painealueet??

jts-1

sitä kun on ruvennu melkein päätoimiseksi "tutkijaksi" niin rupes mietityttämään eräät asiat..!jokainenhan meistä tietää pertsan suksen painealueet ..kaksoisjalkavuus..jopa kolmois-sellainen..luistelusuksen osalta asia on varsin mielenkiintoinen!!tossa veepeen kanssa tarinoitiin liukkarin painealueista ja niitähän siellä ei ole sillalailla kun se on käsitetty..ei ole painepiikkejä ym..etuja-takaosa on tavallaan alusta loppuun yhtä aluetta..kyllähän noi painealueet on tärkeitäasioita ainakin pertsan suksessa..mietityttää luikkarin kannalta??mitä mieltä muut on asiasta..onko tullu ajatuksen tynkää??

28

3846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjäkin

Eikö paine alueet ole kaikissa suksissa oli luikkari tai perinteinen ja sen saa mittaamalla.
      Ei ole luikkarissakaan etu- ja takaosa yhtä aluetta.
      Vaan siellä on osia,jotka ottavat tiukemmin lumeen.

• jts-1

se pitäs olla..sillee kun ite sen käsitän..mutta luikkarissa on toi asia kyllä omalla kohalla jäänyt vähemmälle huomiolle..jostain syystä..tossä fisseri oli ruuvissa ja vetelin muoviliuskaa läpi..kyllä se oli kokomatkalta "yhtä kireä"..ei ollu minkäänlaista piikkiä tai tiukempaa kohtaa..??tutkintaa jatketaa..!!

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

se pitäs olla..sillee kun ite sen käsitän..mutta luikkarissa on toi asia kyllä omalla kohalla jäänyt vähemmälle huomiolle..jostain syystä..tossä fisseri oli ruuvissa ja vetelin muoviliuskaa läpi..kyllä se oli kokomatkalta "yhtä kireä"..ei ollu minkäänlaista piikkiä tai tiukempaa kohtaa..??tutkintaa jatketaa..!!

Sinä JTS nyt alat puhumaan palturia,mikä sinuun on oikein menny?

• jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Sinä JTS nyt alat puhumaan palturia,mikä sinuun on oikein menny?

pää on menny sekasii..siis positiivisella tavalla!
        kato kun oon ruvennu kattelemaan asioita aivan toisesta näkökulmasta..siitä tää sekavuus johtuu!

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

pää on menny sekasii..siis positiivisella tavalla!
        kato kun oon ruvennu kattelemaan asioita aivan toisesta näkökulmasta..siitä tää sekavuus johtuu!

Joku päässäs on kilahtanut.Ennen niin fiksu mies?
        No leikkiä tässä laskeskelen
        Kerroppa tarkkaan miten nyt mittasit fischerin paine-alueet?Itse mietin,että olet puristanu ne ruuvipenkissä kiinni aivan täysin,noh sillonhan myös keskikohta on täysin kiinni,eikä tosiaan painealueita taida löytyä,mutta eikös puntariin panna kunkin hiihtäjän paino,niin silloinhan keskikohta ainakin jää auki jos on oikein valittu suksi?Vai olenko täysin hakoteillä?Näin ainakin virallinen taho antaa ymmärtää.
        Onkohan tässä käymässä kuten ravintokeskustelussa.
        Että Pekka Puskan mukaan on kansaa virallisesti syötetty ja nyt on diabetes2 yli 0,5 miljoonaa,sydäntaudit myös lisääntyneet,ja ei kunnia anna periksi myöntää,että hakoteille on menty pahasti tämän rasvahysterian kanssa.Mutta se onkin toinen juttu,nyt pitää puhua hiihdosta,
        Miten olisi VPK,jos lähettäsin sulle yhdet valkopohja ROSSIGNOLIT siis luistelusukset ja takosit ne niin kattottas,josko Levin laskussa pääsis vinkkaria näyttää..

• olla pyöreäkö?

Nyt kyllä "tutkijat" rupeaa löytämään epäkohtia siihen malliin, että pitäiskö nyt jo vähän rauhoittua!

• hiihtäjäkin
        olla pyöreäkö? kirjoitti:

Nyt kyllä "tutkijat" rupeaa löytämään epäkohtia siihen malliin, että pitäiskö nyt jo vähän rauhoittua!

ne joutessa heittää,kun ei ole muutakaan sanottavaa
        hiihtovälineistä.Mutta puhutaanpa välillä sauvoista,minun mielestä kahvaa pitäisi kehittää.
        Itse olen tehnyt balsapuusta kunnollisen kahvan
        luistelusauvoihin,kahva on sellainen,että kämmen on siinä 45 asteen kulmassa eli tyonnetään luonnollisesta kämmenen asennosta eli kahva on ikäänkuin kolmion muotoinen.Työntö on selvästi voimakkaampi tässä asennossa.Tämä ei ole sama kuin swix käytti aikanaan ,se malli oli tökerö ja huono kädelle.
        Siteessä olisi myös paljon kehiteltävää,ihmettelen
        että junnataan näissä asioissa niin paikallaa,jos mulla olisi rahaa laittaisin välinetehtaan heti pystöön,että ihmiset saisivat kunnon hiihtovälineitä, niin ei kuolisi sukupuuttoon koko hiihto.

• pyöreä suksi
        hiihtäjäkin kirjoitti:

hiihtovälineistä.Mutta puhutaanpa välillä sauvoista,minun mielestä kahvaa pitäisi kehittää.
        luistelusauvoihin,kahva on sellainen,että kämmen on siinä 45 asteen kulmassa eli tyonnetään luonnollisesta kämmenen asennosta eli kahva on ikäänkuin kolmion muotoinen.Työntö on selvästi voimakkaampi tässä asennossa.Tämä ei ole sama kuin swix käytti aikanaan ,se malli oli tökerö ja huono kädelle.
        että junnataan näissä asioissa niin paikallaa,jos mulla olisi rahaa laittaisin välinetehtaan heti pystöön,että ihmiset saisivat kunnon hiihtovälineitä, niin ei kuolisi sukupuuttoon koko hiihto.

Sama täällä, meitsi keksiskin sellaiset pelit ja vehkeet, luistosta puhumattakaan, että oksat pois!
        :)
        Sauvoista tai niiden hihnoista sen verran, että itse olen tykästynyt tohon madshusin kilpasauvan hihnaan. Paras mun käteen, mitä on osunut.
        Eikös siteissä ole kehityksen alla jollain vastaava systeemi, mikä muinoin luistelussa löi itsensä läpi ja alkoi maailmanennätys murskajaiset.

• jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Joku päässäs on kilahtanut.Ennen niin fiksu mies?
        No leikkiä tässä laskeskelen
        Kerroppa tarkkaan miten nyt mittasit fischerin paine-alueet?Itse mietin,että olet puristanu ne ruuvipenkissä kiinni aivan täysin,noh sillonhan myös keskikohta on täysin kiinni,eikä tosiaan painealueita taida löytyä,mutta eikös puntariin panna kunkin hiihtäjän paino,niin silloinhan keskikohta ainakin jää auki jos on oikein valittu suksi?Vai olenko täysin hakoteillä?Näin ainakin virallinen taho antaa ymmärtää.
        Onkohan tässä käymässä kuten ravintokeskustelussa.
        Että Pekka Puskan mukaan on kansaa virallisesti syötetty ja nyt on diabetes2 yli 0,5 miljoonaa,sydäntaudit myös lisääntyneet,ja ei kunnia anna periksi myöntää,että hakoteille on menty pahasti tämän rasvahysterian kanssa.Mutta se onkin toinen juttu,nyt pitää puhua hiihdosta,
        Miten olisi VPK,jos lähettäsin sulle yhdet valkopohja ROSSIGNOLIT siis luistelusukset ja takosit ne niin kattottas,josko Levin laskussa pääsis vinkkaria näyttää..

on sama kun tossa mittarissa..mutta on oma viritelmä..täällä on tosi vaikee kirjottamalla selostaa yleensäkin jotain teknistä asiaa jotta saisin sen oikeaan muotoon..ja tosta kunniasta..se on sillee että itekkii on ollu pakko joskus nöyrtyy tosiasioiden edessä..vaikka tässä kuumassa perunassa mitä nyt on käyty!
        nää ei oo mulle enää mitään olettamuksia vaan tosiasioita joihin uskon..ja saattaa mennä vielä vuosia tai sitte se putkahtaa esiin hyvinkin nopeasti..meillä kaikilla on semmonen ihmeellinen ominaisuus tyrmätä kaikki asiat mitkä ovat oman tietomme yläpuolella..se on just sitä ylpeyttä koska se tavallaan romuttaa oman ittesä erinomaisuuden ja oikeassa olemisen!
        tää ei oo sitte kohistettu kehenkään henkilökohtasesti ja tietysti minäkin kuulun siihen joukkoon!
        öitä!!

• hiihtäjäkin
        pyöreä suksi kirjoitti:

Sama täällä, meitsi keksiskin sellaiset pelit ja vehkeet, luistosta puhumattakaan, että oksat pois!
        :)
        Sauvoista tai niiden hihnoista sen verran, että itse olen tykästynyt tohon madshusin kilpasauvan hihnaan. Paras mun käteen, mitä on osunut.
        Eikös siteissä ole kehityksen alla jollain vastaava systeemi, mikä muinoin luistelussa löi itsensä läpi ja alkoi maailmanennätys murskajaiset.

Mielenkiinnolla olen seurannut sitä hollantilaisten sideviritelmää.Ei taida tulla lasta ei paskaa.
        Itse olen miettinyt sen niin,että päkiän alle heti monon kiinnityksen jälkeen pitää olla palikka,joka kääntää monon asennon liukuvaiheessa siten,että suksi meinaa karata alta,kyllä kulkee suksi sellaisella systeemillä eri malliin,kun voima lähtee liukuvaiheessa eteenpäin eikä alaspäin niinkuin nykyisissä vehkeissä.
        Pitäs vissiin myydä innovaatio jollekin joka alkas sitä valmistaan.Saiskohan siitä yhden millin euroja?

• karporaattori.
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Tää on kyllä viihdepalstaa parhaimmillaan.
        Kyllä on Nilsiän öljysheikki, sekä samakkoprofessori saaneet arvoisensa mantelinperijät.
        Vieläkö Karpo tekisi ruutuun kampäkin ja saataisiin pojat sinne telkkariin takomaan lekalla sukset liukkaiksi...

• hiihtäjäkin
        karporaattori. kirjoitti:

Kyllä on Nilsiän öljysheikki, sekä samakkoprofessori saaneet arvoisensa mantelinperijät.
        Vieläkö Karpo tekisi ruutuun kampäkin ja saataisiin pojat sinne telkkariin takomaan lekalla sukset liukkaiksi...

Viihepalstaa,voit tulla kattoon mun sauva ja sideviritelmiä ja vaikka testata.niin huomaat kuinka ylämäkeen mennään luistelutyylillä.Tää on kuule totisinta totta.

• yksi kaveri
        karporaattori. kirjoitti:

siltä,ettei hiihtokelit ole alkaneet koko maassamme,kun hiki otetaan pintaan netissä.No, onhan sekin tapa kuntoilla.
        Henkilökohtaisesti lähden suorittamaan päivän kuntoiluannoksen ladulle.
        Kolmisenkymppiä perinteellisellä hiihtotavalla sykealueella 100-130.Silmieni ilo muistutti illan paritanssitapahtumasta =elämä ei ole pelkkää hiihtoa,siihen kuuluu myöskin tanssia.

• jts-1
        yksi kaveri kirjoitti:

siltä,ettei hiihtokelit ole alkaneet koko maassamme,kun hiki otetaan pintaan netissä.No, onhan sekin tapa kuntoilla.
        Henkilökohtaisesti lähden suorittamaan päivän kuntoiluannoksen ladulle.
        Kolmisenkymppiä perinteellisellä hiihtotavalla sykealueella 100-130.Silmieni ilo muistutti illan paritanssitapahtumasta =elämä ei ole pelkkää hiihtoa,siihen kuuluu myöskin tanssia.

onhan tääkin ihan mukavaa jutustelua..mulla ainakin vrk:ssa sais olla 26h..ei ole pelkkää hiihtoa..muutakin kuuluu..moottoripyörät..kylätoimikunta..urheiluseura(oon puh.joht.)..ym.muuta mukavaa..ei käy aika pitkäksi!

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

onhan tääkin ihan mukavaa jutustelua..mulla ainakin vrk:ssa sais olla 26h..ei ole pelkkää hiihtoa..muutakin kuuluu..moottoripyörät..kylätoimikunta..urheiluseura(oon puh.joht.)..ym.muuta mukavaa..ei käy aika pitkäksi!

tulin äsken karpalosta sain 8 litraa.

• vp.k

homman tekee mielenkiintoiseksi se, mitä tapahtuu hiihdossa. Vähän heikosti hiottu karhea pohja ja vauhtia on 30 - 40 km/h myötäleessä. Pohja lämpenee melkoisesti ja kun tullaan ylämäkeen, liuku muuttuu lyhyeksi, pohja jäähtyy. 180 cm:n suksen pohja elää pituussuunnassa /-24 mm eli kun ei pääse lyhenemään,muuttaa jännitystä, kääntää kärkeä alas ja alkaa ylämäessä kyntämään tai "narahtaa" kiinni.

• myös löytyä

Painealueiden tutkiminen liukkareista on todellakin vaikeampaa ja sanotanko haastavampaa. suksen jäykkyyshän sen tekee vaikeammaksi.
      Sieltähän niitten painealueiden pitäisi! löytyä, mutta sanotaanko niin, että liukkareiden puolella on "sutta" enemmän hyllyllä.
      Mutta jos luistavat sukset kelille haluaa, niin noitten asioiden kanssa kanattaa nähä vaivaa.

• Keino?

Sitähän vois venymäliuska-anturin avulla mittailla noita jännityksiä tai niiden muutoksia. Sais ihan oikeita mittaustuloksia asiasta.

• carpas

mikroilmasto suksen alla on liukkain eli silloin kun vesi ei tiedä ollako nestettä vai kiinteää niin kitka häviää. Luistimen alla toimii tehokkaasti. Suksen alla paine myös 'sulattaa' lunta ja painealueet kai sillä tavalla toimivat. Etummainen työstää lunta taaemman painealueen alle joka lienee ratkaiseva luiston suhteen.

• siklaus

• linkkiki
        siklaus kirjoitti:

Löysin tiedelehteen perustuvan linkin otsikon ikuisuuskysymyksessä. Koska lumesta ja jäästä puhutaan osa pätee myös hiihtoon.

http://www.ouluntarmo.fi/lupy/valitut/tiede/liukasjaa.htm

Ohessa linkki vastaavaan tutkimukseen.

http://www.nytimes.com/2006/02/21/science/21ice.html?ex=1298178000&en=5dc162576f801e16&ei=5088&partner=rssnyt&emc=rss

Välillä käy mielessä että lieneeköhän se nyt ihan varmasti selvillä mitä suksen ja lumen välissä tapahtuu. Ettei vain ne ilmiöt joita havaitaan ole heijastuksia atomien tanssista jääkiteissä?

• suorat suksetko?

Miksei lasketteluvälineissä ole painealuetta?Kuka tietäisi mikä pitäisi olla painealuiden optimi pituus suhteessa painoon maximi luistoa tavoitellessa, jos puhutaan vaikka -6 asteen kelistä ja luikkarista. Tarvitaanko painealuetta ollenkaan?

• hihtäjäkin

On jääkeli niin keulassa ja kannassa 10cm jotka ottaa lumeen, muu ilmassa.vesikelillä myös lyhyet p-
        alueet.Lumikelillä kantaosa lumessa ja keula ilmassa.
        Siteen paikka pitää olla paljon taaempana mitä suositukset sanoo.n5cm.

• vp.k

kehittää kitkalämpöä 90 km/h vauhdissa yhtä paljon kuin kolme sadan watin lamppua hehkuttaa - eli tarpeeksi.
        Näistä löytyy hyvät mittaustulokset USA:n armeijan arktisten alueiden liikkumiseen tehdyistä tutkimuksista Fairbankin Yliopistosta.

• suorat suksetko?

Minulla myös samankaltaisia ajatuksia kuin jts ja veepeen kanssa. Äkkiseltä tuntuu siltä että luistelusuksen pitäisi olla kunnolla suorempi reippaalla pakkaskelillä, jotta se ohkainen vesifilmi suksen alla olisi mahdollisemman pitkä ja yhtenäinen. Luulisi liuussa nykysuksella jalkavuuskaaren aikana vähäinenkin vesifilmi hävitä tai palautua pakkasen puolelle. Samalla uutta energiaa tarvitaan jotta perimmäinen painealue sulattaa taas uutta vettä ns. voiteeksi.

Hyvin todenäköistä on myös että etummainen painealue aiheuttavan voimakasta pyörteilyä ja lumikiteiden uudelleen järjestelyä jne. joka heikentää jo muutenkin huonoa luistoa.Koska lumihan tiivistyy huonosti pakkasella ts. luulisi sen pyrkivän palautumaan kaaren alla alkuperäiseen tilavuuteensa, joten taas uudet pinnat kontaktissa. Itse olen ajatellut että tämä uudelleen järjestely ja pyörteily on pahinta luiston kannalta.

Lisäksi voi päätellä että luistelusuksi pitäisi olla suhteessa kapeampi pakkaskelillä, jotta pintapaine olisi suurempi lunta vasten vai rupeaako jo kyntämään kun muutenkin kapeat ovat nuo nykysukset?

Onko näistä ajatuksista kellään samankaltaisia mielipiteitä tai mieluummin käytännön kokemusta? Voin ajatella asiat toki väärinkin.

• jts-1

tänpäivän sukset on kapeita ja lyhyitä..leveämpi ja pidempi suksi luistaa paremmin..jos mennään pitempi aika taaksepäin niin sukset oli 2-4 mm leveämpiä kuin nyt..lumi-ja vesikelillä luisti erittäin hyvin..ja mullakin oli pituus 2m tai jopa 205!!(nyt l:185..p;197)80-luvun puolella alko jostain syystä suksi pertsankin puolella lyhentyä..mikä ei ole välttämättä hyvä asia..tossa on valmiina vanhaa kalustoa oottamassa lumia..ja se on jo nyt varmaa että luisto on toista luokkaa..muisti ei ole onneksi vielä mennyt kun palauttaa ajatuksia menneen ajan tapahtumista!
        ja toiset noista ainakin tulee olemaan pertsassa oikealla kelillä ihan ykköskalustoa..koska toimivuus on kovaa luokkaa..ja siklauksella tuli pohjasta hyvä..uskokoon ken haluaa!

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

tänpäivän sukset on kapeita ja lyhyitä..leveämpi ja pidempi suksi luistaa paremmin..jos mennään pitempi aika taaksepäin niin sukset oli 2-4 mm leveämpiä kuin nyt..lumi-ja vesikelillä luisti erittäin hyvin..ja mullakin oli pituus 2m tai jopa 205!!(nyt l:185..p;197)80-luvun puolella alko jostain syystä suksi pertsankin puolella lyhentyä..mikä ei ole välttämättä hyvä asia..tossa on valmiina vanhaa kalustoa oottamassa lumia..ja se on jo nyt varmaa että luisto on toista luokkaa..muisti ei ole onneksi vielä mennyt kun palauttaa ajatuksia menneen ajan tapahtumista!
        ja toiset noista ainakin tulee olemaan pertsassa oikealla kelillä ihan ykköskalustoa..koska toimivuus on kovaa luokkaa..ja siklauksella tuli pohjasta hyvä..uskokoon ken haluaa!

Ei voi ennenkuin testituloksia on pöydällä.
        Näin ennen lumia niitä on kaikenlaisia virityksiä ite kullakin.Mulla on nyt kehitteillä mekaaninen pitosuksi eli potkun aikana jalan kantaosa vapauttaa
        mekaanisesti piikin joka tunkeutuu lumeen ja pito on satavarma kaikilla keleillä eikä vaikuta luistoon.Vielä on pähkäiltävänä se ettei piikki vahingossa laskuvauhdissa tule ulos, silloin tulee
        pian rumihia.

• pitoa lisää

Minulla on perinteiset sukset jotka ovat liian löysät. Mitään en siis menetä vaikka menisi pilalle. Onko hyötyä tai kokemusta kellään miten menetellä jos hioo koneellisesti pitovoide alueen pidemmäksi, pohjassa on kyllä paksuutta vielä mistä ottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      85
      3407
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      98
      3145
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      178
      3086
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      158
      2675
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2438
    6. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      8
      2325
    7. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      209
      2246
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      60
      2217
    9. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      14
      2083
    10. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      41
      1810
    Aihe