Vanha bensa

Dosentti

Onko totta että bensa vanhenee? Esim. talven yli tankissa lojunut bensa on huonontunut niin että koneet ei käy kunnolla, tai ei lähde ollenkaan vanhalla bensalla käyntiin.

33

21929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      Kokemusta on ,kyllä vanhenee.

    • hydratech

      Bensiini vanhenee. Lämpötilan vaihtelun seurauksena bensiinin kevyet tisleet ja lisäaineet pikku hiljaa haihtuvat ja raskasbensiini jää jäljelle. Se ei sitten oikein suostu toimimaan polttomoottorissa.

      Tosin yhden talven aikana se ei aivan kelvottomaksi mene. Kyllä moottorin pitäisi keväällä toimia suht. normaalisti.

    • M/M

      Noin kaksi-kolme pykälää per/puolivuosi putoaa oktaaniarvo.

      • HOj

        Hei
        Vaikuttaako tuo muuhun kuin oktaaniin?

        Olen käytellyt vanhat bensat pois ja lisännyt sekaan tuoreempaa muttei sillä ole ollut käytännön merkitystä 2T koneessa.

        t.HOj


      • Ykä
        HOj kirjoitti:

        Hei
        Vaikuttaako tuo muuhun kuin oktaaniin?

        Olen käytellyt vanhat bensat pois ja lisännyt sekaan tuoreempaa muttei sillä ole ollut käytännön merkitystä 2T koneessa.

        t.HOj

        En tiedä vaikutuksesta oktaanilukuun, voi olla vaikutusta, mutta mihin suuntaan en tiedä. Se mitä varmuudella tapahtuu on bensan kevyimpien jakeiden haihtuminen ja sitä kautta höyrystymisen heikkeneminen.
        Bensa ei syty sylinterissä nestemäisessä muodossa, joten se täytyy saada höyrystymään ennen kuin kone suostuu käynnistymään, joten vanhalla bensalla kone käynnistyy huonommin kuin uudella. Mikäli säilytys on tapahtunut lämpöisessä ja kestänyt pitkään, voi asialla olla merkitystä, varsinkin jos säilytysastia on voinut hengittää.
        Jos säilytys on yhden talven mittainen ja vielä ulkolämpötilassa, niin voi olla vaikea huomata mitään eroa. Eri asia on sitten mahdollisten saostumien muodostuminen. Niitä ja mahdollista kondenssivettä varten tulee olla riittävän kookkaat erottimet.


    • Yammu

      Bensa säilyttää 100% ominaisuuksistaan n. 6 viikkoa. Sen jälkeen bensiinin lisäaineista alkaa erottua hartsia ja tuo parafiinimainen aine tukkii kaasuttimet, neulaventtiilit ym. Kone on syksyllä käytettävä ehdottomasti kaasarit aivan tyhjäksi asti. Muuten voi varautua keväällä kaasarien täydelliseen puhdistukseen. Myös bensiinin syttymisominaisuudet heikkenevät seisoessaan talven yli. Yhdessä talvessa ei nyt mahdottomia tapahdu ja hiukan tilannetta helpottaa kun lataa keväällä ennen ensikäynnistystä tankin täyteen uutta bensaa. Järkevällä käyttäjällä on talven jäljiltä tankissa luonnollisesti 2/3 - 3/4 tankillista vanhaa bensaa pienentämässä polttoainesäiliöön jäävää kondensiovesipinta-alaa, mutta loppuosa uutta sekaan auttaa hiukan.

      • Heh heh

        " Kone on syksyllä käytettävä ehdottomasti kaasarit aivan tyhjäksi asti. Muuten voi varautua keväällä kaasarien täydelliseen puhdistukseen."
        Heh heh


    • Takatuuppari

      Jälleen tämä "ikuisuuskysymys"!!! (tottakai aina yhtä aiheellinen)

      Tiedän, että bensalle tapahtuu muutoksia vanhetessaan. Se on faktaa.

      Mutta. Itse olen käyttänyt polttomoottorikäyttöisiä kulkupelejä yli 35 vuotta. Joukkoon mahtuu "melkein" kaikkia laitteita lentokoneita ja helikoptereita lukuunottamatta! (pitäisiköhän joskus hankkia semmoinen..)

      KOSKAAN talviseisonnan (venyneenkin) jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia!

      • sademies

        joo olen samoilla linjoilla että ei pitäis olla ongelmia jos tankki on ehdottoman puhdas, ei vettä roskia tai muuta vanhaa töhnää. kantsii laittaa syksyllä tankki täyteen.


    • henkka5

      joo sama mun yks hyvä mopo meni rikki ku laitoin pelkkää öljyy tankkii.mikä on ei lähde käyntiin.en tiedä niin paljon mopoista.niiin jos tietäisitte

    • Ilman painetta

      Oletko tarkistanut että moposi renkaissa on ohjekirjassa ilmoitetut ilmanpaineet.Yleisin syy mopojen käyntihäiriöihin johtuu vääristä rengaspaineista.

      • Kyllä osaa

        Olen nauranut mahakippurassa näitä juttuja lukiessani.Mistä joku keksiikin hauskoja harmittomia juttuja,kuten tämä bensan vanhenemisen.Ihan tässä täytyy olla tarkkana seuraavan kerran huoltoasemalla käydessä,että muistaa katsoa mittarista sen parasta ennen päivän.Terveisiä sille joka jutun keksi.Mahtavaa.Ps. Vaimokin lähettää.


      • Soprtage1
        Kyllä osaa kirjoitti:

        Olen nauranut mahakippurassa näitä juttuja lukiessani.Mistä joku keksiikin hauskoja harmittomia juttuja,kuten tämä bensan vanhenemisen.Ihan tässä täytyy olla tarkkana seuraavan kerran huoltoasemalla käydessä,että muistaa katsoa mittarista sen parasta ennen päivän.Terveisiä sille joka jutun keksi.Mahtavaa.Ps. Vaimokin lähettää.

        Yli kolme vuotta vanha bensiini toimii ruohonleikkurissa loistavasti, sitä on vielä jäljellä yli 10l joka ensi kesänä käytetään pois.
        Tuo on oikea urbaanilegenda bensan vanhenemisesta dramaattisesti, nesteen sivuilla tuosta kerrotaan ja kyseessä aito markkinointi kikka, kyllä se bensa talven yli kestää ilman ongelmia, ja voihan sinne halutessa laittaa kausisäilytys ainetta joukkoon jos tuota säilyvyyttä epäilee.


      • muuttuuse

        Ei muuten ole urbaanilegendaa. Kokeilin useita vuosia liiterissä seissyttä Seagull perämoottoria kesällä käyntiin ja ei lähtenyt. Laite on niin yksinkertainen ja varma että sen pitäisi käydä kun vain polttoainetta on mutta ei. Tutkin polttoainetankin sisällön ja vaikka siellä oli ollut bensaa se mitä siellä nyt oli ei edes haissut bensalle, eikä muuten oikein syttynyt edes palamaan. Tuorella bensiinillä Seagull käynnistyi heti vaikka siimmeisestä kokeilusta oli liki 10 vuotta.
        Nykyiset polttoaineet on huonoja.


    • Onko apua

      Jotkut pistävät syksyllä pari lusikallista suolaa käyttämättä jääneen bensan sekaan parantamaan säilyvyyttä seuraavalle kaudelle.Auttaako oikeasti,vai onko huuhaata?

      • Pasi4

        Täyttä huuhaata. Sokeri auttaa, jos sitä on riittävästi.


    • Tämäkin viellä

      Mistä tai miten pystyy toteamaan,onko bensa mennyt vanhaksi?Ei sitä mitenkään aina muista milloin sitä mihinkin vehkeeseen on ostettu.Aika hankalaa jos täytyy kaikki asiat kirjata muistiin,mutta ei kai muukaan auta.

      • Zeipee

        Kyllähän se bensa käyttökelvottomaksi menee , mutta usean vuoden jälkeen vasta. Esim. Viime kesänä kaivoin mummolan ladosta vanhan soliferin esille. Helvetin kauan poljin mppo käyntiin ilman että lupasikaan. Moposta bensat ulos ja uudet tilalle niin lähti heti toisella käyntiin. Mopo tosin seissyt käyttämättönä n. 6 vuotta.


      • Ykä2
        Zeipee kirjoitti:

        Kyllähän se bensa käyttökelvottomaksi menee , mutta usean vuoden jälkeen vasta. Esim. Viime kesänä kaivoin mummolan ladosta vanhan soliferin esille. Helvetin kauan poljin mppo käyntiin ilman että lupasikaan. Moposta bensat ulos ja uudet tilalle niin lähti heti toisella käyntiin. Mopo tosin seissyt käyttämättönä n. 6 vuotta.

        Jokainen taaplaa tyylillään. En säilyttele bensoja yli talven vaan käytän jämät pois autossa.
        Kuitekin törmäsin ongelmaan. Venhon perässä roikkuu uistelu-/varakoneena 2hv honda, jonka kaasari meni kesällä 2013 pilalle polttoaineen seistyä koneessa käyttämättömänä elokuusta lokakuun loppupuolelle. Kone ei käyntiin, kaasari purkuun jolloin todettu pääsuutin tukossa ja kohokammion sinkitys osin syöpynyt pois. Kyseinen kuppi on sinkittyä rautaa!! Hajoitinputkea ei enää saanut irti ja sen reikiä puhdistettua, josta syystä kone ei suostunut kunnolla enää käymään hidasta. Ostin uuden kaasarin jenkeistä ja taas pelaa.
        Kokemuksesta viisastuneena siirryin kokonaan pienkonebensaan tämän pikkukoneen kohdalla, pitkiä seisokkeja on luvassa jatkossakin.


    • kokneut

      Jo vuoden bensatankissa seissyt bensa saattaa toimia huonosti, riippuu säilytysoloista. Voi mennä pilallekin. Kosteus ja helle ovat pahasta. Yleensä kaksitahtibensa tuntuisi säilyvän pitempään. Ajan itse viimeiset ja ensimmäiset kilometrit paremmin säilyvällä pienkonebensalla. Sisätiloissa säilyy kyllä talven yli kanisterissa. Tuore on silti parempaa.

    • Flipperisti

      Jaa-a, vaikea sanoa. Moottoripyörästä sen verran kokemusta, että vehje (750 GSX-R) seisoi tallissa lähes kaksi vuotta samat bensat tankissa. Sitten virrat päälle ja käynnistys, jolloin kone lähti käyntiin noin sekunnissa. Sen jälkeen toimi oikein hienosti ja kulkikin ripeästi niin kuin aina ennen.

      Sitten toinen kokemus oli vuodelta 2013, kun Yamahaan tuli lyhytaikainen käyntihäiriö noin 5-10 ajotunnin kohdalla talvisäilytyksen jälkeen. Jotenkin kyllä epäilen, että tässä oli kyse jostain muusta. Vika korjaantui siis itsestään noin 10 min ajamisen jälkeen, koneen käydessä tämän ajan epätasaisesti ikään kuin vajailla sylintereillä.

      Itse näkisin asian siis niin, että bensa ei vanhene kovinkaan helposti, mutta suodattimet kannattaa varmasti pitää kunnossa. Ensimmäisen talvisäilytyksen jälkeisen noin tankillisen ajan kuitenkin mielellään hiukan lähempänä rantaa, eli en lähde kauas avomerelle. Tuo ei minun kohdallani ole kuin noin 5 tuntia ajoa, joten ei ole mikään ongelma.

      • Tryben

        Polttoaineen "vanhenemisen" karkeat ajat suomen olosuhteissa. Nesteoil.fi

        Vanheneminen esiintyy lähinnä polttoaineen hapettumis ilmiönä. Lisäksi kylmäkäynnistys kyky huononee. Ongelma on lähinnä moottorikelkoissa.

        95E10 2kk
        98E5 6kk
        Pienmoottoribensiini 2vuotta
        Diesel 1vuosi
        Nexbtl tehtaalla :)


    • mutuilijat

      Kyllä on aikamoista mutuilua/bulsshittiä täällä kaikki jutut ainakin omien kokemusteni mukaan.

      Itsellä oli jerrykannussa 20 litraa 98 bensaa noin 4-5 vuoden ajan.
      Se oli autokatoksessa kaikki nuo vuodet, jonka jälkeen se kannu tyhjennettiin kaverin n. vuoden -98 Opel Vectra 2.0i henkilöautoon lähes tyhjään tankkiin, eikä minkäänlaisia käynnistys- tai käyntiongelmia ilmennyt.

      Jerrykannu oli uusi ja käyttämätön ennenkuin se päätyi säilytykseen.

      Pitääpä testata asiaa joskus uudestaan. 20 litraa bensaa jemmaan jonnekin varastoon viideksi vuodeksi. Uskaltaisin lyödä vaikka vetoa että toimii yhtä hyvin kuin suoraan huoltoaseman pistoolista tankattuna.

      • EToo

        Tainnu ihan vielä ymmärtää ongelmaa.

        Sinun jerrykannusi joustaa ilmanpaineen mukaan, ja joustavuutensa takia estää kostean ilman humpautumisen sisään, jolloin vettä ei myöskään pääse ilman mukana sisään, kun jerryn kyljet litistyvät ja pullistuvat ilman paineen mukaisesti.
        Ongelmia tuleekin, jos tankki on riittävän iso, ja joustamaton, ja ilmaventtiili on auki.

        MONI on käsittäny ns kondessiveden kerääntymisen tankkiin aivan väärin !

        Laittaisivat jonkin hupitutin kupluttelemaan ilmanpainen vaihtelun mukaan, ja vettä ei pääse tankkiin yhtään mistään-ei sitä MYSTISELLÄ tavalla minnekkään umpioon pääse-muttas jos tankki on täysin jäykkä, ja sinne muodostuu alipaine,ympäristön korkean paineen takia ja vuotokohtia löytyy, niin tottakait sinne virtaa kosteaa ilmaa, ja vettä alkaa kertyä !

        Tankkeihin on laitettava joku kalvo-joka joustaa ilman paineen mukana, ja SE TOIMII
        Eikö se oo selvää tekstiä-sanoisi jopa Kekkonenkin !


      • moppo

        Paikka missä bensaa säilyttää vaikuttaa ongelmien syntyyn. Suljettu Jerry-kannu ja sieltä vanhan bensan lisäys tankkiin hyvän bensan joukkoon tuskin tuo ongelmia.

        Talven yli säilytys bensakoneessa voi liimata kaasarin neulan jo yhden talven aikana jumiin. Tuo vaatii kaasarin purun ja neulan liuotuspesun.

        Nimim. Näin kävi pojan mopolle keväällä 2015.

        Tuon jälkeen en jätä tavallista bensaa talven yli perämoottoriinkaan.


    • En-ole-koskaan

      Nähnyt bensaa joka ei palaisi.
      Jos se ei pala, se on vettä.

    • jobu

      Öljyt paranee ja tekniikka menee eteenpäin, mutta bensa huononee, nimittäin siitä ajasta kun oli lyijyllistä.

      • Täysin_samaa_mieltä

        Vihervasurit hiiteen.


    • Koettuon

      Sekä vene- että mp- väki riitelee tästä asiasta yleensä joka talvi. Annan oman ääneni sille että vanhenee kyllä mutta se , mjuttuuko ajokelvottomaksi, riippuu mm. säilytysastian lämpötilasta, tasalämpöisyydestä, ilmatiiviydestä ja siitä onko kysymys 2t-bnsasta, sekä siitä onko bensa-astia täysi vai tyhjähkö. Tankissa säilyy huonommin kuin kanosterissa.

      Siis haloo, kyllähän sen ymmärtää että bensa haihtuu ja kun se haihtuu, se muuttuu. Voimakas bensan tuoksu on yksi osviitta siitä että jotain lähtee pois.

    • reissaajasaimaalla

      Joo kyllä se taitaa vanheta. Itellää ainaki sellane kokemus ku kaverin kanssa ajateltiin lähteä veneellä käymää toisellapaikkakunnalla kattomassa terassit ja muistelin että yhteen suuntaan täytyy varata ainetta 40l. Eli ajatus oli että kustannukset puoliksi. Kaveri sano että hänellä on varastossa bensaa 20l. Ite sit kävin autolla tankkaamassa oman osuuteni veneen tankkiin että päästiin lähtemään. No minun bensa loppui ja kaadoin kaverin bensat tankkiin. Pienen matkan sillä päästiin kunnes kone sammu. Ja sit vasta tuli mieleen kysyä et kauankoha tää sun bensa on ollu tossa jerrykannussa? Vastaus kuulu että ei muista mutta jokusen vuoden.. no pa järjestelmä tyhjäksi/tulppien kuivaus ja 5l hätävara bensa sisään. Kone toimi taas kuin kello. Se on sitte iha oma tarina kuinka siitä reissusta sitte selvittiin lopulta. Aamulla kaveri hävyksissä ja minä veneenpiikissä mutta en yksin..

    • Täytenäsäilyyparemmin

      Moottoripyörissä laitoin aina tokavika tankkiin masinol lattia ja sitten tankkasi täyteen. Akku ladattiin jonkun kerran talven aikana, lähti keväällä kuin palmun alta. Yhtenä vuonna olin meinannut hakea kanisterilla lisää ja tankissa oli vain pari litraa. Kone käynnistyi varovaisesti, sammahteli ja yski. Kotipuhaan pääsin ja sitten ei enää lähtenyt. Kanisterillinen tuoretta ja taas pelitti. Bensa ei ollut loppunut, vaan vanhentunut.

    • Anonyymi

      Vuodessa vanhenee vuoden.

    • Anonyymi

      En tiärä mutta mopos oli kaks vuotta vanhat bensat ja ei ottanu kierroksia millään.Uudet bensat ku vaihto nii ei mitää ongelmaa.Liekö nii että bensa haihtuu ja öljy jää.Eikä enää käy.En tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      71
      2388
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1460
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1447
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      255
      1425
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1252
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      380
      1222
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1215
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      344
      1156
    Aihe