvistä viljattomista ruokamerkeistä?

      • kyllä se voi

        Kyllä se voi. Allergian aiheuttaa usein liiallinen tietyn proteiinin jatkuva altistus elimistölle. Kissan, niin kuin ei ihmisenkään tarvitse olla lapsesta saakka allerginen, vaan allergisuus voi tulla myös aikuisiällä ja vanhanakin.

        Jos kyseessä on allergia, niin teollisen ruoan poistaminen ruokavaliosta on ehkä kaikkein paras keino. Silloin voi olla varma, ettei ainakaan viljaa kissalle tule syötettyä missään muodossa. Muuten on vaan tutkailtava tuoteselosteet purkkien ja pussien kyljestä sekä käytävä valmistajan sivuilta varmistamassa tarkemmat tiedot.

        Kana ja riista on allergiselle kissalle ehkäpä parhaiten sopivaa lihaa. Osa kissoista on allergisia kalalle ja myös nauta voi sitä tehdä. Siipikarja ja riista harvemmin. Maitotuotteet on myös aikuisen kissan kieltolistalla, ellei se ole hylaa tai laktoositonta.

        Myös suoliston jatkuva kuormitus altistaa ongelmille, koska löysä uloste on hapanta ja syö suolen pintaa. Kun suolen pinta vaurioituu, aiheuttaa se helposti parantumattomia vaivoja, eikä seinämän läpi enää imeydy ravinteet elimistön käyttöön. Kun elimistö ei saa tarvitsemaansa, se vaikuttaa kissan yleiskuntoon ja sitä kautta kierteen pahenemisen entisestään.


    • AlluK0lli
    • Huolestunut emonen

      Kiitoksia vinkeistä. Kalalle en kisun usko olevan allerginen, koska se on aina rauhoittanut kisun vatsan. Olen nyt syöttänyt kisulle mm. kanaa, kalaa, naudan sydäntä ja nyt ei ole ripulia ollut.Olen myös syöttänyt normaalia kissanruokaa, mutta tarkistanut sen ettei siinä ole viljaa.

      Olen myös ruvennut pitämään päiväkirjaa, siitä mitä kisu päivän mittaa syö. Helpompi tutkia mistä ripuli voisi johtua, jos se vielä tulee.

      Olisko teillä vielä antaa jotain hyvää raksu merkkiä? Kisu tykkää mussuttaa niitä aina välillä, niin en haluaisi niitä poistaa sen ruokavaliosta. Normaali kaupasta vaan ei tahdo löytyä sellaisia raksuja, joissa viljaa ei olisi.

      • Anonyymi

        Sitten tilaat kissanruuat esimerkiksi zooplussalta. siellä on valikoimaa. Marketistakin saa viljatonta, jopa Tokmannilta!
        Kunhan nyt luet niitä tuoteselosteita kaupassa. soijaa, hernettä. Ei.
        Viljoja, ei. sokereita, ei.
        Silloin on hyvä raksu missä on paljon eläinperäistä.
        Kunhan vatsa asttuu: sikalihaa, nautalihaa välillä. Raakana, tuoretta. Joskus sydäntä, jos löydät. Kanan voi antaa purkista, esim Pirkka-sarjassa k kaupoilla on oikein oivallista oikeaa tonnikala-katkarapua, ja oikeaa kanaa.
        Siirry ajatukseen, että kissa on lihansyöjä.
        Nämä ovat sitä tujua ruokaa, pentu pitää totuttaa niihin, mutta oma kissani on kasvanut raakaruualla ja niillä, ja voin kertoa: voi hyvin.
        Itse asiassa en ymmärrä, miksi kissan oletetaan syövän koiran ruuan kaltaista. Vaikka kissasta jo päältä näkee että se on saalistava petoeläin.
        Kun katsot kissasi kalustoa joka sillä on suussaan, löydät: saaliin käsittelyyn sopivan hammaskaluston.
        Tappopuremaan sopivat kulmahampaat, ja saksenterämäisiä hampaita, tartarin tekoon, jonka kissa nielee purematta hienoksi.
        Kissaeläimillä on vatsahapot, jotka sulattavat sellaisen tartar tavaran nopeasti.
        Sitten kissan ruokinta, usein. Kissani syö noin 4 h välein viimeistään.
        Ei valtavia aterioita kerralla.
        Ei ole milloinkaan ollut ripulia. Rokotukset okei, madotin kahdesti kotiintultua.
        Kissa on korkeintaan välillä ikävissään, kun käyn töissäkin.
        Jos kissalla on ripuli, se kuivuu, eikä saa ravintoaineita kunnolla. Se on vaarassa sairastua vielä pahemmin.


