Hei! Muutama hölmö kysymys. Olen soittamassa neuvolaan, koska olen raskaana. Isäntä väitti (hänellä aiemmin yksi lapsi) että ei kannata varata ekaa käyntiaikaa neuvolaan, koska neuvola ultraa vain kerran ja jos neuvola nyt ultraa, niin sitten ei ultrata ollenkaan. Pitääkö paikkansa? Kuulostaa hieman hölmölle.
Mutta kertokaa nyt mulle miten toimin. Soitan neuvolaan, vai? Kannattaako sitten käydä vielä yksityisellä jossain lisäultrissa? Kertokaa mulle siis miten tämä ihan käytännössä menee.
Eka neuvola, miten toimia?
11
2992
Vastaukset
- Dryades
Moi,
Nyt on puutaheinää sinulle kerrottu. Eli neuvolassa ensimmäinen käynti on siinä rv 8 kieppeillä. Sinne varataan aika soittamalla oman alueen neuvolaan positiivisen testin jälkeen (jotkut neuvolat saattavat vaatia myös lääkärissä labrakokeen raskaudesta, mutta tämä käytäntö vaihtelee).
Neuvola ei ultraa ollenkaan (ainakaan pk-seudulla), vaan saat lähetteet oman alueesi synnytys sairaalaan, jossa tehdään kaksi ultra tutkimusta viikoilla (n.) rv 12 ja toinen rv. 20. Mikäli kyseessä riskiraskaus, tai muuten lisä tarllailua vaaditaan niin silloin ultrataan useammin.
Neuvolassa kuunnellaan vain sydänäänet, eikä niitäkään ensikäynnillä vielä (siis n. rv 8). - minä80
Käytännöt vaihtelevat kunnittain. Täällä meillä ei tavallisessa neuvolassa edes ole ultra-laitteita, vaan ultra-aika varataan erikseen keskusäitiysneuvolasta. Tavallisella neuvolakäynnillä siis ei ultrata vaan lähinnä keskustellaan, seurataan äidin painoa, verenpainetta ja hemoglobiinia. Kuntamme tarjoaa 2 ultraa (aiemmin vain 1, suositukset on muuttuneet), vko 13 ja vko 20.
Neuvolassa on hyvä käydä muutenkin kuin ultrissa, varmistuu, että kaikki on äidillä kunnossa ja saa lisätietoa. Myös tietyt kelan etuudet käsittääkseni edellyttävät, että on tiettyyn raskausviikkoon mennessä käynyt neuvolassa.
Itse kävin yksityisellä varhaisultrassa vko 8, koska aiemman keskenmenon vuoksi halusin itselleni mielenrauhan siitä, että nyt on kaikki kunnossa. - neuvolaan
voi mennä myös viimeistään 16 raskausviikolla lääkäriin, jotta saa äitiysavustuksen rahana tai pakkauksena. Kunta kohtaista mitä ultria kunta maksaa. Yleensä käydään 3 kertaa, jos kaikki on ok, ja jotku kunnat tarjoavat ne kaikki.
Eka neuvolaan siinä 10 viikon tietämissä. - veepee
Kaikilla alueilla ultria ei saa neuvolan kautta kuin yhden (vk12), kuten täällä Päijät-Hämeen tietämissä, missä minä asun. Kävin rv 18 yksityisellä, kallista hupia, mutta itselle oli tärkeää tietää että kaikki on rakenteellisesti ok. Ultrien määrä vaihtelee paikkakunnittain, itseäni lohduteltiin että tääläkin pitäisi vuoteen 2010 mennessä olla "tarjolla" kaksi ultraa neuvolan kautta lähetteellä.
vauskilla kaikki ok, itsellä menossa rv 33 0 ja hyvin potkii:) Oikein hyvää odotusta sinulle! - neuvolassa ja lekurissa
on minut ultrattu tän raskauen aikana n.10 kertaa ainakin!!! mistähän se sun isäntä nyt on kotosin sitten??ei yksityinen ole mikään pakko hoito paikka. yksityiselle mennään siinä tapauksessa että ollaan niin hemmetin hienoa ettei kelpaa norm.terviksen arviot. (...tappelu tappelu!!!!!!)
kyllä sinä pääset ihan normaalisti neuvolassa useeseen ultraan.ja jos mitään kipuja tms tulee,niin viel useemmin!- ei vain..
pidä paikkaansa läheskään kaikissa neuvoloissa.
- terkkariopiskelija
Neuvolaan varataan aika heti kun testi näyttää plussaa ja ensikäynti on rv 8 kieppeillä. Alkuraskaudessa neuvolassa käydään n. 1kk välein, keskiraskaudessa 2vkon välein ja loppuraskaudessa viikon välein. Toki neuvola on vapaaehtoinen, mutta osa käynneistä vaikuttaa Kelan etuuksien saamiseen.
Paikkakuntakohtaisesti voidaan ottaa ultria myös neuvolassa, mutta ne on yleensä "ekstraa". Joensuussa on kiertävä ultraänilaite, jolla äitiysneuvoloiden terkkarit voivat ottaa ultria joissa näkee mm. lapsen tarjonnan (rt/pt) ja lapsiveden määrän.
Raskauteen kuuluu 3 varsinaista uä-tutkimusta, suurinpiirtein raskausviikoilla 9, 20 ja 37. Nämä tekee yleensä lääkäri tai kätilö. Uä-laite on isompi ja tarkempi kuin kiertävä ultra ja sillä mittaillaan lapsen koko, katsotaan mahdollinen niskaturvotus (rv 9-11 6), varmistetaan laskettu aika ja annetaan tuleville vanhemmille uä-kuva muistoksi. Keskiraskauden ultrassa voi tiedustella lapsen sukupuolta halutessaan.
Ylimääräisiä ultria ei kannata yksityisellä käydä otattamassa. Kolme ultraa raskauden aikana riittää vallan mainiosti. Ultraaminen liian usein voi olla myös jonkin verran haitaksi kehittyvälle sikiölle, ja keskenmenojen mahdollisuus on tällöin aavistuksen suurempi. Esim 3-4 ultraa raskausaikana on vielä ihan turvallista eikä vaaraa ole.- mutta...
Mitä ihmeen haittaa ultraÄÄNESTÄ muka on? Ei yhtään mitään.
- myös th.opiskelija
mutta... kirjoitti:
Mitä ihmeen haittaa ultraÄÄNESTÄ muka on? Ei yhtään mitään.
ai jos meinaat enemmän kun kolme kertaa mennä siihen?? noh ensinnäkin ei oo halpaa hupia käydä enempää yksityisellä ultraamassa sen vuoksi vaan että näkee että on mahassa..
- vai muka ammattilainen?
myös th.opiskelija kirjoitti:
ai jos meinaat enemmän kun kolme kertaa mennä siihen?? noh ensinnäkin ei oo halpaa hupia käydä enempää yksityisellä ultraamassa sen vuoksi vaan että näkee että on mahassa..
Kuinka sä kehtaat kirjoittaa asiasta tuohon sävyyn - kun tunneäly tässä asiassa on mitä ilmeisimmin vielä kokonaan kehittymättä!?
Se, kuinka paljon kukanenkin meistä haluaa omaan mielenrauhaansa sijoittaa lienee itse kunkin oma asiansa, eikö totta?
Esimerkiksi meillä, joilla takana on useita keskenmenoja eikä raskautuminen ole ollut kovin yksinkertaisa, voi luottamus raskauden etenemiseen yksinkertaisesti horjua. Helpoin ratkaisu mielenrauhan ja rauhallisen mielen saamiseen on sijoittaa muutama kymppi oman gynen luona käymiseen - ottaa ultra ja hengitellä taas.
SINÄ et ole kukaan tätä tuomitsemaan.
Suhtautumista erilaisiin tilanteisiin kannattaa varmaan vähän harjoitella ennenkuin menet ihmisille neuvolassa tuollaisia typeryyksiä päin naamaa latomaan.
Juu, voi olla että hormoonit puhuu, asia tuli varmaan kirjoitettua vähän yksioikoisen tylysti, pahoitteluni siitä - asiani takana kuitenkin seison ja tiedän, etten tässä suhteessa ole yksin asiani kanssa.
Ne, jotka menevät 3D-ultraan "turistimatkalle" vain nähdäkseen, miltä vauva näyttää, on sitten asia erikseen. Mutta yleistää tätä asiaa ei voi. - höpö..
Olen myöskin viittä vaille valmis terveydenhoitaja ja aika paljon kirjoittelit ihan omiasi. Annapa lähde tieteellisiin tutkimuksiin, joissa olisi todettu ultraäänen aiheuttavan haittaa ja jopa keskenmenovaaraa sikiölle? Kumma kun itselläni ei ole opinnoissa missään vaiheessa tullut tällaista vastaan. Millä logiikalla tämä olisi edes mahdollista?
Sitä paitsi kirjoittelit oikeastaan vain omasta kokemuksestasi omalla paikkakunnallasi, etkä yleisellä tasolla. Monissa kunnissa tarjotaan vain se yksi ultra, jolloin ei todellakaan ole nmitenkän turhaa käydä yksityisellä omakustanteisesti ultrassa. Itse olen käynyt kahden kunnan tarjoaman ultran lisäksi kaksi kertaa yksityisellä ihan siitä syystä että takana keskeytyneitä keskenmenoja, joten olen halunnut varmuuden siitä, että elämää kohdussa todella on.
Ehkä voit uudelleen kirjoitella sitten muutamien työvuosien jälkeen, jollon näkemyksesi asioista on hieman laajempi kuin ne muutamat omat kokemukset. Muutenkin tekstistäsi paistoi ihmeellinen pätemisen tarve. Miten esimerkiksi luulet, että "tavalliselle" lukijalle tarjonnan tarkoituksen selvittää lyhenteet rt ja pt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841