Eli ensi vuoden puolella olisi tarkoitus hakea merkonomiksi opiskelemaan Jyväskylän amikseen. Keskiarvo taitaa liikkua lähellä kasia, opo kylläkin näytti että alin keskiarvo viimevuonna oli vajaa 7. Ja kuinka paljon käytännön aineilla on merkitystä? Kertokaa kokemuksia millä keskiavoilla olette päässeet opiskelemaan/ette ole päässeet. Olisi vielä plussaa jos Jyväskylässä olisit opiskellut.
Sitten kaksoistutkinto. Onko se rankka suorittaa samalla? Kokemuksia? Pääsisinkö ilman kaksoistutkintoa mahdollisesti ekonomiksi opiskelemaan vai onnistuuko ilman? Eli kannattaako kaksoistutkinto suorittaa? Olen nimittäin ajatellut kuitenkin jatkaa sen jälkeen opintoja AMK:hon tai yliopistoon.
Mitenkäs opinnot sitten muodostuu? Ensimmäinen vuosi taitaa olla enemmän opiskelua ja toisena ja kolmantena enemmän työharjoittelua vai? Kuinka paljon viikkotunteja, onko mahdollisesti hyppytunteja?
Näihin olisi erittäin mukava saada vastauksia :) Lisäilen kysymyksiä jos mieleen tulee, yritän laittaa tuohon kaikki mahdolliset kysymykset joita mieleen on tullut.
Merkonomin opiskelusta kysymyksiä
5
3095
Vastaukset
- merkonomi-opiskelijia
Joo, oon nytten ekaa vuotta opiskelemassa kauppiksessa. Tähän kauppikseen on päässy 6 keskiarvolla, joten sulla ei oo varmasti mitää hätää.
Käytännön aineet merkkaa ainakin sitte, ku aletaa pisteyttämään. Kolme parasta käytännön ainetta otetaan mukaan ja niistä keskiarvo.
Kaksoistutkintoon en osaa muuten vastata, mutta rankkaa se on. Lähes joka päivä joutuu istumaan koulussa neljään, mutta palkitsevaa tietysti, eikä joudu tehdä niin paljon hommia sitten AMK:ssa, jos on lukenut lukion englantia.
Ekana vuonna keskitytään aika paljon opiskeluun ja on ehdottomasti rankin vuosi. Viikkotunnit vaihtelevat aika paljon, voi olla 24 tuntia viikossa, mutta voi olla myös 35 tuntia viikossa. Jos on kaksoistutkinnossa, niin sitten on kyllä hyppytunteja, muuten niitä ei oikein ole.
Tuossa vastauksia. Toivottavasti oli jotain apua. :)- Ehkä tuleva merkonomi
Kiitos vastauksista. Mukava kuulla itse opiskelijan suusta vastauksia itseä arveluttaviin kysymyksiin :)
- jepsjhkpöli
Ehkä tuleva merkonomi kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mukava kuulla itse opiskelijan suusta vastauksia itseä arveluttaviin kysymyksiin :)
Itse olen merkonomi vm. 2002, ylioppilas 2002 ja ekonomi vm. 2007. Kävin siis kaksoistutkinnon ja pidän sitä melko ehdottomana, jotta jatko-opinnot sujuvat ja että mahdollisuus jatko-opintoihin pääsyyn on hyvä.
Kaksoistutkinnon rankkuus riippuu tietysti siitä, arvostaako vapaa-aikaa kuinka paljon suhteessa koulunkäyntiin ja toisaalta siitä miten kaksoistutkinnon suorittaminen on järjestetty. Itselläni oli jonkin verran iltakoulua, koska en muuten kerennyt käydä molempien koulujen tunneilla, mutta uskon, että nykyään koulutus on järjestetty kaikkialla täysin päivisin.
Näin vuosien jälkeen voin todeta, että tein hyvän valinnan. jepsjhkpöli kirjoitti:
Itse olen merkonomi vm. 2002, ylioppilas 2002 ja ekonomi vm. 2007. Kävin siis kaksoistutkinnon ja pidän sitä melko ehdottomana, jotta jatko-opinnot sujuvat ja että mahdollisuus jatko-opintoihin pääsyyn on hyvä.
Kaksoistutkinnon rankkuus riippuu tietysti siitä, arvostaako vapaa-aikaa kuinka paljon suhteessa koulunkäyntiin ja toisaalta siitä miten kaksoistutkinnon suorittaminen on järjestetty. Itselläni oli jonkin verran iltakoulua, koska en muuten kerennyt käydä molempien koulujen tunneilla, mutta uskon, että nykyään koulutus on järjestetty kaikkialla täysin päivisin.
Näin vuosien jälkeen voin todeta, että tein hyvän valinnan.Itse olin myös kaksoistutkinnossa, merkonomi ylioppilas. Joskus mulla oli iltatunteja, mutta loppuen lopuksi aika vähän. Jaksoista riippuen tunteja oli välillä vaan noin 20 ja joskus jopa 40 tuntia. Vaikka opiskelu oli välillä rankkaa, oli se silti todella mukavaa. Koskaan en ole viihtynyt koulussa yhtä hyvin kuin kauppiksessa. Keskiarvoni oli sinne mennessä 7,2.
Vaikka opiskelinkin kahta tutkintoa saman aikasesti, mun mielestä ehdin silti vapaa-ajalla tekemään paljon kaikenlaista.
- merkonomi :)
Ite opiskelen nyt ensimmäistä vuotta merkonomiksi yo-linjalla. Oon tykännyt opiskelusta ja kyllä sun keskiarvolla pääsee varmasti sisään. Itellä oli lukion KA 6,9 ja silti pääsin tähän meidän kauppikseen sisään :).
Jatko-opintoja ajatellen voin sanoa, että merkonomin tutkinto antaa laaja-alaiset valmiudet myös amattikorkea / yliopisto opiskeluun. Ite hain keväällä kumpaankin enkä päässyt. Kävin kauppakorkean valmennuskurssin, mutta nyt olen merkonomi opinnoissa huomannut, että meillä käydään samoja asioita läpi kuin valmennuskurssilla. Onhan merkonomi kuitenkin liiketalouden perustutkinto. Kaksoistutkinnosta en osaa paljoa sanoa... Ylioppilaana kuitenkin koen ettei lukiosta ollut niinkään paljoa iloa jos vertaa opiskelua kauppikseen.
Lukiosta saa "hyvän" yleissivistyksen. Matikka ja kielet tuntuvat kauppiksessa helpommalta kuin lukiossa ja varmasti lukiosta oli tässä suhteessa hyötyä. Jos nyt pääsisin peruskoulusta, menisin suoraan lukemaan itseni merkonomiksi :). Jos sulla on vielä tähtäimenä jatkaa kauppakorkeaan (ekonomiksi) niin antaa merkonomin tutkinto hakukelpoisuuden samalla tavalla kuin yo-tutkinto. No kaksoistutkinnosta saa ainakin kaksi vappuhattua ;)
Tsemppiä hakuihin! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275