      • Anonyymi

        No hyvä, olet ruvennut pääsemään jäljille kissan ruokinnasta. Olin vähän huolissani. Itse annoin kun pentu tuli kotiin, sille pidemmän aikaa: kermaa, sikalihaa sopivaksi leikeltynä rasvoineen, ja liotetut nappulat välillä.
        Kotiutuneelle pennulle ei pidä tehdä äkkinäisiä ruokintamuutoksia, mutta ruuan pitää antaa sille eläinvalkuaista, eläinrasvoja, ja kaikkia kissan tarttemia kivennäisiä ja muita aineita(tauriini, yms)
        Raksu on hyvä olla semmoinen, missä on nämä kaikki jo valmiina. Kasvavalle pennulle voi antaa vaikka 2 grammaa päivässä lisänä luujauhoa, luustolle, ellei raksuissa sitä ole tarpeeksi.
        Kala ei saa olla kissalle raakaa.
        Kananmunan valkuainen on myös raakana paha, eli kypsää munaa on hyvä antaa. Perus- kissan ruokavalio tosiaan koostuu eläinperäisestä tavarasta. Ei viljoista, herneestä eikä soijasta, eikä porkkanoista ym. Ei edes maissista.
        Kovin usein näitä kaikkia voi olla kissanruuissa, ja vain muutama prosentti sitä lihaa, kalaa, kanaa.
        Itse olen oppinut tarkkaan lukemaan ruokien tuoteselosteet: oma kissani ei syö jos hitunenkin on viljaa ruuassa. Taikka vaikkapa porkkanaa.
        Muutama kokonaan syömätön testiraksupussi joutaa jo poistoon: ei koskaan huoli jos tarjoaa.
        Sitä viljatonta syö halulla, mitä löysin kun oli vielä pentu.
        Kissa tarvitsee myös- ruohoa. Eli kauraa, ohraa kasvatettuna. Tai jos on kokomaatiainen, niin nekään ei kelpaa, pitää olla nurmiröllipuska parvekkeella koko talven isossa astiassa.
        Ulkoillessa syö itse ulkoa lumettomana, mutta lumen aikaan meheviä nurmiruohoja ei löydy mistään.
        Kissa voi silloin saada kevätkarvanlähdön alettua, tukoksen suolistoonsa: karvapötköistä.


    • Anonyymi

      Vanha hyväksi koettu on ruokavalion muutos.vain keitettyä seitä ja riisiä tai keitettyä broileria. Kunnes uloste on sopivaa.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin ne kitekatin sun muut semmiiset pois,missä on viljaa.
      Ihan kaikki.
      Hanki kunnon kissanruokaa.
      Ja jos ei viikkoon kunnon ruualla ripuli asetu,tilaa aika eläinlääkärille.
      Olethan madottanut kissan? Laajakirjoisella,eli Axilur,on hyvä.
      Sen kun hienonnat vaikka lusikalla painellen ja ruuan sekaan,menee koska ei maistu miltään. Pennulle kolmasosa tabletti,kolmena päivänä.
      Muista ostaa kissan pakkaus,koirien pakkauksessa on liikaa kissalle vaikuttavaa ainetta.
      Ellei se maha asetu,sillä voi olla tarttuva ikävä kissojen virustauti.
      Jonka se on saanut paikassa missä oli.

    • Anonyymi

      Kissa paskoo kun sillä on tarve .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe