16-vuotias pelaa pokeria

16-vuotiaan vanhempi

16-vuotias poikani pelaa pokeria rahasta muiden samanikäisten kanssa noin kerran viikossa tai kahdessa. Pelit ovat 5 euron luokkaa. Olen kieltänyt häntä jatkamasta pelaamista, mutta hän on jatkanut sitä silti. Nyt aion lopettaa kuukausirahan maksamisen hänelle, jos hän vielä jatkaa pelaamista. Onko mielestänne rahasta pelaaminen sopivaa tämän ikäiselle ja onko tuomioni oikea?

8

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llloooll

      Summahan on todella merkittävä!

      Ennemmin kavereiden kanssa pelaamassa pokeria, kuin kotona yksin, ilman kavereita

    • tyypistä...

      Kyllä minä pienenä sain syydettyä hedelmäpeleihin enemmän kun poikasi pokeriin. Tosin nyt hedelmäpelien ikäraja on noussut.

      Oma lapsuuden naapurini 15v nassikka piti ja oikeastaan pitää vieläkin sellaisia viinanhuuruisia bileitä monena viikonloppuna, että toivoisin mielelläni tämänkin kaverin vaihtavan viinarahat pokeriin.

      Veikkaan että pokerin pelaaminen ei tule loppumaan vaikka sanoisit mitä, koska se on tuonikäisille sosiaalinen tapahtuma. Vähän niinkuin tupakalla käynti monelle välitunnilla. Pelaamisessa en näe mitään ongelmaa, jos se pysyy noissa rajoissa ja positiivisena pidän sitä että poikasi on kertonut asiasta ilmeisesti sinulle.

      Itsekin pelaan pokeria (tosin olen jo vanhempi), mutta vaikka pelaankin voitollisesti, niin itse en silti halua pelaamisestani vanhemmilleni kertoa. He eivät vain jotenkin tajuaisi sitä niin hyvin, vaikka pärjäänkin ihan hyvin.

      Itse saattaisin harkita sitä vaihtoehtoa, että antaisin pojan pelata mutta sopisin rajat ja olisin kiinnostunut miten pelit menivät jne... näin kuulet paljon paremmin aina missä mennään pelaamisen kanssa, jos poikasi siittä voi sinulle puhua. Mikäli olet vain EI EI EI, niin poikasi ei kerro sinulle mitään vaan menee aina 'leffaa' jne... vaikka meneekin pelaamaan.

      Mikäli siis pelataan pienistä summista maltillisesti, niin pidän pokeria paljon partiota parempana harrastuksena tai montaa muutakin viinanjuomisen peitelajia.

    • The Rat

      Ensinnäkään summalla sinänsä ei ole minusta väliä. Pelaa sitten senttipeliä tai tonneilla. Merkitystä on sillä, ettei pelistä pääse muodostumaan pakkomiellettä.

      Pokeri on hieno ja hauska harrastus. Osaava voi sillä jopa tienata hieman ekstraa (tai paljon, muttei ehkä kannata jättää ihan vielä koulua kesken sen takia). Toisaalta se voi olla myös koukuttava harrastus. Peliriippuvuus on mitä on...

      Näkisin kuitenkin, että nuorelle on tärkeää oppia rahankäyttöä. Jos kaikki rahat menevät pokkaan, voi asiasta yrittää keskustella aikuisten kesken (juu, eihän 16-v mikään aikuinen ole, mutta eipä ole tällainen reilu kolmikymppinenkään). Saarnaus ja kiellot toimivat tunnetusti hieman heikosti teini-ikäisiin...

      Suosittelen siis tilanteen seuraamista ja pakkokeinoista pidättäytymistä toistaiseksi. Pokeri voi olla ohimenevä harrastus, eikä pidempiaikaisenakaan siitä pahimmasta päästä.

      Ajattele positiivisesti. Rahat voisi käyttää huonomminkin... :)

      • ihmeessä

        kaikki uhkapelit lapseltasi. hän kiittää sinua siitä vielä.


    • Näin meillä

      16 vuotias ei ole enää aivan lapsukainen. Minun nuoruudessa kaljoittelu ja tupakan poltto aloitettiin nuorempana.

      Sosiaalisesti ajateltuna lapsesi kannalta on tärkeää että hänellä on kavereita eikä 5e pelit kamalalta kuulosta. Lapsukaisesi ei yksinkertaisesti voi sanoa että "Äitee sanoi etten saa tulla". Jos tuolla 5e panostuksella pysyy erossa kolikkopeleistä niin toi on ok. Pokeri on matemaattinen peli jota sen matemaattisen luonteen vuoksi voi verrata shakkiin vaikka siihen kuuluukin raha. Mielummin kavereitten kanssa pokeria kun koko ilta chattailemassa netissä tai pelaamassa itsekseen pleikalla tai verkossa.

      Tiivistettynä parempi olisi että pelaisivat 18 vuotiaana mutta 16 vuotias rupeaa olemaan jo iso poika jonka menemisiä vanhemman on vaikea rajoittaa. Jos olet liian tiukkapipo aiheutat vain sen että hän ei kerro sinulle menemisiään parempi lienee että tiedät mitä hän touhuaa. Jos haluat peliin hieman tutustua jotta osaat tehdä oikean suuntaisia päätöksiä käy kirjastosta joku pokeri kirja ja vilkaise vähän sitä jolloin ymmärrät että kyseessä on syvällisempi "peli".

    • ISPI666

      no minä olen kerennyt jo häviämään netti ja livepokeriin n. 5000€.
      Ja iältäni olen vasta 17...

    • 12357

      Kuukausiraha vaan pois jos pelaa pokeria rahasta. Vanhempana sinulla on sanasi sanottavana siitä onko rahan tuhlaaminen uhkapeleihin sopivaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe