Jonkin mättää siellä ja kyseisen klinikan toiminnassa.
Siellä kokoontuu viikoittain ns. avoin ryhmä, jonne saa tulla ilman mitään sitoutumista.
Eilen olin itsekin siellä ja kuulin, että viimeisen vuoden aikana tässä itseapuryhmässä käyneistä holisteista on kolme lopettanut itse elämänsä. Kuitenkin paikalla ollut porukka näytti suht.koht. normaaleilta, kukaan ei ollut sen näköinen, että olisi juuri ojasta ylös kömpinyt.
Voiko kyseessä olla pelkkä sattuma, vai onko itsetuhovietti yleensä näin suuri alkoholisteilla?
Kun kuitenkin tässä ryhmässä kävijät ilmeisesti ovat kuitenkin tiedostaneet alkoholiongelman ja lähteneet siihen apua hakemaan.
Uskaltaako tuollaisessa ryhmässä enää käydäkään?
Olisiko parempia vaihtoehtoja, kun ei taida yksin viinapirua vastaan pärjätä.
A-klinikka
19
1433
Vastaukset
- -----+
Ei mitään kaupunki- tai ryhmäsidonnaista.
Tuttavapiiristä on muutamassa vuodessa kellahtanut ennenaikaiseen hautaan yli kaksikymmnentä alkoholistia, ja heistä suurin osa monista sairaalareissuista ja lääkärien varoituksista jatkoi juomistaan ja/tai pillerien mättämistä samalla.
Jälkeenjääneet ympäristössä sitten tulkitsevat sen omaksi tietoiseksi valinnaksi. - voipytty
on yhtä kuin hidastettu itsemurha.
Kokemus on osoittanut, että alkoholistien elämän laatu paranee heidän suoritettuaan rehellisen ja perusteellisen moraalisen itsetutkistelun. Siihen on oleellista sisällyttää viettien, myös itsesäilytysvietin, vääristymien selvittäminen.
Sukuvietin ja sosiaalivietin ylikorostuminen ovat myös tyypillisiä alkoholistiluonteille.
Näitten, usein arkaluontoisten, asioitten selvittelyssä tarvitaan toista ihmistä kahdenkeskiseen keskusteluun. Samoja kokenut raitistunut alkoholisti, ns.kummi, on monien käyttämä ja hyväksi havaittu tapa.
Psykiatri, mt-toimisto, seurakunta tai ammattilaisen muu terapia ovat auttaneet osaa alkoholisteista pysymään raittiina ja saamaan uuden suunnan elämälleen.- aloittaja
Siinäpä se!
Kun viimeinen näistä itsarin tehneistä sattui olemaan erittäin läheinen. Ihan oma puoliso. (vähän hämäsin aloituksessa)
Hänet kohtasin tuossa klinikan ryhmässä.
Ja hänellä myös kaikki muut addiktiot, seksi-, lääkkeet, ym.
Mutta kaikkeni vaikka yritin viheltää peliä poikki, niin näin tässä kävi.
Itsekin alkoholistina olin ehkä huono auttaja. Mutta yritin. Liian heikko olin.
Tuosta x-kaupungin a-klinikasta ja sen vapaaryhmästä. En ehkä ole vielä ryypännyt tarpeeksi, mutta en tunne kuuluvani tuollaiseen toipumisryhmään, jota vetää sairaanhoitaja, joka asettuu 'potilaiden' yläpuolelle.
Jos A-klinikan toimintaa haluaisi jotenkin kehittää ja neuvoa, tällaisena alan asiantuntijana, olisi hyvä varmaan jos ryhmän vetäjä olisi entinen alkoholisti, joka oikeasti tietäisi mistä tässä taudissa on todella kysymys.
Vielä kun on muutama aivosolu tallella ei käsitä kuinka tämä neitsyt Mariasta seuraava (omasta mielestään) kohtelee palaveriin tulleilta ylhäältä alas katsellen. Järjestää palaverissa jotain ryhmätoimintaa ja muuta ohjelmaa, melkein piirileikkejä:)
Eihän j****lauta sellainen, joka vielä pystyy vähän omalla päällä ajattelemaan, sellaista kauan katsele.
Lisäksi tämä erikoissairaanhoitaja oli about vuosi sitten sanonut syystä ties mistä, tälle nyt kuolleelle läheiselleni, ettei hän ole tervetullut koko ryhmään. Eivätkä heillä kemiat kohdanneet, vai oliko x:ni liian voimakas ja uhka tämän johtajan voimalle?
Suurin piirtein samat terveiset sain itse. Tule toki uudelleen, mutta mieluummin älä. Luin ajatuksista ja katseesta.
AA:ssa on se hyvä puoli, että siellähän ei ole kuin alkoholisteja, jotka taudin tietävät. Muutaman kerran siellä itsekin olen käynyt, mutta en oikein löytänyt paikkaani.
A-klinikan katko on muuten aivan hanurista. En ole siellä itse käynyt, mutta kuullut. Siellä katkolle tullutta pidellään kai kolmisen vuorokautta irti viinasta, mutta bentsoja annetaan. Niitä vielä ulos lähtiessä mukaan.
Eihän tosi juoppo kolmessa vuorokaudessa muutu miksikään selviytyjäksi. Saa vähän takaisin voimia aloittaakseen uuden dokaamisen.
Koko A-klinikka tällaisenaan polttaa ilmaan rahaa, jotka oikealla tavalla kohdennettuina saattaisivat sentään pelastaa edes muutaman. - pam pam
Kun huomioidaan se tosiasia, että reilusti yli puolet juomiseensa "apua" hakeneista alkoholisteista alkaa käyttämään sekaisin benzoja ja alkoholia, ei itsemurhien määrä ole mitenkään erityisen suuri.
Aiokoinaan varsinkin Xanor merkkinen ahdistuslääke aiheutti itsetuhoista käyttäytymistä. Olen lukenut myös muista yhä myynnissä olevista benzoista samaa.
A-klinikan hoitometodeihin kuluu benzojen syöttäminen alkoholisteille alusta lähtien. Useat A-klinikalla käyneet ovat jääneet benzo-koukkuun juuri klinikan ansiosta. - voipytty
aloittaja kirjoitti:
Siinäpä se!
Kun viimeinen näistä itsarin tehneistä sattui olemaan erittäin läheinen. Ihan oma puoliso. (vähän hämäsin aloituksessa)
Hänet kohtasin tuossa klinikan ryhmässä.
Ja hänellä myös kaikki muut addiktiot, seksi-, lääkkeet, ym.
Mutta kaikkeni vaikka yritin viheltää peliä poikki, niin näin tässä kävi.
Itsekin alkoholistina olin ehkä huono auttaja. Mutta yritin. Liian heikko olin.
Tuosta x-kaupungin a-klinikasta ja sen vapaaryhmästä. En ehkä ole vielä ryypännyt tarpeeksi, mutta en tunne kuuluvani tuollaiseen toipumisryhmään, jota vetää sairaanhoitaja, joka asettuu 'potilaiden' yläpuolelle.
Jos A-klinikan toimintaa haluaisi jotenkin kehittää ja neuvoa, tällaisena alan asiantuntijana, olisi hyvä varmaan jos ryhmän vetäjä olisi entinen alkoholisti, joka oikeasti tietäisi mistä tässä taudissa on todella kysymys.
Vielä kun on muutama aivosolu tallella ei käsitä kuinka tämä neitsyt Mariasta seuraava (omasta mielestään) kohtelee palaveriin tulleilta ylhäältä alas katsellen. Järjestää palaverissa jotain ryhmätoimintaa ja muuta ohjelmaa, melkein piirileikkejä:)
Eihän j****lauta sellainen, joka vielä pystyy vähän omalla päällä ajattelemaan, sellaista kauan katsele.
Lisäksi tämä erikoissairaanhoitaja oli about vuosi sitten sanonut syystä ties mistä, tälle nyt kuolleelle läheiselleni, ettei hän ole tervetullut koko ryhmään. Eivätkä heillä kemiat kohdanneet, vai oliko x:ni liian voimakas ja uhka tämän johtajan voimalle?
Suurin piirtein samat terveiset sain itse. Tule toki uudelleen, mutta mieluummin älä. Luin ajatuksista ja katseesta.
AA:ssa on se hyvä puoli, että siellähän ei ole kuin alkoholisteja, jotka taudin tietävät. Muutaman kerran siellä itsekin olen käynyt, mutta en oikein löytänyt paikkaani.
A-klinikan katko on muuten aivan hanurista. En ole siellä itse käynyt, mutta kuullut. Siellä katkolle tullutta pidellään kai kolmisen vuorokautta irti viinasta, mutta bentsoja annetaan. Niitä vielä ulos lähtiessä mukaan.
Eihän tosi juoppo kolmessa vuorokaudessa muutu miksikään selviytyjäksi. Saa vähän takaisin voimia aloittaakseen uuden dokaamisen.
Koko A-klinikka tällaisenaan polttaa ilmaan rahaa, jotka oikealla tavalla kohdennettuina saattaisivat sentään pelastaa edes muutaman.havainneesi, AA:n jäsenet ovat perillä sairaudesta. Kun olet käynyt siellä jo muutaman kerran, ota sitkeä ote ja käy säännöllisesti, tuntuu miltä tahansa. Tutustu ohjelmaan ja toisiin jäseniin. Kyllä se oma paikka sieltä sitten löytyy ja raittius sen mukana. Saat apua ja tukea ja huomaat olevasi itsekin siellä toisten alkoholistien tukena.
- avaaja
voipytty kirjoitti:
havainneesi, AA:n jäsenet ovat perillä sairaudesta. Kun olet käynyt siellä jo muutaman kerran, ota sitkeä ote ja käy säännöllisesti, tuntuu miltä tahansa. Tutustu ohjelmaan ja toisiin jäseniin. Kyllä se oma paikka sieltä sitten löytyy ja raittius sen mukana. Saat apua ja tukea ja huomaat olevasi itsekin siellä toisten alkoholistien tukena.
Täytyy tosiaan miettiä selviytymiskeinoja.
On tuo alkoholi on sellainen kuningas, että se vie vahvaakin ihmistä. Vie kuin litran mittaa.
Itse luulin aikoinaan olevani vahva, mutta kyseisen litkun takia on mennyt pitkä avioliitto, omistusasunto, suhteet lapsiin, sukuun.
Onneksi lapset kuitenkin koettavat jollakin tapaa pitää huolta, vaikka aikoinaan joutuivat katselemaan viinasta johtuneita vanhempien riitoja. Varmasti aiheutin heille loppuelämäksi traumoja sieluun.
Se hyvä puoli ehkä kuitenkin on, että omalla käyttäytymiselläni sain aikaan sen, että lapset eivät ole alkoholisoituneet, ovat hankkineet kunnon ammatit ja elävät hyvissä parisuhteissa. - huolia ei
avaaja kirjoitti:
On tuo alkoholi on sellainen kuningas, että se vie vahvaakin ihmistä. Vie kuin litran mittaa.
Itse luulin aikoinaan olevani vahva, mutta kyseisen litkun takia on mennyt pitkä avioliitto, omistusasunto, suhteet lapsiin, sukuun.
Onneksi lapset kuitenkin koettavat jollakin tapaa pitää huolta, vaikka aikoinaan joutuivat katselemaan viinasta johtuneita vanhempien riitoja. Varmasti aiheutin heille loppuelämäksi traumoja sieluun.
Se hyvä puoli ehkä kuitenkin on, että omalla käyttäytymiselläni sain aikaan sen, että lapset eivät ole alkoholisoituneet, ovat hankkineet kunnon ammatit ja elävät hyvissä parisuhteissa.Alkoholisti-isän vanhin tytär nai kovin usein jostain syystä alkoholistin. Ehkä se "epäonnistunut" isän hoivaaminen ei vielä riittänyt, vaan sitä pitää saada jatkaa koko elämän ajan.
Alkoholisti-isän poika ei yleensä jatka juomista isän jalanjäljillä, vaan on jo murrosiässä päättänyt ettei hänen perheensä joudu kärsimään juomisesta. Mutta kaikki muu kemiallinen hänellekin kyllä kelpaa, mikäli geeniperimä vaan osuu kohdalleen.
Se alkoholisti-isän lapsista, joka on ottanut itselleen "pellen roolin" selviytyäkseen arjesta alkoholisti-perheessä, kokee usein kovimman elämän.
Suorituskeskeisyys on kaikkia alkoholistin lapsia yhdistävä tekijä. Tästä seuraa usein työnarkomaniaa, joka taas aikaansaa kotona riitoja, kun "aina ollaan työssä, eikä koskaan olla kotona".
Pakonomainen suorittaminen on kai puhdasta häpeää juopon isän/äidin vuoksi ja irtiottoa omasta sukurasitteesta. - voipytty
avaaja kirjoitti:
Se hyvä puoli ehkä kuitenkin on, että omalla käyttäytymiselläni sain aikaan sen, että lapset eivät ole alkoholisoituneet, ovat hankkineet kunnon ammatit ja elävät hyvissä parisuhteissa.yksinkertaisin on että myöntää olevansa voimaton alkoholiin nähden sekä itsensä että muitten ihmisten kohdalla.
Selviytymiskeinoja miettiessäsi katso ympärillesi ja harkitse, voitko tehdä niin kuin tuhannet raitistuneet ovat tehneet eli turvautuneet keskinäiseen tukeen. Sitä on tarjolla mm. AA:n piirissä. Ainoana pääsyvaatimuksena sinne on halu lopettaa juominen.
Raitistumisen myötä suhteet läheisiin useimmiten selkiytyvät, joskus jopa muuttuvat entistä paremmiksi.
Toivottavasti olet jo päässyt pohjalle, koska sieltä ponnistaen pääsee vain ylöspäin. - Holizon
voipytty kirjoitti:
yksinkertaisin on että myöntää olevansa voimaton alkoholiin nähden sekä itsensä että muitten ihmisten kohdalla.
Selviytymiskeinoja miettiessäsi katso ympärillesi ja harkitse, voitko tehdä niin kuin tuhannet raitistuneet ovat tehneet eli turvautuneet keskinäiseen tukeen. Sitä on tarjolla mm. AA:n piirissä. Ainoana pääsyvaatimuksena sinne on halu lopettaa juominen.
Raitistumisen myötä suhteet läheisiin useimmiten selkiytyvät, joskus jopa muuttuvat entistä paremmiksi.
Toivottavasti olet jo päässyt pohjalle, koska sieltä ponnistaen pääsee vain ylöspäin.Kirjoitit seuraavan mielipiteen:
"Raitistumisen myötä suhteet läheisiin useimmiten selkiytyvät, joskus jopa muuttuvat entistä paremmiksi."
Tarkoituksella kirjoitit varmaan siihen sanat "useimmiten" ja "joskus".
On totta, että pelkkä raitistuminen saattaa jo muuttaa perheen ilmapiiriä, mutta yleensä kuitenkin tarvitaan muutakin.
Alkoholistin läheiset ovat yleensä huomattavasti sairaampia kuin itse alkoholisti, joka kuitenkin on säännöllisesti saanut "hoitaa" omaa sairauttaan juomalla. Kun juominen on kuitenkin jatkunut vuosien ajan, ja kun koko perhe on joutunut kuitenkin elämään alkoholistin ehdoilla ja rytmillä alkoholistin elämää, ei tämä ole voinut olla jättämättä jälkiä puolisoon ja lapsiin.
Siksi olisikin aivan välttämätöntä saada myös alkoholistin läheiset ihmiset hakemaan apua itselleen.
Useinhan itse juopon raitistuttua, perhe voi edelleen huonosti, ja tästä saattaa jopa seurata niinkin ihmeellinen reaktio, että perhe "ajaa juoppoa takaisin juomaan".
He ovat vuosikausia saaneet syyttää juoppoa omasta pahoinvoinnistaan. Kun juoppo sitten raitistuu, mutta läheisten paha olo ei silti katoa mihinkään, he ovat ymmällään.
Heillä ei olekaan ketään jota syyttää omasta pahasta olostaan.
Tätä ongelmaahan käsitteli aikoinaan kotimainen elokuva "pyhä perhe"(?), jossa alkoholistia näytteli Lasse Pöysti.
Tästä samasta syystä johtuu nyöskin se totuus, että kun alkoholisti raitistuu ja toipuminen alkaa, läheisten ei saa enää tukea häntä ja hänen raittiuttaan mitenkään.
Päin vastoin nyt onkin tullut aika, jolloin alkoholisti tukee omia läheisiään ja heidän toipumistaan.
Ja siihen ei pelkkä raitistuminen vielä riitä. - Nimetön
pam pam kirjoitti:
Kun huomioidaan se tosiasia, että reilusti yli puolet juomiseensa "apua" hakeneista alkoholisteista alkaa käyttämään sekaisin benzoja ja alkoholia, ei itsemurhien määrä ole mitenkään erityisen suuri.
Aiokoinaan varsinkin Xanor merkkinen ahdistuslääke aiheutti itsetuhoista käyttäytymistä. Olen lukenut myös muista yhä myynnissä olevista benzoista samaa.
A-klinikan hoitometodeihin kuluu benzojen syöttäminen alkoholisteille alusta lähtien. Useat A-klinikalla käyneet ovat jääneet benzo-koukkuun juuri klinikan ansiosta.vittu mitä idiootteja täällä kirjottelee,ei ne siellä a-klikalla anna ku muutaman pamin,siis xanori on hyvä lääke kiertäkää kaikki yksityiset että saatte päiväannoksen yli 25mg:n ni johan on lepposa olo
- normaalia
Ei tuosta opi kuin sen, että viina on Suomen suurin tappaja. Siinä vaiheessa, kun apua haetaan, ollaan usein aivan finaalissa. Ja vain 2-3% selviytyy. Jotakin lujaa terapeuttista hoitoa saaneista ja raittiuden ylläpitoon kaksin käsin tarttuvista voi vuoden kestävään raittiuteen päästä jo 30%. Mutta kyllä ruumiitakin tulee. Ei kuitenkaan A-klinikan vuoksi.
Olisiko alkoholilla mitään osuutta asiaan?- Heh.
Syyllinen hakemalla haetaan ulkopuolelta. Aina.
Tällä kertaa eräät ketjussa löytävät alkoholistien kuolemien aiheuttajaksi A-klinikan.
Ja ikäänkuin klinikan lumelääkkeen tasoisilla Risolideillä kolmessa päivässä tultaisiin sekakäyttäjäksi... - asianomistaja
Heh. kirjoitti:
Syyllinen hakemalla haetaan ulkopuolelta. Aina.
Tällä kertaa eräät ketjussa löytävät alkoholistien kuolemien aiheuttajaksi A-klinikan.
Ja ikäänkuin klinikan lumelääkkeen tasoisilla Risolideillä kolmessa päivässä tultaisiin sekakäyttäjäksi...kirjoittaa 'heh' -viestejä, kun joku on kuollut. Vaikka alkoholisti olisi ollutkin.
Eipä ne klinikan 'risikset' mitään lumelääkkeitä ole. Ja täältä kyllä saa ihan kymppimillin pamejakin, jopa sellainen, jolla tiedetään olevan sekakäyttö ongelmana.
Ei A-klinikka ketään tapa, mutta melko välinpitämättömiä ne juopoista ovat. Kunhan saavat ihmisraadon jotenkin omilla jaloillaan ovesta ulos, niin siinä se.
Mutta loppukädessä kukaan ei väkisin viinaa kenenkään suuhun kaada. Kyllä se hengissä selviämisen halu pitää lähteä ihan oman tukan alta. Joku pystyy siihen omin avuin. Hyvin harva, kun tauti on tarpeeksi pitkällä.
Tällainen läheltä katseltu kaverin kuolema kyllä pysäyttää miettimään, kuinka paha tauti meillä palstalle kirjoittajilla on. Joillakin hoidossa, toisilla vaiheessa. Toivottavasti selvitään kukin tahoillamme.
Kirjoitan 'meillä', koska en usko, että tänne palstalle eksyisi kukaan, kellä viina ei olisi ainakin jossain vaiheessa elämää sotkenut asioita.
- barbados
Itsekin olin hieman pettynyt klinikan tapaan toimia. Avun löysin AA:sta. Sen avulla raittiina puolitoista vuotta yhtä yhden illan retkahdusta lukuun ottamatta. sitten tapahtui elämässäni ikävä käänne ja lähdin kentälle puoleksi vuodeksi. nyt taas raittiina aa:n avulla. Toki se ei sovi kaikille mutta kannattaa ainakin kokeilla.
- A-klinikka
Jos A-klinikalla raitistuisi, kaikki kävisivät siellä eivätkä AA:ssa.
- nainen 63
A-klinikka kirjoitti:
Jos A-klinikalla raitistuisi, kaikki kävisivät siellä eivätkä AA:ssa.
A-klinikan arvostelu,kyllä siellä ihmisistä välitetään ja siitä että saisivat päihteiden käytön balanssiin, se on kyllä puppua että ryhmän ohjaaja olisi ylimielinen,kyllä heillä on monellakin omakohtaista kokemusta päihteistä.Rivien välistä voi lukea taas sen katkeran seikan: päihteistä en luovu ja se A-klinikan vika kun ei pakkoraitista minua.Missä se oma halu on tukea saa vaikka mistä kunhan lopettamiseen löytyy oma halu.Avokatkaisu A-klinikalla on monelle ensiapua: kun puhaltaa nollat saa sen päivän annoksen Risolidia,ja jos tarvii nukahtamislääkettä annetaan seuraavaksi yöksi ja vitamiineja,seuraavana päivän uusi käynti nollat puhalletaan ja alenevin annoksin sama lääkitys ja kolmantena päivänä saa sen päivän lääkkeet ja ajan työntekijälle jonka kanssa sitten yhdessä pohditaan tulevaisuutta,kerrotaan mm. AA:sta,Myllyhoidosta,Minnesotamallista, Järvenpään sosiaalisairaalasta, naisille Novat ryhmistä ja asiakas saa itse oivaltaa ja päättää mikä hänen elämäntilanteeseensa sopii jos on aito halu raitistua apua löytyy ja sosiaalitoimen kanssa voi sopia maksusitoutumuksesta.Minun stoorini oli että tammikuussa A-klinikan kautta Orimattilan myllykallioon(Myllyhoito yhdistys) viikon kurssi päihteistä ja kuntoutuksesta ym.Aa-ryhmissä kävin ja toukokuussa Nurmijärvelle 28 vrk myllyhoitoon,rankka paikka vaan sain tietoa ja kerroin oman stoorini ,käytiin palavereissa tehtiin päiväkirjaa, siellä käydään askeleet 1-3 ja aloittelin siellä neljättä askelta.Nyt kuusi vuotta raittiina ja elämä on muuttunut täysin.Tämä oli minun stooristani pienen pieni osa
- lois koskis
nainen 63 kirjoitti:
A-klinikan arvostelu,kyllä siellä ihmisistä välitetään ja siitä että saisivat päihteiden käytön balanssiin, se on kyllä puppua että ryhmän ohjaaja olisi ylimielinen,kyllä heillä on monellakin omakohtaista kokemusta päihteistä.Rivien välistä voi lukea taas sen katkeran seikan: päihteistä en luovu ja se A-klinikan vika kun ei pakkoraitista minua.Missä se oma halu on tukea saa vaikka mistä kunhan lopettamiseen löytyy oma halu.Avokatkaisu A-klinikalla on monelle ensiapua: kun puhaltaa nollat saa sen päivän annoksen Risolidia,ja jos tarvii nukahtamislääkettä annetaan seuraavaksi yöksi ja vitamiineja,seuraavana päivän uusi käynti nollat puhalletaan ja alenevin annoksin sama lääkitys ja kolmantena päivänä saa sen päivän lääkkeet ja ajan työntekijälle jonka kanssa sitten yhdessä pohditaan tulevaisuutta,kerrotaan mm. AA:sta,Myllyhoidosta,Minnesotamallista, Järvenpään sosiaalisairaalasta, naisille Novat ryhmistä ja asiakas saa itse oivaltaa ja päättää mikä hänen elämäntilanteeseensa sopii jos on aito halu raitistua apua löytyy ja sosiaalitoimen kanssa voi sopia maksusitoutumuksesta.Minun stoorini oli että tammikuussa A-klinikan kautta Orimattilan myllykallioon(Myllyhoito yhdistys) viikon kurssi päihteistä ja kuntoutuksesta ym.Aa-ryhmissä kävin ja toukokuussa Nurmijärvelle 28 vrk myllyhoitoon,rankka paikka vaan sain tietoa ja kerroin oman stoorini ,käytiin palavereissa tehtiin päiväkirjaa, siellä käydään askeleet 1-3 ja aloittelin siellä neljättä askelta.Nyt kuusi vuotta raittiina ja elämä on muuttunut täysin.Tämä oli minun stooristani pienen pieni osa
ja halaus sulle. sun puolesta olen iloinen, kun olet oivaltanut asian.
totta kirjoitat, tuotahan se juoppous on, monella ihan kuolemaan saakka. tekosyyn kohde vaan vaihtelee :
"Rivien välistä voi lukea taas sen katkeran seikan: päihteistä en luovu ja se A-klinikan vika kun ei pakkoraitista minua." - hienoa
nainen 63 kirjoitti:
Mutta jonkinlaista katkeruutta haistelen viestissäsi. Oletko tosiaan kokonaan raitistunut? Ja jos olet miksi ihmeessä kahlaat näillä palstoilla aggressiivisena?
Ihan täysin sinut et taida olla itsesi kanssa.
Kuuden raittiin vuoden aikana olisit voinut muuten opetella hieman kappalejakoa. Viestisi oli hemmetin vaikeasti luettava, kun se oli tuollaista välilyönnitöntä yhtä pötköä:)
Se oli vitsi, eikä loukkaukseksi tarkoitettu.
Asiasta:
Syyllisiähän me ihmiset usein haemme tapahtuneisiin. Yleensä kaikkialta muualta kuin itsestämme. Jos ja ilmeisesti kun aloittaja on menettänyt läheisen ihmisen suotakoon hänelle, että purkaa pahaa oloaan. Vaikka sitten väärään osoitteeseen.
- BO - ex-asiakas
Minullekin tarjottiin avointa ryhmää, mutta en saattanut kuvitellut itseäni istumassa ryhmässä kertomassa kokemuksistani ja tyydyin terapeutin tapaamisiin.
A-klinikka ei tarjoa poppakonsteja tai taikatemppuja, millä selättää viinanhimon. Itse se suurin duuni on oman pääkopan sisällä tehtävä. A-klinikka antaa vain työkaluja ongelman käsittelyyn ja auttaa ymmärtämään mistä on kysymys.
Sain tietysti A-kliniikan lääkäriltä Antabus-tabletteja, joilla pääsin muutaman pahan paikan yli, silloin kun viinanhimo oli kovimmillaan tai elämässä vaikeaa.
Odotukset A-klinikalle mentäessä voi olla kovat ja omat voimavarat vähissä. Turhautuminen ja pelko ettei pysty selättämään viinapirulaista saattaa sitten johtaa epätoivoisiin tekoihin.
Omalta osalta A-klinkka avasi silmäni miten pitkällä ongelmani oli. Loppujen lopuksi juomahimon taltuttaminen ei ollut niin pelottava duuni, miltä se näytti. Helppoa ei ollut, muttei ylitsepääsemättömän vaikeaakaan.
Vertaistukea saa myös netissä, jossa voi keskustella muutamalla hyvällä keskustelupalstalla anonyymina ja ainakin minua se auttoi.
Raittiutta on kertynyt nyt reilut 6 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3996894Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki493994Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa01620Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava431558Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä
Voi, voi! Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä! https://yle.fi/a/74-20221468 Aina voi etsiä toisen reitin, jos t941413Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2581350Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard641346- 991138
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue221076- 631062