Kuuluuko paleleminen

vaihdevuosiin

Olen 51v.ja nyt on tullut tämä palelukausi. Siis kokoajan on kylmä, päivälläkin. Iho tuntuu kuumalta ja silti palelee. Illalla taasen hikoilen ja hiki "haisee" pahalle. Iho ja limakalvot ovat kuivat erityisesti silmät. Kysynkin onko muilla 51 vuotiailla ollut samanlaista???

17

15007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kovin moninaiset ovat naisen tuskat,koko elämän. Kylmää ja kuumaa. Kumpi sitten parempi.Nojaat takan kylkeä viluissasi. Kuumuuskohtauksen iskiessä saa pelätä,että happi loppuu. Kaupan kassalla voi tulla paniikkikohtaukseen verrattava olo. Iho kinnaa ja alapää kirvelee.(Sinne voi laittaa paikallista apua). Silmiin voi laittaa kuivasilmätippoja.Kaiken vaivan keskellä sitten tulee vielä iän tuomat vaivat,tarkoitan kulumisia ja kolotuksia. Siis et ole yksin.Niin ja vielä :kaipaa keskustelukumppania joka ymmärtää marinat.

• Hikinen yö

Kuulin, että tosiaan palelukin voisi olla vaihdevuosivaivaa. Itse (53 v.) kärsin 4-6 kertaa yössä heräämisestä iho hikisenä ja on pakko heittää peitot sivuun. Ja vähän ajan päästä sitten taas paleltaa. Se on kamalaa, kun en ole voinut nukkua pitkään aikaan kunnolla.

Koetin hoitaa näitä vaivoja hormonikierukalla (1/08 lähtien), sen kun kehuttiin auttavan sekä runsaisiin menkkoihin että näihin vaihdevuosivaivoihin. (Tutkimuksella todettiin hormonitasapainon olevan pielessä.) Toivoin myös seksuaalisen halukkuuden parantuvan hormonilääkityksellä. Menkkoihin oli selvä vaikutus ja kuumat aallot vähenivät, mutta mitään halukkuuden lisääntymistä
        ei huomannut. Olen aika pettynyt.

Otatin kierukan pois äskettäin, kun se sattui miehen penikseen enkä muutenkaan huomannut mitään hyötyä siitä. Kuumat aallot ovat pahentuneet, niitä tulee päivisinkin. Aloitin Provera-lääkityksen eilen - voi kun se auttaisi edes noihin aaltoihin! Mutta mitä avuksi, että seksi taas kiinnostaisi???

Pelkkä kehotus puhumiseen seksiasioista miehen kanssa ei kertakaikkiaan ole ainoa, mitä tarvitsisin! Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, ja tuntuu hirveältä "pakottaa" itseään sängyssä seksiin, vaikka se kuinka olisi miehen mieleen.

APUA!? Onko kenelläkään neuvoja esim. halua lisäävistä lääkkeistä, oikesti?

• emma007
        Hikinen yö kirjoitti:

Kuulin, että tosiaan palelukin voisi olla vaihdevuosivaivaa. Itse (53 v.) kärsin 4-6 kertaa yössä heräämisestä iho hikisenä ja on pakko heittää peitot sivuun. Ja vähän ajan päästä sitten taas paleltaa. Se on kamalaa, kun en ole voinut nukkua pitkään aikaan kunnolla.

Koetin hoitaa näitä vaivoja hormonikierukalla (1/08 lähtien), sen kun kehuttiin auttavan sekä runsaisiin menkkoihin että näihin vaihdevuosivaivoihin. (Tutkimuksella todettiin hormonitasapainon olevan pielessä.) Toivoin myös seksuaalisen halukkuuden parantuvan hormonilääkityksellä. Menkkoihin oli selvä vaikutus ja kuumat aallot vähenivät, mutta mitään halukkuuden lisääntymistä

Otatin kierukan pois äskettäin, kun se sattui miehen penikseen enkä muutenkaan huomannut mitään hyötyä siitä. Kuumat aallot ovat pahentuneet, niitä tulee päivisinkin. Aloitin Provera-lääkityksen eilen - voi kun se auttaisi edes noihin aaltoihin! Mutta mitä avuksi, että seksi taas kiinnostaisi???

Pelkkä kehotus puhumiseen seksiasioista miehen kanssa ei kertakaikkiaan ole ainoa, mitä tarvitsisin! Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, ja tuntuu hirveältä "pakottaa" itseään sängyssä seksiin, vaikka se kuinka olisi miehen mieleen.

Hei,

sympatiat sinulle! Kokemuksesta tiedän, että voi tuntua tosi tosi kurjalta se, että haluaisi haluta mutta kun vaan kerta kaikkiaan ei halua, ja mies silti haluaa ja tuntuu että itsekin pitäisi, mutkun....

Kerron omista vaiheistani. Itselläni on melkoisen intohimoinen suhde miesystävääni, olen aina nauttinut mielettömästi seksistä hänen kanssaan ja haluan nauttia samasta ihanuudesta vielä about 25 vuotta, jos luoja suo. Täytin 50 v kesällä. Vaihdevuosioireet alkoivat toissa jouluna, siitä asti olen hikoillut hullun lailla ja vähitellen seksielämä alkoi maistua puulta. Tunsin itseni aina rumaksi ja hikiseksi, vaikka peili kyllä kertoo muuta, olen ihan ookoo viiskymppiseksi mutta mitäs teet, kun mieli pistää vastaan.

No. Koska kuitenkin tykkään seksistä niin paljon, niin antauduin juttuun mukaan vähin erin aina, kiitos myös miehelleni joka on ymmärtäväinen. En siis menettänyt halujani ihan kokonaan.

Tänä syksynä se hikoilu ja yöheräily kuitenkin alkoi haitata jo koko elämää. Hankin hormonilääkityksen, laitan geeliä joka ilta parin sentin töpsäyksen ylävartalon iholle. Ihme ja kumma: yöunet paranivat kertaheitolla. TÄMÄ EI OLE MAINOS, huom. En ole nukkunut näin hyvin kertaakaan sen jälkeen kun lapseni syntyivät! Jokainen arvaa, mitä seuraksia siitä on seksielämään.

Sitten tuli harmittava takaisku. Hormonilääkitys saattaa kuivattaa limakalvoja, ja niin kävikin, rakkauden yöt muuttuivat yllättäen tosi tuskaisiksi. Ystävätär kertoi, että niihin auttaa tyrnikapselit. Olen nyt syönyt niitä pari viikkoa, ja nyt alkaa tuntua kuin tämäkin huoli olisi poissa.

Itselläni seksuaaliseen haluun vaikuttaa oikeastaan eniten se, tunnenko itseni viehättäväksi. Jos olen väsynyt ja pukeutunut miten sattuu, eivät ne halutkaan pinnalle nouse. Ihan eri fiilis tulee siitä, kun lakkaat kynnet ja vedät viettelevät sukkahousut jalkaan... siitä se lähtee!

• Emma007
        emma007 kirjoitti:

Hei,

sympatiat sinulle! Kokemuksesta tiedän, että voi tuntua tosi tosi kurjalta se, että haluaisi haluta mutta kun vaan kerta kaikkiaan ei halua, ja mies silti haluaa ja tuntuu että itsekin pitäisi, mutkun....

Kerron omista vaiheistani. Itselläni on melkoisen intohimoinen suhde miesystävääni, olen aina nauttinut mielettömästi seksistä hänen kanssaan ja haluan nauttia samasta ihanuudesta vielä about 25 vuotta, jos luoja suo. Täytin 50 v kesällä. Vaihdevuosioireet alkoivat toissa jouluna, siitä asti olen hikoillut hullun lailla ja vähitellen seksielämä alkoi maistua puulta. Tunsin itseni aina rumaksi ja hikiseksi, vaikka peili kyllä kertoo muuta, olen ihan ookoo viiskymppiseksi mutta mitäs teet, kun mieli pistää vastaan.

No. Koska kuitenkin tykkään seksistä niin paljon, niin antauduin juttuun mukaan vähin erin aina, kiitos myös miehelleni joka on ymmärtäväinen. En siis menettänyt halujani ihan kokonaan.

Tänä syksynä se hikoilu ja yöheräily kuitenkin alkoi haitata jo koko elämää. Hankin hormonilääkityksen, laitan geeliä joka ilta parin sentin töpsäyksen ylävartalon iholle. Ihme ja kumma: yöunet paranivat kertaheitolla. TÄMÄ EI OLE MAINOS, huom. En ole nukkunut näin hyvin kertaakaan sen jälkeen kun lapseni syntyivät! Jokainen arvaa, mitä seuraksia siitä on seksielämään.

Sitten tuli harmittava takaisku. Hormonilääkitys saattaa kuivattaa limakalvoja, ja niin kävikin, rakkauden yöt muuttuivat yllättäen tosi tuskaisiksi. Ystävätär kertoi, että niihin auttaa tyrnikapselit. Olen nyt syönyt niitä pari viikkoa, ja nyt alkaa tuntua kuin tämäkin huoli olisi poissa.

Itselläni seksuaaliseen haluun vaikuttaa oikeastaan eniten se, tunnenko itseni viehättäväksi. Jos olen väsynyt ja pukeutunut miten sattuu, eivät ne halutkaan pinnalle nouse. Ihan eri fiilis tulee siitä, kun lakkaat kynnet ja vedät viettelevät sukkahousut jalkaan... siitä se lähtee!

Jäi mietityttämään se, että kierukka tuntuu miehesi peniksessä.

Itse olen käyttänyt kierukkaa 20 vuotta. Ennen nykyistä vakisuhdettani minulla oli muitakin suhteita. Kukaan ei sanonut, että kierukka tuntuisi millään tavalla. Olen ymmärtänyt, että kierukka on suunniteltu juuri niin että sen ei pitäisi tuntuakaan.

Keskustelu miehesi kanssa tästä asiasta voi olla vaikeaa, mutta mielestäni sinun kuuluu tietää, että ei se oikeastaan yleensä tunnu lainkaan.

• Apua apua...
        Hikinen yö kirjoitti:

avun pueraria mirificasta. Siitä löytyy näiltäkin palstoilta aika paljon kirjoituksia. Minulla se palautti kyllä seksihalut kerralla ja kunnolla, ei tosin päivän eikä kahden jälkeen. Ekana hävis kuumat aallot ja yöunet palautui mukavasti kun ei tarvii heräillä tuon tuosta. Lievästä kuivuudesta kärsin myös ja se on mennyttä. Iho kukoistaa ja elämä hymyilee :)

• Hikinen yö kirjoitti:

...haluttomuuteesi se,että kuvittelisit minun tilanteeni,elikkä kun aikansa on ollut haluton ja sitten joskus tekeekin mieli,niin UKKO EI ENÄÄ PYSTYKKÄÄN.Se on ihan kamalaa. Syyllisyys iskee päälle ja kaduttaa omat torjumiset. Luinkin lehdestä,että akti pysyy hyvänä vain käyttämällä. Muutoin se unohtuu.- Niin ja kyllä kierukan langat tökkii,jos ne on jätetty liian pitkiksi,mutta ne voi katkaista aivan lyhyiksi. Kokemusta näet.

• uutinen
        Hikinen yö kirjoitti:

löytyi. Testosteronista on ilmeisesti apua haluttomuuteen. En tiedä onko se käytännössä mahdollista meillä, mutta tässä linkki: http://www.poliklinikka.fi/?page=7874754&id=5277366

• 222773737
        Emma007 kirjoitti:

Jäi mietityttämään se, että kierukka tuntuu miehesi peniksessä.

Itse olen käyttänyt kierukkaa 20 vuotta. Ennen nykyistä vakisuhdettani minulla oli muitakin suhteita. Kukaan ei sanonut, että kierukka tuntuisi millään tavalla. Olen ymmärtänyt, että kierukka on suunniteltu juuri niin että sen ei pitäisi tuntuakaan.

Keskustelu miehesi kanssa tästä asiasta voi olla vaikeaa, mutta mielestäni sinun kuuluu tietää, että ei se oikeastaan yleensä tunnu lainkaan.

Miehelle uppoaa siima terskaan.

• apu hajuun

Mulla hien hajuun auttaa etikka. Kun pesen kainalot pyyhkimällä ensin omenaviinietikkaan kastetulla pumpulitukolla ja sitten huuhdon, niin koko päivänä ei hiki haise ja se tosi paha haju pysyy poissa kauemminkin. Etikka itsessään haisee mutta se haju haihtuu ja huuhtoutuu pois, haavoissa etikka kirvelee.

• liity

Ainakin minulla oli muiden oireiden ohella todella voimakkaita palelukohtauksia. Heräsin yöllä siihen että tärisin niin paljon että luulin putoavani sängystä ja hampaat löi loukkua. Hetken päästä saatoi sitten valua hikeä. Hormonikorvaushoidolla hävisi palelukin, kuten muutkin oireet.

• kokenut samaa

Minulla oli muutama vuosi tilanne, että palelin koko ajan.Ja varsinkin öisin.Oli vaik mitä päällä.Varpaat ja sormet oli pahimmat.Olen hoikka.Rakasteleminenkin piti tapahtua peiton alla tai saunasta tulleena.Kunnes alkoivat kuumat aallot öisin vaivata.Huh-huh...Ja sitten apu löytyikin soijasta. Nyt tilanne on mielestäni normalisoitunut.Ei ole kuumia aaltoja eikä palellakkaan...Ikää 53 vuotta.

• välillä

vaikka mies on t-paita päällä, kummallista tosiaan, itse kaivan villasukkia...kuumia aaltoja ei vielä tolkuttomasti ole ollut, mitä joskus yöllä hikoiluttaa, kuukautiset tulee kans joka kuukausi, ikävä kyllä ja jonkin verran välivuotoa. Onko tosi että 60 vuotiaillakin vielä saattaa olla noita kuumia aaltoja, itse olen 50 ja kauhulla odotan. Sisko on 56 ja vielä hikoilee, joten ei hyvältä näytä. Seksi on kyllä kanssa alkanut kiinnostaa vähemmän, kun ei vaan tee mieli...mies on kyllä ihan ok. Pitäisi varmaan sitä soijaa kokeilla, olen kuullut muittenkin sitä kehuvan..mutta tämä älytön väsymys kaikista eniten stressaa, illalla 10 aikaan jo pakko mennä nukkuun kun 8;sta asti haukotellut, oiskohan tähän mitään konstia?

• taas..

vv-oireet alkoi paleluilla, menkat meni sekaisin, vuotoja miten sattui. sitten seuraava vaihe oli kuumat aallot, hikikohtauksia aikaan ja paikkaan katsomati. sitten 'löysin' tuotteen nimeltä Libio. nyt mennyt hikoilematta viikkoja, eikä muitakaan oireita ollut, ja seksikin taas kuin kolmekymppisenä.

• uteliaisuus heräsi

Minkälaisessa muodossa käytät sitä soijaa?? Kaupoissa olen kyllä huomannut monenmoisia soijatuotteita, oliskohan niistä apua. Tämä palelu on kyllä kamalaa.

• kokenut samaa
        uteliaisuus heräsi kirjoitti:

Minkälaisessa muodossa käytät sitä soijaa?? Kaupoissa olen kyllä huomannut monenmoisia soijatuotteita, oliskohan niistä apua. Tämä palelu on kyllä kamalaa.

BonFemiä apteekista. Tofua se on, mutta sehän soijaa on. Lisäksi omega-3 ja omega-6. Ja vielä välipalana viileihin ja jugurtteihin laitan soijarouhetta. Ja minulle se auttoi, ainakin nyt. Voihan olla, että jatkossa ei riitäkkään. Se on sitten sen ajan murhe. Töissä stressaa, mutta siitä huolimatta apu tuli ja yöt ovat laadukkaita.

• Vilukissa^

Palelu voi johtua kilpirauhasesta. Arvot kannattaa tarkistuttaa. Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n. viiskymppisenä. Oireina olivat palelu ja väsymys.
      Vaihdevuodet alkoivat muistaakseni 52 vuotiaana siten, että välillä tuli kuuma, hetken päästä taas vilu. Laitoin villatakkia päälle, sitten pois ja taas päälle jne. Oireet ei ole koskaan olleet kovin hankalat kuitenkaan. Luontaistuotteita olen kokeillut, mutta en saanut paljon apua. Syön soijaa, liikun, vältän roskaruokaa. Parhaan avun olen saanut homeopaatilta. Paikalliset estrogeenivalmisteet kannattaa ottaa käyttöön, jotta limakalvot pysyvät kunnossa, pidätyskyky säilyy, ei tule niin helposti virtsatietulehduksia jne.

• järkkyä

monet kerrat vuorokaudessa välillä palellen ja välillä kuin saavista kaataen-vettä hikoilukohtauksen tullessa.
      Olen 54v ja kuukautiset olleet poissa n,reilu 2,5v. Nyt oli pakko mennä gynelle, ei ollut unta, ei välillä tarennut missään, välillä taas niin kuuma että happi meinaa loppua, hiki valuu pisaroina pitkin roppaa. Sain nyt Indivina 1mg aloituksella hoitavaa lääkitystä. Olen syönyt nyt sitä viikon, ei vielä ole kerennyt helpottaa.
      Jos kuukaudessa ei nuo auta sitten täytyy vaihtaa vahvempaan, on jo reseptillä 2,5 tabuja, ja varmasti haen ne jos ei miedoimmat auta.
      En kärsi enää jos helpotuksen saan noista.
      Sain myös tosi hyvät puikot limakalvojen kuivumisen hoitoon.
      Naisen elämä on hirvittävää, en voi muuta sanoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe