Enkondrooma

Kuhan kyselen

Minulla todettiin n. kuukausi sitten enkondrooma etusormessa. Onko kenelläkään kokemusta enkondroomasta? Millaisia oireita, miten hoidettiin jne..
Minulla on tässä kuussa aika käsikirurgille ja hän kertoo miten asian kanssa edetään.

14

8812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään tekemistä

      palstan aiheen, syövän kanssa, sinulla on todettu hyvänlaatuinen kasvain, ei pahanlaatuinen

      • Kunhan kyselen

        mietin minne otsikon alle kirjottasin tuosta ja päädyin sitte tähän...


    • Jepsiiis

      Minulla todettiin myös tämä hyvänlaatuinen kasvain sormessa murtuman yhteydessä muutama vuosi sitten. Murtuman annettiin parantua (joskus murtuma voi jopa "täyttää" osan luusta, jossa on rustoa). Näin minulle ei kuitenkaan käynyt vaan sormi leikattiin ja luu täytettiin omalla luullani. Nyt sormi on ihan kunnossa ja luun pitäisi olla jopa kestävämpi kuin muissa sormissa. Sinun ei siis tarvitse muuta tehdä kuin mennä leikeltäväksi ja sormesta tulee entistä parempi. :)

    • ei huolestunut

      Mielenkiintoista kuulla, mitä sulle tehtiin. Käden päällä on mullakin enkondrooma ja käsikirurgi ehdotti luun siirtoa lonkasta, mutta en suostunut, koska ei oireile. Ei ole mitään haittaa enkä edes huomaa ko asiaa. Ei kannata mennä luunsiirtoihin. Tämä on mun mielipiteeni.

      • Kuhan kyselen

        Multa leikattiin maaliskuussa etusormi missä oli enkondrooma. Mulla tuo siis oireili. Ei pystyny kirjottamaan pitkästi nii sormeen alko sattumaan ja sitä pakotti aina sillon tällön. Multa otettiin luuta jenkkakahvan kohalta ja siirrettiin siihen sormeen. Leikkaus meni niinku piti käsikirurgin mukaan. Ja nyt oon sitte koittanu jumpata tuota sormia.. Tosin se on vieläki vähän tönkkö, ei taivu samanlai ku ennen leikkausta. Ja on paikoin kipiä. Tämän kuun lopussa on kontrollikäynti käsikirurgin luona röntgen. Vähän pelottaa, että onkohan tuo lähteny luutumaan normaalisti. Siinä on siis vielä semmonen "patti" tuossa leikkaushaavan vieressä.


      • Kuhan kyselen
        Kuhan kyselen kirjoitti:

        Multa leikattiin maaliskuussa etusormi missä oli enkondrooma. Mulla tuo siis oireili. Ei pystyny kirjottamaan pitkästi nii sormeen alko sattumaan ja sitä pakotti aina sillon tällön. Multa otettiin luuta jenkkakahvan kohalta ja siirrettiin siihen sormeen. Leikkaus meni niinku piti käsikirurgin mukaan. Ja nyt oon sitte koittanu jumpata tuota sormia.. Tosin se on vieläki vähän tönkkö, ei taivu samanlai ku ennen leikkausta. Ja on paikoin kipiä. Tämän kuun lopussa on kontrollikäynti käsikirurgin luona röntgen. Vähän pelottaa, että onkohan tuo lähteny luutumaan normaalisti. Siinä on siis vielä semmonen "patti" tuossa leikkaushaavan vieressä.

        Ymmärrän, että menit leikkaukseen, jos on oireillut. Toivon paranemista sinulle ja itse katson tilannetta omalta kohdaltani. Jos alkaa tuntua kipuja ja haittaa elämän laatua, niin varmasti valitsen leikkauksen siinä tapauksessa. Annetaan ajan kulua ja nautitaan tulevasta kesästä kaikesta huolimatta.


      • Anonyymi
        Kuhan kyselen kirjoitti:

        Multa leikattiin maaliskuussa etusormi missä oli enkondrooma. Mulla tuo siis oireili. Ei pystyny kirjottamaan pitkästi nii sormeen alko sattumaan ja sitä pakotti aina sillon tällön. Multa otettiin luuta jenkkakahvan kohalta ja siirrettiin siihen sormeen. Leikkaus meni niinku piti käsikirurgin mukaan. Ja nyt oon sitte koittanu jumpata tuota sormia.. Tosin se on vieläki vähän tönkkö, ei taivu samanlai ku ennen leikkausta. Ja on paikoin kipiä. Tämän kuun lopussa on kontrollikäynti käsikirurgin luona röntgen. Vähän pelottaa, että onkohan tuo lähteny luutumaan normaalisti. Siinä on siis vielä semmonen "patti" tuossa leikkaushaavan vieressä.

        Kyllä! Ensin ehdottomasti kunnon tutkimukset. Kunnon kuvat mistä näkee minkälaatuinen ja minkäniminen tämä kasvi'on. Ja koepalan otto ehdottomasti..se aina paljastaa laadun..Sitten lääkäri kertoo minkälaatuinen ja niminen tämä on ymt tarpeelliset. Kysykää..kyselkää kaikki mihin tarvitsette vastauksia. Ottakaa vaikka muistilehtiö mukaan lääkäriin. Mutta hoitakaa. Ei kaikki pahanlaatuisia. Toivon kaikille rohkeutta näissä asioissa se kannattaa. Lääkäri on vain ihminen..ei jumala'eikä siitä seuraavakaan vielä. Mutta kyllä he tietävät varsinkin yliopisto lääkärit. Ovat koulunsa tälle alalle hoitaneet.Hyvää kesää ja Juhannusta kaikille. Kiitos.❤🌅
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä! Ensin ehdottomasti kunnon tutkimukset. Kunnon kuvat mistä näkee minkälaatuinen ja minkäniminen tämä kasvi'on. Ja koepalan otto ehdottomasti..se aina paljastaa laadun..Sitten lääkäri kertoo minkälaatuinen ja niminen tämä on ymt tarpeelliset. Kysykää..kyselkää kaikki mihin tarvitsette vastauksia. Ottakaa vaikka muistilehtiö mukaan lääkäriin. Mutta hoitakaa. Ei kaikki pahanlaatuisia. Toivon kaikille rohkeutta näissä asioissa se kannattaa. Lääkäri on vain ihminen..ei jumala'eikä siitä seuraavakaan vielä. Mutta kyllä he tietävät varsinkin yliopisto lääkärit. Ovat koulunsa tälle alalle hoitaneet.Hyvää kesää ja Juhannusta kaikille. Kiitos.❤🌅
        .

        Minun leikattiin 2002 oikean käden nimetön. Uusi luusiirre laitettiin suoliluunharjanteesta. Sormi parani sl aikana hyvin. Jumppasin sitä säännöllisesti. Ei kylläkään ihan tullut normaaliksi. On vieläkin lievästi koukussa. Suoliluunharjanteen paraneminen olikin sit eri juttu. Vuosiakin myöhemmin jos esim. kissa astoi päälle, sattui kovasti. Äsken katsoin rn-vastaukset ja kas kummaa. On taas tullut takaisin.. Keskiviikkona menen kuulemaan ttl:lle sanelun vastauksen.. No luin jo kylläkin Terveystalon sivuilta mitä on saneltu.. 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun leikattiin 2002 oikean käden nimetön. Uusi luusiirre laitettiin suoliluunharjanteesta. Sormi parani sl aikana hyvin. Jumppasin sitä säännöllisesti. Ei kylläkään ihan tullut normaaliksi. On vieläkin lievästi koukussa. Suoliluunharjanteen paraneminen olikin sit eri juttu. Vuosiakin myöhemmin jos esim. kissa astoi päälle, sattui kovasti. Äsken katsoin rn-vastaukset ja kas kummaa. On taas tullut takaisin.. Keskiviikkona menen kuulemaan ttl:lle sanelun vastauksen.. No luin jo kylläkin Terveystalon sivuilta mitä on saneltu.. 🙄

        Rng eikä rn 😂


    • Anonyymi

      Minulla tämä on polvissa. Särkyä, kankeutta, Turvotusta.
      Tarkkailuun puoleksivuodeksi.
      Onko muilla kokemusta polvissa.

    • Anonyymi

      Minulla todettiin vuonna 2009 vasemmassa peukalossa enkondrooma. Se oireili ja oli todella kivulias. Se leikattiin ja laitettiin lonkasta luuta. Sormi parani hyvin mutta lonkka oli kivulias pitkään. Joten en suosittele eikä nykyään lääkärikään suosittele lonkasta siirrettä. Nykyään jos haluaa omaa luuta se otetaan ranteesta. Minulla vaiva uusiutui 2020 ja nyt 2/2021 oli uus operaatio jossa käytettiin keino luuta. Toivottavasti ei enää uusiudu. Kaksi viikkoa oli tikit eikä saanu liikutella niin nyt on sitten tönkkö ja jäykkä turvotuksesta. Lääkärin kummallinen kommentti oli ettei tämä kuulema aiheuta oireita. Mutta kyllä mulla oli kipua, särkyä, koputteluarkuutta ja turvotusta, että ihan ei hänen tietonsa pidä paikkaansa. Varovaista jumppaa aloitettava. Tsemppiä kuka tämän vaivan kanssa joutuu elämään.

      • Anonyymi

        Tehtiinkö leikkaus nukutuksessa?


      • Anonyymi

        Minulla todettiin enkondrooma sormen murtuman yhteydessä. Odotan vastausta kirurgilta jatkosta. Onko leikkaus edessä? Tämä tuli yllättäen ja hieman pelottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla todettiin enkondrooma sormen murtuman yhteydessä. Odotan vastausta kirurgilta jatkosta. Onko leikkaus edessä? Tämä tuli yllättäen ja hieman pelottaa.

        Ei kannata pelätä minultakin löytyi murtuman yhteydessä vasemmasta nimettömästä ja käsi kirurgi leikkasi, luuta otettu vasemmasta kyynärtaipeesta ja leikkauksen jälkeen kyynärpää oli kipeämpi kun leikattu sormi. Toipuminen sujui hyvin ja sormi on kunnossa ollut jo kohta kaksikymmentä vuotta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe