Ovatko viime aikojen koulutapaturmat mielestänne kasvattaneet

ennakkoluuloja

ujoja kohtaan? Minusta tuntuu että nuo uutiset saattavat entisestään viljellä "tavallisissa" sosiaalisissa ihmisissä pelkoa ujoja ihmisiä kohtaan. Ei uskalleta ystävystyä ujoihin persooniin kun ajatellaan automaattisesti että kyseisellä ihmisellä on taatusti jokin ongelma taustalla.

Koska olen itse ujo niin surettaa jos media saa ihmiset karttamaan kommunikointia ujojen kanssa. :/ Koskaan ujoista ihmisistä ei uutisoida mitään positiivista. Nuo koulusurmat vaan jotenkin kruunasivat sen "totuuden" että ujot ovat usein luonnehäiriöisiä. Medialla on tunnetusti vahva ote ihmisten ajatteluun vaikkei sitä monikaan myönnä.

4

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vjbdjs

      ..usko ainakaan. mä vaan toivosin saavani jonkun yhteyden johonkin kivaan naiseen. mutta itsekään ei olehirveän rohkea niin miten sitä voi ees alkaa kommunikoimaan. musta tuntu että normaali-ihmiset ei kommunikoisi muutenkaan meidän kanssa joten yksi hailee. meillähän on jokin häiriö.

    • missmoon

      Ei mielestäni, vaikka ehkä hiljaisempiin nuoriin saatetaan suhtautua hieman eri lailla, mutta toivottavasti hyvällä tavalla - ei jätetä yksin. Tapausten uutisoinnissa ei ole mielestäni myöskään korostettu ujoutta, taustalla on ollut muuta kuin pelkkää ujoutta. Ujoista on muodostunut jo kauan sitten väärä kuva, mutta pahaa voi tehdä joku sanavalmiimpikin henkilö. Nykymaailmassa taidetaan lokeroida kaikki liian helposti yhteen muottiin.

      Olen seurannut mediassa olleita keskusteluja nuorten mielenterveydestä ja pakostakin olen miettinyt asioita ja peilannut niitä itseeni - olenhan minäkin nuori (aikuinen) vielä. Minusta olisi tärkeää saada näiden yksinäisten ja jollakin tavalla hauraiden nuorten ääni kuuluviin, tämä voi olla toki vaikeaa. Kuuleeko kukaan -konsertin esitysten välissä luettiin nuorten kirjeitä, jossa oli mielestäni tätä ajatusta. Voin kokemuksesta ymmärtää ujon ja yksinäisen tuntemuksia, mutta muuten tapaukset menevät minun ymmärrykseni ulkopuolelle. Erityisen huolestunut olen tapausten jälkeisistä ilmiöistä.

      • koko hälinä

        ärsyttävää kun meidänkin koulssa koko ajan puhutaan, että "ketään ei saa jättää yksin", "ei saa kiusata ketään" ja plaa plaa. Minua syrjitään joka päivä, kukaan ei halua minua ryhmäänsä, minut jätetään aina yksin. Kun kävelen käytävilläkin, niin tietyt ihmiset aina hihittää ja tuijottaa minua.
        Eikä kukaan tee asialle mitään, olen kertonut opettajille, mutta ne vaan sanoo "olisit vaan rohkeampi". Helppoa se on sanoa.
        Ärsyttää tommoinen tekopyhyys! Koko ajan paasataan, mutta asialle ei tehdä mitään, vaikka koulussa pyörii hyvä esimerkki syrjäytyneestä oppilaasta :(


    • Anonyymi

      Päivitys ketjuun 2022:

      Oman oppilaan koulun sivuilta:

      "Vakuutuksen korvausehdot

      Vakuutus korvaa tapaturmasta aiheutuneen vamman hoitokulut, lääkärinpalkkiot, lääkärin määräämät tutkimukset ja lääkkeet, matkakulut hoidon saamiseksi sekä koulumatkat lääkärinmääräyksen perusteella. Rikkoontuneet apuvälineet kuten silmälasit ja kuulolaite korvataan siinä tapauksessa, että tapaturma on aiheuttanut lääkärin toteaman ruhjeen, naarmun tai vamman. Rikkoontuneet silmälasit on korjautettava/uudet lasit hankittava kahden kuukauden kuluessa. Muita aineellisia vahinkoja kuten vaatteet, polkupyörä tai puhelin ei korvata. Myöskään huoltajille aiheutuneita ansionmenetyksiä ei korvata. Yksityislääkärin antama hoito korvataan ainoastaan maksettuja tositteita vastaan.

      Tapaturmasta johtuneiden välittömien kuljetus- ja hoitokulujen lisäksi maksetaan korvaus mahdollisesta pysyvästä vammasta, haitasta tai invaliditeetistä voimassa olevien vakuutusehtojen mukaan. Mikäli huoltajat haluavat vakuuttaa lapsensa tapaturmien varalta laajemmin, se on tehtävä omalla kustannuksella."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      220
      1774
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1764
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      323
      1328
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1249
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      129
      1234
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      1223
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1135
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1067
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      67
      1043
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1026
    Aihe