Olen jo parin kuukauden verran odottanut palkkaani. Olen muistuttanut asiasta sähköpostitse jo neljä kertaa, eikä vastausta palkka asiaan kuulu. Työtodistus kyllä lähetettiin, kun sitäkin olin pariin kertaan ruikuttanut.
Eli enää en odota, vaan pistän asian eteenpäin.
Miten käytännössä tapahtuu palkkasaatavien perintä? Tuleeko oikeus juttu, vai mikä?
Osaako kukaan neuvoa?
Palkkasaatavista
11
991
Vastaukset
- alkuun...
Itse pyrkisin löytämään sellaisen oikeusavustajan (ei mikään oikeusaputoimiston juristi) joka ottaisi asian hoidettavakseen siten, että sinä saat palkkasaatavasi ja avustaja palkkionsa yrityksen varoista. Avustaja ottaa varmasti tapauksen käsiteltäväkseen, jos sinulla on esittää pätevät dokumentit tapauksestasi.
Toki kotivakuutus on myös hyvä olla tällaisissa tapauksissa josta sitten korvataan avustajan palkkiot. - Yhteys.
Ota yhteys liittoon, jos sellaiseen kuulut. Ellet, niin sitten yhteys työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon, oman alueesi toimiston yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/
- palkkasaatavat vanhenevat
Kolmessa kuukaudessa on jätettävä palkkaturvahakemus, muutoin et sitä kautta saa mitään... Eli älä ihmeessä jätä viimeiseen päivään tuon hoitamista, vaan nyt jo kiiruusti hommiin. Palkkaturva on siis se varmin keino, ja sieltä saa myöskin korot ja odotusajan palkat haettua. Palkkaturva sitten hoitaa asian työnnantajan kanssa, mutta saat itse rahasi. Käsittelyyn voi tosin mennä kuukausikin. Jos jostakin syystä saat palkat ensin sieltä työnantajalta, pelkkä kilaus palkkaturvaa riittää, jolloin hakemuksen käcittely keskeytetään...
- Anonyymi
Itseasiassa palkkaa voi hakea työsuhteen päättymisen jälkeen vielä 2 vuotta.
- lakimiehen puheille
... tai sitten yhteys oikeusaputoimistoon...
Työsopimuslaki sanoo näin...
9 § (15.8.2003/743)
Vanhentuminen ja kanneaika
Työntekijän palkkasaatava vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Sama vanhentumisaika koskee myös muita tässä laissa tarkoitettuja saatavia.
Työntekijälle aiheutuneen henkilövahingon korvaamisessa vanhentumisaika on kuitenkin kymmenen vuotta.
Työsuhteen päätyttyä 1 momentissa tarkoitettu saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt. Jos kuitenkin työntekijän saatavan perusteena olevia työehtosopimuksen määräyksiä on pidettävä ilmeisen tulkinnanvaraisina, saatava vanhentuu kuten 1 momentissa säädetään. - etten
tiedä palkkasaatavien määrää.
En saanut sieltä palkkataulukkoa ja provisiopalkallahan on ihan omat sääntönsä.
En kuulu liittoon, joten asian selvittäminen on tosi vaikeaa.- Kerran¨¨¨¨¨¨
Ota yhteys työsuojelupiiriin, linkki on edellisissä viesteissä. Pyydä sieltä selvitysapua.
- ja asia on
Kerran¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
Ota yhteys työsuojelupiiriin, linkki on edellisissä viesteissä. Pyydä sieltä selvitysapua.
työsuojelupiirin neuvosta menossa oikeusaputoimiston kautta eteenpäin.
Tässä prosessissa olen kaikista eniten ihmetellyt työvoimatoimiston tietämättömyyttä.
He eivät tiedä mistään mitään ja vain voivottelevat.
Tämä laitos ei mitä ilmeisemmin muuta kuin vahtii työttömien työvoimassa käymistä.
Edelleen Molin nettisivuilla tämä palkat maksamatta jättänyt työnantaja hakee työntekijöitä.
Kyllä minusta on omituista, että Molin sivuilla voi tämänkaltaisia työpaikkoja olla tarjolla. - utelias uuno
ja asia on kirjoitti:
työsuojelupiirin neuvosta menossa oikeusaputoimiston kautta eteenpäin.
Tässä prosessissa olen kaikista eniten ihmetellyt työvoimatoimiston tietämättömyyttä.
He eivät tiedä mistään mitään ja vain voivottelevat.
Tämä laitos ei mitä ilmeisemmin muuta kuin vahtii työttömien työvoimassa käymistä.
Edelleen Molin nettisivuilla tämä palkat maksamatta jättänyt työnantaja hakee työntekijöitä.
Kyllä minusta on omituista, että Molin sivuilla voi tämänkaltaisia työpaikkoja olla tarjolla.Eikös se ole juuri näitä tilanteita varten. Ja niitä asioita taitaa hoitaa TE-keskus, joten sieltä ainakin saa tietoa. Mutta ilmeisesti asiaan liittyy jotain muuta, jos ei kerran palkkaturva ole se oikea osoite työsuojelupiirinkään mielestä...
Tsemppiä kuitenkin... - hakeakseen
utelias uuno kirjoitti:
Eikös se ole juuri näitä tilanteita varten. Ja niitä asioita taitaa hoitaa TE-keskus, joten sieltä ainakin saa tietoa. Mutta ilmeisesti asiaan liittyy jotain muuta, jos ei kerran palkkaturva ole se oikea osoite työsuojelupiirinkään mielestä...
Tsemppiä kuitenkin...tulee tietää saatavan määrä. Minä en sitä tiedä juuri tuo provisiopalkan takia.
Ihan hepreaa koko juttu.
Työnantajan olisi kuulunut provisiopalkkataulukko minulle antaa, vaan eipä antanut.
Pakko on tähän lopuksi todeta, että VAROKAA PUHELINMYYNTIFIRMOJA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804