hieronta ja raskaus

mietin vaan

Olen raskaana, viikkoja koossa 9. Ja kysymys ammattitaitoisille hierojille kuuluu, että saako raskaana olevaa hieroa normaalisti? Millaisia rajoituksia on ja miksi? Olen eri suunnilta saanut ristiriitaista tietoa, mutten kunnon perusteluita kumpaankaan suuntaan. Olisi kiva tietää, ettei hieronnassa käymällä tee vahinkoa itselleen/sikiölle.

10

18980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sep

      kylkiasennossa yleensä hoidan raskaana olevia ja
      istuen.(saa selän fileet käytyä läpi)
      voima pitää sovittaa henkilön ja raskauden etenemisen mukaan,erityisesti kankunalueet > löysää myös ala selän.
      t. sep

    • mielipidettä.....

      Meillä ainakin koulutuksessa korostettiin varovaisuutta raskauden viimeisen kolmanneksen aikana, sillä hormonitoiminta on jo löysyttämässä ligamentteja tulevaa "koitosta" varten. Tämä erityisesti ristiselän ja lantion alueen käsittelyssä.

      Kuitenkin jos alaselkää ja lantion seutua on tarve käsitellä siinä vaiheessa se onnistuu vain kylkiasennossa ja käsittelystä tulee luonnostaan kevyempi. Niskaa ja hartiaseutua voi hieroa hyvin istualtaan, varsinkin jos on kaksoissaranoitu kasvoaukko hierontapöydässä, mutta onnistuu se muutoinkin.

      Raskaushan ei ole tautitila ja jos raskaus on edennyt normaalisti, niin järkeä mukana käyttäen voi hierontaa käyttää hoitomuotona varsin pitkälle. Joskushan kätilöt opastavat sitä hermostunutta miestä hieromaan ristiselkää rentouttamaan jo synnytyksen edetessä.

      Tulokas on varsin hyvin luonto suojannut. Hoitoasennot muokkautuvat raskauden kulun mukaan.... Ensin ei voi olla vatsallaan, sitten ei voi olla selällääne. Kylkiasento ja itstuma-asento "toimivat" loppuun saakka (yleensä). Itsellä "piiriennätys" on 5 pv laskettuun. JA rajana olen pitänyt remontin tarvetta, eli jos hoidettava sopii tulemaan ovesta, niin suostun hieromaan. Ainakaan tämän oman n kymmenen vuoden työuran aikana ongelmia ei ole esiintynyt.

      Joissakin vaihtoehtohoidoissa ei suositella raskaana olevan hoidattamista... Milloin "energia sinkoutuu sikiöön" tai "kohtu rupeaa supistelemaan" tms.... Perinteisessä hieronnassa ei ihan vähällä ko vaikeuksiin taida joutua :)

      t: koulutettu urheiluriehuja

      • koulutettu hieroja

        Todellakin ihmeellisiä uskomuksia kuulee tästä aiheesta usein. Ehkä koulutuksessa "korostettiin varovaisuutta" hieman liikaakin.


        Koulutettu urheiluhieroja on aivan oikeassa, raskaus ei estä hierontaa, kunhan muistaa, että loppuvaiheessa ligamentit ovat hieman löystyneet. Ligamenttien löysyys tosin on ongelma vain nivelten manipulaatiohoidoissa, ja niitähän vastuunsa tunteva koulutettu hieroja ei edes tee kenellekään.

        Siis hierojalle vaan, raskauden loppuvaiheessa varsinkin se voi olla tarpeellista.


      • voi kokemusta
        koulutettu hieroja kirjoitti:

        Todellakin ihmeellisiä uskomuksia kuulee tästä aiheesta usein. Ehkä koulutuksessa "korostettiin varovaisuutta" hieman liikaakin.


        Koulutettu urheiluhieroja on aivan oikeassa, raskaus ei estä hierontaa, kunhan muistaa, että loppuvaiheessa ligamentit ovat hieman löystyneet. Ligamenttien löysyys tosin on ongelma vain nivelten manipulaatiohoidoissa, ja niitähän vastuunsa tunteva koulutettu hieroja ei edes tee kenellekään.

        Siis hierojalle vaan, raskauden loppuvaiheessa varsinkin se voi olla tarpeellista.

        Vaimolla oli raskausmyrkytys aluillaan ja vanhempi naishieroja sanoi mulle että lapaluiden välistä hierontaa, niin helpottaa. Tein hieman illalla telkkaria katsoessa ja kuuleman mukaan helpotti kovasti. Pian vaimo kävi itse kyseisellä hierojalla ja tuntui auttavan. Muutaman päivän päästä oli synnytys. Hyvin toimi.


    • Nulli!

      Voi ihan hyvin, jos raskautettu voi ihan hyvin.Hieronta on aina jokaisen ihmisen
      kohdalla soveltamista.Nainen kyllä itse tietää parhaiten miltä itsestä tuntuu.
      Kerran sattui niin ettei raskaana oleva voinut olla vatsallaan tai yleensä oikeastaan mitenkään päin kun oli niin oksettava olo, silloin päätin keskeyttää
      hieronnan.

    • Tiinataina

      Saako raskaana olevan vatsaa hieroa? Miten? Onko se turvallista hieroa ja rasvailla vatsan aluetta ?

    • TainaRv 30

      Olen käynyt raskauden ajan hierontaan erikoistuneella fysioterapeutilla. Suosittelen palvelua. Sain hyviå neuvoja oman kunnon ylläpitämiseen ja ihanan hierontakokemuksen. Palvelu toteutu Munkkiniemessä, Teamo hyvinvointipalveluissa.

    • tilhi1

      Suosittelen : raskausajanhoidot.fi

    • bodyhieroja

      Miksi kirjoitan tänne niin teen hieronnasta loppututkintoa (tantrahieronta ja raskausaika) ja tarvitsen sinun vartaloasi n.s. koekäytöön Olen jo valmis hieroja mutta tahdon paperit tantrahieronnan osalta. Kiinostaisiko sinua ryhtymään koe nautinnon saajaksi. Antaisin sinulle maksuttoman hieronta sarja. Esim. 180 min. x 10 kertaa. jonka arvo 550€. VÄHÄN LUKSUSTA SINUN ARKEESI OLISI TIEDOSSA! TULEN SINUN LUOKSESI KOTIKÄYNILLE! Vaikka heti arkiaamusta tai miten me sovitaan. T: SINUN HIEROJASI Jani 040 3797 366 [email protected]
      P.s Mitäs jos kokeilisit hierontaa ja sitten teet rauhassa päätöksen!

      http://www.facebook.com/hemmoteluhoito

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe