6v pojan kastelu

laittoi vaipan

Meidän 6v poika on yökastelija. Eräänä aamuna peti oli kuiva. Keskustelin pojan kanssa siitä ja hän sanoi että oli laittanut illalla vaipan.
Pikkuveljen liberopaketista oli poika ottanut vaipan ja laittanut haaroihinsa, oli kai kyllästynyt joka aamuiseen pissaisiin yöpukuihin ja poikkarilakanoihini, peittoihin ja joskus tyynyliinaankin.
Jos yökastelija haluaa laittaa vaipan niin kannattaako siihen puuttua jollainlailla.
Muilla samoja kokemuksia?

19

6094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Vaippa on hyvä ratkaisu jos hän sen itse haluaa.
      On kokemusta muutaman vuoden ajalta.

    • oppi itse

      laittamaan vaipan noin kolme vuotiaana ja käyttävät niitä edelleen, 9 ja 11 vuotiaat.
      Krooninen kastelu toisella ja toisella yökastelu.
      Vaipat on hyvä apu tällaisessa ongelmassa joka ei poistu, nimittäin tässä vaiheessa joku aina kirjoittaa että vie lapsesi lääkäriin.

      • Nimetön

        Aina ei lääkäristä oo apua vaikka kuinka toivois.Oon ite kärsiny vuosia yökastelusta ja apua ei oo löytyny. Vaipat auttaa vaikka se onkin aika noloa.


      • pojista
        Nimetön kirjoitti:

        Aina ei lääkäristä oo apua vaikka kuinka toivois.Oon ite kärsiny vuosia yökastelusta ja apua ei oo löytyny. Vaipat auttaa vaikka se onkin aika noloa.

        Kastelee sen jälkeen kun "pitäisi oppia kuivaksi"
        7v pojista vielä noin 4 % kastelee öisin.
        Ja sitten on niitä joilla yökastelu ei lopu koskaan.
        Vaippa voisi tuntua nololta jos yhtäkkiä alkaisi kasteluvika mutta kun se on koko pienen eliniän ollut niin vaipat on aivan rutiinia.
        Meidän poikien vaippashow on siinä että me vanhemmat vastaamme että niitä on poikien makkarin komerossa aina riittävästi.


      • Nimetön
        pojista kirjoitti:

        Kastelee sen jälkeen kun "pitäisi oppia kuivaksi"
        7v pojista vielä noin 4 % kastelee öisin.
        Ja sitten on niitä joilla yökastelu ei lopu koskaan.
        Vaippa voisi tuntua nololta jos yhtäkkiä alkaisi kasteluvika mutta kun se on koko pienen eliniän ollut niin vaipat on aivan rutiinia.
        Meidän poikien vaippashow on siinä että me vanhemmat vastaamme että niitä on poikien makkarin komerossa aina riittävästi.

        Minä kuulun niihin joilla se on eliniän. Ainakin näillä näkymin. Joudun pitämään vaippoja käytännössä joka yö. Kaikki hoidot on kokeiltu ja mikään ei oo auttanut.


    • minä..................

      meillä poika kasteli 7 vuotiaaksi asti.kokeiltiin lääkitystä jolla ei ollut tehoa ja sitten saatin kastelu hälytin lainaan.se oli muutaman yön ja nyt ei enää mitään ongelmaa.kuulemma toisilla auttaa nopeesti ja toisilla sit kestää kauemmin.kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä niin saa asiat eteenpäin.

    • vaippaa

      Jos poika haluaa pitää vaippaa, niin anna pitää.
      Poikaa varmasti harmittaa joka yö herätä märkänä...

    • kokemusta löytyy

      Sattumalta löysin tämän linkin hakiessani uusinta tietoutta yökastelusta. Olen aikuinen mies ja käyttänyt yövaippaa koko ikäni. Valitettavasti mistään hoidoista ei ollut apua, mikä toki on hyvin harvinaista.

      Laitoin itse Libero-teippivaipan yöksi aina 11-vuotiaaksi asti. Sitten vaihdoin aikuisten muotoiltuun vaippaan ja vaippahousuihin. Siihen aikaan ei ollut mitään nykyaikaisia yökastelijan housuvaippoja, joita varmaan kannattaa kokeilla. Lääkityksellä saadaan usein ainakin virtsamäärää pienennettyä, niin että housuvaipan imuteho riittää yön yli. Lapsen itsetunnollekin on tärkeää että ei koe itseään kuitenkaan vauvaksi.

      Ei vaippa ole mikään häpeän aihe vaan oiva apuväline mikäli ei muuta ratkaisua löydy. Itse muistan kuinka harmillista oli herätä märästä sängystä kun kokeilin olla ilman vaippaa. Pissan haju kertoi epäonnistumisesta. Vaipan kera sai nukkua yön turvallisin mielin vailla pelkoa sängyn kastumisesta.

      • Yökastelu

        Oletkos nykyään perheellinen, elikkä oletko saanut lapsia? Ajattelin vain, että mitenkähän jatkuva yövaipan käyttäminen pojalla vaikuttaa alapään normaaliin kehitykseen? Esim. heikentääkö siittiöinen määrää? Kaikenlaisia tutkimuksia kun on tehty?


      • sama kokenut
        Yökastelu kirjoitti:

        Oletkos nykyään perheellinen, elikkä oletko saanut lapsia? Ajattelin vain, että mitenkähän jatkuva yövaipan käyttäminen pojalla vaikuttaa alapään normaaliin kehitykseen? Esim. heikentääkö siittiöinen määrää? Kaikenlaisia tutkimuksia kun on tehty?

        En toki ole itse lääkäri, mutta pari tutkimusta asiasta löytyy toistaiseksi. Toisessa havaittiin n. yhden asteen lämpötilan nousu muovipintaista kertakäyttövaippaa käytettäessä verrattuna kangaspintaiseen kestovaippaan. Toisessa, kaksi vuotta edellisen jälkeen tehdyssä tutkimuksessa verrattiin lämpötilaeroja kertakäyttövaippojen ja muovihousuilla päällystettyjen kangaspintaisten kestovaippojen välillä. Merkittäviä lämpötilaeroja ei löytynyt. En päässyt kotikoneelta käsiksi itse tutkimuksiin, vaan luin vain abstraktit. Työkoneelta ehkä saattaisi olla pääsy niihin, mutta en kyllä ihan lähiaikoina luultavasti ole tarkistamassa asiaa.

        Oletus on kuitenkin, ettei lapsuuden vaipankäytöllä ole huomattavaa merkitystä myöhemmälle hedelmättömyydelle, tosin jotain sekin saattaa asiaan vaikuttaa. Tämän tarkempi selvittäminen vaatisi kyllä todella laajat ja vuosikymmeniä kestävät tutkimukset.

        Yövaippaa käytetään kuitenkin vain n. kolmasosa vuorokaudesta pikkulapsi-iän jälkeen ja kertakäyttövaipat ovat nykyään hengittäviä kangaspintaisia. Itse käytän yövaippana Abenan kangaspintaista yövaippaa kangasmateriaalista tehdyissä vaippahousuissa eikä vaippaa oikein edes huomaa pitävänsä yllä.

        Mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin minulla ei ole perhettä enkä tiedä hedelmällisyyteni asteesta mitään. Muuten kyllä kaikki toimii ihan normaalisti. Tosin itselläni toinen kives ei ollut laskeutunut vaan asia hoidettiin leikkauksella ollessani 4-vuotias. Sekin saattaisi vaikuttaa hedelmällisyyteeni.

        Mikäli asia huolestuttaa edelleen, niin kannattaa kysyä asiaa lääkäriltä.


      • kokenut jatkaa
        sama kokenut kirjoitti:

        En toki ole itse lääkäri, mutta pari tutkimusta asiasta löytyy toistaiseksi. Toisessa havaittiin n. yhden asteen lämpötilan nousu muovipintaista kertakäyttövaippaa käytettäessä verrattuna kangaspintaiseen kestovaippaan. Toisessa, kaksi vuotta edellisen jälkeen tehdyssä tutkimuksessa verrattiin lämpötilaeroja kertakäyttövaippojen ja muovihousuilla päällystettyjen kangaspintaisten kestovaippojen välillä. Merkittäviä lämpötilaeroja ei löytynyt. En päässyt kotikoneelta käsiksi itse tutkimuksiin, vaan luin vain abstraktit. Työkoneelta ehkä saattaisi olla pääsy niihin, mutta en kyllä ihan lähiaikoina luultavasti ole tarkistamassa asiaa.

        Oletus on kuitenkin, ettei lapsuuden vaipankäytöllä ole huomattavaa merkitystä myöhemmälle hedelmättömyydelle, tosin jotain sekin saattaa asiaan vaikuttaa. Tämän tarkempi selvittäminen vaatisi kyllä todella laajat ja vuosikymmeniä kestävät tutkimukset.

        Yövaippaa käytetään kuitenkin vain n. kolmasosa vuorokaudesta pikkulapsi-iän jälkeen ja kertakäyttövaipat ovat nykyään hengittäviä kangaspintaisia. Itse käytän yövaippana Abenan kangaspintaista yövaippaa kangasmateriaalista tehdyissä vaippahousuissa eikä vaippaa oikein edes huomaa pitävänsä yllä.

        Mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin minulla ei ole perhettä enkä tiedä hedelmällisyyteni asteesta mitään. Muuten kyllä kaikki toimii ihan normaalisti. Tosin itselläni toinen kives ei ollut laskeutunut vaan asia hoidettiin leikkauksella ollessani 4-vuotias. Sekin saattaisi vaikuttaa hedelmällisyyteeni.

        Mikäli asia huolestuttaa edelleen, niin kannattaa kysyä asiaa lääkäriltä.

        Tässä linkit noihin juttuihin. Toinen näköjään onkin saatvissa vapaasti. Toista voipi kysellä jonkun yliopiston kirjastosta.

        Partsch CJ ym. "Scrotal temperature is increased in disposable plastic lined nappies." Arch Dis Child. 2000 Oct;83(4):364-8

        Grove GL ym. "Scrotal temperatures do not differ among young boys wearing disposable or reusable diapers." Skin Res Technol. 2002 Nov;8(4):260-70

        Etsi nämä osoitteesta:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed


      • tietoa kaipaava
        kokenut jatkaa kirjoitti:

        Tässä linkit noihin juttuihin. Toinen näköjään onkin saatvissa vapaasti. Toista voipi kysellä jonkun yliopiston kirjastosta.

        Partsch CJ ym. "Scrotal temperature is increased in disposable plastic lined nappies." Arch Dis Child. 2000 Oct;83(4):364-8

        Grove GL ym. "Scrotal temperatures do not differ among young boys wearing disposable or reusable diapers." Skin Res Technol. 2002 Nov;8(4):260-70

        Etsi nämä osoitteesta:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed

        Onko kellään uutta tietoa poikalasten vaipankäytön vaikutuksesta kivesten lämpötilaan ja edelleen hedelmällisyyteen?


      • yövaippaa käyttävä
        sama kokenut kirjoitti:

        En toki ole itse lääkäri, mutta pari tutkimusta asiasta löytyy toistaiseksi. Toisessa havaittiin n. yhden asteen lämpötilan nousu muovipintaista kertakäyttövaippaa käytettäessä verrattuna kangaspintaiseen kestovaippaan. Toisessa, kaksi vuotta edellisen jälkeen tehdyssä tutkimuksessa verrattiin lämpötilaeroja kertakäyttövaippojen ja muovihousuilla päällystettyjen kangaspintaisten kestovaippojen välillä. Merkittäviä lämpötilaeroja ei löytynyt. En päässyt kotikoneelta käsiksi itse tutkimuksiin, vaan luin vain abstraktit. Työkoneelta ehkä saattaisi olla pääsy niihin, mutta en kyllä ihan lähiaikoina luultavasti ole tarkistamassa asiaa.

        Oletus on kuitenkin, ettei lapsuuden vaipankäytöllä ole huomattavaa merkitystä myöhemmälle hedelmättömyydelle, tosin jotain sekin saattaa asiaan vaikuttaa. Tämän tarkempi selvittäminen vaatisi kyllä todella laajat ja vuosikymmeniä kestävät tutkimukset.

        Yövaippaa käytetään kuitenkin vain n. kolmasosa vuorokaudesta pikkulapsi-iän jälkeen ja kertakäyttövaipat ovat nykyään hengittäviä kangaspintaisia. Itse käytän yövaippana Abenan kangaspintaista yövaippaa kangasmateriaalista tehdyissä vaippahousuissa eikä vaippaa oikein edes huomaa pitävänsä yllä.

        Mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin minulla ei ole perhettä enkä tiedä hedelmällisyyteni asteesta mitään. Muuten kyllä kaikki toimii ihan normaalisti. Tosin itselläni toinen kives ei ollut laskeutunut vaan asia hoidettiin leikkauksella ollessani 4-vuotias. Sekin saattaisi vaikuttaa hedelmällisyyteeni.

        Mikäli asia huolestuttaa edelleen, niin kannattaa kysyä asiaa lääkäriltä.

        Hei. Mistä oot hommannu ne kangaspintaiset vaipat ja vaippahousut?
        Etkö voisi hommata mullenkin maksaisin niistä hyvin sinulle. Asutko kaukana nivalasta? T. Yövaippaa käyttävä.


    • Vincki

      kuule ei ole.

    • kokenut jatkaa vielä kerran

      Koskapa itsellä sattuu olemaan kokemusta vaipankäytöstä vähän isompana lapsena, niin voisin vielä sitä kommentoida.

      Nykyäänhän yökastelun aktiivinen hoito pyritään aloittamaan jo varsin varhain, jotta vaivasta voisi päästä eroon jo ennen kouluikää. Kaikilla ei hoito välttämättä vielä tuolloin onnistu, ja saattaapa olla että joillakin, jotka ennen kouluikää ovat hoidoilla onnistuneet oppimaan yökuivaksi, olisi yökuivuus saavutettu ilman hoitojakin. Sitähän ei tietenkään voi tietää etukäteen.

      Itsellä hoito aloitettiin n. 7-vuotiaana talvella ennen ekaluokan alkua. Olin siihen asti käyttänyt teippivaippaa öisin. Tuon ensimmäisen hoitojakson jälkeen jatkoin teippivaipan käyttöä ja sitä jopa suositeltiin tuolloin. Opettelin itse laittamaan sen illalla ylleni ja yökastelulääkkeen ansiosta virtsamäärä jäi senverran pieneksi että vaippa riitti hyvin pitämään vuoteen kuivana. Ei silloin vielä ollut näitä nykyaikaisia kertakäyttöisiä yöhousuja, mikä sinänsä on mainio keksintö.

      Mikäli siis nykyään kouluikäinen joutuisi käyttämään vaippaa öisin, niin kannattaisi varmaan kokeilla noita "yöhousuja". Tällöin ei tarvitse edes puhua vaipasta, vaan suojasta joten se ei aiheuta ylimääräistä nolostusta tai häpeää.

    • yövaippa kans

      pitääkö se vielä öisin pikku veljen vaippoja vai onko omat vaipat jo? pitääkö muulloin ku öisin?

    • yövaipat

      käyttääkö vielä pikkuveljen vaippoja vai onko jo omat vaipat öisin. pitääkö muulloin, ku öisin? :)

    • Anonyymi

      Siskoni tuli 6v tytön kanssa mökilleni sanoi tytöllä olevan yö kastelua.illalla saunomaan mennessä huomasin tytöllä vaipan pissasta pulleana.sitten suunniteltiin nukkumaanmenoa Siskoni laittoi tytölle vaipan ja muovih ousut sanoi muuten pedinkastuvan .kysyin mistä oli ostanut saksasta tilannut.aamulla kahvia juodessamme tyttö tuli kamarista vaippa hankuroissa roikkuen mutta peti kuivana vaippa a tarttee vielä.

    • Anonyymi

      Jatkan edellistä tyttö teki kakat pottaa olivat sopineet pissa t saa laskee vaippa a ulkohuussi on kaukana menimme kauppaa autolla noin puolentunnin matka siskoni sanoi laittaa muovit tytölle jos istuessa tulee pissa vaippa voi reunoista lakee mutta sattukin kakkatulee vaippa pois jatalouspaperia mu ovihousuihin selvittii kun oli muovih ousut jalas

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe