Äitiysloma tulossa

Miten kannattaa?

Olen jäämässä alkukeväästä äitiyslomalle erityisluokanopettajan (virka) hommista. Miten olette tehneet/ajattelisitte tehdä kesäloman suhteen tilanteessani? Ollako "töissä" vai ei?

Toinen asia: oppilaani ajoittain (väh. viikoittain) agressiivisia ja päällekäyviä (lyömistä, sylkemistä, huutoa, uhkailua). Onko kellään omakohtaisia kokemuksia sairasloman kautta äitiyslomalle jäämisestä vastaavanlaisessa tilanteessa?

23

9574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luottamusmieheltä

      Sain hyvät neuvot myös vanhempien- ja hoitovapaasta. Suosittelen samaa.

      • Luottamusmies..........

        kertoo jälleen myös sille Pätkätyöläiselle, joka
        sinua sijaistaa, että

        miksi ei saa kesältä palkkaa....


      • vastaavat

    • opet

      Ainahan te opet puhutte, kuink paljon joudutte raatamaan myös kesällä. Miten siis voit olla "töissä" kesällä, jos olet äityislomalla. Taas opettajan kesän kuvan todellinen luonne paljastui...

      • menkää

        Hei, menkää oikeesti muualle pauhamaa tosta "kuinka voitte olla kesällä töissä" -jutusta, ja antakaa oikeita vinkkejä asiasta ap:lle.
        Itseänikin kiinnostaa sama asia, vaikka ajankohtaista ei olekaan.
        Meillä virassa olevilla nyt on se oikeus olla kesällä töissä, joten muiden on turha nyt siitä alkaa taas syyllistämään. Itse tekisitte varmasti samoin ja menisitte töihin kesäksi, se on aika iso raha, jonka siitä itselleen kuittaa - ainakin meillä se tulee tarpeeseen sitten aikanaan. Kaikilla ei ole varaa antaa sitä toisille tai valtiolle, useinhan sijainen ei sitä saa vaikka itse sen sijaiselle antaisikin.

        Joten vinkkejä ja neuvoja ap:lle kehiin, kiitos!

        t. toinen ope


      • opettajana
        menkää kirjoitti:

        Hei, menkää oikeesti muualle pauhamaa tosta "kuinka voitte olla kesällä töissä" -jutusta, ja antakaa oikeita vinkkejä asiasta ap:lle.
        Itseänikin kiinnostaa sama asia, vaikka ajankohtaista ei olekaan.
        Meillä virassa olevilla nyt on se oikeus olla kesällä töissä, joten muiden on turha nyt siitä alkaa taas syyllistämään. Itse tekisitte varmasti samoin ja menisitte töihin kesäksi, se on aika iso raha, jonka siitä itselleen kuittaa - ainakin meillä se tulee tarpeeseen sitten aikanaan. Kaikilla ei ole varaa antaa sitä toisille tai valtiolle, useinhan sijainen ei sitä saa vaikka itse sen sijaiselle antaisikin.

        Joten vinkkejä ja neuvoja ap:lle kehiin, kiitos!

        t. toinen ope

        Sinun on pakko olla 72 arkipäivää äitiyslomalla. Sen jälkeen pidettävät vapaat riippuvat siitä, mihin aikaan vuodesta äitiysloma alkoi. Olen samaa mieltä kuin ensimmäinen vastaaja. Kannattaa keskustella luottamusmiehen kanssa tai voi myös lukea OAJ:n jäsensivuja.


      • isäkin kesäksi kotiin
        opettajana kirjoitti:

        Sinun on pakko olla 72 arkipäivää äitiyslomalla. Sen jälkeen pidettävät vapaat riippuvat siitä, mihin aikaan vuodesta äitiysloma alkoi. Olen samaa mieltä kuin ensimmäinen vastaaja. Kannattaa keskustella luottamusmiehen kanssa tai voi myös lukea OAJ:n jäsensivuja.

        Jos kesällä "palaa töihin", niin kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että mies jäisi kesällä kotiin vanhempainvapaalle, jotta saisitte koko perhe olla yhdessä kesällä. Siis jos mies ei ole opettaja... Opettajilla on laskennallinen kesäloma (viime kesänä muistaakseni 16.6 -23.7 tai jotain. Sinä aikana saa täyttä palkkaa ja täyttä vanhempainrahaa. Muuna aikana saa työssäkäyvän vanhempainrahaa (minipvraha) ja palkkaa, MUTTA toisin kuin millään muulla palkansaajaryhmällä, OVTES:n mukaan kunnalla on oikeus vähentää tuo minimivanhempainraha palkasta ns. kesäkeskeytysajalta. Myöskään ylituntikorvauksia ei saa täysimääräisenä, vaan ne ns. sovitelaan sen mukaan, kuinka kauan on ollut koulutyöstä pois.


      • sama kaikilla
        isäkin kesäksi kotiin kirjoitti:

        Jos kesällä "palaa töihin", niin kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että mies jäisi kesällä kotiin vanhempainvapaalle, jotta saisitte koko perhe olla yhdessä kesällä. Siis jos mies ei ole opettaja... Opettajilla on laskennallinen kesäloma (viime kesänä muistaakseni 16.6 -23.7 tai jotain. Sinä aikana saa täyttä palkkaa ja täyttä vanhempainrahaa. Muuna aikana saa työssäkäyvän vanhempainrahaa (minipvraha) ja palkkaa, MUTTA toisin kuin millään muulla palkansaajaryhmällä, OVTES:n mukaan kunnalla on oikeus vähentää tuo minimivanhempainraha palkasta ns. kesäkeskeytysajalta. Myöskään ylituntikorvauksia ei saa täysimääräisenä, vaan ne ns. sovitelaan sen mukaan, kuinka kauan on ollut koulutyöstä pois.

        Tämä koskee kaikkia päivärahojen saajia

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/211006113837AK?openDocument

        Vanhempainpäivärahat

        Työnantajalle maksetaan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainraha silloin, kun työnantaja maksaa työntekijälleen näiden vapaiden ajalta palkkaa. Jos vanhempainpäiväraha on suurempi kuin samalta ajalta maksettava palkka, ylittyvä osa maksetaan työntekijälle.

        Adoptiovanhemmilla on oikeus isyys- ja vanhempainrahaan, jos lapsi on otettu hoitoon ennen kuin hän on täyttänyt seitsemän vuotta.

        Vuosiloman ajalta äitiys-, isyys- tai vanhempainraha maksetaan työntekijälle itselleen.

        Palkanmaksuvelvollisuus määritellään eri alojen työehtosopimuksissa. --


      • ope minäkin
        menkää kirjoitti:

        Hei, menkää oikeesti muualle pauhamaa tosta "kuinka voitte olla kesällä töissä" -jutusta, ja antakaa oikeita vinkkejä asiasta ap:lle.
        Itseänikin kiinnostaa sama asia, vaikka ajankohtaista ei olekaan.
        Meillä virassa olevilla nyt on se oikeus olla kesällä töissä, joten muiden on turha nyt siitä alkaa taas syyllistämään. Itse tekisitte varmasti samoin ja menisitte töihin kesäksi, se on aika iso raha, jonka siitä itselleen kuittaa - ainakin meillä se tulee tarpeeseen sitten aikanaan. Kaikilla ei ole varaa antaa sitä toisille tai valtiolle, useinhan sijainen ei sitä saa vaikka itse sen sijaiselle antaisikin.

        Joten vinkkejä ja neuvoja ap:lle kehiin, kiitos!

        t. toinen ope

        Minä aion tulevaisuudessa "mennä kesäksi töihin" vain siinä tapauksessa, että kunta ei antaisi sitten rahaa kenellekään, jos minä en sitä ottaisi. Minusta on väärin sijaista kohtaan "tulla kesäksi töihin", joten mielummin elää pienemmällä rahalla sen kesän kuin ylläpitää tätä älytöntä systeemiä.


      • mitä mitä
        ope minäkin kirjoitti:

        Minä aion tulevaisuudessa "mennä kesäksi töihin" vain siinä tapauksessa, että kunta ei antaisi sitten rahaa kenellekään, jos minä en sitä ottaisi. Minusta on väärin sijaista kohtaan "tulla kesäksi töihin", joten mielummin elää pienemmällä rahalla sen kesän kuin ylläpitää tätä älytöntä systeemiä.

        Tarkoitin tolla aiemmalla viestillä sitä, että miten muka voi olla "töissä" jos on äitiyslomalla. Opettajat aina jaksavat paasata, että kesällä on hirveästi töitä, niin miten muka äitiyslomalainen siellä kesällä raataa ja miten äitiyslomalainen voi puhua, että ne ovat vain "töitä" eivät töitä??? Siis onko opettajilla oikeasti kesällä töitä vai onke ne kesän työt kaikilla vaan "töitä", mutta ulospäin esitetään marttyyriä, että kesätkin pitää raataa?? En oikein usko raatamiseen, jos äitiyslomalaisetkin tekevät "töitä" pienten vauvojen kera... Eli siinä totuus opettajien kesän raatamisesta taisi tullakin.


      • Opettaja....
        mitä mitä kirjoitti:

        Tarkoitin tolla aiemmalla viestillä sitä, että miten muka voi olla "töissä" jos on äitiyslomalla. Opettajat aina jaksavat paasata, että kesällä on hirveästi töitä, niin miten muka äitiyslomalainen siellä kesällä raataa ja miten äitiyslomalainen voi puhua, että ne ovat vain "töitä" eivät töitä??? Siis onko opettajilla oikeasti kesällä töitä vai onke ne kesän työt kaikilla vaan "töitä", mutta ulospäin esitetään marttyyriä, että kesätkin pitää raataa?? En oikein usko raatamiseen, jos äitiyslomalaisetkin tekevät "töitä" pienten vauvojen kera... Eli siinä totuus opettajien kesän raatamisesta taisi tullakin.

        Soitin juuri palkanlaskijalle asiasta. Opettaja on kesällä äitiyslomalla, mutta työnanantaja maksaa hänelle palkan. Opettajilla on siis huonommat edut kuin muilla, koska lomaa ei saa pitää lopuksi niin kuin yleensä on tapana. Sijainen ei ainakaan meillä saa palkkaa missään tapauksessa, otan minä sen tai en.


      • missään tapauksessa
        ope minäkin kirjoitti:

        Minä aion tulevaisuudessa "mennä kesäksi töihin" vain siinä tapauksessa, että kunta ei antaisi sitten rahaa kenellekään, jos minä en sitä ottaisi. Minusta on väärin sijaista kohtaan "tulla kesäksi töihin", joten mielummin elää pienemmällä rahalla sen kesän kuin ylläpitää tätä älytöntä systeemiä.

        Ei oppilaitoksiin sijaista palkata kesän ajaksi, vaikka opettaja palkastaan luopuisikin. Tämä on valitettavan totta. Monesti opettajaa on harhautettu hakemaan virkavapaata myös kesän ajalle, jotta "sijaiselle voidaan maksaa palkka". Yllättäen sijaisuus onkin päättynyt sitten suvivirteen, eikä kesäpalkkaa ole maksettu kenellekään.


      • ope77
        mitä mitä kirjoitti:

        Tarkoitin tolla aiemmalla viestillä sitä, että miten muka voi olla "töissä" jos on äitiyslomalla. Opettajat aina jaksavat paasata, että kesällä on hirveästi töitä, niin miten muka äitiyslomalainen siellä kesällä raataa ja miten äitiyslomalainen voi puhua, että ne ovat vain "töitä" eivät töitä??? Siis onko opettajilla oikeasti kesällä töitä vai onke ne kesän työt kaikilla vaan "töitä", mutta ulospäin esitetään marttyyriä, että kesätkin pitää raataa?? En oikein usko raatamiseen, jos äitiyslomalaisetkin tekevät "töitä" pienten vauvojen kera... Eli siinä totuus opettajien kesän raatamisesta taisi tullakin.

        Enkä oo koskaan kuullut yhdenkään opettajan näin väittävän!

        Ei yksikään opettaja tee kesällä töiden suhteen yhtään mitään, vaikka palkkaa saakin. Ei edes nimellisesti. Se nyt vaan on meidän työetu.

        Ja jos sua yhtään helpottaa, niin ennen opettajat eivät saaneet kesällä palkkaa, vain työkuukausien ajalta. Tuolloin palkat olivat selvästi korkeammat. Sitten päätettiin, että työvuoden palkka jaetaan 12 kuukaudelle, niin, että opettajat saavat kesäloman ajankin palkkaa.

        Eli jos me ei saatais kesältä palkkaa, niin saatais se sama raha lukuvuoden aikana. Joten se siitä. Paljon mieluummin näin. :)


      • äidin tyttö
        ope77 kirjoitti:

        Enkä oo koskaan kuullut yhdenkään opettajan näin väittävän!

        Ei yksikään opettaja tee kesällä töiden suhteen yhtään mitään, vaikka palkkaa saakin. Ei edes nimellisesti. Se nyt vaan on meidän työetu.

        Ja jos sua yhtään helpottaa, niin ennen opettajat eivät saaneet kesällä palkkaa, vain työkuukausien ajalta. Tuolloin palkat olivat selvästi korkeammat. Sitten päätettiin, että työvuoden palkka jaetaan 12 kuukaudelle, niin, että opettajat saavat kesäloman ajankin palkkaa.

        Eli jos me ei saatais kesältä palkkaa, niin saatais se sama raha lukuvuoden aikana. Joten se siitä. Paljon mieluummin näin. :)

        Milloinkahan se on ollut se ennen? Minun äiti aloitti opettajan 1960-luvulla ja sai silloin kyllä palkkaa kaikkina 12 kuukautena vaikka oli tuntiopettaja.


    • qrewty

      Luottamusmiehet osaavat varmasti neuvoa äitiysloma-asioissa. Kannattaa myös käydä OAJn jäsensivuilla tutustumassa asiaan.

    • (to)ope

      Mun mielestä voit jäädä sairauslomalle ja sitten äitiyslomalle. Ja sen jälkeen irtisanoutua virastasi, koska ethän sinä näköjään virkaasi hoida vaan olet koko ajan poissa töistä. Etkö saa oppilaitasi kuriin, koska täällä netissä pyytelet neuvoja. Minkä yliopiston kävit, kun ei koulutus oikein ole mennyt perille? Ei muuta kuin lomalle äkkiä, äläkä ikinä tule töihin, koska jos minun lapseni olisi luokallasi ja kärsisi jonkun häiriökäyttäytymisestä ilman että opettaja tekee mitään olisi tilanne sietämätön. Tässä taas yksi syy, minkä takia miesopettajia tarvitaan. Säilyy kuri ja järjestys ja työrauha, niin ja tietystikin miehet ovat aina töissä eivätkö sairaslomilla tai vuositolkulla äitiyslomilla.

      • erkki-

        Taidat olla lapseton mies nimimerkki toope.


      • (ro)ope

        Täysin näyt olevan tietämätön siitä, millaista oppilas"materiaalia" on jollain erityisluokilla. Ei ne raivarit ja oppilaiden väkivaltaisuus ole siitä kiinni onko opella munat vai ei.


    • ope vain

      tasa-arvolaissa sanotaan, että äitiäysloma-ajan tulee sinulle karttua samat oikeudet kuin työssäoloaikana. näin ollen olet oikeutettu palkalliseen kesään. Näinhän myös muissa töissä. Eli jos kaupan kassa on äitiyslomalla hänelle kertyy näiltä päiviltä normaalisti lomaa. Jonka hän voi pitää sen jälkeen kun äitiysloma päättyy. Opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä, joten kesäaikanen loma ei siirry äitiysloman loppuun vaan sinun on palatta va töihin kesäksi. Olen varma, että kaikki äidit mieluummin siirtäisivät lomansa äitiysloman loppuun jos tämä olisi mahdollista.

      Sijaisille kertyy sijaisuus ajalta normaalisti lomapäiviä. Eli jos on pelkän talven saa siltä ajalta lomakorvausta. Äitiysloman sijaisten itkeminen on toisaalta ymmärrettävää, mutta äitiyslomalaisen syyllistäminen on itsekästä ja alhaista. Monet sijaiset ovat vielä naisia ja tällä syyllistämisellä hyökäävät vielä tasa-arvolakia vastaan, joka kuitenkin nimen omaan turvaa sen, ettei naista raskauden takia syrjitä työelämässä. Sairasta...

      • kolikon toinen puoli

        KESKEN opettajien äitiysvapaiden ei ole enää mahdollista mennä töihin, ansaitut lomat jää siis pitämättä ja äitiysloma on muita työntekijöitä lyhyempi. Meillä kun ei ole mahdollista loman ajankohtaa siirtää.


    • näin

      Minun kesälomapalkkani sai sijainen sekä äitiyslomalla että hoitovapaalla ollessani.t.luokanopettaja. Kunta maksoi palkan työn tehneelle, kun hyväksyin sen itsekin.

      • noin

        Jopa oli höveli kunta. Meillä tässä olisi heti otettu kaikki säästö irti ja jätetty sijainen ilman kesän palkkaa, eli tehty niin kuin KT Kuntatyönantajat neuvoo.

        "Lyhyenä ohjeena määräaikaisen opetushenkilöstön ottamiseen voidaan todeta seuraavaa:

        1. Määräaikaiselle palvelussuhteelle on aina oltava hyväksyttävä peruste.
        2. Määräaikainen opettaja otetaan, jos opetuksen järjestäminen sitä vaatii.
        3. Kaikki määräaikaiset palvelussuhteet voidaan tehdä korkeintaan lukuvuoden työajaksi riippumatta määräaikaisuuden perusteesta.

        Määräajan pituudesta ja määräaikaisuuden merkityksestä löytyy kattavaa ohjeistusta KT:n julkaisemasta oppaasta Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas (s. 16–17)."

        http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/opettajat/yhteiset-maaraykset/Sivut/maaraaikaiset-opettajat.aspx


    • Asff

      Opettajat on kyllä ammattikunnista epärehellisin ja paskin heti politiikkojen jälkeen. Onneksi ei tarvitse enää kauaa työskennellä parissannne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe