Top 10 Rakkauselokuvat

trentonoir

En ole koskaan mieltänyt itseäni suuremmin romanttisten elokuvien ystäväksi. Jos rehellisiä ollaan, niin kaikki Rakkautta Vain ja vastaavat elokuvat on tullut katsottua pitkälti seuralaisen vuoksi, eikä niinkään vapaaehtoisesti. Mutta koska romanttisiakin elokuvia on tullut nähtyä hyvin paljon, niin en ilmeisesti myöskään inhoa kyseistä genreä. Siispä, mitkä ovat olleet omasta mielestäni onnistuneimpia elokuvia sillä saralla?

Päätin muuttaa listaa laatiessani sanan ”romanttinen” muotoon ”rakkaus.” Sillä jotenkin miellän romanttiset elokuvat muka onnellisiksi, mutta jokainenhan tietää että rakkaus voi joskus potkia naamaan metallikärjelläkin.
Ja rakkaus-teeman kautta sain itselleni hyväksytyksi mukaan elokuvat jotka voivat kertoa minkälaisesta rakkaudesta tahansa.

Genretyypitykset hittoon, kunhan elokuvan vahvana elementtinä voidaan nähdä rakkaus jossain muodossaan.

Numero yksi on numero yksi, loput eivät ole järjestyksessä.
Joten...

Top 10 Rakkauselokuvat:

1. Hiljaiset Sillat (Bridges of Madison County, 1995)
-The Fountain (2006)
-Berliinin Taivaan Alla (Der Himmel Über Berlin, 1987)
-Legenda Nimeltä 1900 (La Leggenda del Pianista Sull'oceano, 1998)
-The Straight Story (1999)
-Paris, Texas (1984)
-Terminator: Tuhoaja (The Terminator, 1984)
-E.T. (1982)
-Ghost (1990)
-Vihollisen Armoilla (Enemy Mine, 1985)

Alunperin listalleni kuuluivat seuraavat elokuvat:
-Satunnainen Matkailija (Accidental Tourist, 1988)
-Julma Maa (Badlands, 1973)
-Saksikäsi Edward (Edward Scissorhands,1990)
-Heathers (1989)
-Starman (1984)
Mutta jokaisen kohdalla näin lopulta jonkin muun kuin rakkauden tärkeämpänä teemana, joten siirrän ne muiden listojen osiksi. Jokainen niistä tosin on katsomisen arvoinen.
Ja pahus vie jos joku koettaa kyseenalaistaa Terminatoria. Heppu kulkee rakkauden perässä ajan läpi vain kuolemaan, että jos se ei ole rakkautta niin ei sitten mikään.

Mitä? Ei Love Storya? Ei Titanicia? Niin, ja moni muukin puuttuu.

11

7572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellänikin on noista ainakin Ghost omassa parhaiden romanttisten leffojen listassa. The Fountain, Legenda nimeltä 1900 ja Terminator ovat myös suuresti pitämiäni leffoja vaikken heti osannut noita romanttisiin leffoihin lukea.

      Muita vähän epätavallisempia mutta hyviä rakkausleffoja ovat mm. The Crow missä päähenkilö haikailee kuolleen tyttöystävänsä perään. Crow tv-sarjassa tämä näkyi oikeastaan vielä paremmin.

      Almodovarin Puhu hänelle. Sairaanhoitajan yksipuolinen ihastus tanssijatyttöön joka joutuu koomaan. Ja olihan siinä se matadorinaisenkin kertomus.

      Bitter Moon, Polanskin upea filmi traagisesta rakkaudesta.

      Viimeinen mohikaani. Hieno rakkaustarina. Niistä kahdesta varsinkin Uncasin ja Alice Munron rakkaus säväytti traagisen loppunsa kanssa.

      The Crying Game. Terroristien kaappaama sotilas pakenee mutta lupaa pitää huolta kuolevan IRA-terroristin naisesta, ja rakastuu tähän itse.

      Beau Pere. 14 vuotias tyttö rakastuu otto-isäänsä. Tähän leffaan sopii hyvin määritelmä bittersweet.

      Casablanca. Maailman paras leffa, ja onhan se romanssikin siinä ihan hieno.

      Heaven. Cate Blanchettin esittämä nainen tappaa miehensä murhaajan, joutuu poliisin takaa-ajamaksi ja rakastuu poliisiin. Hieno romanssi, upeasti kuvattu filmi joka perustuu Kieslowskin käsikirjoitukseen. Italian maaseutua upeimmillaan.

      Chaplinin Kaupungin valot. Kulkuri ja sokea tyttö.

      Kate & Leopold oli hieno tapaus pääasiassa Hugh Jackmanin roolihahmon takia.

      Ja kyllä täytyy myöntää että Pretty Womankin ihan kolahtaa.

      • Veteranfan

        Onhan meikäläiselläkin muutama romanttinen leffa hyllyyn tupsahtanut,kuten nämä:

        Titanic(1997)-James Cameronin paras elokuva tähän mennessä.

        A Room With Wiew(Hotelli Firenzessä,1985)

        English Patient(Englantilainen Potilas,1996)

        Sheltering Sky(Suojaava Taivas,1991)

        Eyes Wide Shut(1999)


    • Ei tätä mun vajaata listausta voi varsinaisena rakkauselokuvalistana pitää, mutta näissä kaikissa näyttelee tuo "pitkitetty esileikki" tärkeää osaa.

      Viimeinen Tango Pariisissa - Eli kuka vie ja kuka vikisee?

      Vapaa tahto - Onko sitä mielikuvituksemme ja ihanteidemme ulkopuolella?

      Blade Runner - Rakkaus elämään...

      Hana-Bi - tekee kipeää...

      Brazil - mutta onneksi on Gilliam!

      Hullu Pierrot - Petolliset naiset, femme fatalet tai jotain.

      Leaving Las Vegas - Rakkaus on huono viinan korvike.

      kuka Pelkää Virginia Woolfia? - Mä!

      Spoorloosta en mainitse koska olen mainostanut tuota mestariteosta jo liiankin kanssa!

    • Max T W

      http://www.imdb.com/title/tt0067357/

      Casablanca on edelleen mielestäni paras koskaan tehty elokuva, mutta enemmän poliittinen kuin romanttinen, onhan siinä kuitenkin Roosevelt, De Gaulle, Churchill ja Hitler ja taitaapa.Stalinkin kaataa drinkkejä.

      Hellraiser lienee tavallaan maailman romanttisin elokuva. Mitä nainen tekeekään rakkauden eteen...

    • Erkkan kaveri Spip

      Hah! Te olette hyvin luovia liittämään leffoja rakkauselokuviksi :)

      Oma listani on ehkä vähän konservatiivisempi eli tän näkoinen:

      01. Pride and Prejudice
      02. Sense and Sensibility
      03. Love Story
      04. Garden State
      05. The Bridges of Madison County
      06. Titanic
      07. Fucking Åmål
      08. The Jacket
      09. Cocktail
      10. Tristan and Isolde

      Normaalilla listalla The Jacket löisi noi kaikki muut, mut rakkausaiheisella se putoa ton verran.

    • puff,on lohikäärme niiin il...

      sanoa,mutta menköön:

      - grimm love

      - apocalypto

      - eternal sunshine of the spotless mind

      - bug

      - natural born killers

      - nekromantik

      - the crow

      - corpse bride

      - perhosvaikutus

      - kaunis mieli

      en jaksa alkaa enempiä kommentoimaan..
      päätelkää itse että miksi.

      • mandalay

        -neljät häät ja hautajaiset
        - hotelli firenzessä
        - tuulen viemää
        - sumujen silta
        - rakkautta ennen aamunkoittoa/auringonlaskua
        - once
        - kun Harry tapasi Sallyn
        - joki jolta ei ole paluuta
        - bussipysäkki
        - jättiläinen
        - piano
        - järki ja tunteet
        - ylpeys ja ennakkoluulo (sarja parempi)
        - parhaimmat vuotemme (Barbara Streisand/Robert Redford)
        - Aamiainen Tiffanylla
        - Brokeback Mountain
        - Cold Mountain
        - hiljainen puutarhuri
        - Casablanca
        - englantilainen potilas
        . Cherbouroughn sateenvarjot

        nyt pitää mennä, mutta niitä on kyllä monta, mutta nuo ainakin ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen.


    • ehdottomasti paras

      ja realistisin

    • Fairytale.Fairytale

      Saksikäsi Edward ja The Crow

    • kauhean surullinen

      Nykyään on enää vaikea löytää mitään varallisuuteen tai yhteiskunnalliseen asemaan perustuvaa aitaa, mitä rakkaus ei voisi ylittää. Homomiesten elämä 60 -luvun jenkkien takapajulassa on tässä lefassa kuitenkin kuvattu niin ankealla ja lohduttomalla tavalla, että itkin kauan vielä elokuvan päättymisen jälkeenkin. Miesten vaimot on kuvattu niin viheliäisiksi bimboiksi, että oikein hävetti oman sukupuoleni puolesta (vaikka onhan se varmaan kamalaa saada tietää joutuneensa homon kulissivaimoksi). Joka tapauksessa Jake Gyllendahlilta tosi rohkea teko esittää aktiivista homomiestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe