Kiinnostava uutinen

35

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkipiru

      on ainakin pirkanmaalla tarjolla jo vähän liikaakin. Enää ei osaa päättää kenellä näistä koiraansa edes käyttää. Maakunnissa asia voi olla toinen.

      Mitä tulee lemmikkien hoitoon, olen todella hulestunut nykypäivän kehityksestä. Tälläkin aluella tiedän monia ihmisiä, joiden ulkoilu koiriensa kanssa jää siihen, että kävelevät sata metriä talon päätyyn ja jäävät sitten seisomaan pimeeseen metsään kuin H. Moilaset.

      Järkyttävää!!!

      • vanhaan aikaan kun arki-iltoinakaan ei saanut apua koiralle juuri mistään.
        Kerrankin eräänä arki-iltana kasvattini omistajat tulivat hysteerisinä meille,,heidän koiransa kimppuun oli nöffi hyökännyt ja jälki oli pahan näköistä. Jouduimme lähtemään Helsinkiin saakka hakemaan apua.
        Samoin oli ennen vaikeuksia saada aika akuuteissa tapauksissa viikonloppuisin. Silloinkin olivat ns. hyötyeläimet edellä minkä kyllä toisaalta ymmärränkin.
        Mitä taas tulee koirien hoitoon ja ulkoiluttamiseen on totta että osa vie juuri ja juuri koiran tarpeilleen talon nurkille ja äkkiä takaisin sisälle.


      • arkipiru
        umalehtinen kirjoitti:

        vanhaan aikaan kun arki-iltoinakaan ei saanut apua koiralle juuri mistään.
        Kerrankin eräänä arki-iltana kasvattini omistajat tulivat hysteerisinä meille,,heidän koiransa kimppuun oli nöffi hyökännyt ja jälki oli pahan näköistä. Jouduimme lähtemään Helsinkiin saakka hakemaan apua.
        Samoin oli ennen vaikeuksia saada aika akuuteissa tapauksissa viikonloppuisin. Silloinkin olivat ns. hyötyeläimet edellä minkä kyllä toisaalta ymmärränkin.
        Mitä taas tulee koirien hoitoon ja ulkoiluttamiseen on totta että osa vie juuri ja juuri koiran tarpeilleen talon nurkille ja äkkiä takaisin sisälle.

        ihan hyvin. Onneksi ei ole kuin kerran tarvinnut viedä koira myöhään illasta, tai oikeastaan alkuyöstä, lääkäriin, kun edellinen saku astui lasiin ja tassusta katkesivat varpaiden jänteet.

        Lääkäri otti heti vastaan ja leikkasi koiran. Hän oli nimenomaan päivystävä eläinlääkäri.


      • Janitus
        umalehtinen kirjoitti:

        vanhaan aikaan kun arki-iltoinakaan ei saanut apua koiralle juuri mistään.
        Kerrankin eräänä arki-iltana kasvattini omistajat tulivat hysteerisinä meille,,heidän koiransa kimppuun oli nöffi hyökännyt ja jälki oli pahan näköistä. Jouduimme lähtemään Helsinkiin saakka hakemaan apua.
        Samoin oli ennen vaikeuksia saada aika akuuteissa tapauksissa viikonloppuisin. Silloinkin olivat ns. hyötyeläimet edellä minkä kyllä toisaalta ymmärränkin.
        Mitä taas tulee koirien hoitoon ja ulkoiluttamiseen on totta että osa vie juuri ja juuri koiran tarpeilleen talon nurkille ja äkkiä takaisin sisälle.

        Jos arki-iltana haluan äkisti jotakin lääkettä itselleni tai koiralleni, en minä sitä saa klo 17.00 jälkeen muualta kuin naapurikunnasta 20-30 km. Lauantaina ja sunnuntaina AINA apteekki kiinni. Jos koiralleni määrätään jotakin lääkettä eläinlääkäri käynnillä minun pitää ostaa se eläinlääkärireissulla Mikkelistä, koska on hyvin todennäköistä että sitä lääkettä ei ole sinä päivänä saatavissa täältä kunnan apteekista muuten kuin tilaamalla erikseen. HELPPOA EIKÖ TOTTA?!


    • räksyttävä kenneli

      Etkö itse ole mitään mieltä, vai etkö ole lemmikkien omistaja, vai nostatko itsesi tuon kaiken yläpuolelle.

      Tuohon olisi kyllä puututtava, ettei kerrostaloihin
      perustettaisi mitään eläintarhoja, ei kahta koiraa enempään kerrostaloasuntoon, eläinten ja ihmisten elinoloja ajatellen.

      • arkipiru

        kerrostaloon ja kyllä muihinkin asumismuotoihin.

        Rupee pikkuhiljaa rassaan nuo monta koiraa omistavat henkilöt, jotka kulkevat kaupungin kävelyteillä sen laumansa kanssa eikä väistä sitten suuntaan jos toiseenkaan.


      • asuu lemmikki/lemmikit sitten kerrostalossa, omakotitalossa, rivitalossa tai kennelin "koirataloissa" sen on saatava hoitoa ja apua vaivoihinsa vaikkapa sitten viikonloppunakin tai keskellä yötä tarvittaessa. Myös niin tuotantoeläimet kuin lemmikitkin on hoidettava hyvin ja asianmukaisesti.
        Miten sinä suhtaudut aloitukseni asiaan,,eli valmisteilla olevaan uuteen Eläinlääkintähuoltolakiin.


      • on minun kanta
        arkipiru kirjoitti:

        kerrostaloon ja kyllä muihinkin asumismuotoihin.

        Rupee pikkuhiljaa rassaan nuo monta koiraa omistavat henkilöt, jotka kulkevat kaupungin kävelyteillä sen laumansa kanssa eikä väistä sitten suuntaan jos toiseenkaan.

        Ok-taloissa koirilla on mahdollisuus elää normaalimpaa koiran elämää, saavat pihassa myös sitä vapaata liikuntaa.


      • arkipiru
        on minun kanta kirjoitti:

        Ok-taloissa koirilla on mahdollisuus elää normaalimpaa koiran elämää, saavat pihassa myös sitä vapaata liikuntaa.

        yhtään sen vapaampaa kuin muissakaan asunnoissa. Ei ainakaan kaupunkialueella.


      • Tätä mieltä
        umalehtinen kirjoitti:

        asuu lemmikki/lemmikit sitten kerrostalossa, omakotitalossa, rivitalossa tai kennelin "koirataloissa" sen on saatava hoitoa ja apua vaivoihinsa vaikkapa sitten viikonloppunakin tai keskellä yötä tarvittaessa. Myös niin tuotantoeläimet kuin lemmikitkin on hoidettava hyvin ja asianmukaisesti.
        Miten sinä suhtaudut aloitukseni asiaan,,eli valmisteilla olevaan uuteen Eläinlääkintähuoltolakiin.

        Meillä toimii kaikki nuo eläinten terveys asiat
        moitteettomasti, ei mitään valittamista.

        Eläinten hyvä perushoito elo ja olo, alkaa siitä missä olosuhteissa elävät, koira esimerkiksi, ei kerrostalolokero ole koiralaumalle oikea asuinpaikka, ja niin itsekäs ei saa olla, ettei ota huomioon myös naapureita, joille koiralaumasta on melu ja hajuhaittaa.


      • Janitus
        umalehtinen kirjoitti:

        asuu lemmikki/lemmikit sitten kerrostalossa, omakotitalossa, rivitalossa tai kennelin "koirataloissa" sen on saatava hoitoa ja apua vaivoihinsa vaikkapa sitten viikonloppunakin tai keskellä yötä tarvittaessa. Myös niin tuotantoeläimet kuin lemmikitkin on hoidettava hyvin ja asianmukaisesti.
        Miten sinä suhtaudut aloitukseni asiaan,,eli valmisteilla olevaan uuteen Eläinlääkintähuoltolakiin.

        Hyvä ja vakava aloitus UMALEHTISELTÄ. Minä kerron kuinka se asia täällä maalla jo on. Ennemmin kun asuin pääkaupunkiseudulla oli itsestään selvää hoidon saatavuudesta, mutta nyt kun asun alasavossa asia aivan toinen. Ensimmäisen kerran kun koirani poti suolitukosta ja oli totaalisesti ummessa, jouduin hakemaan apua täkäläiseltä elukkalääkäriltä apua, mutta hänellä on niin kiire omiin juttuihinsa perjantai iltapäivänä että koirani jäi ilman apua. Päivystävä eläinlääkäri oli Pertunmaalla ja monien yritysten jälkeen saatiin suoli toimimaan. Jos homma ei olisi onnistunut, leikkaus olisi odottanut maanantaina HELSINGISSÄ! Täällä ei röntgenlaitteita ole kuin Mikkelissä kahdella eläinklinikalla. Kaikki hoidot ei ole nokan alla. Pari vuotta sitten täällä kunnassa muutama koira sai jäähdytysnestettä (yksi omassa tarhassaan, yksi kettingin päässä pihallaan)jne. Koiria kuoli 3-4. Mikkelissä ei kyetty ratkaisemaan mitä kultsu oli saanut ja piti viedä Helsinkiin todennettavaksi. Täällä ei ole ollenkaan selvää saako hoitoa, jokaiseen eäinlääkäriin on yli 20-30km. Täällä kunnassa oleva eläinlääkäri sen verran "erikoinen" että olen jättänyt omaan arvoonsa. Nopea koiranhoito ei ollenkaan itsestään selvyys alasavossa. Lähieläinlääkäreillä kulloinkin kerran kolmessa viikossa päivystys, meille nyt sattui Pertunmaan hyvä eläinlääkäri jolla riittää empatiaakin ja ymmärrystä. Joku heitti jo ilmaisun Kennelliiton toimintaan muutoksia, ja olen samaa mieltä, karsintaa olisi jo aika tehdä. Useiden rotujen rekisteröinnit huikeita mm. lapinkoirien ja luonteissa alkaa näkyä huonontumista. Myös koiran kasvattajia pitäisi valvoa huomattavasti tarkemmin, on ollut jo niin monia ikäviä episodeja kenneleitten tiimoilta. Pääkaupunkiseutulaisia tämä uusi muokattava eläinsuojelulaki kovasti koskeekaan, mutta meitä maalla asuvia jo nyt. Hoitoa ei ole heti saatavissa kun napsautan sormiani!


      • Janitus kirjoitti:

        Hyvä ja vakava aloitus UMALEHTISELTÄ. Minä kerron kuinka se asia täällä maalla jo on. Ennemmin kun asuin pääkaupunkiseudulla oli itsestään selvää hoidon saatavuudesta, mutta nyt kun asun alasavossa asia aivan toinen. Ensimmäisen kerran kun koirani poti suolitukosta ja oli totaalisesti ummessa, jouduin hakemaan apua täkäläiseltä elukkalääkäriltä apua, mutta hänellä on niin kiire omiin juttuihinsa perjantai iltapäivänä että koirani jäi ilman apua. Päivystävä eläinlääkäri oli Pertunmaalla ja monien yritysten jälkeen saatiin suoli toimimaan. Jos homma ei olisi onnistunut, leikkaus olisi odottanut maanantaina HELSINGISSÄ! Täällä ei röntgenlaitteita ole kuin Mikkelissä kahdella eläinklinikalla. Kaikki hoidot ei ole nokan alla. Pari vuotta sitten täällä kunnassa muutama koira sai jäähdytysnestettä (yksi omassa tarhassaan, yksi kettingin päässä pihallaan)jne. Koiria kuoli 3-4. Mikkelissä ei kyetty ratkaisemaan mitä kultsu oli saanut ja piti viedä Helsinkiin todennettavaksi. Täällä ei ole ollenkaan selvää saako hoitoa, jokaiseen eäinlääkäriin on yli 20-30km. Täällä kunnassa oleva eläinlääkäri sen verran "erikoinen" että olen jättänyt omaan arvoonsa. Nopea koiranhoito ei ollenkaan itsestään selvyys alasavossa. Lähieläinlääkäreillä kulloinkin kerran kolmessa viikossa päivystys, meille nyt sattui Pertunmaan hyvä eläinlääkäri jolla riittää empatiaakin ja ymmärrystä. Joku heitti jo ilmaisun Kennelliiton toimintaan muutoksia, ja olen samaa mieltä, karsintaa olisi jo aika tehdä. Useiden rotujen rekisteröinnit huikeita mm. lapinkoirien ja luonteissa alkaa näkyä huonontumista. Myös koiran kasvattajia pitäisi valvoa huomattavasti tarkemmin, on ollut jo niin monia ikäviä episodeja kenneleitten tiimoilta. Pääkaupunkiseutulaisia tämä uusi muokattava eläinsuojelulaki kovasti koskeekaan, mutta meitä maalla asuvia jo nyt. Hoitoa ei ole heti saatavissa kun napsautan sormiani!

        että miten oikein pärjäätte?
        Meillä on täälläkin sentään vielä hyvin,,vaikka ei aina ole ollut. Välimatkat sentään inhimillisiä ja useita eläinlääkäreitä. Nartun synnytykseenkin pystyy edeltä käsin varautumaan kysymällä omalta eläinlääkäriltä saako soittaa vaikka keskellä yötä jos tarve vaatii, vaikka päivystys sentään onkin olemassa. Silti avunsaantiin on lyhyt välimatka.
        Kunnaneläinlääkäreillä maalaispitäjissä on aina tainneet mennä edelle tuotantoeläimet ja vasta sitten lemmikit.
        Suosio on aina ongelmallinen juttu rodulle kuin rodulle.
        Ei se kasvattajien lisääntyvä valvonta jalostuksessa ja uusien määräysten ja ehtojen laittaminen koskaan tuo pelkkää hyvää tullessaan. On niitä jotka tutkituttavat käyttämänsä jalostusyksilöt hyvinkin tarkasti, ja niitä jotka menevät siitä mistä aita on matalin. Avoimuus olisi mielestäni se joka avaisi näitä ongelmia ja saman rodun kasvattajien keskusteluyhteydet jalostuksesta , rodun tilanteesta hyvässä ja pahassa.


      • kysyn sinulta
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Meillä toimii kaikki nuo eläinten terveys asiat
        moitteettomasti, ei mitään valittamista.

        Eläinten hyvä perushoito elo ja olo, alkaa siitä missä olosuhteissa elävät, koira esimerkiksi, ei kerrostalolokero ole koiralaumalle oikea asuinpaikka, ja niin itsekäs ei saa olla, ettei ota huomioon myös naapureita, joille koiralaumasta on melu ja hajuhaittaa.

        puhutko Uman koirienpidosta vai yleisesti.


      • Janitus
        umalehtinen kirjoitti:

        että miten oikein pärjäätte?
        Meillä on täälläkin sentään vielä hyvin,,vaikka ei aina ole ollut. Välimatkat sentään inhimillisiä ja useita eläinlääkäreitä. Nartun synnytykseenkin pystyy edeltä käsin varautumaan kysymällä omalta eläinlääkäriltä saako soittaa vaikka keskellä yötä jos tarve vaatii, vaikka päivystys sentään onkin olemassa. Silti avunsaantiin on lyhyt välimatka.
        Kunnaneläinlääkäreillä maalaispitäjissä on aina tainneet mennä edelle tuotantoeläimet ja vasta sitten lemmikit.
        Suosio on aina ongelmallinen juttu rodulle kuin rodulle.
        Ei se kasvattajien lisääntyvä valvonta jalostuksessa ja uusien määräysten ja ehtojen laittaminen koskaan tuo pelkkää hyvää tullessaan. On niitä jotka tutkituttavat käyttämänsä jalostusyksilöt hyvinkin tarkasti, ja niitä jotka menevät siitä mistä aita on matalin. Avoimuus olisi mielestäni se joka avaisi näitä ongelmia ja saman rodun kasvattajien keskusteluyhteydet jalostuksesta , rodun tilanteesta hyvässä ja pahassa.

        Huonosti pärjätään, niinkuin varmasti osaatkin päätellä. Pääkaupunkiseudulla tosiaan sormen napsaus, ja apu saatavilla. Ei ole epäilystäkään mitkä eläimet ne täällä tärkeitä on, pitää olla eläinlääkärillä suhteet kunnossa tietyille tahoille...Olet oikeassa myös siinä, kasvattajapiireissä pitäisi olla enemmän yhteistyötä jo yhden rodun sisällä. Yleensä joka rodussa on vähintäänkin 2-3 "puoluetta" joiden "johtajien" mukaan rotu joko jalostuu tai ei jalostu. Näin sanoen en voi mitenkään käyttää inhon ihmisen hyvää urosta, koska sen koiran omistaja on niin inho, eikö olekin tuttua kasvatustyössä. Kun henkilökemiat ei toimi, voi käydä myös ettei rotukaan parane. Tätä tuli katseltua kun itse kasvattelin jo vuosia sitten...ja vielä koiraväki on jakaantunut kahtia kuten yhteiskuntammekin. "Pensaskasvattajat" jättää merkittävät asiat tekemättä, kuten terveystarkastukset, ja mallikasvattajat tekee mahdollisimman hyvin kaiken (eivät aina hekään). Jos itse kasvattaisin vielä kuuluisin tähän jälkimmäiseen ryhmään....Nämä "pensastehtaat" ne kuriin pitäisi saada, tiedä häntä kenenkä homma se olisi. Koiramaailma on aika villiintynyttä nykyään...ja vielä tuttavani astutti juuri cavalierinsa, ja pitkää tikkua takuulla vedetään kenelle joutuu menemään jos ongelmia ilmenee...tällaisia mietelmät alasavossa vuonna 2008.


      • kokemuksestani
        kysyn sinulta kirjoitti:

        puhutko Uman koirienpidosta vai yleisesti.

        miten voisin uman koiranpidosta mitään puhua, en tunne häntä, ja keskusteluista olen ymmärtänyt hänen asuvan turussa, minä asun rovaniemellä kerrostalossa, ja naapurista tulee koirien vuoksi haju ja meluhaittaa valtavasti.


      • Janitus kirjoitti:

        Huonosti pärjätään, niinkuin varmasti osaatkin päätellä. Pääkaupunkiseudulla tosiaan sormen napsaus, ja apu saatavilla. Ei ole epäilystäkään mitkä eläimet ne täällä tärkeitä on, pitää olla eläinlääkärillä suhteet kunnossa tietyille tahoille...Olet oikeassa myös siinä, kasvattajapiireissä pitäisi olla enemmän yhteistyötä jo yhden rodun sisällä. Yleensä joka rodussa on vähintäänkin 2-3 "puoluetta" joiden "johtajien" mukaan rotu joko jalostuu tai ei jalostu. Näin sanoen en voi mitenkään käyttää inhon ihmisen hyvää urosta, koska sen koiran omistaja on niin inho, eikö olekin tuttua kasvatustyössä. Kun henkilökemiat ei toimi, voi käydä myös ettei rotukaan parane. Tätä tuli katseltua kun itse kasvattelin jo vuosia sitten...ja vielä koiraväki on jakaantunut kahtia kuten yhteiskuntammekin. "Pensaskasvattajat" jättää merkittävät asiat tekemättä, kuten terveystarkastukset, ja mallikasvattajat tekee mahdollisimman hyvin kaiken (eivät aina hekään). Jos itse kasvattaisin vielä kuuluisin tähän jälkimmäiseen ryhmään....Nämä "pensastehtaat" ne kuriin pitäisi saada, tiedä häntä kenenkä homma se olisi. Koiramaailma on aika villiintynyttä nykyään...ja vielä tuttavani astutti juuri cavalierinsa, ja pitkää tikkua takuulla vedetään kenelle joutuu menemään jos ongelmia ilmenee...tällaisia mietelmät alasavossa vuonna 2008.

        ja varmasti tulee olemaankin. Itse olen sitä mieltä että lähdettiin huonoon suuntaan, kun yllytetään vielä kilpailua entisestään Vuoden koira titteleillä ja pisteytyksillä. Sehän perustuu kaikki pelkkään ulkomuotoon näyttelyissä. Rodunomaisuus ja luonne sekä terveys on ainakin mulle tärkeitä juttuja. Vaikka nuo ovat tärkeitä ja terveyskin,,ei kuitenkaan kannata tehdä radikaaleja karsimisia roduissa joissa ei niin paljon ole valinnanvaraa yhden virheen perusteella.
        Nyt on meillä jännät paikat. Mulla on kasvamassa uusi narttu ja sen isän puolelta en oikeastaan tiedä paljoakaan. Tämä pienokainen on hyvin erilainen luonteeltaan kuin käyttämäni linjan koirat. Aika näyttää onko jalostukseen kelpaava ja mihin suuntaan kehitys lähtee. Todella lupaava tässä vaiheessa.
        Rodut jakautuvat valitettavasti mainitsemiisi porukoihin. Toisaalta aivan järjetöntä sillä tuollaisella toiminnalla ei ajatella rotua lainkaan ja tullaan sokeaksi kaikelle muulle kuin "riidalle" ja niille oman linjan koirille. Omanedun tavoittelijoita ja vallanhalua sanoisin useimmissa tapauksissa. Sitten kun joku uusi ilmestyy kuvioihin katsotaan hyvin tarkkaan mistä hänen koiransa on hankittu.
        Syrjässä on aika kiva pysyä ja seurata,,nyt kyllä lähdemme uudelleen liikkeelle näyttelymaailmaan kun pentu saavuttaa virallisen iän.


      • Janitus
        umalehtinen kirjoitti:

        ja varmasti tulee olemaankin. Itse olen sitä mieltä että lähdettiin huonoon suuntaan, kun yllytetään vielä kilpailua entisestään Vuoden koira titteleillä ja pisteytyksillä. Sehän perustuu kaikki pelkkään ulkomuotoon näyttelyissä. Rodunomaisuus ja luonne sekä terveys on ainakin mulle tärkeitä juttuja. Vaikka nuo ovat tärkeitä ja terveyskin,,ei kuitenkaan kannata tehdä radikaaleja karsimisia roduissa joissa ei niin paljon ole valinnanvaraa yhden virheen perusteella.
        Nyt on meillä jännät paikat. Mulla on kasvamassa uusi narttu ja sen isän puolelta en oikeastaan tiedä paljoakaan. Tämä pienokainen on hyvin erilainen luonteeltaan kuin käyttämäni linjan koirat. Aika näyttää onko jalostukseen kelpaava ja mihin suuntaan kehitys lähtee. Todella lupaava tässä vaiheessa.
        Rodut jakautuvat valitettavasti mainitsemiisi porukoihin. Toisaalta aivan järjetöntä sillä tuollaisella toiminnalla ei ajatella rotua lainkaan ja tullaan sokeaksi kaikelle muulle kuin "riidalle" ja niille oman linjan koirille. Omanedun tavoittelijoita ja vallanhalua sanoisin useimmissa tapauksissa. Sitten kun joku uusi ilmestyy kuvioihin katsotaan hyvin tarkkaan mistä hänen koiransa on hankittu.
        Syrjässä on aika kiva pysyä ja seurata,,nyt kyllä lähdemme uudelleen liikkeelle näyttelymaailmaan kun pentu saavuttaa virallisen iän.

        .Ulkomuotoa en pidä ollenkaan enää tärkeänä, ennen pidin kun piti leipoa niitä valioita. Kävin kyllä tokoilemassa ja vähän pk-puolellakin aiemmin. Nykyään kun harrastus vähäistä, ja järki kasvanut päähän olen huomannut koiralle olevan hyväksi omistaa terveen pään sekä fysiikan. Näyttely harrastus on niin kauan mukavaa kun koirasi ei menestysty, et ole uhka "puolueen" johtajille. Voi armias, jos voittaja on koirasi niin Sinut tovotetaan samantien hevon hittolaan ja joudut syynäykseen. Puhumattakaan jos eksyt tuottamaan uuden koiran ulkomailla, luonnollisesti koirasi on tuotettu väärältä kasvattajalta ja se koira on tullutkin väärään kotiin täällä. Omanarvon tavoittelua koirapiireissä enemmän kuin laki sallii. Toivoa sopii koirasi pysyvän terveenä ja olevan sitä mitä olet odottanutkin...Koirien kasvatus on vielä haasteelisempaa kuin ennen, ostaja luonnollisesti odottaa tervettä koiraa kun heittää kasvattajan pöydälle karvaläjästä 1000-3000 riihikuivaa euroa....Ennen minulle oli tärkeää omistaa sitä ja tätä koiraa, vanhetessa viisastuu ja voi katsella takin vuoripuoltakin.


      • Janitus kirjoitti:

        .Ulkomuotoa en pidä ollenkaan enää tärkeänä, ennen pidin kun piti leipoa niitä valioita. Kävin kyllä tokoilemassa ja vähän pk-puolellakin aiemmin. Nykyään kun harrastus vähäistä, ja järki kasvanut päähän olen huomannut koiralle olevan hyväksi omistaa terveen pään sekä fysiikan. Näyttely harrastus on niin kauan mukavaa kun koirasi ei menestysty, et ole uhka "puolueen" johtajille. Voi armias, jos voittaja on koirasi niin Sinut tovotetaan samantien hevon hittolaan ja joudut syynäykseen. Puhumattakaan jos eksyt tuottamaan uuden koiran ulkomailla, luonnollisesti koirasi on tuotettu väärältä kasvattajalta ja se koira on tullutkin väärään kotiin täällä. Omanarvon tavoittelua koirapiireissä enemmän kuin laki sallii. Toivoa sopii koirasi pysyvän terveenä ja olevan sitä mitä olet odottanutkin...Koirien kasvatus on vielä haasteelisempaa kuin ennen, ostaja luonnollisesti odottaa tervettä koiraa kun heittää kasvattajan pöydälle karvaläjästä 1000-3000 riihikuivaa euroa....Ennen minulle oli tärkeää omistaa sitä ja tätä koiraa, vanhetessa viisastuu ja voi katsella takin vuoripuoltakin.

        hyvin kun omaan erittäin laiskan kilpailuvietin. Jos omat kriittiset silmäni pitävät koirasta on mulle yksi ja sama mitä ja minkälaisia arvioita se kehästä itselleen kerää. On vain muutama tuomari jonka lausuntoja arvostan hyvässä ja pahassa.
        Kasvattajan oma rehellisyys omaa jalostusaineistoa kohtaan on ensiarvoisen tärkeää ja kyky pystyä huomaamaan ja sanomaan ääneen pieleen menneet tapaukset ja vaihtaa suuntaa.
        Terve pää koiralla on se kaikkein tärkein ominaisuus, vasta sitten ulkomuodon hienoudet.


      • Janitus
        umalehtinen kirjoitti:

        hyvin kun omaan erittäin laiskan kilpailuvietin. Jos omat kriittiset silmäni pitävät koirasta on mulle yksi ja sama mitä ja minkälaisia arvioita se kehästä itselleen kerää. On vain muutama tuomari jonka lausuntoja arvostan hyvässä ja pahassa.
        Kasvattajan oma rehellisyys omaa jalostusaineistoa kohtaan on ensiarvoisen tärkeää ja kyky pystyä huomaamaan ja sanomaan ääneen pieleen menneet tapaukset ja vaihtaa suuntaa.
        Terve pää koiralla on se kaikkein tärkein ominaisuus, vasta sitten ulkomuodon hienoudet.

        Joopas, totta kirjoitat näin minäkin sisäistän asian. Nyt kun en kasvata, olen sisäistänyt asian vielä paremmin. Jos itse olisin äärimmäisen kilpailuviettinen ainut koirani ei ehtisi kun matkustaa kilpailupaikka A:sta, kilpailupaikka B:en. Koira stressaantuu jatkuvasta kilpailemisesta. Täytyy antaa mustille toipumisaikaa. Koirani on totaalinen kotikoira, ulkoiluttaja peruskasvatettu sekä jonkinsortin koulutettu, perusluonteeltaan hyvä ja äärimmäisen rauhallinen....Aikanaan kun kasvattelin =(kääpiörotu) yksi nartuistani oli kamalan iso ja ruma ja pitkä ja ylisuuri jne...siis kaikkea mitä sen ei olisi pitänyt olla. Käytin näytilläkin taisi saada kakkosen. Oli rauhallinen, teki suuria pentueita ja hoiti mallikkaasti, oli terve pitkästä selästään huolimatta. Teki 3 pentuetta, useimmista pennuista tuli muotovalioita, tai saivat yksittäisiä serttejä. Aina ei kannata tiirata ulkomuotoa, kannattaa katsoa taustalla olevaa sukuakin. Aika kriittisesti katselin sijoitusnarttujani, oli joitakin jotka jäivät kotikoiriksi ja heidän ei tarvinnut muuta tehdä kun hakea rekkari ja pitää kasvatista hyvää huolta. Rahaa en ajatellut lainkaan kun sijoitusnarttu jäi pennuttamatta (saivat siis ilmaisen koiran).


    • että..

      kennelliiton pitäisi kampanjoida koiramäärän rajoittamisen puolesta.
      Ihmisasunto ei ole eläinsuoja jossa voidaan pitää sisälle ulostavia koiria.

      Varsinkin pikku koirien omistajilla on välinpitämättömyyttä siisteys kasvatuksessa.
      Urokset kuseksivat nurkkiin ja asunnot löyhkäävät.

      • jossa mainitsemasi seikat ovat,,siis "löyhkäävissä asunnoissa kerrostaloissa"???
        Minä olen vastaavaan törmännyt sitten taas omakotitaloissa,,ompa muutama mennyt purkuunkin.
        Mutta mitä mieltä (edelleen kysyn) olet aloitukseeni Eläinlääkintähuoltolain muutoksesta eläinlääkärien vastaanotoille pääsystä lemmikkien suhteen.

        Ps Kennelliitto ei ole viranomainen eikä sillä ole viranomaisten valtuuksia. Kennelliitto on liitto. . .Alan asiantuntijana Kennelliitto jakaa tietoa koira-asioissa. Se on aktiivisesti yhteydessä alan eri sidosryhmiin, seuraa lainsäädäntöä ja ajaa koirien etuja sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Näin toimien Kennelliitto edistää puhdasrotuisten koirien kasvatusta niin luonteen, terveyden, käyttöominaisuuksien kuin ulkomuodon osalta.
        http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/etusivu.htm


      • Olen nähnyt
        umalehtinen kirjoitti:

        jossa mainitsemasi seikat ovat,,siis "löyhkäävissä asunnoissa kerrostaloissa"???
        Minä olen vastaavaan törmännyt sitten taas omakotitaloissa,,ompa muutama mennyt purkuunkin.
        Mutta mitä mieltä (edelleen kysyn) olet aloitukseeni Eläinlääkintähuoltolain muutoksesta eläinlääkärien vastaanotoille pääsystä lemmikkien suhteen.

        Ps Kennelliitto ei ole viranomainen eikä sillä ole viranomaisten valtuuksia. Kennelliitto on liitto. . .Alan asiantuntijana Kennelliitto jakaa tietoa koira-asioissa. Se on aktiivisesti yhteydessä alan eri sidosryhmiin, seuraa lainsäädäntöä ja ajaa koirien etuja sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Näin toimien Kennelliitto edistää puhdasrotuisten koirien kasvatusta niin luonteen, terveyden, käyttöominaisuuksien kuin ulkomuodon osalta.
        http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/etusivu.htm

        asunnon jossa lattiat piti repiä auki.
        Koko asunto parveketta myöten oli kuseksittu löyhkääväksi tunkioksi


      • liikuta lainkaan?
        umalehtinen kirjoitti:

        jossa mainitsemasi seikat ovat,,siis "löyhkäävissä asunnoissa kerrostaloissa"???
        Minä olen vastaavaan törmännyt sitten taas omakotitaloissa,,ompa muutama mennyt purkuunkin.
        Mutta mitä mieltä (edelleen kysyn) olet aloitukseeni Eläinlääkintähuoltolain muutoksesta eläinlääkärien vastaanotoille pääsystä lemmikkien suhteen.

        Ps Kennelliitto ei ole viranomainen eikä sillä ole viranomaisten valtuuksia. Kennelliitto on liitto. . .Alan asiantuntijana Kennelliitto jakaa tietoa koira-asioissa. Se on aktiivisesti yhteydessä alan eri sidosryhmiin, seuraa lainsäädäntöä ja ajaa koirien etuja sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Näin toimien Kennelliitto edistää puhdasrotuisten koirien kasvatusta niin luonteen, terveyden, käyttöominaisuuksien kuin ulkomuodon osalta.
        http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/etusivu.htm

        ok-taloissa nuo haju-meluhaitat eivät häiritse ainakaan suoranaisesti sivullisia, mädäntyköö ihmiset kenneleineen paskoihinsa siellä, mutta kerrostaloissa kennelienpitäjien on otettava huomioon ne naapuritkin.


      • Olen nähnyt kirjoitti:

        asunnon jossa lattiat piti repiä auki.
        Koko asunto parveketta myöten oli kuseksittu löyhkääväksi tunkioksi

        Kyllä normaalilla siivouksella selviää mikäli haluaa siivota, niin kerros/omakoti/rivitalo/kennel rakennuksissa.
        Koirat tuovat aina lisää työtä oli niitä sitten yksi tai useampia tai asumismuoto mikä tahansa. Normaalisiivous riittää joskin lemmikkihuusholleissa siivoillaan useimmin kuin se viikkosiivous.
        Ei se asumismuoto ratkaise vaan se lemmikin omistaja millaista on hänen kotonaan.


