FESS - Krooninen poskiontelotulehdus

ParaQ

Olis kysymyksiä Fess-leikkauksesta. Mulla tuli vuosi sitten poskiontelotulehdus, joka ei lähtenyt monella punkteeramisella eikä kuudella antibioottikuurilla, välillä oli parempi ja välillä huonompi tänä aikana. Nasonex lievitti oireita. Nyt syksyllä oli sitten röntgen,tt-kuvaus ja fess-leikkaus tuolle sairaalle puolelle viikko sitten.

Siis vain toinen puoli on tulehtunut. Poskiontelo oli mennyt melkein umpeen ja sitä aukkoa avattiin leikkauksessa ja jotain muuta. Poskiontelon limakalvo oli jotenkin "kovettunut" niin onkohan sillä enää mahdollisuuksia parantua pelkän fess-leikkauksen avulla?

Huomaan että ilmakulkee leikkauksen jälkeen paljo paremmin. Huuhtelen keittosuolaliuoksella 4-5krt päivässä ja sillä enimmät eritteet lähteekin ku kovasti niistä ei saa. Nyt kulunut 6pv ja vieläkin erittyy tuota hyytynyttä verta. 14pv. sain sairaslomaa eli puolessa välissä ollaan. Poskessa ja otsassa tuntuu paineen tunnetta vieläkin. Kefexin-antibioottti kuuri nyt päällä,josta ei isommin apua tunnu olevan. paineen tunne aina helpottaa ku saa noita hyytymiä pois vähäksi aikaa. Ja miten kauan onteloita särkee fessin jälkeen? Miten kauan tuota hyytynyttä verta erittyy suurinpiirtein? Onko kortisonisuihkeesta apua leikkauksen jälkeen ja millon sitä saa alottaa käyttään?

10

5324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ParaQ

Niin ja leikkauksen aikana otettiin bakteeri- ja sieniviljely niin kauan julkisella puolella kestää niiden tuloksien tulossa ja onko niistä apua lääkkeen valinnassa miten paljon?

• ParaQ

Onko fessin jälkeen punkteeraus miellyttävämpi kun ei tarvi tehdä max-punktiota?

• Kohtalotoverisi

Aloitin tuolla aikasemmin jutun nimimerkillä kohtalotovereita:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000470&posting=22000000038499186

Olin sairaslomalla tasan 4 viikkoa.Aikasemmin ei toivoakaan töihinmenosta.

Kävin viikko sitten kontrollissa ja hyvin kuulemma ovat limakalvot parantuneet. Tuolloin tehtiin myös imurointi ja tähystys, joka ei ole sitä maailman mukavimpia, varaudu siihen. En halua pelotella, mutta...

Sain 3.lla viikolla pienen lämpöilyn takia Kefexin 750mg kuurin, siitä ei merkittävästi apua.

Nyt leikkauksesta on 6 viikkoa ja vieläkin ajoittain paineentunnetta ja tuon kontrollikäynnin jälkeen alkoi tulemaan vihreää räkää ja olo oli aika nuutunut. Lääkäri käski tulla käymään jotta otetaan räkänäyte jonka perusteella voidaan antaa oikeanlainen antibiotti, mutta en koskaan mennyt, jatkoin vain huuhtelua ja nyt tuntuu paremmalta.

Hyytynyttä verta mulla tuli vain 2-3 isoina klöntteinä kts kuva;
      http://www.aijaa.com/v.php?i=3037658.jpg
      (en tiedä toimiiko linkki)

Sain Flixonase-tippoja nenään ja niitä piti käytää alottaen 2. viikko ja jatkuen 5.teen viikkoon leikkauksesta sekä huuhtelua käskettiin jatkaa vielä 2 viikkoa eli yhteensä 7 viikkoa mikäli okein nyt laskin...

En valitettavasti osaa vastata tuohon kovettumis-kysymykseen.

Sanoivat, että vasta 3kk päästä tietää, että auttoko leikkaus.

Itse sain niistää samana päivänä kun aloitin huuhtelut. Eikö sulla jää vettä nenään huuhteluiden jälkeen jos et niistä???

Tsemppiä kyllä se siitä, vaikka välillä tuntuu, että ei ikinä parane!! :)

• kohtalotoverisi

tosiaan kovasti ei saa niistää.

Luin väärin, anteeksi

• ParaQ

On tää kyllä sitkeä. On se kumma,eletään toista vuosituhatta eikä lääketiede ole kehittynyt niin pitkälle. jotta oltaisi keksitty tarpeeksi tehokkaita hoitoja poskiontelotulehukseen. Itse näkisin suurinpana syynä julkisella puolen punkteereusten liian pitkän välin, punkteerataan ja lääkärit luulee että se on siinä ja kirjoittaa vielä antibioottikuuri reseptin.

Itse kävin eräällä vanhalla lääkärillä kymmenen vuotta sitten kaksi kertaa viikossa kuukauden parin ajan punkteerauksessa niin kauan,että saalista ei tullut eikä antibiootteja tarvittu ja tulehdus pysyi poissa yli viisi vuotta.

• kohtalotoverisi

samoja asioita.

Mua ei ikinä punkteerattu vaan aina katottiin vaan ultralla ja antibiottiresepti käteen. Tosin olokin oli aina tuolloin voimaton ja pientä kuumetta piti. Söin vuodessa jopa 5-6 kuuria (erikerroin) poskiontelotulehduksiin. Sitten eräs päivä vaan riitti, menin lääkäriin ja sanoin, että nyt leikataan (pelon takia siirsin leikkausta 4vuotta) ja meni kuukausi siitä ja makasin leikkauspöydällä nukutettuna..eli nopeasti hoitui.

Odotan kovasti paranemista.

Parasta tähän mennessä on se, että olen alkanut haistaa uusia hajuja/tuoksuja joita en ennen ollu haistanut tai ehkä viimeksi ihan kakarana. Uusi maailma on avautunut =D

Joku on joskus sanonut ja olen lukenutkin, että poskiotelotulehdus voi parantua itsestään ajan kanssa. Mulla se lähinnä vaan kroonistu =(

• ParaQ
        kohtalotoverisi kirjoitti:

samoja asioita.

Mua ei ikinä punkteerattu vaan aina katottiin vaan ultralla ja antibiottiresepti käteen. Tosin olokin oli aina tuolloin voimaton ja pientä kuumetta piti. Söin vuodessa jopa 5-6 kuuria (erikerroin) poskiontelotulehduksiin. Sitten eräs päivä vaan riitti, menin lääkäriin ja sanoin, että nyt leikataan (pelon takia siirsin leikkausta 4vuotta) ja meni kuukausi siitä ja makasin leikkauspöydällä nukutettuna..eli nopeasti hoitui.

Odotan kovasti paranemista.

Parasta tähän mennessä on se, että olen alkanut haistaa uusia hajuja/tuoksuja joita en ennen ollu haistanut tai ehkä viimeksi ihan kakarana. Uusi maailma on avautunut =D

Joku on joskus sanonut ja olen lukenutkin, että poskiotelotulehdus voi parantua itsestään ajan kanssa. Mulla se lähinnä vaan kroonistu =(

Mulla ultraääni ei anna oikeata diagnosia tulehduksesesta johtuen kroonistumisesta. Mutta sitten punkteerauksessa tulee eritettä. Itse pääsin noin 5kuukaudessa leikkaukseen,suhkot nopeasti johtuen siitä että sain lähetteen yksityiseltä, en tiedä miten sitten ois julkiselta puolen saanu tuota lähetettä. Kannattaa muuten käyttää a-vitamiini tippoja kun käytätte nenähuuhtelua ja muutenkin fessin jälkeen,parantaa noita limakalvoja. Itse olen jo huomannut sen et ilma kiertää paljon paremmin ja itsellä oli rakennevika tuossa poskiontelossa niin sen takia oli jatkuvasti tukossa ja helposti tulehtui. Niin odotan minäkin paranemista, itse olen 23v eli suhkot nuori vielä niin se on pitkä aika jos vuosikin menee vituiks jonku tulehduskierteen takia. Paranemisia sinullekkin!

• kohtalotoverisi 37v
        ParaQ kirjoitti:

Mulla ultraääni ei anna oikeata diagnosia tulehduksesesta johtuen kroonistumisesta. Mutta sitten punkteerauksessa tulee eritettä. Itse pääsin noin 5kuukaudessa leikkaukseen,suhkot nopeasti johtuen siitä että sain lähetteen yksityiseltä, en tiedä miten sitten ois julkiselta puolen saanu tuota lähetettä. Kannattaa muuten käyttää a-vitamiini tippoja kun käytätte nenähuuhtelua ja muutenkin fessin jälkeen,parantaa noita limakalvoja. Itse olen jo huomannut sen et ilma kiertää paljon paremmin ja itsellä oli rakennevika tuossa poskiontelossa niin sen takia oli jatkuvasti tukossa ja helposti tulehtui. Niin odotan minäkin paranemista, itse olen 23v eli suhkot nuori vielä niin se on pitkä aika jos vuosikin menee vituiks jonku tulehduskierteen takia. Paranemisia sinullekkin!

Kontrollikäynnillä sanottiinkin, että tästälähtien on 3 vaihtoehtoa todeta mahdollinen poskiontelotulehdus jatkossa:
        1) tähystämällä (ei kiitos!)
        2) punktoimalla..
        3) röntgenkuvalla..

Tuo viimeinen on mulle sopivin vaihtoehto, viis säteilystä.

Käytin A-tippoja 4 purkkia ja vaihdoin Nozoiliin, sillä alko mehtholi tympimään..

Käytin nenäkannun=sarvikuonon lisäksi sellasta tavallista urheilujuomapulloa ja sillä sai vähän enemmän painetta huuteluun.

Luin sairaskertomuksestani, että luitakin oli poistettu paremman ilmastoinnin saamiseksi (taisin tästä jo mainita tuolla toisessa jutussani) sekä otsaontelokin saatiin lopulta ilmastoitua, sillä nenänvarsi oli muurautunut jo ihan umpeen...

Tsemppii vielä kerran ja kiitos!

• MinttuMari
        kohtalotoverisi 37v kirjoitti:

Kontrollikäynnillä sanottiinkin, että tästälähtien on 3 vaihtoehtoa todeta mahdollinen poskiontelotulehdus jatkossa:
        1) tähystämällä (ei kiitos!)
        2) punktoimalla..
        3) röntgenkuvalla..

Tuo viimeinen on mulle sopivin vaihtoehto, viis säteilystä.

Käytin A-tippoja 4 purkkia ja vaihdoin Nozoiliin, sillä alko mehtholi tympimään..

Käytin nenäkannun=sarvikuonon lisäksi sellasta tavallista urheilujuomapulloa ja sillä sai vähän enemmän painetta huuteluun.

Luin sairaskertomuksestani, että luitakin oli poistettu paremman ilmastoinnin saamiseksi (taisin tästä jo mainita tuolla toisessa jutussani) sekä otsaontelokin saatiin lopulta ilmastoitua, sillä nenänvarsi oli muurautunut jo ihan umpeen...

Tsemppii vielä kerran ja kiitos!

Itse olin nyt syksyllä fess leikkauksessa, molemmat puolet leikattiin. Minulla taustalla allergiaa ja täten limakalvot olivat turvonneet oikealla kokonaan ja vasemmalla ilma kiersi vain vähän. Verihyytymiä tuli minulla vielä 2,5 viikon päästä toiselta puolelta, toinen puoli tyhjeni kerrasta. Sain sairaslomaa 2 viikkoa ja paraneminen kävi hyvin. En saanut etes toipumisaikana antibioottikuuria ja tarkastusaika oli vasta 4 viikon päästä, jolloin imettiin oikealta limakalvon pohjalta,kun valittelen hajua nenästä mutta ei sieltä mitään kuitenkaan tullut.
        Nenäsumutetta sain ruveta käyttämään 4 viikon päästä leikkauksesta.
        Töissä oltuani 2 viikkoa, päsähti heti poskiontelotulehdus ja eikun huuhteluun, hienoa..
        Allergia turvotti heti limakalvot ja aiheutti tulehduksen, nyt olenkin sitten tämän kuun loppuun asti sairaslomalla, enkä aio mennä enää töihin.
        Huuhtelu leikkauksen jälkeen ei tunnu niin ilkeätä, kuin ennen leikkausta, mutta ei sitä todellakaan voi kivaksi operaatioksi sanoa.
        Minulla on todettu ammattinuha jauhoille ja odottelen uudelleenkoulutukseen pääsyä.

• Sinus
        MinttuMari kirjoitti:

Itse olin nyt syksyllä fess leikkauksessa, molemmat puolet leikattiin. Minulla taustalla allergiaa ja täten limakalvot olivat turvonneet oikealla kokonaan ja vasemmalla ilma kiersi vain vähän. Verihyytymiä tuli minulla vielä 2,5 viikon päästä toiselta puolelta, toinen puoli tyhjeni kerrasta. Sain sairaslomaa 2 viikkoa ja paraneminen kävi hyvin. En saanut etes toipumisaikana antibioottikuuria ja tarkastusaika oli vasta 4 viikon päästä, jolloin imettiin oikealta limakalvon pohjalta,kun valittelen hajua nenästä mutta ei sieltä mitään kuitenkaan tullut.
        Nenäsumutetta sain ruveta käyttämään 4 viikon päästä leikkauksesta.
        Töissä oltuani 2 viikkoa, päsähti heti poskiontelotulehdus ja eikun huuhteluun, hienoa..
        Allergia turvotti heti limakalvot ja aiheutti tulehduksen, nyt olenkin sitten tämän kuun loppuun asti sairaslomalla, enkä aio mennä enää töihin.
        Huuhtelu leikkauksen jälkeen ei tunnu niin ilkeätä, kuin ennen leikkausta, mutta ei sitä todellakaan voi kivaksi operaatioksi sanoa.
        Minulla on todettu ammattinuha jauhoille ja odottelen uudelleenkoulutukseen pääsyä.

Heips!
        Mulla o aukkojakin jo aukastu uudelleen kaks kertaa, ja yhteensä on poskionteloita operoitu toistakymmentä kertaa. Suihkeita en enää käytä, kun niitä tuli käytettyä yli 20 vuotta eikä niistä ollut mitään apua. Tai no oli hetkellisesti. Oireet alko noin puolen vuoden jälkeen leikkauksesta uudelleen. Mulla syy on sekä perinnöllinen että allergiasta johtuva. Ei se punkteeraus oo aukkojenkaan kanssa herkkua, mutta se käy paljon tuskattomammin. Aina kun mulla on flunssa, niin haen heti antibioottikuurin tai kaks. Yleensä ekaks toi 750mg Kefexin ja sit Doximycin perään, niin tavallinen virus-räkätauti on selätetty.
        Jotkut lääkärit terveyskeskuksessa valittavat että ei virustautiin voi määrätä lääkekuuria, mutta kun on sairastanut kroonista poskiontelotulehdusta yli 30 vuotta, niin lääkekuuri on ainut joka auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82