Millä eväillä ihan oikeasti tällä palstalla on kehiteltu moisia tehoja pikkuautoihin? ilman ilokaasua, remmiahdinta, erikoismäntiä, venttiilikoneistoa tai pakokaasujen poistojärjestelmää ei kai ole taikatemppua onnistua ?? Formuloissa on päästy yli 900 HV hetkellisiin tehoihin, mutta mitähän nekin maksavat ? Ei taida olla tosi puheita.
mistä yli 600 hv alle 2.litraiseen
47
17342
Vastaukset
- PPK
2litraa vapaasti hengittävänä n.24000rpm
Ja F1 autoissa oli 1.5 litrasita koneista otettu aikanaan 1500hv... Tosin ahdettuina.- Renault
Mikäli muistan oikein oli kirein F1-kone aikanaan
McLaren - Renault, ahdettuna n. 700 hv/ 1,6 litraa
Säänöissähän oli siloin mahdollisuus käyttää joko
3,5 litran vapaastihengittäviä tai 1,6 litran
turboja jollaisia käyttivät useimmat johtuen pie-
nemmästä painosta ja paremmasta väännöstä.
Mitä taas kierroksiin tulee, en ole koskaan kuul-
lut, että autonmoottorissa olisi käytetty yli
20.000 rpm kierroslukuja, mäntänopeus kasvaa liian
suureksi ja pannut hajoavat. Nykyisten formuloiden
maksimikierrokset ovat 18.000 rpm:n luokkaa.
Minun tietämäni epävirallinen kierroslukuennätys on 1960-luvulta 2-sylinterisen 50 ksm. TT-Suzukin
22.000 rpm. Iskun pituus oli HUOMATTAVASTI pie-
nempi kuin formuloiden isommissa koneissa!!!
että sillee... - besserwisser
Renault kirjoitti:
Mikäli muistan oikein oli kirein F1-kone aikanaan
McLaren - Renault, ahdettuna n. 700 hv/ 1,6 litraa
Säänöissähän oli siloin mahdollisuus käyttää joko
3,5 litran vapaastihengittäviä tai 1,6 litran
turboja jollaisia käyttivät useimmat johtuen pie-
nemmästä painosta ja paremmasta väännöstä.
Mitä taas kierroksiin tulee, en ole koskaan kuul-
lut, että autonmoottorissa olisi käytetty yli
20.000 rpm kierroslukuja, mäntänopeus kasvaa liian
suureksi ja pannut hajoavat. Nykyisten formuloiden
maksimikierrokset ovat 18.000 rpm:n luokkaa.
Minun tietämäni epävirallinen kierroslukuennätys on 1960-luvulta 2-sylinterisen 50 ksm. TT-Suzukin
22.000 rpm. Iskun pituus oli HUOMATTAVASTI pie-
nempi kuin formuloiden isommissa koneissa!!!
että sillee...vähän tarkemmin. Ahdetun raja oli 1.5 litraa ja parhaimmat tehot oli BMW:llä Brabhamissa 1200 hv aika-ajokoneessa.
50 -kuutioiset tt-pyörät otti järjestään kaikki sen 20000 rpm.
Eiköhän siihen vielä päästä formuloissakin - Saabisti
Renault kirjoitti:
Mikäli muistan oikein oli kirein F1-kone aikanaan
McLaren - Renault, ahdettuna n. 700 hv/ 1,6 litraa
Säänöissähän oli siloin mahdollisuus käyttää joko
3,5 litran vapaastihengittäviä tai 1,6 litran
turboja jollaisia käyttivät useimmat johtuen pie-
nemmästä painosta ja paremmasta väännöstä.
Mitä taas kierroksiin tulee, en ole koskaan kuul-
lut, että autonmoottorissa olisi käytetty yli
20.000 rpm kierroslukuja, mäntänopeus kasvaa liian
suureksi ja pannut hajoavat. Nykyisten formuloiden
maksimikierrokset ovat 18.000 rpm:n luokkaa.
Minun tietämäni epävirallinen kierroslukuennätys on 1960-luvulta 2-sylinterisen 50 ksm. TT-Suzukin
22.000 rpm. Iskun pituus oli HUOMATTAVASTI pie-
nempi kuin formuloiden isommissa koneissa!!!
että sillee...Muistaakseni jossain n. vuoden takaisessa TM:n
F1-jutussa kerrottiin BMW:n (tehokkain kone)moottorissa olevan parhaimmillaan 17500 kierrosta ja noin 950 hv (tästä en ole ihan varma))
- mistä
vetävistä pyöristä vai kampiakselin päästä. Tarinat 1001 hevosvoimaisista voit...
- hevosella pääsee
kun on rahaa niin kai se onnistuu, se on sit eri asia kuinka kestävä se kone on kun lähtöaihio on "starttimoottori".
- 1200 hv
Turbo kaudella Hondan 1.5 koneessa oli 1200 hv, Bmw pääsi lähelle tuota lukemaa. Moottorit olivat vähän kehittyneempiä kuin tavallisten autojen moottorit. Hondan vapaastihengittävä tämänpäivän f1 moottori kehittää tuon yli 900 hv
- Ahti
Niin siis turbokaudella bmw:n rivinelonen puski lähelle 1500hv. Ja tänä päivänä tehokkain f1-kone lienee edelleen bemarin tuotantoa.
- Garrett
Ahti kirjoitti:
Niin siis turbokaudella bmw:n rivinelonen puski lähelle 1500hv. Ja tänä päivänä tehokkain f1-kone lienee edelleen bemarin tuotantoa.
Tämänpäivän tehot voi olla bemarilla parhaimmat, mutta tuon turbokauden tehoja en usko, ennenkuin laitat viitetietoja kehiin.
Aika-ajokoneet kehittivät tuolloin ainakin Rellulla ja Ferrarilla sen yli 1200 hummaa, mutta kuskit valittivat autoa jo mahdottomaksi ajaa. Kisapituuksia ajettiin sitten alta 1000 heppaisilla koneilla, vaikkakin "turboruuvia" vatkattiin kesken ohitusten ja tiukkojen tilanteiden.
Taisivat sitäpaitsi kaikki 1,5 litraiset koneet olla kutosia.
G - jani
Ahti kirjoitti:
Niin siis turbokaudella bmw:n rivinelonen puski lähelle 1500hv. Ja tänä päivänä tehokkain f1-kone lienee edelleen bemarin tuotantoa.
Kyllä Honda on yksi tehokkaimmista aina ollut. Uudessa koneessa yli 900 hv.
- -jussi-
Garrett kirjoitti:
Tämänpäivän tehot voi olla bemarilla parhaimmat, mutta tuon turbokauden tehoja en usko, ennenkuin laitat viitetietoja kehiin.
Aika-ajokoneet kehittivät tuolloin ainakin Rellulla ja Ferrarilla sen yli 1200 hummaa, mutta kuskit valittivat autoa jo mahdottomaksi ajaa. Kisapituuksia ajettiin sitten alta 1000 heppaisilla koneilla, vaikkakin "turboruuvia" vatkattiin kesken ohitusten ja tiukkojen tilanteiden.
Taisivat sitäpaitsi kaikki 1,5 litraiset koneet olla kutosia.
GBemaristi (ota yhteys toimitukseen) lehdestä löytyy artikkeli tuosta turbokoneesta, en muista miten lähellä 1500 hevosta liikuttiin, mutta periaatteessa mylly oli M10, siis 4-sylinterinen...
- Ahti
Garrett kirjoitti:
Tämänpäivän tehot voi olla bemarilla parhaimmat, mutta tuon turbokauden tehoja en usko, ennenkuin laitat viitetietoja kehiin.
Aika-ajokoneet kehittivät tuolloin ainakin Rellulla ja Ferrarilla sen yli 1200 hummaa, mutta kuskit valittivat autoa jo mahdottomaksi ajaa. Kisapituuksia ajettiin sitten alta 1000 heppaisilla koneilla, vaikkakin "turboruuvia" vatkattiin kesken ohitusten ja tiukkojen tilanteiden.
Taisivat sitäpaitsi kaikki 1,5 litraiset koneet olla kutosia.
GNo ei ole nyt laittaa faktalinkkiä kehiin. Itse sain tuon tiedon lukemalla alan kirjallisuutta ja myös sen ajan autourheilulehtiä. Ja bemarin kone oli todellakin m10 - pohjainen, eli rivinelonen. Googlella en jaksa alkaa etsimään, löydät itse tietoja yhtä hyvin kuin minäkin..
P.S. En ole bemaristi, ajattelin vain korjata faktat kohdalleen. - Ahti
-jussi- kirjoitti:
Bemaristi (ota yhteys toimitukseen) lehdestä löytyy artikkeli tuosta turbokoneesta, en muista miten lähellä 1500 hevosta liikuttiin, mutta periaatteessa mylly oli M10, siis 4-sylinterinen...
Muistaakseni ilmoittivat tehoista jotenkin tyyliin:
"dynossamme riitti arvoja 1400hv:n asti ja se loppui kesken, joten arvioimme tehoiksi n.1500hv"
Jostain sen ajan lehdestä tarttunut tuollainen mielikuva. - Meo
Garrett kirjoitti:
Tämänpäivän tehot voi olla bemarilla parhaimmat, mutta tuon turbokauden tehoja en usko, ennenkuin laitat viitetietoja kehiin.
Aika-ajokoneet kehittivät tuolloin ainakin Rellulla ja Ferrarilla sen yli 1200 hummaa, mutta kuskit valittivat autoa jo mahdottomaksi ajaa. Kisapituuksia ajettiin sitten alta 1000 heppaisilla koneilla, vaikkakin "turboruuvia" vatkattiin kesken ohitusten ja tiukkojen tilanteiden.
Taisivat sitäpaitsi kaikki 1,5 litraiset koneet olla kutosia.
GMinäkin muistelisin, että bemarilla oli n.1500hv moottori "turbokaudella".
Alfa Romeollakin taisi tuolloin olla reilut 1300hv. 1.5l koneessa.
- Mike
Ilman venttiilikoneistoa ja pakokaasujen poistojärjestelmää taideata saada moottorista, oli se kuinka iso tahansa ulos yhtään hevosvoimaa :D
Kyllä kait sitä 600 hevosta saa ulos alle 2 litraisesta koneestakin, mutta eriasia kauanko kestää. Ja paljonko maksaa. - nibn
Niin noista formuloista, että eihän niissä ole edes ahtimia, et sen takia varmaankin maksavat perkeleesti.
- turbo
nimimerkki kertoo kysyjästä kaiken :)
- Tyhmä
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Kuinka montakohan oikeasti on viritellyt koneita tosissaan ylitehoihin? Alkuperäinen viesti taisi koskea 2 ltr opelia.
Nuoruuteni vuosina teimme FHRA koneisiin lisätehoja kiihdytysajoja varten. Jokainen joka on oikeasti viritellyt, tietää miten kovan vaivan ja rahan takana jokainen lisähepo vetäville pyörille aiheuttaa. Lehdistä voi aina lukea Garrett tietoutta, Mutta mitä muuta kaikki tuo virittäminen mukanaan että kone jopa kestää yli 400 m. Onko kukaan puhunut jarruista, vaihteistosta, alustasta, venttiilikoneistosta, imukanavistoista, nokista, ajoituksista, polttoainejärjestelmistä ym. liittyen tähän hienoon supertehokeskusteluun? Olen saanut kymmeniä upeita asiantuntijavastauksia tarkoituksella heittämääni kysymykseen. Kiitos - GTI
Tyhmä kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Kuinka montakohan oikeasti on viritellyt koneita tosissaan ylitehoihin? Alkuperäinen viesti taisi koskea 2 ltr opelia.
Nuoruuteni vuosina teimme FHRA koneisiin lisätehoja kiihdytysajoja varten. Jokainen joka on oikeasti viritellyt, tietää miten kovan vaivan ja rahan takana jokainen lisähepo vetäville pyörille aiheuttaa. Lehdistä voi aina lukea Garrett tietoutta, Mutta mitä muuta kaikki tuo virittäminen mukanaan että kone jopa kestää yli 400 m. Onko kukaan puhunut jarruista, vaihteistosta, alustasta, venttiilikoneistosta, imukanavistoista, nokista, ajoituksista, polttoainejärjestelmistä ym. liittyen tähän hienoon supertehokeskusteluun? Olen saanut kymmeniä upeita asiantuntijavastauksia tarkoituksella heittämääni kysymykseen. KiitosKyllähän noita taikureita on jotka ovat saaneet parilitraisesta ooppelin koneesta yli 600 hv. Tulee mieleen ainakin herrat Rangel, Lehtimäki ja taitaa Erhomäen asconasta irrota lähemmäs tuhat hv. Varttimailin aika ja loppunopeus juoruavat että kauas ei jäädä 1000 hv tasosta.
Nettifoorumeilla irtoaa 600 hv helposti vaikka mistä rysästä mutta oikeasti noi kovimmat autot ovat vaatineet vuosien sitkeän puurtamisen ja ison tukun euroja.
- Rallaaja
Muistattehan, että turbolla ei tee mitään ilman Antilag eli paukkusysteemiä. Viive on muuten niin iso, että ei kiihdy kovin nopeasti. Antilag-tietokone taas maksaa hirveesti ja vie paljon bensaa. Esim. WRC-ralliautoissa on ehkä maailman kehittynen antilag ja ne vie 150 litraa/100km. Sitte ois hyvä olla myös jotain muuta bensaa esim. ELF. Se maksaa n. 3€/litra
Siitä vaan turboa tekemään! - tyhmä
Viimeinen viestini kyseiseen asiaan. Kävin läpi vanhoja oppikirjojani, ja muistin Autotekniikan käsikirjan osan moottori ( Jussi Juurikkala) sivut 199 - 260. Eli siis yli 60 sivua virittämisen teoriaa huomioiden eri vaikutukset ja pakolliset tehtävät onnistuneen virittämisen toteuttamisessa. Tämä koskee yleisesti sarjavalmisteista tehdasmoottoria, ei niitä haaveita formuloista tai erikoisautoista. Näillä toimenpiteillä voinee saada mahdolliseksi yli 600 hv (441,3 Kw) katuauton? moottorin hinnaksi vain voi tulla yli x eur.Useissa oppikirjoissa varoitetaan yksipuolisesta tehonkasvattamisesta unohtaen muut fysikaaliset vaikuttavat tekijät.
tyhmä
Tyhmä- Ahti
No kyllähän 600hv parilitraisesta onnistuu ja on nähtykin. Mutta tällöin puhutaan jo kalliista käytännössä kisavireisestä koneesta. Katuautossa? Epäilen.
Ja nyt joku valopää sanoo että nehän on katuautoja joilla ajavat varttimailia.. Säästä sanasi, on nuihin tullu perehdyttyä.. - Pontiac poju
Ahti kirjoitti:
No kyllähän 600hv parilitraisesta onnistuu ja on nähtykin. Mutta tällöin puhutaan jo kalliista käytännössä kisavireisestä koneesta. Katuautossa? Epäilen.
Ja nyt joku valopää sanoo että nehän on katuautoja joilla ajavat varttimailia.. Säästä sanasi, on nuihin tullu perehdyttyä..1) Motti kestää varmaan aikahyvin, jos sitä viritellään helvetist.
2) Katsastusmiehet varmaan tykkää hyvää, kun tehonylitys saa olla 25% ( korjatkaa jos oon väärässä ).
Kyllä se on kuutiotuumat millä leikitään, ja mistä on mahollista saaha alle 5000e:llä 600 heppaa irti - Ahti
Pontiac poju kirjoitti:
1) Motti kestää varmaan aikahyvin, jos sitä viritellään helvetist.
2) Katsastusmiehet varmaan tykkää hyvää, kun tehonylitys saa olla 25% ( korjatkaa jos oon väärässä ).
Kyllä se on kuutiotuumat millä leikitään, ja mistä on mahollista saaha alle 5000e:llä 600 heppaa irtiNo näinhän se homma etenee.. Vaikka onhan nuo liki 1000hv ooppelit yms. katukiihdytysautot katsastettu! Ja siis katulaillisia. Kyllähän sillä periaatteessa voi ajaa ja puolituttu katukiihdyttelijä sano uskaltavansa laittaa vaimonsa kauppaan 750hv escortilla.
Loppujenlopuksi ne ei kuitenkaan katuautoja ole. Eikä se 600 helpolla irtoa jenkistäkään, pitää tietää mitä tekee ja olla isoin motti mitä kaupasta on saanut. - Pösö
Ahti kirjoitti:
No näinhän se homma etenee.. Vaikka onhan nuo liki 1000hv ooppelit yms. katukiihdytysautot katsastettu! Ja siis katulaillisia. Kyllähän sillä periaatteessa voi ajaa ja puolituttu katukiihdyttelijä sano uskaltavansa laittaa vaimonsa kauppaan 750hv escortilla.
Loppujenlopuksi ne ei kuitenkaan katuautoja ole. Eikä se 600 helpolla irtoa jenkistäkään, pitää tietää mitä tekee ja olla isoin motti mitä kaupasta on saanut.Saatiinhan 1.8l koneella varustetuista B-ryhmän Peugeot 205 T16 yli 600hv rallisääntöjen mukaan. Myöhemmin vielä paljon enmmän kun niitä tehtiin vapaammin, mut kone kuitenkin 1.8l. Muistaakseni 750hv oli jostain Pikes Peak autosta saatu, vaikka niilläkin on tekniikkaa rajoitettu.
- Ahti
Pösö kirjoitti:
Saatiinhan 1.8l koneella varustetuista B-ryhmän Peugeot 205 T16 yli 600hv rallisääntöjen mukaan. Myöhemmin vielä paljon enmmän kun niitä tehtiin vapaammin, mut kone kuitenkin 1.8l. Muistaakseni 750hv oli jostain Pikes Peak autosta saatu, vaikka niilläkin on tekniikkaa rajoitettu.
Muistetaanpa että näissä koneissa ei tapahtunut _mitään_ ennen 5000rpm. Joten ei kiva katuautona.
- justjoo
Ahti kirjoitti:
Muistetaanpa että näissä koneissa ei tapahtunut _mitään_ ennen 5000rpm. Joten ei kiva katuautona.
"Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa. Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa."
Kyllä veikkaan että on aika paljon tapahtunut tuon mekaanisen ahtimen voimasta...
http://www.fiat-abarth.net/images/s4moto.jpg - Rallaaja
justjoo kirjoitti:
"Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa. Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa."
Kyllä veikkaan että on aika paljon tapahtunut tuon mekaanisen ahtimen voimasta...
http://www.fiat-abarth.net/images/s4moto.jpgEihän WRC-autoissakaan ole kuin 300 heppaa(totuus varmaan n.400hv). Silti kiihtyy alle 4s 0-100km/h. Tämä johtuunee kovasta väännöstä ja huipputeknisestä voimansiirrosta(vaihteisto lukot). WRC:n vaihdelaatikko maksaa muuten 200000€, eli yli miljoona markkaa.
- Ahti
justjoo kirjoitti:
"Lancia S4 pitää sisällään sekä mekaanisen- että turboahtimen. Mekaanisen ahtimen avulla haettiin lisää alavääntöä ja turboahtimen avulla huipputehoa. Kilpaversiossa oli tuolloin vaatimattomat 500 hv, jotka vuoteen 1986 mennessä olivat kasvaneet noin 600 hevosvoimaan. Mahtavan tehon ja nelivedon turvin kiihtyvyys 0 - 100 km/h saavutettiin n. 3,5 sekunnissa."
Kyllä veikkaan että on aika paljon tapahtunut tuon mekaanisen ahtimen voimasta...
http://www.fiat-abarth.net/images/s4moto.jpgVeikkauksesi on väärä.
"auto oli hankala ajettava, kun alle 5000rpm ei voimaa ollut lainkaan ja sen jälkeen auto suti millä vaihteella tahansa" - FCU-2
Ahti kirjoitti:
Muistetaanpa että näissä koneissa ei tapahtunut _mitään_ ennen 5000rpm. Joten ei kiva katuautona.
kuinkahan tollanen 600hv 2l motti kestää ja käyttäytyy kun lähdetään kaupungille jossa kierrokset pyörii 1000-3000rpm nopeudet 0-60km/h. ei varmaan kovin pitkään.kun taas 7l isolohkolla voi vielä hyvin cruisailla noilla tehoilla.
- 9-5 Aero
Täällä 2,4 nelosturbo ei ihan 600 hv:t, muta aikas lähellä
NOZ:lla varmaan vähän vielä enempi
http://www.speedparts.se/proj/9-5_light.shtml- tyhmät
mistä näitä rittää.
- Ahti
tyhmät kirjoitti:
mistä näitä rittää.
http://www.maptun.com/cars_9000_fredrik.php
tämä ainakin käy bensalla.
- david von ässä
tilaa ritari ässältä uus kitt
- Stupid
Löytyy jo aikoinaan näistä super ralliautoista esim.Peugeot ja Lancia, eli tekniikka on olemassa mutta mitä sääntöjä ja vaatimuksia sen pitää täyttää? Vanhemmat kuin vm.88 autot menevätpäästö testeistä helposti läpi vaikka tekis niille mitä. Jos kyseessä katuauto, muussa tapauksessa säännöt pitää olla selvillä.
- Joo joo, on on!
Jokatoisella tuningpojullahan kuulemma on yli 600 hp vähintään omissa pikku pulkissaan, OIKEASTI!
- besserwisser
http://www.dahlbackracing.se/english/home.asp#
tossa etusivulla näkyvä Golf on sitten 900 -heppainen. Ovat myös laittaneet paljon audin 1.8 -koneita yli 500:n ja jopa yli 600 hp.- toinen
Nyt oli kylläkin kyse AHTAMATTOMISTA autoista...
- Ahti
toinen kirjoitti:
Nyt oli kylläkin kyse AHTAMATTOMISTA autoista...
Mistälähtien on ollut kyse ahtamattomista autoista? Ahtimet - palstalla kun liikutaan..
- Bemu
Taitaapi saabiltakin löytyä yli 900 heppanen neliveto ysikolmonen kaks litranen. Joku ralli versio.
- Ahti
Per Eklundin rallicross - autoa? Tuollahan voitettiin Pike´s Peakkikin tässä taannoin.
Muissakin rallicrossiautoissa löytynee vastaavaa tekniikkaa.
- jotakin
moi
Kyllähän sen 600 pollea saa irti sellaiseta parilitraisesta, mutta aikaa ja rahaa menee ihen helvetisti. Kaverilla penkissä n. 580hv: tuplaturbolla ja remmiahtimella, sekä tietokone ohjattavalla bensansyöttö järjestelmällä. Mutta ilmainen se ei ollut ja siinä käytetään elfin kisabensaa. Mutta kuka sitten tarvii sellaista katuautossa ei kukaan sillä olen ollut sen auton kyydissä eikä todellakaan ole mikään helppo ajaa ja neljä renfas sarjaa menee kesässä kun pito on vähän heikkoa. Auto on muuten HONDAN S2000 ja ihan siisti peli samanlainen auto esiintyy myös elokuvassa 2fast and 2furious- GAMMA500
siinä todellakin 3 ahdinta kaiken kaikkiaan?
- Right here, right now!
omasta päästäsi??
kukaan ei ole niin dorka että laittaa 2 litraiseen neloskoneeseen 2 turboa ja mekaanisen ahtimen..
paitsi sinä mielikuvituksissasi.)
joopasen joo.. - erico
Olen kokenut myös 450hp 4wd rallicrossi auton tyypiltään"proton satria" joka perustuu mitsun tekniikkaan.Siinä oli mitsun 2,0 16v kone julmetulla föönillä ja paukkuvehkeillä.Kuski sanoi että kisavireessä ruuvi kireemmälle ja 550hp on käytössä,ja oli koko kesän kestäny ilman purkamista,paitsi että meidän ajotilaisuuden lopuksi siitä paukahti mäntä ja leikki loppus lyhyeen.Sekin johtus ilmeisesti akkuviasta ja pa-pumppu ei antanut tarpeeks tavaraa ja mentiin laihalla ja pam.
- Täysoikee
erico kirjoitti:
Olen kokenut myös 450hp 4wd rallicrossi auton tyypiltään"proton satria" joka perustuu mitsun tekniikkaan.Siinä oli mitsun 2,0 16v kone julmetulla föönillä ja paukkuvehkeillä.Kuski sanoi että kisavireessä ruuvi kireemmälle ja 550hp on käytössä,ja oli koko kesän kestäny ilman purkamista,paitsi että meidän ajotilaisuuden lopuksi siitä paukahti mäntä ja leikki loppus lyhyeen.Sekin johtus ilmeisesti akkuviasta ja pa-pumppu ei antanut tarpeeks tavaraa ja mentiin laihalla ja pam.
WRC ralli autoissa turboa on kuristettu 34 mm kurkulla, siksi ralli autoissa tehon sijasta ajetaan väännöllä ja se onkin sitten luokkaa 700-1000 . Toki 2 litran moottorista saa 600 hevosta laittamalla hirveän suuren turbon ja ilman kuristinta, mutta tällainen 600 hevosvoimainen auto häviäisi 300 heppaiselle ralliautolle kilomertin erikoiskokeella puoliminuuttia. Suuri turboinen auto ei herää mutkasta ulos vaan miettii. Formulat ajavat nopeaa rataa, siellä pätee aivan eri asiat moottorin rakentamiseen. Siellä tehot saavutetaan kierroksilla, vääntö ei ole niiden ykkösjuttu.
Suomessa rallisprint turboautot on varustettava 45 mm kuristimella, ja niiden maksimitehot ovat kisabensalla luokkaa 550. Kuristin tappaa huipputehot. 2011 Suomessa sirrytän 98 bensaan autourheilussa ja se pudottaa tehoja muutaman kymmenen heppaa.
- fghfjhf
tuota nii että joo mitä tekee autolla jossa on >500 heppaa jos ei ole vääntöä olleskaa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631596Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä291574Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251262- 1281135
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1761115Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047- 781046
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3121043