miten menee verenpaine-

lääkkeen korvaus

Olen syönyt jo muutaman vuoden ajan verenpainelääkkeitä (Cozaar). Laatikon hinta liikkuu 50€ tuntumassa ja en saa siihen Kelan korvausta. Lääkäri väitti että pitäisi lopettaa lääkitys ja sitten viisi kertaa mitata terveysasemalla yli 100 alipaine. Tuttu taas sanoi että hän sai korvauksen kun oli syönyt vuoden ajan verenpainelääkettä. Mikä on Kelan oikea kanta? (en arvaa suoraan kysyä kun en usko saavani selkokielistä vastausta)

12

3963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuotta

      Kun olet syönyt puolivuotta lääkkeitä,sinun täytyy pyytää lääkäriltä ns.B todistus (maksaa)ja mennä Kelaan sen kanssa.Saat sitten uuden kela kortin,johon on merkitty korvaus prosentti.En ole varma mitä se on tällä hetkellä,mutta luulen sen olevan 75%.
      Mene Kelan sivuille,saat sieltä nyky tiedot(faktat) helposti

    • samantapainen

      ongelma. Olen popsinut verepaine lääkettä jo kuutisen vuotta, lääkärin määräyksestä, mutta B-todistusta ei ole kirjoitettu. Lääkityksen aloittanut lääkäri halusi kontrollin puolen vuoden lääkityksen jälkeen, mutta olikin sitten itse poistunut terveys-asemalta. Seuraajat eivät koskaan puhuneet mitään B-todistuksesta, uusivat vain reseptin ja sillä siisti. Itse en edes tiennyt moisesta todistuksesta, kunnes apteekissa kerran kysyivät, että eikö minulla ole sellaista. Tiedustelun jälkeen terv.keskuksen lääkäri sanoi, että minun pitäisi ensin olla jonkinlaisessa seurannassa puolisen vuotta, ja melko isoilla paineilla. No, nykyinen lääke on sen verran halpaa alkuperäiseen verrattuna, että en ole asiasta suurempaa haloota nostanut. Se tässä on humoristista, että en ole lääkitystä pyytänyt, se määrättiin minulla, mutta nyt sitten pitäisi aloittaa se seuranta. Lukemathan minulla ovat tällä hetkellä aivan mainiot, kiitos lääkityksen.

    • Yksi vaan.

      Ongelmana B-lääkärilausunnon kirjoittamisessa ja korotetun korvauksen saamisessa on se että pitäisi puoli vuotta koettaa elintapamuutoksia kuten laihduttamista, terveellistä ruokavaliota jne. ainakin jos ei ole näyttöä verenpaineen aiheuttamista elinvaurioista. Tämä on tietysti useimmassa tapauksessa toivotonta kun se paino ei laske kuitenkaan ja ihmiset syövät terveellisesti muutenkin. Omasta mielestäni koko homma on Kelan taholta ihan turhaa kiusaamista.

      Sinun kohdallasi kannattaisi vaikka vaihtaa AT2-salpaajasta aivan yhtä tehokkaaseen ACE-estäjälääkitykseen joita on nykyään saatavana myös hyvinkin edullisesti. Ainoana haittana on joillakin ilmaantuva yskä.

      • ei sopinut

        Nimenomaan, Linatil lääkkeellä alotin ja yskä oli niin kova että oli pakko lopettaa. En ole nyt varma että Zocaar com olisi minulle se oikea lääke. Olen nyt ylipainoinen mutta minulle on sanottu niin kauan kun on mitattu, lievästä verenpaineesta. Jo 20v kun olin hoikka. 140/90 levossa kun alotin Linatil elokuussa 2005. Nyt Cozaar com 125/80 levossa. Kolestrolit ovat hyvät.


    • tuota tääkettä

      ...ja Kelan korvaus oli 72% eli 91,47 - 65,86 = 25,61. Lääke tuntuu olevan ok ja olen syönyt sitä vuosia, valitettavasti. Haluaisin eroon, mutta hyvä, että korvataan. En pystyisi ostamaan muuten, vaikka 25,61 ei ehkä jokun mielestä olekaan paljoa 3 kk lääkkeestä.

    • ovat miltei

      ilömaisia. Mullakin on enalapril ratiopharm 20 mg ja maksaa vaan 1,95 euroa kelakortilla.

      • kaikille sovi

        Tosiaan ACE-estäjät olisivat edullisia, jos ne vain sopivat. Kaikille eivät valitettavasti käy. Itse joudun käyttämään AT2-salpaajia ja niistä vielä Micardis-nimistö, joka on sieltä kalliimmasta päästä Cozaar nosti kalium-arvoja vähän turhan paljon. Ja kun en saa sitä korkeampaa korvausta (75%) vaan joudun tyytymään peruskorvaukseen (42%), niin siinä 100 euron paikkeilla saan kolmen kuukuaden satsista maksaa omana osuutenani.

        Eli ole onnellinen, että sulle tuo ACE-estäjä sopii.


      • Puoli eläkeläinen
        kaikille sovi kirjoitti:

        Tosiaan ACE-estäjät olisivat edullisia, jos ne vain sopivat. Kaikille eivät valitettavasti käy. Itse joudun käyttämään AT2-salpaajia ja niistä vielä Micardis-nimistö, joka on sieltä kalliimmasta päästä Cozaar nosti kalium-arvoja vähän turhan paljon. Ja kun en saa sitä korkeampaa korvausta (75%) vaan joudun tyytymään peruskorvaukseen (42%), niin siinä 100 euron paikkeilla saan kolmen kuukuaden satsista maksaa omana osuutenani.

        Eli ole onnellinen, että sulle tuo ACE-estäjä sopii.

        Otti taas "pattiin". Lääkäri oli unohtanut laittaa ei saa vaihtaa preseptiin ja kolmenkuukauden lääkemäärä CoZaar-lääkettä teki 70€ ja Kelan korvaus 2€. Joka paikassa vaahdotaan että lääkkeet pitää ottaa mutta Kela ei tule vastaan mitenkään. Jos lääkäri olisi kirjoittanut, ei saa vaihtaa, olisin saanut pikkasen halvemmalla. Lääkärit selittelevät että lääkärintodistusta jolla Kela korvaisi enemmän, ei voi kirjoitta. Suvulla runsaasti 2-diapetestä, minulla ei. kilpirauhasen vajaatoiminta ym immuunisauksia löytyy.


      • RR koholla
        Puoli eläkeläinen kirjoitti:

        Otti taas "pattiin". Lääkäri oli unohtanut laittaa ei saa vaihtaa preseptiin ja kolmenkuukauden lääkemäärä CoZaar-lääkettä teki 70€ ja Kelan korvaus 2€. Joka paikassa vaahdotaan että lääkkeet pitää ottaa mutta Kela ei tule vastaan mitenkään. Jos lääkäri olisi kirjoittanut, ei saa vaihtaa, olisin saanut pikkasen halvemmalla. Lääkärit selittelevät että lääkärintodistusta jolla Kela korvaisi enemmän, ei voi kirjoitta. Suvulla runsaasti 2-diapetestä, minulla ei. kilpirauhasen vajaatoiminta ym immuunisauksia löytyy.

        niin mikset käytä sitä? Sillon kun minä käytin Cozaaria, niin sillä oli vielä patenttisuoja, joten ei ollut halvemopia vaihtoehtoja. Jos olisi ollut, olisin ilomielin käyttänyt. Sama vaikuttava ainehan niissä halvemmissakin on, joten siitä vaan, kokeile ainakin. Ovat lähes ilmaisia Cozariin verrattuna eli vaikka saisit Cozaarista koko hinnasta korvauksen (42% tai 75%), tulevat nuo vaihtokelpoiset paljon halvemmiksi.

        Ja valitettavasti itse jouduin vaihtamaan tuon Cozaarin Micardikseen juuri patentin vapautumisaikoihin ja ihan nyt tuolle Micardikselle on yksi vaihtokelpoinenkin lääke ja hinta onkin yllättäen halventunut melko paljon. Vielä joulukuun alussa 3kk:n satsi maksoi 169,15€ ja tällä hetkellä YA:n laskurin mukaan 98,11€


    • peruskorvaus aina

      Itse olen popsinut verenpainelääkkeitä kohta 20 vuotta ja olen koko ajan saanut sen persukorvauksen eli nykyisin 42% apteekin hinnasta. Lääkevaihtoon en tässä ota sen kummempaa kantaa, itse olen aina ottanut vaihtokelpoisen lääkkeen eikä ongelmia, jos ei lekuri nimenomaan ole kieltänyt tai jos lääkkeellä ylipäänsä niitä on.

      Mutta ainahan sen peruskorvauksen verenpainelääkkeistä saa. Toinen juttu on se alempi erikoiskorvattavuus eli nykyisin 75%. Sen saantiin on KELAlöla tarkat määritelmät. Yleensä sitä ei anneta kuin todella hankalissa verenpainejutuissa. Ja sen noi kyllä saada ilman jo pitkäänkin kestäneen lääkityksen keskeytystä, jos siihen on lääkärillä hyvät perusteet, itselläni on juuri hakemus KELAssa vetämässä elikä edes juteltu lääkärin kanssa siitä, että pitäis hoito keskeyttää puoleksi vuodeksi. Minun kohdallani se olisi liian vaarallista.

      • ei ole samaa korvaav

        En voi vaihtaa korvaavaan koska se korvaavasta saan yskän ja kurkun kakomisen. Eli täysin saamaa ne ei ole.


    • Saan Kelan korvausta

      Minulla on Cozaar 100 mg ollut kohta 10 vuotta ja nykyään on tullut halvempia vaihtoehtoja rinnalle.Nyt 13,2,2011 Losatrix 100mg maksoi enää 1,97 kyllä tuntui uskomattomalta.Mahtaakohan sitä kohta kannattaa valmistaa ollenkaan, ajattelin jo.
      Linatil oli kerran alussa ja kauhean yskän sain siitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe