Mulla leikattiin pari viikkoa sitten täysin turhaan eräs sisäelin, syystä että tulehdusarvot olivat pilvissä ja kuumetta 40astetta - leikkauspäätös tuli mahakipujen vuoksi. Leikkaushaava ei alkanutkaan parantumaan ja sain eilen tietää saaneeni haavaan mrsa:n.
Voitte uskoa että vituttaa - noin niin kuin suoraan sanottuna!
Onko muilla kokemusta leikkauksen jälkeisestä mrsa infektiosta, joka olisi parantunut vai tarkoittaako tämä nyt sitä, että olenkin sitten koko lopun elämääni kantaja? Kyselen siksi, että olen itse hoitohenkilökuntaa ja tässä voi olla urasuuntaus vähän rajoitettua.
MRSA?
31
9609
Vastaukset
- itsekin hoitajana
Jos olet itse hoitohenkilökuntaa, MITEN on mahdollista ettet tiedä mrsa-asioita???? olisi syytä kerrata, voi joskus joku asiakas/ptl/omainen kysyä...Netistä löytyy runsaasti tietoa, eikun kertaamaan!
- ei ap.
kun pääsit jotakuta tyhmilystä ojentamaan kun täällä meni kyselemään...Kuinkas paljon luulet että MRSA-asioista tiedetään esmes.päivä- ja vanhainkodeissa,voin vannoa ettei tietoisuus päätä huimaa jos ei sattumalta asiakkaana ole MRSA-potilasta.
- harmittaa
Varmasti harmittaa. Aina tulet olemaan bakteerin kantaja. Sairaalat on aina infektioriski paikkoja. Avohaavat on pahin = suorin reitti bakteerille päästä elimistöön heikko kunto ym. voi helpottaa bakteerin tarttumista.
Mikäli työskentelet hoitoalalla on tärkeää, ettet levitä bakteeria eteenpäin muihin heikko kuntoisiin. Toisaalta kyseenalaista myös se saatko enään edes työskennellä hoitoalalla?
Jonkinlainen tieto tietysti olisi hyvä olla jo etukäteen bakteerista, mikäli työskentelet hoitoalalla tai ihan kenellä vain alan ihmisellä.- kuulee niin tosi vähän
Eli olen se alkuperäinen ap. Teoria tietoa on ihan hitsisti ja kaikissa kerrotaan, miten kantajat pitää sairaalassa laittaa eristyksiin ja heitä pitää käsitellä, kuin heillä olisi suurin piirtein rutto. Kun diagnoosini sain, se oli kuin olisi todettu "sul on syöpä". Pääsi niin ruma sana siinä puhelimessa, etten yleensä sellaisia edes ääneen lausu.
Paljonpa valaisi asiaa yksi "puukko" tuossa välissä, eli tämä näsäviisas, joka oli päässyt ensimmäisenä nasauttamaan sammakon pois pienistä aivoistaan. Jos ihminen kysyy kokemuksia, niin ei siinä aleta piikittelemään (Ihan tiedoksi vaan! Onneksi en ollut sinun potilaasi tai kolleegasi!). Urani alussa olen, eli tämä mrsa kantajuus ja sen kanssa sairaanhoitajana eläminen on ihka uutta asiaa. Töissä olen ollut reippaat puolisen vuotta.
Mutta asiaan... Sen verran olen tietoinen tästä hommelista tässä vaiheessa, että kenellekään en ole velvollinen raportoimaan kantajuudesta, eli työlupaa multa ei viedä. Kunhan pidän huolen käsihygieniasta enkä kaiva nenää työpäivän aikana. Omaa sijoittumisestani pitänee harkiten katsoa eli duunipaikan vaihto on ehkäpä edessä - olen kirurginen hoitaja...
Kuka tahansa meistä voi olla kantaja, kun vain alettaisiin seulomaan! Herra ties mistä minäkään olen basiliskoni saanut!
Vielä, jos joku tietää tuosta kantajuudesta ja sen kanssa työn tekemisestä, niin tiedon jyväsistäkin olisin erittäin tyytyväinen. Eikö mrsa siis todellakaan häädy niillä antibiooteilla vaan pysyvä kantajuus jää AINA? - vanhainkodista
kuulee niin tosi vähän kirjoitti:
Eli olen se alkuperäinen ap. Teoria tietoa on ihan hitsisti ja kaikissa kerrotaan, miten kantajat pitää sairaalassa laittaa eristyksiin ja heitä pitää käsitellä, kuin heillä olisi suurin piirtein rutto. Kun diagnoosini sain, se oli kuin olisi todettu "sul on syöpä". Pääsi niin ruma sana siinä puhelimessa, etten yleensä sellaisia edes ääneen lausu.
Paljonpa valaisi asiaa yksi "puukko" tuossa välissä, eli tämä näsäviisas, joka oli päässyt ensimmäisenä nasauttamaan sammakon pois pienistä aivoistaan. Jos ihminen kysyy kokemuksia, niin ei siinä aleta piikittelemään (Ihan tiedoksi vaan! Onneksi en ollut sinun potilaasi tai kolleegasi!). Urani alussa olen, eli tämä mrsa kantajuus ja sen kanssa sairaanhoitajana eläminen on ihka uutta asiaa. Töissä olen ollut reippaat puolisen vuotta.
Mutta asiaan... Sen verran olen tietoinen tästä hommelista tässä vaiheessa, että kenellekään en ole velvollinen raportoimaan kantajuudesta, eli työlupaa multa ei viedä. Kunhan pidän huolen käsihygieniasta enkä kaiva nenää työpäivän aikana. Omaa sijoittumisestani pitänee harkiten katsoa eli duunipaikan vaihto on ehkäpä edessä - olen kirurginen hoitaja...
Kuka tahansa meistä voi olla kantaja, kun vain alettaisiin seulomaan! Herra ties mistä minäkään olen basiliskoni saanut!
Vielä, jos joku tietää tuosta kantajuudesta ja sen kanssa työn tekemisestä, niin tiedon jyväsistäkin olisin erittäin tyytyväinen. Eikö mrsa siis todellakaan häädy niillä antibiooteilla vaan pysyvä kantajuus jää AINA?usko vaan lorasin todella paljon ja aina kun mahd.käsidesiä.mutta eihän tarvita kuin yksi joka ei pese kunnolla veskissä käsiään jne.itselle se tuli virtsainfektion kautta.ikuisesti olen sen kantaja, niin mrsa:akin.lohduta ei yhtään että esim.mrsa:ta kantaa noin kolmannes maapallon väestössä nenässään.vain osa sairastuu.
nää bakteerit ovat vähän niinkuin uusi ruttomuoto, niihin ei oikein meinaa tehota monikaan lääke.toivottavasti olet "parantunut"eli leikkaushaavasi arpeutuu.Olen kanssasi samaa mieltä kakkosvastaajasta, onneksi ei ollut minun työtoveri jne.
minulle infektiolääkäri sanoi että voisin jatkaa edelleen hoitsuna, mutta vaihdoin heti alaa(n.kk sitten).sinulle voimia.yritetään kiertää kaukaa mahdolliset pöpöt.... - sairaanhoitaja ( amk)
vanhainkodista kirjoitti:
usko vaan lorasin todella paljon ja aina kun mahd.käsidesiä.mutta eihän tarvita kuin yksi joka ei pese kunnolla veskissä käsiään jne.itselle se tuli virtsainfektion kautta.ikuisesti olen sen kantaja, niin mrsa:akin.lohduta ei yhtään että esim.mrsa:ta kantaa noin kolmannes maapallon väestössä nenässään.vain osa sairastuu.
nää bakteerit ovat vähän niinkuin uusi ruttomuoto, niihin ei oikein meinaa tehota monikaan lääke.toivottavasti olet "parantunut"eli leikkaushaavasi arpeutuu.Olen kanssasi samaa mieltä kakkosvastaajasta, onneksi ei ollut minun työtoveri jne.
minulle infektiolääkäri sanoi että voisin jatkaa edelleen hoitsuna, mutta vaihdoin heti alaa(n.kk sitten).sinulle voimia.yritetään kiertää kaukaa mahdolliset pöpöt....Hei,
Ensinnäkin haluan pahoitella kovin, mutta toodeta, että urasi ei kaadu tähän. Itse tyskentelen ppkl:llä sairaanhoitajana ja työtoverillani on MRSA. On puhunut siitä avoimesti ja sinut sen kanssa :) MRSA ei ole maailmanloopu, vaikka vaatiikin sinulta nyt erityistä aseptista toimintatapaa työpaikallasi. Voitko jatkaa kirralla, en osaa sanoa. Mutta esim. ppkl:llä, jossa myös toimenpiteitä aika paljn, voisit varmasti?
Hyvää jatkoa sinulle,
terveisin kollegasi - Tri.
usko vaan lorasin todella paljon ja aina kun mahd.käsidesiä.mutta eihän tarvita kuin yksi joka ei pese kunnolla veskissä käsiään jne.itselle se tuli virtsainfektion kautta.ikuisesti olen sen kantaja, niin mrsa:akin.lohduta ei yhtään että esim.mrsa:ta kantaa noin kolmannes maapallon väestössä nenässään.vain osa sairastuu.
minulle infektiolääkäri sanoi että voisin jatkaa edelleen hoitsuna, mutta vaihdoin heti alaa(n.kk sitten).sinulle voimia.yritetään kiertää kaukaa mahdolliset pöpöt....Oikaistaan sen verran että noin kolmannes kantaa Staphylococcus aureus (SA) bakteeria nenänielussa tai ihollaan ja sama bakteeri aiheuttaa ihoninfektioita herkästi kun tilaisuus tulee. Kun tämä bakteeri muuntuu niin että sillä on vastustuskyky penisilliinityyppisille antibiooteille niin kyseessä on MRSA. MRSA-kantajia ei suinkaan ole miljoonia vaan ehkäpä tuhansia tai kymmeniä tuhansia Suomessa.
Tällä hetkellä näyttäisi siltä että kun MRSA on saatu niin ei sitä kokonaan saada koskaan häädettyä. Toisaalta perusterve kantaja ei aktiivisesti levitä tautia joten kantajakin voi hoitajan töitä tehdä kun huolehtii käsihygieniasta niin kuin kaikkien pitää tehdä jokaisen potilaan kohdalla teki töitä sairaalassa tai vanhainkodissa.
Työntekijöitten seulontaa tehdään erittäin harvoin ja tuolloin tulee mieleen erittäin vaikea epidemia joka ei tavanomaisin keinoin rauhoitu. MRSA-häätöhoitoa on joskus käytetty työntekijöille hyvällä menestyksellä mutta onko bakteeri sitten kuitenkaan kokonaan hävinnyt kehosta? - eka
Tri. kirjoitti:
Oikaistaan sen verran että noin kolmannes kantaa Staphylococcus aureus (SA) bakteeria nenänielussa tai ihollaan ja sama bakteeri aiheuttaa ihoninfektioita herkästi kun tilaisuus tulee. Kun tämä bakteeri muuntuu niin että sillä on vastustuskyky penisilliinityyppisille antibiooteille niin kyseessä on MRSA. MRSA-kantajia ei suinkaan ole miljoonia vaan ehkäpä tuhansia tai kymmeniä tuhansia Suomessa.
Tällä hetkellä näyttäisi siltä että kun MRSA on saatu niin ei sitä kokonaan saada koskaan häädettyä. Toisaalta perusterve kantaja ei aktiivisesti levitä tautia joten kantajakin voi hoitajan töitä tehdä kun huolehtii käsihygieniasta niin kuin kaikkien pitää tehdä jokaisen potilaan kohdalla teki töitä sairaalassa tai vanhainkodissa.
Työntekijöitten seulontaa tehdään erittäin harvoin ja tuolloin tulee mieleen erittäin vaikea epidemia joka ei tavanomaisin keinoin rauhoitu. MRSA-häätöhoitoa on joskus käytetty työntekijöille hyvällä menestyksellä mutta onko bakteeri sitten kuitenkaan kokonaan hävinnyt kehosta?Olenkin tässä välissä ollut jo yhteyksissä meidän infektiolääkäriin ja hän kertoi, että yleensä mrsa:n häätämiseen riittää yksi hoitokerta. Joskus harvoin tarvitaan kaksi häätöhoitoa. Eli nythän tässä on se ab-kuuri menossa ja viikon-parin kuluttua otetaan nenä&nielunäytteet. Kolmen peräkkäisen negatiivisen näytteen jälkeen todetaan, ettei pysyvää kantajuutta ole jäänyt ja katsotaan tämä ns. closed caseksi.
Työn tekoa ei tosiaan tämä pöpö estä edes siellä kirurgisella osastolla, eikä estä esim. haavahoitojen tekemistä. Itse minun täytyy huolehtia ihon terveenä pysymisestä eritoten käsissä, hygieniasta ym. seikoista.
Kiitos kaikille vastanneille! Kyllä tämä tästä alkaa valkenemaan tämä elämä! - Make
eka kirjoitti:
Olenkin tässä välissä ollut jo yhteyksissä meidän infektiolääkäriin ja hän kertoi, että yleensä mrsa:n häätämiseen riittää yksi hoitokerta. Joskus harvoin tarvitaan kaksi häätöhoitoa. Eli nythän tässä on se ab-kuuri menossa ja viikon-parin kuluttua otetaan nenä&nielunäytteet. Kolmen peräkkäisen negatiivisen näytteen jälkeen todetaan, ettei pysyvää kantajuutta ole jäänyt ja katsotaan tämä ns. closed caseksi.
Työn tekoa ei tosiaan tämä pöpö estä edes siellä kirurgisella osastolla, eikä estä esim. haavahoitojen tekemistä. Itse minun täytyy huolehtia ihon terveenä pysymisestä eritoten käsissä, hygieniasta ym. seikoista.
Kiitos kaikille vastanneille! Kyllä tämä tästä alkaa valkenemaan tämä elämä!Kuinka sun kävi, onnistuiko hoito, palasitko kirralle?
Onko täällä muita häädön läpikäyneitä hoitajia?
Itselläni todettiin MRSA pari päivää sitten, hoidot menossa, olen sair.hoitaja. Apua! Miten käy urani jatkossa?Minulla ei ole vakipaikkaa, saanko töitä enää mistään? - hoitja
Make kirjoitti:
Kuinka sun kävi, onnistuiko hoito, palasitko kirralle?
Onko täällä muita häädön läpikäyneitä hoitajia?
Itselläni todettiin MRSA pari päivää sitten, hoidot menossa, olen sair.hoitaja. Apua! Miten käy urani jatkossa?Minulla ei ole vakipaikkaa, saanko töitä enää mistään?Moikka! Täällä myöskin yksi juuri MRSA "tappotuomion" saanut hoitaja. Työstäni olen onkinut, vaikakkin aina suojautunut :( itselläni altistus MRSA kohortissa on epäilemättä ollut kova. Satun olemaan oireellinen MRSA positiivinen ja asenne on että töihin vaan...en voi uskoa tätä todeksi... Ensin nyt hoidetaan infektio pois(siihen pitäisi vasteella HYVä purra kuuri), mutta mites sitten? ilmeisesti häätöhoitoa ei sitten niin enää anneta edes terv.huoltoalan ammattilaisille :O Kiinostaisi tietää kommentteja muilta tartunnan saaneilta hoitajilta?
- lii
hoitja kirjoitti:
Moikka! Täällä myöskin yksi juuri MRSA "tappotuomion" saanut hoitaja. Työstäni olen onkinut, vaikakkin aina suojautunut :( itselläni altistus MRSA kohortissa on epäilemättä ollut kova. Satun olemaan oireellinen MRSA positiivinen ja asenne on että töihin vaan...en voi uskoa tätä todeksi... Ensin nyt hoidetaan infektio pois(siihen pitäisi vasteella HYVä purra kuuri), mutta mites sitten? ilmeisesti häätöhoitoa ei sitten niin enää anneta edes terv.huoltoalan ammattilaisille :O Kiinostaisi tietää kommentteja muilta tartunnan saaneilta hoitajilta?
Kyllä puhdistushoitoja tehdään hoitajille, miksi ei tehtäisi? ja sen jälkeen testataan useita kertoja. MRSA ei ole ymmärtääkseni este työssäololle jos ei ole ihorikkoja ja infektiota käsien alueella. Omasta aseptiikastahan hoitajat huolehtivat aina, etteivät levitä bakteeria :)
- hoitaja
lii kirjoitti:
Kyllä puhdistushoitoja tehdään hoitajille, miksi ei tehtäisi? ja sen jälkeen testataan useita kertoja. MRSA ei ole ymmärtääkseni este työssäololle jos ei ole ihorikkoja ja infektiota käsien alueella. Omasta aseptiikastahan hoitajat huolehtivat aina, etteivät levitä bakteeria :)
Eipä saa hoitjatkaan puhditushoitoa aina, ei edes siinä tapauksessa että on sairastanut infektion. Tämän päätöksen tekee infektiolääkäri kait sitten tapauskohtaisesti. Eipä minulle ainakaan kerrottu yhdenkään hoitajan saaneen puhditushoitoa ja puhun isosta kaupungista. Infektio hoidetaan antibiooteilla pois ja sitten tatuoidaan otsaan ja perseeseen leima...ja hyvää lopputyöuraa seuraavaksi 20 vuodeksi...
- Toimistotöihinkö??
hoitaja kirjoitti:
Eipä saa hoitjatkaan puhditushoitoa aina, ei edes siinä tapauksessa että on sairastanut infektion. Tämän päätöksen tekee infektiolääkäri kait sitten tapauskohtaisesti. Eipä minulle ainakaan kerrottu yhdenkään hoitajan saaneen puhditushoitoa ja puhun isosta kaupungista. Infektio hoidetaan antibiooteilla pois ja sitten tatuoidaan otsaan ja perseeseen leima...ja hyvää lopputyöuraa seuraavaksi 20 vuodeksi...
Moi!
Olen lastentarhanopettaja ja sain äkäisen, jatkuvasti oireilevan mrsa:n kolme vuotta sitten. Sain häätöhoidon (vuoden taistelun jälkeen), jonka jälkeen olen ollut oireeton. Silti "leima", jonka sain, estää minua saamasta kotiseudultani alani töitä. Pakko harkita alan vaihtoa... - kylihmetyttää
Toimistotöihinkö?? kirjoitti:
Moi!
Olen lastentarhanopettaja ja sain äkäisen, jatkuvasti oireilevan mrsa:n kolme vuotta sitten. Sain häätöhoidon (vuoden taistelun jälkeen), jonka jälkeen olen ollut oireeton. Silti "leima", jonka sain, estää minua saamasta kotiseudultani alani töitä. Pakko harkita alan vaihtoa...miksi se estää sinua saamasta töitä ? siis lastentarhassako et voi työskennelllä?
- Nurse for infektions
minulle infektiolääkäri sanoi että voisin jatkaa edelleen hoitsuna, mutta vaihdoin heti alaa(n.kk sitten).sinulle voimia.yritetään kiertää kaukaa mahdolliset pöpöt....Hei,
ESBL ei tule virtsatieinfektiosta!! Harhaluulo kauttaaltaan mitä olen kuunnellut. E-coli on suoliston bakteeri, siihen myös muita bakteereja suolistosta luetellaan. Virtsasta tuo E-coli, jossa on resistenssiys antibiooteille sattuu vain löytymään, eli päässyt aiheuttamaan infektion, ei muuten ole rakon bakteereja! E-coli leviää aktiivisesti käsien kautta ja valitettavasti ympäristössä ja jopa ruoassamme sitä löytyy koska hygienia pettää. Kantajaksi voi tulla ihan missä vain, eli suoliston bakteerifloora muuttuu vaikka vatsataudin yhteydessä, kun tuon bakteerin syömme saastuneessa ruossa jne. Matkailu on tuota levittänyt rajusti, muuallahan maailmassa hygienia ja antibiootti käytännöt paljon huonommalla kantimella kuin Suomessa. Suomessakin käsien pesu unohtuu monelta vessassa käynnin jälkeen ja edelleen hoitohenkilökunnan käsihygieniassa on tehostamista, eniten lääkäreillä... ESBL kantajana voi siis tehdä töitä sairaanhoidossa, käsihygienian tulee olla tarkkaa kuten aina! Mrsa on sitten ongelma erikseen mikä aiheuttaa kyllä hoitajille suurenkin riskin ammattia ajatellen ja paljon huolta ja murhetta.... Minulla ja perheenjäsenelläni oli mrsa pari vuotta olimme kantajia sitten se hävisi pois ja testit oli negoja.Toki sanottiin että voihan se tulla uudestaan joskus.Tulehduksia ei kerennyt onneksi tekemään.
Nyt olen kotisairaanhoidossa harjoittelemassa ja siellä kyllä on kotonaan asuvia mrsa yms tarttuvia asiakkaita.- Anonyymi
hoitja kirjoitti:
Moikka! Täällä myöskin yksi juuri MRSA "tappotuomion" saanut hoitaja. Työstäni olen onkinut, vaikakkin aina suojautunut :( itselläni altistus MRSA kohortissa on epäilemättä ollut kova. Satun olemaan oireellinen MRSA positiivinen ja asenne on että töihin vaan...en voi uskoa tätä todeksi... Ensin nyt hoidetaan infektio pois(siihen pitäisi vasteella HYVä purra kuuri), mutta mites sitten? ilmeisesti häätöhoitoa ei sitten niin enää anneta edes terv.huoltoalan ammattilaisille :O Kiinostaisi tietää kommentteja muilta tartunnan saaneilta hoitajilta?
kerran kantaja katsotaan ain kantaJAKSI KEMISSÄ SE ON TEHYN AJAMANA SAATU AMMATTITAUDIKSI PAPAPEREISSA AINA MUISTUTTAA LEIKKAUKSISSA ON OTETTVA HUOMIOON TÖITÄ ET SAA SALATA EÍ SAA SE ON RIKOS SIINÄPÄ YHTÄLÖ MITEN TOIMIT AMMATTI MENEE VASTUUNKANTAJIA EI LÖYDY AMMATTILIITOT NUKKUVAT JA UMMISTAVAT SILMÄNSÄ
MINÄ HUUDAN KAIKILLE ETTÄ ÄLKÄÄ KOSKEKO KEHENKÄÄN JOILLA TIEDÄTTE OLEVAN MRSA -KUKAAN EI SIITÄ VASTAA JOS SAAT TAUDIN ONKO TÄMÄ SUOMENMAASSA TOTTA ? YKSIN JÄÄT INFEKTIOLÄÄKÄRI HUUTAA NAAMA PUNAISENA ÄLÄ KYSY MITÄÄN KOKO TAUDISTA OOT TERVE KUIN PUKKI SIINÄ LÄÄKÄRIN ETIIKKA
- waltsu 3
Mrsa on kuin rutto. Muuttomiehet eivät tule.huoltomiehet eivät tule.sukulaiset karttavat.no Se on ok. Kotihoitajat kulkevat avaruuspuvut päällä kotonamme. Siksi kun hoitajat eivät pese käsiään.
- pöllämystynyt
Mistä muutto ym. tietää missä ja kenellä on mikäkin tauti tai taudinaiheuttaja.
Ei sinun tarvitse terveystietoja kertoa kenellekään ja hoitajat eivät niitä saa levitellä.
Hoitajat suojaavat itsensä ja myös muut, sinun hoitosi jälkeet tuleva t hoidettavat.
- Outo hommaa
Ajatelkaa, että tätä ei saada ammattitaudiksi lakiin?
Minusta se pitäsi ehdottomasti olla laissa ja henkilöstön suojana. Jos jäät esimerkiksi kantajaksi kukaan ei korvaa sinulle mitään.
Ikään kuin jäät yksin vaikka olet saanut tartunnan työstä tai potilaasta hoitotehtävissä.
Voi olla niin, että jos työnantaja tietää voit saada lopputilin ja työtä ei ole. Et myöskään ole oikeutettu mihinkään etuihin. Miksi liittot ei valvo asiaa?
Asiaa on käsitelty ja päättäjät on sitä mieltä, että siitä ei edes tule ammattitauti.- Ota selvää
epitimia kirjoitti:
Toki se lain mukaan on jos kerran hoitotyöhön luetaan riskit saada joku tarttuva tauti.
epitimia; otappa selvää ei ole eikä ole tulossa ammattitaudiksi. Lueppa viimeisempiä alan lehtiä, jossa näin oli.STM mukaan lausunto sh-lehdessä oli, että MRSA ei ole tulossa tartuntatautilakiin.
Näin se menee. Jos kyseessä olisi herrat niin varmaan laki tehtäisiin välittömästi.
Näin hoitajia arvostetaan todellisuudessa ja STM arvostaa alan työntekijöitään!
- uteliastietämätön
Mika on MRSA? Mistä se tulee, miten tarttuu ja miten vaikuttaa? Miten paranee? Ja minä täysin alasta tietämättömänä olen olettanut vain tuon kirjainyhdistelmän kuultuani se on sama kuin että se on lopun elämää?
Ja niistä jatkuvista antibioottien syöttämisestäkö tuo on tullut? Siis aluan alkaen, en nyt tarkoita aloittajaa? - Uuno1
Tietääkö joku, kuinka monra prosenttia potilaista saa MRSA:n polven tekonivelleikkauksessa. Entäs minkä verran tätä riskiä nostaa diabetes ja ylipaino?
- LUUIIIIIIIII
Kyllä se niin on kerran kantaja on aina kantaja papereistasi ei häviä koskaan se terveystietosi mrsa - kerrottava on aina kun menet johonkin operaatioon tai hammaslääkärille siis iänikuinen kiusa mutta KEMILÄINEN SAIRAANHOITAJA SAI TARTUNNASTAAN AMMATTITAUDIN TEHYN HOITAMANA ASIANA
- hoitsu n 30
Jos on MRSA tai ESBL niin siitä pitää kertoa työkavereille.
- ?-merkki
Kuka näin määrää?
Missä näin kirjoitetaan? - Anonyymi
?-merkki kirjoitti:
Kuka näin määrää?
Missä näin kirjoitetaan?Esimies määrää. Jokaiselle työkaverille on kerrottava kantajuudesta, työntekijällä on oikeus tietää työpaikan riskit. Voihan olla että kaivat nenää ja siirrät marsun työkaverillesi.
- Anonyymi
otan osaa itse sain potilaasta loppuelämäksi on ja riittää ongelmia kukaan ei ota vastuuta se on pahinta mutta ota suoraan jo juristi tai potilasasiamies hoitamaan etuuksiia koska muuuten jäät kuin nalli kalliolle
- Anonyymi
Kyllä siinä elämä eristyneeksi menee, eikä kenenkään kanssa voi asiasta puhua. Edes perheelle en uskalla kertoa, yritän vaan välttää lastenlasten sylissä pitoa ja halimisia . Suuhygienistille en myöskään pääse, koska tieto lukee papereissani.
Ellen olisi menossa leikkaukseen, tämä ei ehkä olisi koskaan selvinnyt. Kyllä kaduttaa, että lopuksi suostuin leikkausjonoon menemään, mutta kun vaihtoehtona on pyörätuoli. - Anonyymi
Työyhteisöllä on oikeus tietää jos työkaveri kantaa tarttuvaa bakteeria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549