      • liikuta lainkaan? kirjoitti:

        ok-taloissa nuo haju-meluhaitat eivät häiritse ainakaan suoranaisesti sivullisia, mädäntyköö ihmiset kenneleineen paskoihinsa siellä, mutta kerrostaloissa kennelienpitäjien on otettava huomioon ne naapuritkin.

        keskustelu olisi kääntynyt kokonaan pois aloituksen aiheesta??? ja siirtynyt ihan toisaalle.


      • olet siitä
        umalehtinen kirjoitti:

        Kyllä normaalilla siivouksella selviää mikäli haluaa siivota, niin kerros/omakoti/rivitalo/kennel rakennuksissa.
        Koirat tuovat aina lisää työtä oli niitä sitten yksi tai useampia tai asumismuoto mikä tahansa. Normaalisiivous riittää joskin lemmikkihuusholleissa siivoillaan useimmin kuin se viikkosiivous.
        Ei se asumismuoto ratkaise vaan se lemmikin omistaja millaista on hänen kotonaan.

        että annetaan koirien tehdä tarpeensa asuintiloissa.


      • olet siitä kirjoitti:

        että annetaan koirien tehdä tarpeensa asuintiloissa.

        Jos vahinko sattuu silloinhan siivotaan pois jäljet.


      • Telpet..
        umalehtinen kirjoitti:

        Kyllä normaalilla siivouksella selviää mikäli haluaa siivota, niin kerros/omakoti/rivitalo/kennel rakennuksissa.
        Koirat tuovat aina lisää työtä oli niitä sitten yksi tai useampia tai asumismuoto mikä tahansa. Normaalisiivous riittää joskin lemmikkihuusholleissa siivoillaan useimmin kuin se viikkosiivous.
        Ei se asumismuoto ratkaise vaan se lemmikin omistaja millaista on hänen kotonaan.

        tuota hajuhaittaa, jonka joku oli maininnut ja nimenomaan sitä, että jos käytävässä ns. haisee koira, niin todennäköisesti huusholli, josta tuo haju tulee, haisee ilman koiraakin. Sehän on omistajan epäsiisteyttä.
        Eiköhän nuo koirat, jotka sisälle tekevät tarpeensa, ole hyvin pieni osa kuitenkin. Uskon näin.
        Tuttavapiirissäni on tosi paljon koiraihmisiä ja myös koiria, eikä heidän kotinsa, tai rappukäytävänsä haise.
        Tämä on asia, josta peistä väännetään puolesta ja vastaan aina ja alituiseen, jotkut ovat sitämieltä, että koiraihmisetkin haisevat, no, kyllä tuolla haisuleita liikkuu paljon muitakin, kuin koiraihmiset, turhaa vouhkaamista.


      • Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

        Kyllä normaalilla siivouksella selviää mikäli haluaa siivota, niin kerros/omakoti/rivitalo/kennel rakennuksissa.
        Koirat tuovat aina lisää työtä oli niitä sitten yksi tai useampia tai asumismuoto mikä tahansa. Normaalisiivous riittää joskin lemmikkihuusholleissa siivoillaan useimmin kuin se viikkosiivous.
        Ei se asumismuoto ratkaise vaan se lemmikin omistaja millaista on hänen kotonaan.

        epäsiistejä. "Likat" nukkuivat vieressämme sängyssä ja joskus sattuikin niin, että lakanoista löytyi punaisia länttejä heh...
        Kirppujakin oli kerran, silloin vaan kahdella koiralla, niin eikös mitä, sumutuksen jälkeen vaan ukkoni selänlämmittäjäksi, omalle paikalle...
        Paistinpannunkin annoin aina nuolla ja samoin kattilan jos sinne pohjalle oli jotain hyvää soossia jäänyt.
        Näin meillä on oltu epäsiistejä, pistättekös paremmaksi?


    • ei saa käyttää

      ihmisten kerskkaelämään jota lemmikkien pito on

      • mä maksan

        oman osani (..ja ilmeisesti sunkin osan ) tän yhteiskunnan varoista joten on ainoastaan MUN oma asia pidänkö lemmikkejä vai en. Ja käyttävätkö ne yhteiskunnan varoja vai ei!


      • kerskaelämä?? Mulla ei ole aavistustakaan sellaisesta elämästä.;))


    • Telpet..

      kuuluvat mielestäni kaikille, myös seurakoirille.
      Meillä on suht hyvä tilanne täällä, tällähetkellä, apua kyllä saa, myös kiireellistä, jos tarve vaatii. Myös yöllä. Toivottavasti näin on jatkossakin.

      • hieman häijyltä tuo uutinen tuntui ja varsinkin kun se on liiton sivuilla, joka ei juurikaan turhista uutisoi "prostestoiden".


    • Anonyymi

      Ei löydy artikkelia. Perustuslaki takaa oikeuden koirien kasvatukseen. Laillinen elinkeino

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe